Ris till Racingworld

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Blå R1 skrev:
2533222 Nu förstår inte jag igen.
Vilka vill att vilka ska anpassa sig?

Handlar inte den här tråden om förs. vid bankörning?

Just det som du inte vill diskutera.
Borde inte du hålla dig borta då?

(Inget i inlägget var menat som ironi eller sarkasm utan bara frågor eftersom jag inte förstod. Försöker inte göra mig lustig på din bekostnad eller ngt i den stilen.)
Sorry jag vandrade iväg....:rodnar

Japp det var en vanlig bandag, med gruppindelningar :)

Det jag menade är att det finns inget som säger klart o tydligt om försäkringen gäller eller inte.
Det sitter ett helt gäng med jurister som försöker tolka lagen om det den ska innefattar bana eller inte.

Det finns hur mycket info som helst om detta i försäkringforumet, om man orkar läsa det..
 

classe66

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
karlstad
Hoj
honda cbr900rr-00
kontakt eller inte
en bra omkörning är när den
som man kör om inte blir störd
enligt min uppfattning.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mulles skrev:
2533202

FÖRSÄKRINGSPENGAR SKALL ALDRIG BETALAS UT FÖR MC OCH UTRUSTNING VID EN KRASCH PÅ BANA. Ersättning för kroppsskada skall givetvis betalas.

Det är ju JAG och DU som får betala med förs.premierna för andras BANKRASCHER...SKIT är det !

VI som kör bana ska göra det på egen risk. Insatsen är mc plus utrustning, det är bara att godta eller håll er borta från bana annars !!
Japp det är nog många som håller med dig där.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Jo jag tror nog också det, men jag skulle vilja gå så långt att alla som kraschar på bana med en reggad hoj skall av arrangören bli inskriven på en hemsida där försäkringsbolagen kan gå in och kontrollera.

Kanske skulle man kunna få till en uppgörelse om sänkta premier. Hur det än är med den saken så skulle det iaf troligtvis inverka positivt på premierna i längden



GSXR1100R skrev:
2533359 Japp det är nog många som håller med dig där.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mulles skrev:
Ersättning för kroppsskada skall givetvis betalas.
Varför det? Är du så jädrans klantig att du kör av och slår dig fördärvad på en bankörning så vill inte jag vara med och betala för det. Skyll dig själv!
 

sandstream

Guest
MagnusK skrev:
2533178 Endel arrangörer delar körpassen med bil, då är det oftast 1 bilgrupp och 1 mcgrupp där alla ingår både gathojar och racehojar.
Okej, det kände jag inte till och jag skulle nog själv aldrig delta på en sån körning om jag inte hade en bra olycksfallsförsäkring.
Tyvärr så vill många köra bana och kanske struntar i det.
Blå R1 skrev:
Sandstream kanske kunde plocka fram en förklaring om jag kanske inte förstått!
Nu förstår inte jag vad du menar :va :D
Mulles skrev:
FÖRSÄKRINGSPENGAR SKALL ALDRIG BETALAS UT FÖR MC OCH UTRUSTNING VID EN KRASCH PÅ BANA. Ersättning för kroppsskada skall givetvis betalas.
Kan bara säga som Bingo, dvs varför skulle just kroppsskada ersättas?
Det är ju den stora kostnaden för ett försäkringsbolag, inte "plåtskador".

Och som sagt, lagar kan inte förhandlas bort!
Affe_R1 skrev:
Att licensåkarna får åka med på bandagarna är av ren vänlighet från flera arrangörer. Man kanske ska göra ett totalstopp för licensåkarna så får dom fixa sina egna bandagar, men det vill ni väl inte för då blir det förre tillfällen och det blir en dyr anmälan för er..
Jag har lärt mig mycket de senaste två åren just från licensförare på bandagar, de kan mycket om körteknik, inställningar osv som är bra att få veta/kunna fråga om.

Men ska du hålla på så där så lovar jag att starta enbart licenskörningar under nästa sommar :blah
Affe_R1 skrev:
2533239 Ha ha ha... hörru Sandy...
Vad gjorde du på Gelleråsen sist, besökte du naturen en sväng.. :7peta

Detta är ett problem som vi känner till och jobbar på,
men vad ska vi göra när grupperna är helt fulla:va
Är det lockande att minska antalet deltagare och höja avgiften för att kunna flytta runt 5st i varje grupp?
Allt var Noggers fel, jag var livrädd att han skulle hinna ikapp och förbi :D

Angående fulla grupper tycker jag att arrangören på en bana där tex 30 personer får köra samtidigt ska ha tex 28 anmälda i varje grupp så det finns möjlighet för flytt.

Mulles skrev:
2533380 Jo jag tror nog också det, men jag skulle vilja gå så långt att alla som kraschar på bana med en reggad hoj skall av arrangören bli inskriven på en hemsida där försäkringsbolagen kan gå in och kontrollera.
Har för mig att en del arrangörer rapporterar alla olyckor till bolagen men jag kan som vanligt ha fel.
 
Last edited:

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Försäkringar funkar ju faktiskt så att kollektivet betalar för den enskilde olycksbrodern/systern. Det är ju ett sätt att sprida ut kostnaderna för olyckor och stölder osv på alla deltagande. Ganska bra tycker jag när alla deltar i detta på samma villkor. Alltså...tar man större risk så ska man betala en högre procentsats.

Den tanken skulle kanske kunna implementeras i mcförsäkringspremierna också men skulle då säkerligen utnyttjas som det gjorts tidigare och antagligen fortfarande gör. Kraschas det på bana så anger man att man kraschat på allmän väg istället osv. Kör man RR och kraschar så finns risken att ekonomin inte räcker till för att laga upp hojen omgående. Det får lågbudgetteam räkna med och det borde vara samma för privatpersoner.

När det gäller personskador så ska givetvis den som utsätter sig för större risk ha en extra olycksfallsförsäkring för RR...alltså det samma som att betala en högre procentsats.

Det är ganska självklart tycker jag varför försäkringen ska gälla för personskador
Jag anser det mänskligt och humant att erbjuda vård av person skador.
Att köra båge är däremot ingen mänsklig rättighet, eller ?



sandstream skrev:
2533414 Kan bara säga som Bingo, dvs varför skulle just kroppsskada ersättas?
Det är ju den stora kostnaden för ett försäkringsbolag, inte "plåtskador".


Har för mig att en del arrangörer rapporterar alla olyckor till bolagen men jag kan som vanligt ha fel.


Du har nog rätt när det gäller olycksrapporteringen men jag tror inte att det på långa vägar görs i tillräcklig omfattning.
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Några kommentarer efter alla inlägg:

Trackworld (eller jag för den delen) driver INTE någon process, försäkringsärende eller häxjakt mot någon. Och Racingworld har INTE arrangerat denna körning!!

Låt oss konstatera fakta:
Det sker en olycka. Personen som förolyckas (instruktören) anser att han blivit påkörd av Dr madness. Dr madness anser inte att han kört på någon. Olyckan rapporteras till försäkringsbolagen. Namn och kontaktuppgifter noteras på de som verkade ha haft bäst möjlighet att se vad som hänt, totalt 3 personer. (Jag gör detta åt instruktören, han hade själv lite svårt att göra detta då han var tvungen att åka ambulans istället.) Försäkringsbolagen kontaktar senare dessa vittnen som får skriva var sin redogörelse.

Jag har inte pratat med något försäkringsbolag om detta, den ende som haft kontakt med något försäkringsbolag är instruktören själv, som naturligtvis måste rapportera sin skada. Jag har inte ”manipulerat” några vittnen, varför skulle jag göra det? Att hoppa på vittnen som inte styrker den egna versionen och beskylla dem för osant intygande, det är dålig stil! Dessa vittnen är inte ”våra” vittnen mer än vilka andra deltagare som helst.

Dr madness:
Personligen VET jag inte vad som hände, jag såg inte händelseförloppet. När jag efteråt pratade med såväl dig som instruktören så står det klart för mig att båda anser sig ha den ”sanna” versionen. Och då har ju någon av er två fel. Försäkringsbolagen avgör vem de väljer att tro på, inte jag.

Om du, Dr madness, inte är nöjd med vad försäkringsbolagen kommit fram till råder jag dig att ta kontakt med dem. Tror du verkligen att jag får bestämma sånt här åt försäkringsbolagen????

Vem är det som driver häxjakt mot vem egentligen?

/Stefan M


PS. Eftersom instruktören inte finns här på SH vill jag till hans försvar säga att han är mycket rutinerad och en skicklig förare. Han har varit instruktör i många år och anlitad i ett flertal sammanhang som exempelvis LMS, Bike-Events, Carlbarks, Racingworld och SMC.
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
En liten fråga till alla:

Varför är ni så förbannade på någon som utnyttjar sin försäkring???
Skriver att det var på bana, ljuger inte om var det har hänt.

Är inte försäkringen till för att användas om hoj eller du själv skadas??
Eller är det så att man ska bara betala in men aldrig få något tillbaka när en olycka händer???



Raden om att körning sker på egen risk tolkar jag iallafall som att jag inte kan klandra de som fixar bandagen eller banägaren för ev olyckor som sker.
Inte att jag inte får utnyttja min egen försäkring om något händer.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Stefan M skrev:
2533697 Personen som förolyckas (instruktören) anser att han blivit påkörd av Dr madness.

Svenskt uppslagsord
förolyckas förolyckades förolyckats förolyckas verb
omkomma i en olycka

Riktigt så illa gick det väl inte. :tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mulles skrev:
Att köra båge är däremot ingen mänsklig rättighet, eller ?
Nej, men friheten att själv bestämma vilka risker man vill försäkra sig mot borde vara det. Det är jag som skall bestämma vad jag vill försäkra mig mot, inte du eller någon annan.

Om du inte vill vara med och betala för mina vurpor på bana så får du helt enkelt vända dig till ett försäkringsbolag som inte ersätter såna skador - det råder ingen direkt brist på den sortens försäkringsbolag - så blir både du och jag nöjda.
 

classe66

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
karlstad
Hoj
honda cbr900rr-00
har varit på många bankörningar med racingworld
var även där 6/8 å åkte med trackworld
personligen har ja alldrig sett några varken
trista eller sura eller bror duktiga arrangörer (tvärtom)
å nästa sommar kommer ja att åka med
dom många gånger igen
man ska ta hänsyn till varandra även på banköring:tummenupp
men det är min personliga uppfattning.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Att såmånga tycker att försäkringen inte skall gälla på allmänna bandagar förstår jag faktiskt inte.
Det är ju just det som skiljer en sån tillställning från en RR-träning eller tävling.
Är det att man kör fort som gör att det inte skall gälla?
Då borde samma personer ge faan i att utnyttja försäkringen i trafiken också om det gått lite för fort.... och det är väl ganska ofta det gjort det när olyckan varit framme?

Vill ni köra oförsäkrat så kör RR på riktigt.
Sluta leka RR-förare både på bana och gata.
 

classe66

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
karlstad
Hoj
honda cbr900rr-00
enhjuling skrev:
2533814 Att såmånga tycker att försäkringen inte skall gälla på allmänna bandagar förstår jag faktiskt inte.
Det är ju just det som skiljer en sån tillställning från en RR-träning eller tävling.
Är det att man kör fort som gör att det inte skall gälla?
Då borde samma personer ge faan i att utnyttja försäkringen i trafiken också om det gått lite för fort.... och det är väl ganska ofta det gjort det när olyckan varit framme?

Vill ni köra oförsäkrat så kör RR på riktigt.
Sluta leka RR-förare både på bana och gata.
håller med till 100%
ett jävla tjat om försäkringar
klart att försäkringen ska gälla på bana
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Om det va en instruktör som brände av banan och skrotade borde väl era intäkter och vinster gå till sådana saker inte göra rättssak av det och kräva en betalande att stå för det är min åsikt...

Sen om någon kört dumt eller mindre bra är ju en sak men jag tycker endå som en del föregående talare att har man gett sig in i leken så får man leken tåla...

Igen vidare reklam för er heller när en sådan här grej händer tråkigt är de ju...

///M
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
enhjuling skrev:
Då borde samma personer ge faan i att utnyttja försäkringen i trafiken också om det gått lite för fort.... och det är väl ganska ofta det gjort det när olyckan varit framme?

Vill ni köra oförsäkrat så kör RR på riktigt.
Sluta leka RR-förare både på bana och gata.

Nja, nu är det ju så att om man bryter mot lagen medans man kraschar så gäller väl inte förs. även på gata?
Sen att förs. bolag inte kan bevisa det hur som e en annan sak.

Personligen anser jag att man inte ens borde kunna helförsäkra för gatkörning, då skulle nog en jävla massa folk sluta ta risker i trafiken!
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Blå R1 skrev:
2533990 Nja, nu är det ju så att om man bryter mot lagen medans man kraschar så gäller väl inte förs. även på gata?
Sen att förs. bolag inte kan bevisa det hur som e en annan sak.

Personligen anser jag att man inte ens borde kunna helförsäkra för gatkörning, då skulle nog en jävla massa folk sluta ta risker i trafiken!

Trafikförsäkrnigen gäller alltid. till och med om man inte har tecknat den.
 

Archan

Evolving...
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
-
Stefan M skrev:
2533697
...
Jag har inte pratat med något försäkringsbolag om detta, den ende som haft kontakt med något försäkringsbolag är instruktören själv, som naturligtvis måste rapportera sin skada. Jag har inte ”manipulerat” några vittnen, varför skulle jag göra det? Att hoppa på vittnen som inte styrker den egna versionen och beskylla dem för osant intygande, det är dålig stil! Dessa vittnen är inte ”våra” vittnen mer än vilka andra deltagare som helst.
...
/Stefan M

Varför du skulle ha intresse av att få vittnen att ljuga? Jo, för att om det inte fanns någon syndabock hade det varit ni som tvingats betala motorcykeln. Alternativet är att ni får ställa upp med lånehojar till instruktörer/föråkare så att dessa inte behöver riskera ekonomisk skada vid en eventuell avåkning. Väger man in dessa faktorer så känns det tämligen självklart att ni har ett eget intresse av att få trådskaparen fälld så ni slipper pynta för kalaset. Sen kan ju jag inte svara på om så är fallet denna gång.

Den instruktören som tråden handlar om har som sagt varit i blåsväder tidigare och jag har med egna ögon sett hur han kryssar mellan förarna i långsamma gruppen. Oseriöst är bara förnamnet.

Sen hur seriös var den här körning med Trackworld i övrigt? Ni skippade tydligen att besiktiga hojarna, sen hade ni inga flaggvakter halva dagen?
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Stefan M skrev:
2533697När jag efteråt pratade med såväl dig som instruktören så står det klart för mig att båda anser sig ha den ”sanna” versionen.

Hur kan någon som inte ens minns att han gått omkull (enligt tidigare utsagor i denna tråd) återge en sann version?

Varför röck du bara på axlarna året innan när denna instruktör ansågs vållande till en likadan händelse? Var det en del av raing/banåka då? Eller varför var du inte snabb och samlade namnuppgifter då?

-@
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top