Ris till Racingworld

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
sandstream skrev:
2535703 Vad är det du försöker insinuera?

att jag tycker det är storint av ett forum som SH att hålla denna diskussion oavsett vem som har rätt, Men vad hade hänt om det funnits ett ekonomiskt intresse av att tysta folk för att undvika konfrontation, skulle du vara kvar här då?

Anklagelserna är ju ganska allvarliga från båda sidorna
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tycker nästan tråden i sig är till Trackworlds fördel med de utlopp som drmadness visar på här.

Sluta insuera saker om att jag tar bort saker för att själv "tjäna" pengar. Endast dumt. Oftast är det folk som frågar om att ta bort och då begrundar jag "mer" och kanske tar bort.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
amullo skrev:
2535668 Instruktören följer inte gällande regler och skulle följdaktligen inte tillåtits på banan enl. Trackworld´s egna regler

Instruktörens motorcykel följer inte gällande trafiklagstiftning angående lagligt mönsterdjup

Första punkten är ju IOFS inte speciellt intressant ur försäkringssynvinkel, men intressant ur synvinkel arrangören tydligen tänjer på egna regler för egen personel. Jag betvivlar dock inte att instruktörens slicks var i god kondition.

Men vid åtminstone ett tidigare försäkringsärende efter omkullkörning med samma arrangör så uppgavs arrangörens regler i brev till försäkringsbolag som grund för beslut om incidenten skulle vara täckt av försäkring eller inte. Då angavs just denna punkt om mönsterdjup och gatdäck till anledning att bankörningen INTE varit RR-träning, då dessa körs (oftast) på slicks.

Okej. Det är första gången jag hör något sådant. Ser fortfarande inte problemet. Många instruktörer tävlar ju tex o så länge hojen är rätt försäkrad ser jag inte något problem om en instruktör rullar runt på sin rejshoj tex i en gatgrupp.
Det Är ju faktiskt skillnad på instruktörer och deltagare. Att man har undantag ifrån vissa regler för instruktörer kan jag mkt väl förstå.

En sådan här tråd visar verkligen hur otacksamt det kan vara att arrangera bandagar...
 

sandstream

Guest
Chii skrev:
2535717 att jag tycker det är storint av ett forum som SH att hålla denna diskussion oavsett vem som har rätt, Men vad hade hänt om det funnits ett ekonomiskt intresse av att tysta folk för att undvika konfrontation, skulle du vara kvar här då?
Nej, om man börjar tysta folk som kritiserar företag som annonserar på SH tycker jag att man har valt fel väg.
Så länge diskussionerna är sakliga tycker jag att de ska tillåtas.

Dock så vet jag av egen erfarenhet från mitt eget företag att en del av de argaste kritikerna ofta har gjort något eget misstag eller missförstått något väsentligt och bara vill spy galla över någon.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
CorbenDallas skrev:
2535734 Okej. Det är första gången jag hör något sådant. Ser fortfarande inte problemet. Många instruktörer tävlar ju tex o så länge hojen är rätt försäkrad ser jag inte något problem om en instruktör rullar runt på sin rejshoj tex i en gatgrupp.
Det Är ju faktiskt skillnad på instruktörer och deltagare. Att man har undantag ifrån vissa regler för instruktörer kan jag mkt väl förstå.

En sådan här tråd visar verkligen hur otacksamt det kan vara att arrangera bandagar...

Anledningen till däckval är väl för att försäkringsbolagen ska anse att detta verkligen är en _gat_-körning och inte någon rr-träning.

Den sista meningen däremot har jag ingen som helst förståelse för. Bandagar är ju inget man gör "för den goda sakens skull". Dom anordnar bandagar primärt för att tjäna pengar.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
gixxermf skrev:
2531748 En omkörning utan kontakt borde väl en instruktör klara av även om det är tajt?

Om den som kör om kommer på innern och snor ens spår är det inte helt lätt att "undvika" kontakt.

Jag vet inte exakt hur denna situation gick till, men just den kurvan är lite lurig. Har själv blivit avträngd precis där. Fick använda gräset och klarade mig upprätt. Men han som körde om missbedömde helt enkelt sin egen fart och sitt eget och mitt spårval.

Det är ALLTID den som kommer bakom som ansvarar.!!

Synd att det blir sådana här tvister. Jag har kört med Stefan M och RW flera ggr och tycker deras upplägg och genomförande är bra.

//M
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Swedie skrev:
2535733 Tycker nästan tråden i sig är till Trackworlds fördel med de utlopp som drmadness visar på här.

Sluta insuera saker om att jag tar bort saker för att själv "tjäna" pengar. Endast dumt. Oftast är det folk som frågar om att ta bort och då begrundar jag "mer" och kanske tar bort.

Var ABSOLUT inte det jag menade, snarare tvärt om, Att diskussionen får förekomma visar på motsatsen
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
HanneZ skrev:
2535745 Anledningen till däckval är väl för att försäkringsbolagen ska anse att detta verkligen är en _gat_-körning och inte någon rr-träning.
Jo, det förstår jag också. Men instruktören är knappast där för att träna. Ska läraren i skolan ha en likadan "skolbänk" som alla barnen eller kan det vara så att han/hon behöver lite mer plats???

HanneZ skrev:
Den sista meningen däremot har jag ingen som helst förståelse för. Bandagar är ju inget man gör "för den goda sakens skull". Dom anordnar bandagar primärt för att tjäna pengar.
Hehe, man har nog större chans att bli rik om man spelar på lotto...

HanneZ skrev:
2535661 Fråga Trackworld, det är dom som satt upp reglerna :)

Reglerna för deltagarna ja...
 
Last edited:

sandstream

Guest
CorbenDallas skrev:
2535772 Jo, det förstår jag också. Men instruktören är knappast där för att träna. Ska läraren i skolan ha en likadan "skolbänk" som alla barnen eller kan det vara så att han/hon behöver lite mer plats???
Så är det tyvärr ibland, dvs att instruktörer är där mest för sin egen skull, sätter ut en laptimer och pressar på.
De flesta instruktörerna är dock där för att göra ett bra jobb och ha kul vilket de gör väldigt bra!
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Att som inst köra på slicks är helt naturligt för mig. Om någon skulle fråga mig om jag kunde ställa upp och sen säga att jag inte får köra på slicks då skiter jag nog i det. Inte för att det är bättre grepp utan för att jag med största sanolikhet inte har några mönstrade däck och för det andra troligvis inte orkar byta. Blir ni griniga om jag skulle trycka ditt regndäck om det skulle börjar regna???

björn
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
sandstream skrev:
2535792 Så är det tyvärr ibland, dvs att instruktörer är där mest för sin egen skull, sätter ut en laptimer och pressar på.
De flesta instruktörerna är dock där för att göra ett bra jobb och ha kul vilket de gör väldigt bra!

Jodå, har stött på sådana också, men är det inte lite en annan diskussion egentligen?
Jag har laptimer ibland när jag kör som instruktör. Bra sätt att kolla tempot i gruppen tex...
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
björn.e skrev:
2535795 Att som inst köra på slicks är helt naturligt för mig. Om någon skulle fråga mig om jag kunde ställa upp och sen säga att jag inte får köra på slicks då skiter jag nog i det. Inte för att det är bättre grepp utan för att jag med största sanolikhet inte har några mönstrade däck och för det andra troligvis inte orkar byta. Blir ni griniga om jag skulle trycka ditt regndäck om det skulle börjar regna???

björn

En annan anledning är ju att om man kör mkt som instruktör så går det åt däck i mängd. Slicks håller helt enkelt längre. Det har inget som helst med fäste att göra. Mönstrade rejsdäck håller i lika bra...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
björn.e skrev:
2535795 Att som inst köra på slicks är helt naturligt för mig. Om någon skulle fråga mig om jag kunde ställa upp och sen säga att jag inte får köra på slicks då skiter jag nog i det. Inte för att det är bättre grepp utan för att jag med största sanolikhet inte har några mönstrade däck och för det andra troligvis inte orkar byta. Blir ni griniga om jag skulle trycka ditt regndäck om det skulle börjar regna???

björn
Det där va ett hett ämne i en annan tråd där en deltagare hade "hängt på" en instruktör som körde med regndäck och sedan kraschade.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Madhonda skrev:
2535765 Om den som kör om kommer på innern och snor ens spår är det inte helt lätt att "undvika" kontakt.

Jag vet inte exakt hur denna situation gick till, men just den kurvan är lite lurig. Har själv blivit avträngd precis där. Fick använda gräset och klarade mig upprätt. Men han som körde om missbedömde helt enkelt sin egen fart och sitt eget och mitt spårval.

Det är ALLTID den som kommer bakom som ansvarar.!!

Synd att det blir sådana här tvister. Jag har kört med Stefan M och RW flera ggr och tycker deras upplägg och genomförande är bra.

//M

Begrunda att någon borde köra om drmadness på samma sätt så han vurpar, så får vi se hur tankegångarna går vid den diskussionen...
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
CorbenDallas skrev:
2535734 Okej. Det är första gången jag hör något sådant. Ser fortfarande inte problemet. Många instruktörer tävlar ju tex o så länge hojen är rätt försäkrad ser jag inte något problem om en instruktör rullar runt på sin rejshoj tex i en gatgrupp.
Det Är ju faktiskt skillnad på instruktörer och deltagare. Att man har undantag ifrån vissa regler för instruktörer kan jag mkt väl förstå.

En sådan här tråd visar verkligen hur otacksamt det kan vara att arrangera bandagar...

Jag håller med dig.. Det ÄR skillnad på deltagare och instruktörer. Men jag anser också att instruktören bör föregå med gott exempel.

Nåja.. Diskussionen är ju avgjord vad gäller däcksvalet från instruktören.
Man skulle ju lika gärna kunna hävda att instruktören blivit undantagen så att denne skall ha maximalt grepp för att kunna hänga på alla deltagare oavsett tempo och därför utöva maximal kontroll av deltagarna.

Jag ställer mig utanför vidare diskussioner då jag känner att det kan bli svårt att komma längre än vad tråden redan gjort. Mitt eget deltagande i framtida körningar arrangerat av Stefan får vi se. Jag har varit nöjd deltagare tidigare och har bara vid enstaka tillfällen sett brister, vilket förmodligen har sin förklaring i omständigheter jag inte känner till och därför inte spekulerar i.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
HanneZ skrev:
2535811 Det där va ett hett ämne i en annan tråd där en deltagare hade "hängt på" en instruktör som körde med regndäck och sedan kraschade.


Ja men vart står det att man ska till varje pris hänga på inst? Nu blev det ju bevistat igen att den sista indiooten inte är född.

björn
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top