Ris till Racingworld

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
HanneZ skrev:
2535921 Lilla gubben?

En nybörjare som jag och många andra vet att det är inte något material som sätter stopp för hur snabbt vi kör utan vi vet att det sitter enbart i våran huvuden. Därför blir det lätt att man hakar på en instruktör och det är väl just det man ska göra? Man ska försöka ligga tätt inpå och följa instruktörens spår, det säger dom t.o.m. till en.


Om du som nybörjare hakar på en inst utan att han eller du pratat innan om att ha/hon åker fel spår så lär det nog ovasätt vilka däck inst har sluta i en avkörning på regn. Varje mäniska måste väl köra efter sinna begränsningar inte efter inst. Många gånger cirkulerar ju inst runt på banan i olika grupper. Hade ni tänkt då att dom ska hänga på när inst lägger upp ett snabbare tempo? Det var inte min mening med att låta dryg men det var nog det mest korkade jag läst. Dock är det ju en hel annan grej om man signalerar eller ber om hjälp.

björn
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Mr_Mike skrev:
2533909 Om det va en instruktör som brände av banan och skrotade borde väl era intäkter och vinster gå till sådana saker inte göra rättssak av det och kräva en betalande att stå för det är min åsikt...

Sen om någon kört dumt eller mindre bra är ju en sak men jag tycker endå som en del föregående talare att har man gett sig in i leken så får man leken tåla...

Igen vidare reklam för er heller när en sådan här grej händer tråkigt är de ju...

///M


Har svårt att tänka mig att det är sådan marginal på intäkterna att det skulle kunna täcka reparationer på instruktörens hoj.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
björn.e skrev:
2536187 Om du som nybörjare hakar på en inst utan att han eller du pratat innan om att ha/hon åker fel spår så lär det nog ovasätt vilka däck inst har sluta i en avkörning på regn. Varje mäniska måste väl köra efter sinna begränsningar inte efter inst. Många gånger cirkulerar ju inst runt på banan i olika grupper. Hade ni tänkt då att dom ska hänga på när inst lägger upp ett snabbare tempo? Det var inte min mening med att låta dryg men det var nog det mest korkade jag läst. Dock är det ju en hel annan grej om man signalerar eller ber om hjälp.

björn
Självklart ska man inte köra över sin egna förmåga men jag är lite förundrad till vad instruktören ens gör på banan om det inte är tänkt att man ska försöka köra som dom? Den största fördelen tycker jag personligen med dom här bandagarna att man kan snabba upp sitt tempo genom att "haka på" andras tempo. Kör instruktören alldeles för fort så ger dig sig själv för då tappar man mark och sen får man köra själv. Jag själv va på denna körning och det bästa passet på hela dagen va när jag försökte haka på penguin, han höll ett perfekt tempo för gruppen! :tummenupp
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
När jag kör som instruktör så är det inte alltid bara för att visa spår eller sätta tempo. Jag myser runt i gruppen o tittar på hur det ser ut så jag kan komma med tips under dagen. Jag försöker också få en känsla för hur det ser ut i gruppen. Flyter det, har vi några hetsporrar som kanske behöver lugna nerverna lite. Har vi några som behöver lite mer hjälp. Sådana saker.

Det innebär att man i mellanåt får dra upp ett högre tempo för att ta sig om folk o se fler i gruppen. Ibland är det lättare att släppa förbi folk, men inte alltid.


HanneZ skrev:
2536225 Självklart ska man inte köra över sin egna förmåga men jag är lite förundrad till vad instruktören ens gör på banan om det inte är tänkt att man ska försöka köra som dom? Den största fördelen tycker jag personligen med dom här bandagarna att man kan snabba upp sitt tempo genom att "haka på" andras tempo. Kör instruktören alldeles för fort så ger dig sig själv för då tappar man mark och sen får man köra själv. Jag själv va på denna körning och det bästa passet på hela dagen va när jag försökte haka på penguin, han höll ett perfekt tempo för gruppen! :tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
CorbenDallas skrev:
2536240 När jag kör som instruktör så är det inte alltid bara för att visa spår eller sätta tempo. Jag myser runt i gruppen o tittar på hur det ser ut så jag kan komma med tips under dagen. Jag försöker också få en känsla för hur det ser ut i gruppen. Flyter det, har vi några hetsporrar som kanske behöver lugna nerverna lite. Har vi några som behöver lite mer hjälp. Sådana saker.

Det innebär att man i mellanåt får dra upp ett högre tempo för att ta sig om folk o se fler i gruppen. Ibland är det lättare att släppa förbi folk, men inte alltid.
Jo men när en instruktör positionerar sig i gruppen så märker man det ganska väl. En instruktör för t.ex. mellangruppen kan köra så betydligt mkt fortare än deltagarna att man inte ens har en susning av att haka på.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Detta förhållande gäller ofta även i snabba gruppen. Det vore ingen dum ide att upplysa deltagare om detta på förarmötet, att det inte alltid är en bra ide att försöka haka på.




HanneZ skrev:
2536249 En instruktör för t.ex. mellangruppen kan köra så betydligt mkt fortare än deltagarna att man inte ens har en susning av att haka på.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Mulles skrev:
2536283 Detta förhållande gäller ofta även i snabba gruppen. Det vore ingen dum ide att upplysa deltagare om detta på förarmötet, att det inte alltid är en bra ide att försöka haka på.
Nej och det är nog ingen som försöker hänga på när en instruktör passerar med betydligt högre fart, men när en instruktör smyger om och sedan kör aningen aning snabbare så brukar åtminstonde jag alltid försöka hänga på. Att köra efter någon ger mig så väldigt mkt mer än att harva runt själv
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Är det bara jag som hakar på en instruktör först EFTER han gett tecken om att jag ska följa honom :confused:

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att haka på en instruktör som kör snabbare än vad jag gör, för jag liksom förutsätter att han inte ska hålla mitt tempo hela tiden och varje gång han kör om. Om jag skulle följa efter någon instruktör för att försöka löra mig så gör jag det om mitt EGNA tempo klarar det, jag ökar inte farten.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
HanneZ skrev:
2536290 Nej och det är nog ingen som försöker hänga på när en instruktör passerar med betydligt högre fart, men när en instruktör smyger om och sedan kör aningen aning snabbare så brukar åtminstonde jag alltid försöka hänga på. Att köra efter någon ger mig så väldigt mkt mer än att harva runt själv
Jag hade gjort likadant som du. Som instruktör får man tänka på att man har ögonen på sig HELA tiden.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Liwa1 skrev:
2536312 Är det bara jag som hakar på en instruktör först EFTER han gett tecken om att jag ska följa honom :confused:

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att haka på en instruktör som kör snabbare än vad jag gör, för jag liksom förutsätter att han inte ska hålla mitt tempo hela tiden och varje gång han kör om. Om jag skulle följa efter någon instruktör för att försöka löra mig så gör jag det om mitt EGNA tempo klarar det, jag ökar inte farten.
Jag vill inte köra i mitt tempo, jag vill köra mycket snabbare än så :)

Nu när du är här o skriver kan jag ju ta det med dig. Visst är det så att på uppvärmningsvarven så säger ni till förarna att köra efter instruktören på ett led och att man ska hålla så kort avstånd som möligt? Jag personligen tycker det känns naturligt att sen när instruktören ökar tempot så försöker man hänga med för att sedan släppa av när man känner att man inte klarar av tempot.
 

Jensa

Behov av ännu mera pengar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
Yamaha YZ426-02 såld,R6ss såld
Mulles skrev:
2533202 Jag är tvungen att ge en aspekt på saken som bara några få tagit upp i denna tråd men som egentligen är den viktigaste i hela denna historia.

FÖRSÄKRINGSPENGAR SKALL ALDRIG BETALAS UT FÖR MC OCH UTRUSTNING VID EN KRASCH PÅ BANA. Ersättning för kroppsskada skall givetvis betalas.

Det är ju JAG och DU som får betala med förs.premierna för andras BANKRASCHER...SKIT är det !

VI som kör bana ska göra det på egen risk. Insatsen är mc plus utrustning, det är bara att godta eller håll er borta från bana annars !!
Så jävla klockrent!:tummenupp
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Liwa1 skrev:
2536312 Är det bara jag som hakar på en instruktör först EFTER han gett tecken om att jag ska följa honom :confused:

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att haka på en instruktör som kör snabbare än vad jag gör, för jag liksom förutsätter att han inte ska hålla mitt tempo hela tiden och varje gång han kör om. Om jag skulle följa efter någon instruktör för att försöka löra mig så gör jag det om mitt EGNA tempo klarar det, jag ökar inte farten.

Det beror helt på tempot. Om en instruktör smygerförbi med ett litet snäpp högre hastighet finns det inget som hindrar att prova. Man kan titta på spårval, ingångshastigheter i kurvor osv.

Om instruktören ger signal att följa efter har han/hon oftast sett nåt som kanske behöver jobbas på.

Att få "draghjälp" runt banan kan vara ett bra sätt att få upp tempot. Har själv fastnat i ett tempo o kunde bryta "förbannelsen" med hjälp av en kollega...
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
CorbenDallas skrev:
2536392 Det beror helt på tempot. Om en instruktör smygerförbi med ett litet snäpp högre hastighet finns det inget som hindrar att prova. Man kan titta på spårval, ingångshastigheter i kurvor osv.

Om instruktören ger signal att följa efter har han/hon oftast sett nåt som kanske behöver jobbas på.

Att få "draghjälp" runt banan kan vara ett bra sätt att få upp tempot. Har själv fastnat i ett tempo o kunde bryta "förbannelsen" med hjälp av en kollega...

Okej, jag kan inte uttrycka mig. Du har rätt idet du skriver men, MEN

...jag hakra på men i ett tempo som går lite fortare kanske för visst är det bra att lika bakom och "jaga" men jag skulle inte köra så pass att jag riskerar att köra av och över min förmåga. K'änner jag att det känns över min förmåga efter en fartökning så får instruktören segla iväg utan mig följandes

(undra om jag får fram vad jag menar :va )

Dock kan jag tillägga att jag går alltid fram till instruktör och ber om hjälp istället för haka på ute på banan när jag känner att jag bör kunna öka och få bättre spårval. Då vet jag att jag får rätt hjälp på min nivå att öka i bra tempo
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Liwa1 skrev:
2536436 Okej, jag kan inte uttrycka mig. Du har rätt idet du skriver men, MEN

...jag hakra på men i ett tempo som går lite fortare kanske för visst är det bra att lika bakom och "jaga" men jag skulle inte köra så pass att jag riskerar att köra av och över min förmåga. K'änner jag att det känns över min förmåga efter en fartökning så får instruktören segla iväg utan mig följandes

(undra om jag får fram vad jag menar :va )

Dock kan jag tillägga att jag går alltid fram till instruktör och ber om hjälp istället för haka på ute på banan när jag känner att jag bör kunna öka och få bättre spårval. Då vet jag att jag får rätt hjälp på min nivå att öka i bra tempo

Tänk om ALLA resonerade så. :tummenupp
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Liwa1 skrev:
2536436 Okej, jag kan inte uttrycka mig. Du har rätt idet du skriver men, MEN

...jag hakra på men i ett tempo som går lite fortare kanske för visst är det bra att lika bakom och "jaga" men jag skulle inte köra så pass att jag riskerar att köra av och över min förmåga. K'änner jag att det känns över min förmåga efter en fartökning så får instruktören segla iväg utan mig följandes

(undra om jag får fram vad jag menar :va )

Dock kan jag tillägga att jag går alltid fram till instruktör och ber om hjälp istället för haka på ute på banan när jag känner att jag bör kunna öka och få bättre spårval. Då vet jag att jag får rätt hjälp på min nivå att öka i bra tempo
Jag gör som du, jag pratar med instruktörerna och ber om hjälp (tack, du som hjälpte mig på GR 2005).
Dock så började jag komma ifatt en instruktör på Kinnekulle 2003 och valde att försöka hänga på honom, huvudet sa "kör ifatt och om honom".
Instruktören fick syn på mig och ökade tempot med resultat att jag såg honom försvinna...:va
Väl ute på den berömda rakan väntade instruktören in mig och gav tecken åt mig att köra före. Sedan låg han efter mig resten av passet och gav mig sedan synpunkter i depån.
Sådana tillfällen känns bra eftersom man får ut lite mer av bandagen.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
gixxermf skrev:
2531813 Om du står på dig så måste dom ha en polisundersökning för att försäkringen ska gå igenom.
Och vart i lagboken står reglerna för banåkning?

Ett försäkringsbolags beslut styrs INTE av lagar och regler, mer än i viss mån, och kan därmed bli en bedömning från en enskild tjänsteman/kvinna på bolaget!

Rätt eller fel men så funkar det!

Vad gäller erfarna instruktörer så BÖR man, som "Niklasinorr" skriver, han/hon välja ett tempo som innebär att han/hon har marginaler för de mest oväntade situationer som en deltagare kan göra. Jag skriver "bör" för vi är inte mer än människor allihop och vi GÖR misstag vare sig vi vill eller inte. Och instruktörer/föråkare ÄR människor liksom deltagare varför misstag sker = tråkigt men sant!

Fealakigt agerande, vilket medför ex. krasch, kan utlösas om den som blir omkörd kör i, för honom/henne så högt tempo att för mycket koncentration läggs på den egna körningen att det saknas kapacitet att hantera "omkörningen" som hur man än vänder och vrider på det ändå påverkar oss. Har man stor vana vid täta omkörningar påverkas man mindre men påverkad blir man.

Om man blir omkörd på "yttern" vid ex. utgången av en kurva har man en tendens att, om än kort, vrida fokus mot den omkörande vilket KAN medföra att vi också styr mot den punkten vi tittar mot.

Om vi redan innan detta tillfället kör på max av våran kapacitet, vilket alltså en instruktör/föråkare INTE bör göra, så ökar risken för att vi agerar felaktigt vilket triggades av den som körde om!

Vems felet var i händelse av en olycka kan det ju råda delade meningar om men det skulle kunna vara så att om man INTE hade blivit omkörd så hade det gått bra. Likväl som att om den som blev omkörd körde med större marginaler, till sin egen kapacitet, så hade omkörningen inte påverkat så negativt!

Hur som haver så är det ALLTID tråkigt när någon skadar sig och självklart är det också tråkigt med materiella skador även om det "bara" är pengar!

Mvh!
// Niklas
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Gsx650f
Tråkigt med dessa incidenter.
Dock är min erfarenhet av dessa olyckor att arrangörerna vänder och vrider på det lite som dom vill.

Min vän blev påkörd av en instruktör för ett par år sedan. Det var dock ej arrangören som diskuteras här i denna tråd !!! Han kom ifatt några långsammare förare på rakan, och släpper därför av på gasen. Efter ett antal meter så smäller det bara till och han glider sedan på asfalten, klarar sig dock tack och lov med endast några blåmärken!

Instruktören som inte uppmärksammat att tempot sänkts (och tydligen inte hade koncentrationen på det som hände framför honom) får i kraschen hjärnskakning samt brännskador på ena benet, och får åka ambulans därifrån. Båda cyklarna blir ganska illa tilltygade, men arrangörerna är snabba att informera om att bankörning sker på egen risk och att någon ersättning därför inte är aktuell.

Min väns hoj reparerar vi därför med begagnade delar som hittas på annons, och utrustningen täcktes av hans privata tillläggsförsäkring.
 
Last edited:

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Mr_Firestorm skrev:
2536821
men arrangörerna är snabba att informera om att bankörning sker på egen risk och att någon ersättning därför inte är aktuell.
Inte speciellt bra uttalat av arrangören när han inte förklarar det bättre,
men eventuell ersättning är väl inte upp till arrangören utan försäkringbolaget :7peta
 
Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Gsx650f
Affe_R1 skrev:
2536867 Inte speciellt bra uttalat av arrangören när han inte förklarar det bättre,
men eventuell ersättning är väl inte upp till arrangören utan försäkringbolaget :7peta

Han hade dock endast trafikförsäkring på hojen, och instruktören ringer inte ens och ber om ursäkt eller frågar hur det gick med honom.

Det hela sopades under mattan, för vid ett senare tillfälle (vid telefon kontakt) vet ingen som jobbar för arrangören något om incidenten. Och dom säger att det inte finns något antecknat om detta vid den aktuella bankörningen!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top