CorbenDallas
Memento te mortalem esse!
Sant!Gustav O skrev:2536073Det är orättvist.
Enhetsdäck på bandagar???
Sant!Gustav O skrev:2536073Det är orättvist.
HanneZ skrev:2535921Lilla gubben?
En nybörjare som jag och många andra vet att det är inte något material som sätter stopp för hur snabbt vi kör utan vi vet att det sitter enbart i våran huvuden. Därför blir det lätt att man hakar på en instruktör och det är väl just det man ska göra? Man ska försöka ligga tätt inpå och följa instruktörens spår, det säger dom t.o.m. till en.
Mr_Mike skrev:2533909Om det va en instruktör som brände av banan och skrotade borde väl era intäkter och vinster gå till sådana saker inte göra rättssak av det och kräva en betalande att stå för det är min åsikt...
Sen om någon kört dumt eller mindre bra är ju en sak men jag tycker endå som en del föregående talare att har man gett sig in i leken så får man leken tåla...
Igen vidare reklam för er heller när en sådan här grej händer tråkigt är de ju...
///M
Självklart ska man inte köra över sin egna förmåga men jag är lite förundrad till vad instruktören ens gör på banan om det inte är tänkt att man ska försöka köra som dom? Den största fördelen tycker jag personligen med dom här bandagarna att man kan snabba upp sitt tempo genom att "haka på" andras tempo. Kör instruktören alldeles för fort så ger dig sig själv för då tappar man mark och sen får man köra själv. Jag själv va på denna körning och det bästa passet på hela dagen va när jag försökte haka på penguin, han höll ett perfekt tempo för gruppen!björn.e skrev:2536187Om du som nybörjare hakar på en inst utan att han eller du pratat innan om att ha/hon åker fel spår så lär det nog ovasätt vilka däck inst har sluta i en avkörning på regn. Varje mäniska måste väl köra efter sinna begränsningar inte efter inst. Många gånger cirkulerar ju inst runt på banan i olika grupper. Hade ni tänkt då att dom ska hänga på när inst lägger upp ett snabbare tempo? Det var inte min mening med att låta dryg men det var nog det mest korkade jag läst. Dock är det ju en hel annan grej om man signalerar eller ber om hjälp.
björn
HanneZ skrev:2536225Självklart ska man inte köra över sin egna förmåga men jag är lite förundrad till vad instruktören ens gör på banan om det inte är tänkt att man ska försöka köra som dom? Den största fördelen tycker jag personligen med dom här bandagarna att man kan snabba upp sitt tempo genom att "haka på" andras tempo. Kör instruktören alldeles för fort så ger dig sig själv för då tappar man mark och sen får man köra själv. Jag själv va på denna körning och det bästa passet på hela dagen va när jag försökte haka på penguin, han höll ett perfekt tempo för gruppen!
Jo men när en instruktör positionerar sig i gruppen så märker man det ganska väl. En instruktör för t.ex. mellangruppen kan köra så betydligt mkt fortare än deltagarna att man inte ens har en susning av att haka på.CorbenDallas skrev:2536240När jag kör som instruktör så är det inte alltid bara för att visa spår eller sätta tempo. Jag myser runt i gruppen o tittar på hur det ser ut så jag kan komma med tips under dagen. Jag försöker också få en känsla för hur det ser ut i gruppen. Flyter det, har vi några hetsporrar som kanske behöver lugna nerverna lite. Har vi några som behöver lite mer hjälp. Sådana saker.
Det innebär att man i mellanåt får dra upp ett högre tempo för att ta sig om folk o se fler i gruppen. Ibland är det lättare att släppa förbi folk, men inte alltid.
HanneZ skrev:2536249En instruktör för t.ex. mellangruppen kan köra så betydligt mkt fortare än deltagarna att man inte ens har en susning av att haka på.
Nej och det är nog ingen som försöker hänga på när en instruktör passerar med betydligt högre fart, men när en instruktör smyger om och sedan kör aningen aning snabbare så brukar åtminstonde jag alltid försöka hänga på. Att köra efter någon ger mig så väldigt mkt mer än att harva runt självMulles skrev:2536283Detta förhållande gäller ofta även i snabba gruppen. Det vore ingen dum ide att upplysa deltagare om detta på förarmötet, att det inte alltid är en bra ide att försöka haka på.
Jag hade gjort likadant som du. Som instruktör får man tänka på att man har ögonen på sig HELA tiden.HanneZ skrev:2536290Nej och det är nog ingen som försöker hänga på när en instruktör passerar med betydligt högre fart, men när en instruktör smyger om och sedan kör aningen aning snabbare så brukar åtminstonde jag alltid försöka hänga på. Att köra efter någon ger mig så väldigt mkt mer än att harva runt själv
Jag vill inte köra i mitt tempo, jag vill köra mycket snabbare än såLiwa1 skrev:2536312Är det bara jag som hakar på en instruktör först EFTER han gett tecken om att jag ska följa honom
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att haka på en instruktör som kör snabbare än vad jag gör, för jag liksom förutsätter att han inte ska hålla mitt tempo hela tiden och varje gång han kör om. Om jag skulle följa efter någon instruktör för att försöka löra mig så gör jag det om mitt EGNA tempo klarar det, jag ökar inte farten.
Så jävla klockrent!Mulles skrev:2533202Jag är tvungen att ge en aspekt på saken som bara några få tagit upp i denna tråd men som egentligen är den viktigaste i hela denna historia.
FÖRSÄKRINGSPENGAR SKALL ALDRIG BETALAS UT FÖR MC OCH UTRUSTNING VID EN KRASCH PÅ BANA. Ersättning för kroppsskada skall givetvis betalas.
Det är ju JAG och DU som får betala med förs.premierna för andras BANKRASCHER...SKIT är det !
VI som kör bana ska göra det på egen risk. Insatsen är mc plus utrustning, det är bara att godta eller håll er borta från bana annars !!
Liwa1 skrev:2536312Är det bara jag som hakar på en instruktör först EFTER han gett tecken om att jag ska följa honom
Själv skulle jag aldrig komma på tanken att haka på en instruktör som kör snabbare än vad jag gör, för jag liksom förutsätter att han inte ska hålla mitt tempo hela tiden och varje gång han kör om. Om jag skulle följa efter någon instruktör för att försöka löra mig så gör jag det om mitt EGNA tempo klarar det, jag ökar inte farten.
CorbenDallas skrev:2536392Det beror helt på tempot. Om en instruktör smygerförbi med ett litet snäpp högre hastighet finns det inget som hindrar att prova. Man kan titta på spårval, ingångshastigheter i kurvor osv.
Om instruktören ger signal att följa efter har han/hon oftast sett nåt som kanske behöver jobbas på.
Att få "draghjälp" runt banan kan vara ett bra sätt att få upp tempot. Har själv fastnat i ett tempo o kunde bryta "förbannelsen" med hjälp av en kollega...
Liwa1 skrev:2536436Okej, jag kan inte uttrycka mig. Du har rätt idet du skriver men, MEN
...jag hakra på men i ett tempo som går lite fortare kanske för visst är det bra att lika bakom och "jaga" men jag skulle inte köra så pass att jag riskerar att köra av och över min förmåga. K'änner jag att det känns över min förmåga efter en fartökning så får instruktören segla iväg utan mig följandes
(undra om jag får fram vad jag menar )
Dock kan jag tillägga att jag går alltid fram till instruktör och ber om hjälp istället för haka på ute på banan när jag känner att jag bör kunna öka och få bättre spårval. Då vet jag att jag får rätt hjälp på min nivå att öka i bra tempo
Jag gör som du, jag pratar med instruktörerna och ber om hjälp (tack, du som hjälpte mig på GR 2005).Liwa1 skrev:2536436Okej, jag kan inte uttrycka mig. Du har rätt idet du skriver men, MEN
...jag hakra på men i ett tempo som går lite fortare kanske för visst är det bra att lika bakom och "jaga" men jag skulle inte köra så pass att jag riskerar att köra av och över min förmåga. K'änner jag att det känns över min förmåga efter en fartökning så får instruktören segla iväg utan mig följandes
(undra om jag får fram vad jag menar )
Dock kan jag tillägga att jag går alltid fram till instruktör och ber om hjälp istället för haka på ute på banan när jag känner att jag bör kunna öka och få bättre spårval. Då vet jag att jag får rätt hjälp på min nivå att öka i bra tempo
gixxermf skrev:2531813Om du står på dig så måste dom ha en polisundersökning för att försäkringen ska gå igenom.
Och vart i lagboken står reglerna för banåkning?
Inte speciellt bra uttalat av arrangören när han inte förklarar det bättre,Mr_Firestorm skrev:2536821
men arrangörerna är snabba att informera om att bankörning sker på egen risk och att någon ersättning därför inte är aktuell.
Affe_R1 skrev:2536867Inte speciellt bra uttalat av arrangören när han inte förklarar det bättre,
men eventuell ersättning är väl inte upp till arrangören utan försäkringbolaget
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |