Ris till Racingworld

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
CorbenDallas skrev:
2536049 Är instruktörens och deltagarnas roller lika då? En instruktör som kör 20-30 instruktörsdagar/kvällar om året gör av med rätt mkt däck.
Med tanke på vad man kan råka ut för som instruktör, är det inte då bättre att denne kör på det däck han/hon trivs bäst på?

Jisses vilka hårklyverier...

Nej, har aldrig sagt att deras roller är lika.

Ingen har väl tvingat någon till att vara instruktör?? Och det finns ju arrangörer som inte säger nåt om slicks, för alla deltagande...

Hur många däck du gör av med som instruktör är väl i allra högsta grad ointressant?? Samma kille som kör lika många bankörningar där slicks inte är tillåtet gör väl inte av med mindre däck , eller??? :va

För mig får det gärna köras med slicks vid bankörning om vädret tillåter men då ska det väl i så fall gälla alla, eller snabb/licens grupp eller nåt liknande. Alltså det jag hänger upp mig lite på i detta fallet är just att instruktören tilläts köra med slicks där det i kraven stod att den skulle klara en besiktning hos Bilprovningen.

Mvh Martin.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Mr_Firestorm skrev:
2536898 Han hade dock endast trafikförsäkring på hojen, och instruktören ringer inte ens och ber om ursäkt eller frågar hur det gick med honom.

Det hela sopades under mattan, för vid ett senare tillfälle (vid telefon kontakt) vet ingen som jobbar för arrangören något om incidenten. Och dom säger att det inte finns något antecknat om detta vid den aktuella bankörningen!
Riktigt tråkigt !! :(

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga i detta fallet
eftersom jag nu bara har hört det från ett håll..

Endast trafikförsäkring är ju faktiskt mer eller mindre en "skylldigsjälvförsäkring"
 

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
Är det inte så att det är ganska många intruktörer som blir intreuktörer bara för att dom känner arrangören men i verkligheten inte är så duktiga?

Och av någon lustig anledning så finns det ganksa många instruktörer som är så jävla dryga att man bara vill spy på dom.
Jag tycker att en instruktör ska vara ödmjuk och förstå att man kanske kör bana för att bli bättre... alla kan ju inte födas till världsmästare!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Gustav O skrev:
2536043 Eftersom du lämnat en redogörelse till F-bolaget och såg händelsen skulle det vara intressant att veta hur du anser att det gick till.

Utdrag ur min redogörelse:

"Under det pass då avåkningen inträffade befann jag mig i kurvan under bron, vid flaggposteringen.
Posteringen var bemannad och det var totalt 4-5 killar som stod där.

Förarna släpps ut och de kör ett par lugna varv innan tempot höjs något.
Jag tar lite kort på xxxxxx och några andra förare, både på väg in i kurvan under bron och likaså ut ur kurvan under bron innan jag flyttar mig
en bit bort från posteringen för att få en bättre överblick över kurvan.

Jag ser att xxxxxx ligger och kör tillsammans med bla en Repsol-lackad Honda CBR 1000 RR -05:a och en röd/vit/svart Yamaha YZF R1 -00 eller -01:a.
Yamaha-föraren är en instruktör av den gul/gröna västen att döma.

Några varv senare ser jag hur de kommer på rakan och viker in under bron, Daniel först och sedan Yamaha:n.

Sedan syns bara ett stort damm-moln.
Från min placering tyckte jag inte det såg ut som att de åkte ihop utan snarare att instruktören på Yamaha:n bromsade ”på” sig och fick ett framhjulssläpp."
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Gsx650f
Affe_R1 skrev:
2537315 Riktigt tråkigt !! :(

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga i detta fallet
eftersom jag nu bara har hört det från ett håll..

Endast trafikförsäkring är ju faktiskt mer eller mindre en "skylldigsjälvförsäkring"

Att man är på bankörning på egen risk visste vi sedan innan, det har alltid varit våran inställning när vi åker bana. Det var bara sättet att sköta det hela som man blir så j-a förbannad på... Och sedan försöka mörka det hela... Dåligt!
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Hejlesen skrev:
2536962 Nej, har aldrig sagt att deras roller är lika.

Ingen har väl tvingat någon till att vara instruktör?? Och det finns ju arrangörer som inte säger nåt om slicks, för alla deltagande...
Nä, man blir sällan tvingad till att vara instruktör, vad nu det har med saken att göra och ja, det finns andra arrangörer som tillåter slicks. Vad nu det har med saken att göra...

Hejlesen skrev:
Hur många däck du gör av med som instruktör är väl i allra högsta grad ointressant?? Samma kille som kör lika många bankörningar där slicks inte är tillåtet gör väl inte av med mindre däck , eller??? :va
Sist jag kollade så kostade däck pengar. Jga vet inte var du får dina ifrån men jag betalar för mina i alla fall o slicks håller bra mkt längre än ett mönstrat dito. Så jo, kör jag med slicks blir det helt enkelt billigare.

Hejlesen skrev:
För mig får det gärna köras med slicks vid bankörning om vädret tillåter men då ska det väl i så fall gälla alla, eller snabb/licens grupp eller nåt liknande. Alltså det jag hänger upp mig lite på i detta fallet är just att instruktören tilläts köra med slicks där det i kraven stod att den skulle klara en besiktning hos Bilprovningen.
Jag kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man hänger upp sig på en sån här grej. Det spelar ingen som helst roll nånstans på någotvis.

X-up skrev:
2537306 För att regler är regler.
Och i just det här fallet spelar det vilken roll?

trille skrev:
2537327 Är det inte så att det är ganska många intruktörer som blir intreuktörer bara för att dom känner arrangören men i verkligheten inte är så duktiga?

Och av någon lustig anledning så finns det ganksa många instruktörer som är så jävla dryga att man bara vill spy på dom.
Jag tycker att en instruktör ska vara ödmjuk och förstå att man kanske kör bana för att bli bättre... alla kan ju inte födas till världsmästare!

Tittar du i den här tråden finns det rätt många dryga människor som dyker upp på bandagar för att köra också... :D
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
CorbenDallas skrev:
2537415Och i just det här fallet spelar det vilken roll?

I just det här fallet spelar det roll eftersom en med en av arrangören icke godkänd hoj kraschar och ersättning utkrävs från en som HAR en godkänd hoj. Hade slicks varit godkända hade det inte varit nåt att snacka om men nu var de inte det.

Borde inte instruktörer få ersättning för just däck eller kör man helt ideellt som instruktör?
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
trille skrev:
2537327 Är det inte så att det är ganska många intruktörer som blir intreuktörer bara för att dom känner arrangören men i verkligheten inte är så duktiga?

Och av någon lustig anledning så finns det ganksa många instruktörer som är så jävla dryga att man bara vill spy på dom.
Jag tycker att en instruktör ska vara ödmjuk och förstå att man kanske kör bana för att bli bättre... alla kan ju inte födas till världsmästare!
En enkel fråga:
Sa du, eller har du sagt till instruktören eller arrangören vad du tycker? :va

Vi är alla människor och alla är olika. Det fina är att vi också kan förbättra oss.
men hur ska vi kunna göra det om vi inte vet om att vi gör något fel.


Jag kör själv ganska mycket som instruktör på bana och om jag gör något
fel/tokigt/mindre bra/riktigt bra så vill jag veta det för att kunna förbättra mig.
Jag vill oxå poängtera att det ska vara konstruktiv kritik.
inte bara kommentaren
-Du suger.. hur ska man lära sig något av de:va
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
CorbenDallas skrev:
2537415
Och i just det här fallet spelar det vilken roll?

Vad jag menar är att instruktören inte har följt arrangörernas regler när han har kört på slicks. Om det sedan inte har med själva incidenten att göra så är det en sak. Men jag tycker det är fel när man skapar regler som sedan inte följs av arrangörernas föråkare. Det ger inte ett seriöst intryck.

Vill dock poängtera att jag inte har något mot Trackworld / RacingWorld.
Jag beskriver bara min syn på det hela.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Affe_R1 skrev:
2537447 En enkel fråga:
Sa du, eller har du sagt till instruktören eller arrangören vad du tycker? :va

Vi är alla människor och alla är olika. Det fina är att vi också kan förbättra oss.
men hur ska vi kunna göra det om vi inte vet om att vi gör något fel.


Jag kör själv ganska mycket som instruktör på bana och om jag gör något
fel/tokigt/mindre bra/riktigt bra så vill jag veta det för att kunna förbättra mig.
Jag vill oxå poängtera att det ska vara konstruktiv kritik.
inte bara kommentaren
-Du suger.. hur ska man lära sig något av de:va
Aha!! Det är ju du! Såg bild på din profil.
Du tillhör ju dom bra instruktörerna. Med er(framförallt actionpics-gänget) går det att snacka och prata med :tummenupp men vissa instruktörer(du borde nog nästan själv veta vilka) har en extremt jävla kass attityd. Det finns många som är jävligt skakiga när dom kör bana dom första gångerna och har man då precis blivit omkörd på ett sätt som gör en ännu mer skakis och en instruktör bara fnyser åt en så är det nog inte så lätt att konfrontera dom sen.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
imaster skrev:
2537445 I just det här fallet spelar det roll eftersom en med en av arrangören icke godkänd hoj kraschar och ersättning utkrävs från en som HAR en godkänd hoj. Hade slicks varit godkända hade det inte varit nåt att snacka om men nu var de inte det.

Borde inte instruktörer få ersättning för just däck eller kör man helt ideellt som instruktör?

En väldigt liten och menlös detalj i mina ögon men vi ser kanske olika på det. Kraschen hade säkert hänt även med andra däck...

Det är mkt man borde o jag antar att det varierar från arrangör till arrangör. Om jag räknar krasst på min egen instruktörskörning så är det ren förlust rent ekonomiskt. Skulle jag vurpa som instruktör så betalar jag hojen själv.
Varför man gör det? Det är kul!

HanneZ skrev:
2537582 Aha!! Det är ju du! Såg bild på din profil.
Du tillhör ju dom bra instruktörerna. Med er(framförallt actionpics-gänget) går det att snacka och prata med :tummenupp men vissa instruktörer(du borde nog nästan själv veta vilka) har en extremt jävla kass attityd. Det finns många som är jävligt skakiga när dom kör bana dom första gångerna och har man då precis blivit omkörd på ett sätt som gör en ännu mer skakis och en instruktör bara fnyser åt en så är det nog inte så lätt att konfrontera dom sen.
Trist när det är så. Vad är det för mening att vara instruktör då...

X-up skrev:
2537450 Vad jag menar är att instruktören inte har följt arrangörernas regler när han har kört på slicks. Om det sedan inte har med själva incidenten att göra så är det en sak. Men jag tycker det är fel när man skapar regler som sedan inte följs av arrangörernas föråkare. Det ger inte ett seriöst intryck.

Vill dock poängtera att jag inte har något mot Trackworld / RacingWorld.
Jag beskriver bara min syn på det hela.
Vi tänker lite olika men jag kan på sätt o vis hålla med dig om seriösiteten. Samtidigt som jag då tycker att man inte behöver skriva ut varenda liten detalj om arrangemanget. Man skriver det som deltagarna behöver veta.

Tyvärr verkar det som man måste tänka ut varenda litet scenario när man skriver information. Och helst får infon inte vara mer än 3 meningar för annars läses den inte...
:)
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ja jävlar ... det verkar som om det behövs övervakningskameror på bandagar ...
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
CorbenDallas skrev:
2537636
Tyvärr verkar det som man måste tänka ut varenda litet scenario när man skriver information. Och helst får infon inte vara mer än 3 meningar för annars läses den inte...
:)

Haha...Så sant! :)
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Mr_Firestorm skrev:
2536898 Han hade dock endast trafikförsäkring på hojen, och instruktören ringer inte ens och ber om ursäkt eller frågar hur det gick med honom.

Det hela sopades under mattan, för vid ett senare tillfälle (vid telefon kontakt) vet ingen som jobbar för arrangören något om incidenten. Och dom säger att det inte finns något antecknat om detta vid den aktuella bankörningen!

Eftersom din polare blev påkörd så skulle hans hoj blivit lagad på instruktörens trafikförsäkring! Förmodligen hade instruktören ingen trafikförsäkring på sin hoj, därför de ville sopa det under mattan direkt.

Din kompis skulle helt enkelt anmält skadan, han hade ju inget att förlora på det även om FB hade nekat.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
HanneZ skrev:
2537666 Meningen är väl att få gratis/betald bantid samt verka ball bland massa nybörjare?
Jepp, så är det. Eller rättare sagt, så är det många fall.

Edit: och det gäller särskilt CorbenDallas :D :pannkyss
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
HanneZ skrev:
2537666 Meningen är väl att få gratis/betald bantid samt verka ball bland massa nybörjare?

Fan också, nu har du kommit på oss. Måste man kunna köra snabbt också eller det räcker med att var dryg??
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
HanneZ skrev:
2537582 Aha!! Det är ju du! Såg bild på din profil.
Du tillhör ju dom bra instruktörerna. Med er(framförallt actionpics-gänget) går det att snacka och prata med :tummenupp
Tack det värmer... :)

Jag är glad för förtroendet att få köra som instruktör för Actionpics
det är ett riktigt trevligt gäng med mycket bra bandagar. :tummenupp




HanneZ skrev:
2537666 Meningen är väl att få gratis/betald bantid samt verka ball bland massa nybörjare?
Ha ha ha... är man ball för att man är instruktör... :):rolleyes:


Angående fri bantid...
Så många varv som ni deltagare hinner köra på ett pass,
ungefär så många "fria varv" kör jag på en hel bandag och då kör jag minst dubbla pass :fakta


Min personliga morot till att köra som instruktör är att jag tycker det är kul att se hur deltagare
utvecklas, blir stabilare/säkrare/duktigare i kurvtagning och i sin hantering av hojen. :tummenupp



Tillägg: På sporthojskurser så har man mer eller mindre inga fria varv alls...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
HanneZ skrev:
2537666 Meningen är väl att få gratis/betald bantid samt verka ball bland massa nybörjare?

Jag har dumkört bana i en herrans massa år, bara kört runt runt till ingen nytta...:näsblod
Men för några år sedan så upptäckte jag mitt kall, jag kunde ju kombinera mitt normala jobb där jag bland annat utbildar i färglära och Photoshop med att utbilda i att dumköra runt en bana, klockrent:tummenupp

Skämt åsido, Affe har helt rätt, det finns f-n inget roligare än att visa och förklara för människor hur en hoj fungerar och hur den kan köras, och sen se hur föraren utvecklas och framförallt se leendet när eleven plötsligt förstår, det är värt alla timmar i bilen till och från banorna i södra sverige...:tummenupp

...och givetvis att se ball ut bland alla nybörjare...:D

...och om någon undrar så går jag i brakförlust på det hela, 113 mil enkel väg från Luleå till t ex Sviestad, en hel dag på bana med körning i flera grupper, däckslitage och soppa. Sen 113 mil hem...
Och totalt kanske fem fria varv på en dag... tror ni att jag gör detta för att få fem fria varv?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top