Ris till Racingworld

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
CorbenDallas skrev:
2538126 Fan också, nu har du kommit på oss. Måste man kunna köra snabbt också eller det räcker med att var dryg??
Nu menar jag inte "er" utan några få utvalda. Det blir inte många fria varv om man ska hålla på och hjälpa massa nybörjare hela tiden det förstår jag med :)

Niklasinorr skrev:
2538515
Och totalt kanske fem fria varv på en dag... tror ni att jag gör detta för att få fem fria varv?

Läs meningen som jag citerade när jag skrev det där.
 
Last edited:

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
RD 250 /RF 900
Personligen så tycker jag att det generaliseras lite väl mycket, det finns säkert ett och annat rötägg bland inst. och så även bland de som är deltagare.

Jag tänkte prova lite bana nästa år då jag haft kortet i 4 år och kört ca 800 mil om året, men ändå så käner jag inte det där totala samspelet mellan mig och hojen. är av den åsikten att förs. skall gälla på bandagar då det endast är ett sätt för mig att utveklas som förare. mycket möjligt att jag tavlar mig och "torpederar" en annan förare och då känns det faktiskt inte bra att han skall få "skylla sig själv". och jag vill ju fortsätta att ha hoj så självklart vill jag ha ut något från min dyra helförsäkring.

Men nu til tråden, efter att ha läst bådas "förklaring" så börjar jag att tveka lite på att prova det där med bana. man vill ju inte bli "vålande" om man inte gjort nått och likadant man vill ju ha ersättning om man blir "torpederad"..

Helt plötsligt känns banan som ett ställe där risken för att loosa massor av pengar är ganska stor, och med olika förutsätningar för att få ersättning mm
Jag känner att det är ett stort (ekonomiskt) riskagande att åka bana på de premisserna.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
HanneZ skrev:
2538519 Nu menar jag inte "er" utan några få utvalda. Det blir inte många fria varv om man ska hålla på och hjälpa massa nybörjare hela tiden det förstår jag med :)



Läs meningen som jag citerade när jag skrev det där.

Läs meningen som jag skrev så ser du att det står "Ni" och inte du, "Ni" är riktat till dom på forumet som tror att "vi" gör detta för "gratis" bantid. "Du" hade varit riktat till dej.

"Vi" betyder att det kanske finns intruktörer som är instruktörer av ovanstående skäl som "gratis" bantid, även om jag inte träffat några än. "Gratis" är lite ironi eftersom det inte existerar nånting som är just gratis...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Niklasinorr skrev:
2538550 Läs meningen som jag skrev så ser du att det står "Ni" och inte du, "Ni" är riktat till dom på forumet som tror att "vi" gör detta för "gratis" bantid. "Du" hade varit riktat till dej.

"Vi" betyder att det kanske finns intruktörer som är instruktörer av ovanstående skäl som "gratis" bantid, även om jag inte träffat några än. "Gratis" är lite ironi eftersom det inte existerar nånting som är just gratis...
Ok, my bad.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
HanneZ skrev:
2538553 Ok, my bad.

Your welcome!:)

Instabil skrev:
2538548
Helt plötsligt känns banan som ett ställe där risken för att loosa massor av pengar är ganska stor, och med olika förutsätningar för att få ersättning mm
Jag känner att det är ett stort (ekonomiskt) riskagande att åka bana på de premisserna.

Du skall givetvis prova att köra bana, men gör det då på en SMC-kurs, då får du lära dej ganska mycket om just samspelet mellan hoj och förare, det är också den enda typen bandag som du kan köra där försäkringen garanterat gäller.
Dessutom är vi i regel ganska många instruktörer vilket innebär att du får valuta för pengarna, och nivån på utbilningen är anspassad efter dina kunskaper, oavsett om det är första gången eller om du tävlar.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Niklasinorr skrev:
2538515 Jag har dumkört bana i en herrans massa år, bara kört runt runt till ingen nytta...:näsblod
Men för några år sedan så upptäckte jag mitt kall, jag kunde ju kombinera mitt normala jobb där jag bland annat utbildar i färglära och Photoshop med att utbilda i att dumköra runt en bana, klockrent:tummenupp

Skämt åsido, Affe har helt rätt, det finns f-n inget roligare än att visa och förklara för människor hur en hoj fungerar och hur den kan köras, och sen se hur föraren utvecklas och framförallt se leendet när eleven plötsligt förstår, det är värt alla timmar i bilen till och från banorna i södra sverige...:tummenupp

Ja du har då verkligen hoppat på rätt grej!
Du var kanonbra att ha som instruktör på Sviestad den 17:e September.:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
X-up skrev:
2538631 Ja du har då verkligen hoppat på rätt grej!
Du var kanonbra att ha som instruktör på Sviestad den 17:e September.:tummenupp

Tur att internet ine kan visa hur jag rodnar...thanx:)

CorbenDallas skrev:
2538796 Det är lätt att ha åsikter om saker man inte vet nåt om...

Ja, det är väl så. Å andra sidan så är det heller inte lätt att veta. Ofta ser man ju bara en sida av saken, som till exempel för dom som tar parti för endera eller andra parten i den här tråden.
Det finns alltid två sidor att ta hänsyn till och det är därför vi har ett rättssystem. Sen om det funkar bra eller dåligt kan man ju alltid diskutera...

Btw, varför skulle en arrangör pröjsa för en kraschad hoj på en banåkning, som någon skrev för några sidor sedan?:va
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Niklasinorr skrev:
2538967..
Btw, varför skulle en arrangör pröjsa för en kraschad hoj på en banåkning, som någon skrev för några sidor sedan?:va

Det va för en kraschad instruktörshoj vid en ev. torpedering, annars vore det kanske lämpligt med lånehoj?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
gixxermf skrev:
2539508 varför skulle försäkringsbolagen betala??

Om försäkringsbolaget anser att försäkringen gäller så gäller försäkringen, och det är ju ingenting vi kan påverka, och vid en ambulanstransport/personskada som i detta fallet så skrivs det dessutom en rapport till polisen. Frågan är om instruktören i det här fallet då kan säja att han tar hela smällen, vilket jag förstår att han inte gör om han anser DrMadness som vållande med en idiotisk omkörning (om det nu var så det gick till)

Det normala är ju att försäkringen INTE gäller eftersom alla bolagen går ut och säjer att körning på inhägnat område inte är försäkringsbart, så jag är jätteförvånad över att Folksam i det här fallet går in och pröjsar? Det är ju bara på SMC:s körningar som försäkringen skall gälla eftersom det är förhandlat mellan SMC och bolagen.

Jag tycker att grundproblemet just i det här fallet är försäkringsbolagets agerande, inte att instruktören försöker få ut nånting på försäkringen.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Niklasinorr skrev:
2539743 Om försäkringsbolaget anser att försäkringen gäller så gäller försäkringen, och det är ju ingenting vi kan påverka, och vid en ambulanstransport/personskada som i detta fallet så skrivs det dessutom en rapport till polisen. Frågan är om instruktören i det här fallet då kan säja att han tar hela smällen, vilket jag förstår att han inte gör om han anser DrMadness som vållande med en idiotisk omkörning (om det nu var så det gick till)

Det normala är ju att försäkringen INTE gäller eftersom alla bolagen går ut och säjer att körning på inhägnat område inte är försäkringsbart, så jag är jätteförvånad över att Folksam i det här fallet går in och pröjsar? Det är ju bara på SMC:s körningar som försäkringen skall gälla eftersom det är förhandlat mellan SMC och bolagen.

Jag tycker att grundproblemet just i det här fallet är försäkringsbolagets agerande, inte att instruktören försöker få ut nånting på försäkringen.

ring och fråga på ditt lokal FOLKSAM kontor

fråga åxå om plogad sjö.

Folksam är duktiga på att betala
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Niklasinorr skrev:
1) Om försäkringsbolaget anser att försäkringen gäller så gäller försäkringen, och det är ju ingenting vi kan påverka, och vid en ambulanstransport/personskada som i detta fallet så skrivs det dessutom en rapport till polisen.
2) Frågan är om instruktören i det här fallet då kan säja att han tar hela smällen, vilket jag förstår att han inte gör om han anser DrMadness som vållande med en idiotisk omkörning (om det nu var så det gick till)

3) Det normala är ju att försäkringen INTE gäller eftersom alla bolagen går ut och säjer att körning på inhägnat område inte är försäkringsbart, så jag är jätteförvånad över att Folksam i det här fallet går in och pröjsar? Det är ju bara på SMC:s körningar som försäkringen skall gälla eftersom det är förhandlat mellan SMC och bolagen.

4) Jag tycker att grundproblemet just i det här fallet är försäkringsbolagets agerande, inte att instruktören försöker få ut nånting på försäkringen.
1) Helt korrekt

2) Försäkringsbolagens skadereglerare bryr sig inte ett skvatt om de inblandes tyckande om vålande.

3) Fel, TryggHansa och If säger så, de övriga hänvisar till tävling och träning inför tävling eller hastighetskörning under tävlingliknande former t.ex street race. Det SMC förhandlat fram är att även vagnskademomentet gäller.

4) Problemet? Mig inte förstå.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
FZ1 skrev:
2539836 1) Helt korrekt

3) Fel, TryggHansa och If säger så, de övriga hänvisar till tävling och träning inför tävling eller hastighetskörning under tävlingliknande former t.ex street race. Det SMC förhandlat fram är att även vagnskademomentet gäller.

4) Problemet? Mig inte förstå.

3. TH och IF säjer att dom följer lagen, punkt. Folksam och Länsförsäkringar säjer att dom följer lagen, punkt! Men (tillägger dom) Vi kan tänka oss att studera fall till fall...?

4. Problemet är att det inte finns några klara regler, ingen vet riktigt vad som gäller. Det finns en utredning som pågår som skall förändra lagen och göra den klar och redig men det preliminära utlåtandet är att det preliminära utlåtandet kan dröja, ända till 2008 var väl det senaste...:rolleyes:

SMC har förhandlat fram att försäkringen, inklusive vagnskada alltid gäller på en SMC-sanktionerad kurs, även om du har TH eller IF, det är det ENDA som är säkert idag. Om du åker på en annan bandag, icke SMC-sanktionerad så vet du INTE om försäkringen kommer att gälla (förutom TH och IF som INTE gäller) Dvs Folksam till exempel följer alltså INTE lagen om körning på inhägnat område, det är det som är problemet...

Det är bland annat därför Monzta är unik, den banan är inte klassad som bana och dessutom inte inhägnad därför gäller både TH och IF där. Gotland är väl också tveksam vad jag hört, eller?

För dom som är intresserade av försäkringsfrågor så rekommenderar jag Johan FÖK:s utmärkta tråd:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=30452
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Dr madNESS skrev:
2532614 När arrangören uppenbart ljuger och har instruktörer som beter sig som en valross på banan, och man själv blir vållande för att denna valross beskyller andra för sina klumpigheter... då reagerar iaf jag med kräkningar!



Typ. Varför ska jag få pynta deg och premie för någon annas misstag för????
Trackworld stå för era egna missar.

Du ger inget vidare intryck av att vara en deltagare jag skulle vilja ha i samma grupp på en bankörning.

Är mer än nöjd med Trackworld och Racingworlds bankörningar. Och det är verkligen inte fråga om RR-träning. Om någon gör en tight omkörning som leder till att någon tvingas av banan spelar det ingen roll om det är en instruktör eller deltagare. Då är det en riktigt illa genomförd omkörning. Tur att det inte blev några allvarliga personskador. Den vänstern går de sannerligen inte sakta igenom.

Tycker dina lines i avataren är pinsamma.

/Olzki
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
För att göra en lång tråd ännu längre:

1. Slicks eller inte. Som instruktör har man lite "privilegier" jämfört med vanliga deltagare. Hos många arrangörer, för att inte säga de flesta får man t.ex. köra med slicks. Detta är mest en ekonomisk fråga men handlar även om arbete då många instruktörer kör roadracing till vardags på samma hojar.

2. Vem som än orsakat vad i detta fallet så är det alltid den bakomvarande som har ansvaret för att en omkörning är ok. Händer det något så ligger ansvaret hos föraren där bak så att säga.

3. Instruktören i just detta fallet är en av dom mest rutinerade vi har i detta landet och har som tidigare nämnts anlitats av de flesta arrangörer. Bike-events, carlbarks, LMS, SMC, Racingworld, Trackworld. Han är SMC-Sh-instruktör osv. Misstag kan alla göra men att hänga ut honom som rookie och skylla allt på hans okunnighet som förare är inte bara elakt, det luktar hämndlystnad och okunnighet i ämnet.

4. Som arrangör tjänar man i viss mån pengar på en bandag men det finns inga som helst möjligheter att betala vare sig försäkringspremier eller motorcykeldelar med "vinsten". Enkel bandagsmatematik finns på andra delar av detta forum. Sök lite så hittar ni säkert.

5. Instruktören / arrangören (utan hjärnskakning vi tillfället) har handlat korrekt och skickat in en skaderapport till försäkringsbolaget och vittnen har styrkt det dom upplevt. Att för detta hänga ut arrangör och instruktör som busar är bara inte vettigt.
Det måste ju ändå vara upp till försäkringsbolaget att välja vem dom skall tro på om dom bedömer att någon försäkring är giltig.

6. Varför diskutera här om en försäkring skall gälla på bana eller bara i trafiken? Jag och min sambo har i år haft 3 motorcyklar inreggade och försäkrade, enbart för att kunna köra bana med dom och för att ha stöldförsäkring. Totalt har vi kört 7 mil landsväg och betalat ca 10 000:- i premie. Skall försäkringen inte gälla dom enda gånger vi kör, dvs. på bana?
Det måste väl ändå vara upp till försäkringsvillkoren att avgöra?

/HW
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Bra skrivet Hannes!
Borde gått och lagt mig för länge sedan men den här tråden var något av det bästa/intressantaste jag läst på länge
:tummenupp

#11 (Ola)


Jag har inte någon hoj :va
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Dr madNESS skrev:
2532376 Exempel på att denna instruktör betett sig amatörmässigt/klantigt finns redan i denna tråd... han e precis värdelös.
Jag var inte där, så jag vet inte exakt hur smällen gick till eller vems fel det var (lika lite som övriga mobben här), och eftersom ni inblandade är oense kan jag bara anta att försäkringsbolaget värderat de oberoende vittnesuppgifterna efter bästa förmåga. Ditt bolag hade ju inte haft något intresse av att ta på sig skadan om de inte ansåg att det var ditt fel.

Vad jag däremot vet är att ditt återkommande raljerande om vilken värdelös amatörmässig rookie instruktören är är rent nonsens. Har åkt med honom i snabba gruppen på LMS bandagar flera gånger, när han varit föråkare, och han kan sina saker.

Dr madNESS skrev:
2532376Minst sagt. Häxjakt med fulaste medlen kan jag lova!
Tycker inte någon annan än du verkar vara på jakt här i alla fall.
 

Fredde69

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia RSV
Jag tänker inte ta ställning vem som har rätt/ fel. Men varför inte dela självrisken på tre eller två Track Word och båda inblandade. Det är ju tråkigt som det är att olyckan var framme ändå eller? Sen tycker jag att man ska visa hänsyn till varandra på banan. Kör om säkert. Kommer någon snabbare bakom kan man väl pruta av lite på gasen på en raka så man inte hindrar dom som är snabbare. Det är ju inte tävling. Jag är med för jag tycker det är förbannat kul att åka bana men är inte där för att tävla vara i vägen utan kör för att ha kul med likasinnade. Tycker det är synd att det ska behövas skrivas om sånt här. Man måste ju också vara glad att det finns såna som fixar bandagar åt oss gas glada. Och man kan ju framföra konstruktiva klagomål. Man betalar ju ändå för att köra så man har ju vissa rättigheter som "kund" också. Jag vet inte om det är ett företag? Det jag vill säga är att om alla visar lite omdömme och hänsyn blir det inte ekonomiska bekymmer för någon samt att dom inblandade kanske förstår att man inte gör allt för att jävlas. Sen om man tar med sig det till banan så blir det nog mindre olyckor där. Det är väl inte säkert att det är någons fel? ibland blir det tokigt då kan man ju lösa det med alla inblandade. Hoppas alla som läser tråden tänker på hur det kan bli när man åker bana eller ordar en ban dag.
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
trille skrev:
2537327 Är det inte så att det är ganska många intruktörer som blir intreuktörer bara för att dom känner arrangören men i verkligheten inte är så duktiga?

Och av någon lustig anledning så finns det ganksa många instruktörer som är så jävla dryga att man bara vill spy på dom.
Jag tycker att en instruktör ska vara ödmjuk och förstå att man kanske kör bana för att bli bättre... alla kan ju inte födas till världsmästare!

Om det är så du har uppfattat instruktörer/föråkare så har de personerna lyckats riktigt skitdåligt med sin uppgift! :arsele

Du har fullständigt rätt i att EN av de viktigaste egenskaperna en instruktör skall ha ÄR just att vara ödmjuk och lyssna på deltagaren och hans/hennes önskemål! :tummenupp

Sedan MÅSTE man inte, som instruktör, vara snabbast på banan för att kunna lära en deltagare något. Även om vissa krav ställs på instruktörerns körförmåga, självklart!

Mvh!
// Niklas

imaster skrev:
2537445...

Borde inte instruktörer få ersättning för just däck eller kör man helt ideellt som instruktör?

Det beror nog väldigt mycket på arrangemanget som sådant, dvs. det ekonomiska resultatet. men inom SMC så är det fn. en minoritet som får ersättning för däckslitage, om ens några. Inom en snar framtid hoppas vi dock på att kunna ge lite mer tillbaks till våra instr. i SMC Väst, om inte annat i form av intern fortbildning, i alla fall!

Dvs. instr. inom SMC Väst jobbar idéellt till 100% och får ersättning för resa till/från utbildningsplatsen samt mat.

Mvh!
// Niklas

HanneZ skrev:
2537666 Meningen är väl att få gratis/betald bantid samt verka ball bland massa nybörjare?

Han heter PELLE och är en fiktiv instruktör som används under instruktörsutbildningar i avskräckande exempel! :D

Och den attityden vill vi ha bland instruktörer rent generellt...INTE! :arsele

Mvh!
// Niklas

Instabil skrev:
2538548 Personligen så tycker jag att det generaliseras lite väl mycket, det finns säkert ett och annat rötägg bland inst. och så även bland de som är deltagare.

Jag tänkte prova lite bana nästa år då jag haft kortet i 4 år och kört ca 800 mil om året, men ändå så käner jag inte det där totala samspelet mellan mig och hojen. är av den åsikten att förs. skall gälla på bandagar då det endast är ett sätt för mig att utveklas som förare. mycket möjligt att jag tavlar mig och "torpederar" en annan förare och då känns det faktiskt inte bra att han skall få "skylla sig själv". och jag vill ju fortsätta att ha hoj så självklart vill jag ha ut något från min dyra helförsäkring.

Men nu til tråden, efter att ha läst bådas "förklaring" så börjar jag att tveka lite på att prova det där med bana. man vill ju inte bli "vålande" om man inte gjort nått och likadant man vill ju ha ersättning om man blir "torpederad"..

Helt plötsligt känns banan som ett ställe där risken för att loosa massor av pengar är ganska stor, och med olika förutsätningar för att få ersättning mm
Jag känner att det är ett stort (ekonomiskt) riskagande att åka bana på de premisserna.

Det FINNS bankörningar/utbildningar på bana där din försäkring gäller till 100% och där SAMTLIGA hojar på banan HAR försäkring JUST av dennna anledningen att OM något skulle hända så finns en försäkring som gäller!

Detta gäller för samtliga utbildningar arrangerade på stor bana med SMC! :tummenupp :D

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top