Ris till Racingworld

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Några är aktiva och instruerar, hjälper deltagare, håller nere tempot om det är bestämt så.
Andra (kan vara på banan samtidigt) åker mest runt och håller lite koll, kikar efter riskmoment, förare som sitter fel, skrapar fotpinnar, tar i för mycket så det går vingligt osv.

Som banuthyrare kräver man oftast att det skall finnas instruktörer på banan som ansvarar för säkerheten, tar hand om ev. olyckor och ser till att alla sköter sig.

Som arrangör väljer man lite själv om man skall ha det riktigt uppstyrt (LMS, SMC osv.) eller lite friare som på vissa andra körningar.

Det är kommer låta lite konstigt men som instruktör kan man ofta se tydliga riskbeteenden hos förare. Det är en känsla man bara får när man ligger bakom någon som kör lite märkligt. Antingen plockar man in dom direkt i depån och snackar lite, försöker få dom att sänka tempot eller så avvaktar man och ser hur det artar sig. Det är inte säkert att man direkt kan peka på vad som är fel, man bara ser och känner på sig att det kan komma att gå illa.
Ibland har man helt fel, föraren kör hela dagen och åker ovetandes, eller smått förolämpad (om man valde att ingripa) hem när dagen är slut men ibland när man väljer att inte ingripa så händer det som inte skall hända, det blir aj, skrap och dyrt.

Jag tror att dom flesta rutinerade instruktörer vet vad jag menar. Det är en magkänsla helt enkelt. Varje gång vi hindrar någon från "aj, skrap och dyrt" har vi gjort stor nytta. Någon gång ibland tillrättavisar vi fel person eller av fel anledning... då har vi i alla fall försökt.

/HW
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
PacMan skrev:
2546917 Jag har iofs inte varit på så många hela bandagar, men en hel del kvällskörningar på Anderstorp och Falkenberg. Jag har inte sett speciellt mycket alls av instruktörernas arbete på banan, och därför kanske undrat lite varför dom är med och kör alls. Dom hindrar tydligen inte folk att köra som idioter för det ser jag på nästan varje bankörning ändå, så varför exakt är dom ett måste...?

En bandag, för mig, är ett arrangemang som innebär att du som deltagare betalar för att själv få tillfälle att träna/öva på bana.

En utbildning är, för mig, något helt annorlunda och syftar till att deltagaren skall lära sig något han/hon inte kan OCH/ELLER öva, under kontrollerade former, på något han/hon redan kan. Och där en/flera instruktörer har till uppgift att ge deltagaren feedback på det deltagaren övar på.

Dvs. för mig är dessa två arrangemang (bankörning/bandag kontra utbildning/kurs) vitt skillda saker!

Någon instruktör är, om man spetsar till det, inte något krav över huvud taget i något av desa arrangemang. MEN nog blir det enklare för en deltagare att lära om han/hon själv slipper söka efter informationen utan får hjälp via en instruktör!

På en bandag jobbar man, i min värld, inte som instruktör på samma sätt som under en utbildning/kurs!

Föråkarnas uppgift skiljer sig, i min värld, från rollen som instruktör vilket självklart INTE hindrar en föråkare att ta sig an rollen som instruktör/utbildare under en bankörningsdag!

// Niklas
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Avarage skrev:
2547141
Föråkarnas uppgift skiljer sig, i min värld, från rollen som instruktör vilket självklart INTE hindrar en föråkare att ta sig an rollen som instruktör/utbildare under en bankörningsdag!
// Niklas

MEN!... som föråkare har men ett minst lika stort ansvar då man sätter tempot och visar spårval för dom bakomvarande. Det har hittils inte inträffat att alla på en bandag kört banan tidigare. Det är alltid några nya ansikten.

Som instruktör på det du kallar "bandag" ställer vi även upp som instruktörer om någon specifikt frågar om hjälp eller när vi som övervakare ser att det behövs.

/HW
 

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2546869 Det rä rätt få instruktörer som faktiskt instruerar.

Helt riktigt!
Och det var väl det jag försökte säga lite diplomatiskt om att man då får "öka på dialogen"
I klartext: DRA ur orden! :)

Men de flesta instruktörer är och gör precis så som HW skriver så klokt: Tillrättavisar på ett bra sätt, och de allra flesta elever förstår vad som sägs utan att bli ledsna i ögat.
Att som HW säger, påpeka fel och brister kan ju vara ett delikat problem, då man s.a.s redan VET att en del kanske tar illa upp, med lite tandagnisslansom följd.
Men återigen: Bättre det än aj, skrap och dyrt.

Min egen värsta utskälning jag fått var av en dåre i samma grupp, alltså inte en instruktör. Killen trodde att bandagen var träning inför tävling osv
Ja rent av MotoGp...och f-n den som inte flyttade sig! han skulle ju köra SM minsann och behövde detta som träning!
Så man ser vilken spännvidd det finns bland deltagarna i förväntan, och allt detta skall då instruktören hantera.
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
HW skrev:
2546399 Moget!

Det är frivilligt att utbilda sig till polis också men när du åkt på däng och blivit av med mobil, plånbok och hemnycklar är du inte lika kaxig mot dom som när dom stoppar dig för fortkörning.

Tiden med helt fria körningar är förbi för många år sedan. Enda chansen att köra bana idag är på licensträningar eller instruktörsledda bankörningar så det är nog en djävla tur för dig, mig och alla andra att det finns "frivilliga" som ställer upp.

/HW

Lika moget som CD inlägg likaså din kassa jämnförelse:tummenupp

Sa aldrig nåt om att instruktörerna var frivilliga eller att dom skulle sluta med det, dock tjatet om att det går åt så jävla mycket däck blir uttjatat när man har hört det för femtioelfte gången.
Billigaste alternativet är då att inte köra alls och med den attityden som CD har tycker ja ha ska lägga ner sina instruktörs ideer.

Finns andra bra instruktörer som ofta kör för tex Actionpics bla Zeb Machan, Affe R1 som skrivit tidigare i tråden, finns många!

Sen finns det dom som inte är instruktörer men som är grymt bra pedagogiska som tex Gamle svarten:tummenupp
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Slappa skrev:
2547364
Sa aldrig nåt om att instruktörerna var frivilliga eller att dom skulle sluta med det, dock tjatet om att det går åt så jävla mycket däck blir uttjatat när man har hört det för femtioelfte gången.
Billigaste alternativet är då att inte köra alls och med den attityden som CD har tycker ja ha ska lägga ner sina instruktörs ideer.

Enda sättet att få slut på "tjatet" om att däcken kostar är ju att alla som deltar på bandagar/utbildningsdagar betalar 50:- var till instruktörerna som de kan använda till bensin till och från banan och till nya däck.


Det var ju en här i tråden som hade över 200 mil t.o.r :skrämd och inte fick han en kr i bensinpengar om jag förstod saken rätt.
 

Dr.Bike

Guest
Mitra skrev:
2547397 Enda sättet att få slut på "tjatet" om att däcken kostar är ju att alla som deltar på bandagar/utbildningsdagar betalar 50:- var till instruktörerna som de kan använda till bensin till och från banan och till nya däck.

Gör man inte det då när man betalar avgiften för bandagen??
Jag inbillade mig att arrangören ger varje instruktör en del av kakan?
Ser man till vad en bandag kostar för en deltagare, så rinner det in en hel del slantar till arrangören.

Avbränningar för banhyra med säkorg och sjukvårdsorg/ambulanser äter väl upp huvuddelen, sedan tillkommer kostnader för boende, mat samt transporter. Men den slant som till sist blir över lär väl fördelas på något klokt sätt så att instruktörerna iaf har till mat, respengar, bensin och däck.
Det är väl minst sagt rimligt. Att man sedan inte har råd till timlöner osv det kan man förstå.
Jag tror inte att arrangörerna blir rika på dessa arrangemang, utan gör detta av eget brinnande intresse, men jag ser gärna att de tillåts tjäna en slant. Det gagnar oss alla, för om de som är seriösa arrangörer drar in en och annan kula så kommer mycket av det tillbaka i form av ännu bättre arrangemang, fler och bättre utbildade instruktörer osv osv
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Dr.Bike skrev:
2547500 Gör man inte det då när man betalar avgiften för bandagen??
Jag inbillade mig att arrangören ger varje instruktör en del av kakan?
Ser man till vad en bandag kostar för en deltagare, så rinner det in en hel del slantar till arrangören.

Har ingen aning men eftersom det är rätt mycket snack om att det är frivilligt och i min värld så betyder det att man får mat under dagen och ett tack när man går hem. Har aldrig sett röken av några pengar de gånger jag har ställt upp frivilligt för min klubb. OBS inte inom mc-sporten.

Men rimligt vore ju att de fick betalt för att vara instruktörer :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mitra skrev:
Men rimligt vore ju att de fick betalt för att vara instruktörer :)
Därför att det råder brist på villiga instruktörer?
 

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2547538 Därför att det råder brist på villiga instruktörer?

Utveckla!
Är du FÖR eller EMOT errsättning?
Visst är det väl rimligt att man för en insats hålls åtminstone skadeslös/på noll/slipper betala för att vara instruktör?

(vi kan lämna denna tråden och tjöta vidare om detta på annan plats! :))
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Bingo skrev:
2547538 Därför att det råder brist på villiga instruktörer?

Nej därför att de ska ha råd att köra till banan, köpa däck och bensin. Och kunna utbilda sig till bättre instruktörer så att ni som kör för dom ska kunna få en bättre utbildning.

Har inte påstått att det ska vara några enorma summor. Men är 50:- per deltagare för mycket att få i "lön" för jobbet man lägger ner?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
sandstream skrev:
2546419 En riktigt usel jämförelse men jag förstår poängen :hihi

Dock kan jag förstå att Slappa uppfattar KorvSallad som lite dryg i den här tråden.
Nä, det är inte så konstigt. Jag ÄR dryg. Men om man ser lite längre än vad näsan räcker så ser man att det finns en poäng där också. Men det kräver lite mer intelligens än vad Slappa har lagt ner på den här tråden.
Det är också helt tydligt att ni inte har en susning om vad det innebär att vara instruktör/föråkare...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dr.Bike skrev:
2547547 Utveckla!
Är du FÖR eller EMOT errsättning?
Visst är det väl rimligt att man för en insats hålls åtminstone skadeslös/på noll/slipper betala för att vara instruktör?

(vi kan lämna denna tråden och tjöta vidare om detta på annan plats! :))
Varken eller faktikskt. Det verkar bara så konstigt att man skall betala till en grupp som gärna ställer upp gratis. Den dagen de inte längre ställer upp gratis och det krävs instruktörer så får man givetvis betala dem. Men så länge gratis bankörning upplevs som tillräcklig betalning ser jag inga som helst skäl att öka kostnaderna för deltagarna på en vanlig bandag genom att betala instruktörerna.

Sedan så är det verkligen skillnad mellan instruktörer och instruktörer. På SMC:s kurser, som jag aldrig gått på, verkar de instruera på ett sånt sätt som beteckningen antyder. På andra arrangemang har de mer rollen av ordningsvakter/förare till förfogande/övervakare, så som HW beskrev deras jobb. Sen har vi de som helt uppenbart bara är där för att slippa betala för bankörningen - möjligen för att känna sig lite balla också. De känns ofta igen genom att de omedelbart efter avslutat körpass parkerar bland de andra instruktörerna, som de har otroligt mycket att diskutera med, dvs gör sig oåtkomliga för de betalande deltagarna. Den sista sorten är inte i majoritet men de är förvånansvärt många.

Ni som är trevliga och duktiga instruktör, dvs som de flesta, skall inte ta åt er. :)
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Bingo skrev:
2546869 Det rä rätt få instruktörer som faktiskt instruerar.
Det är också ganska många som behöver hjälp men som inte ber om det... Framför allt av det manliga könet.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
CorbenDallas skrev:
2547600 Det är också ganska många som behöver hjälp men som inte ber om det... Framför allt av det manliga könet.
Det där är faktiskt ett problem som ligger mer hos instruktörerna än hos deltagarna.

Edit: nä, nu skriver jag tokigt. Problem behöver det inte vara. Det beror på vilken roll instruktören spelar i det specifika fallet. Om deras uppgift är att hålla ner farten, om de bara har en övervakande roll osv så är det naturligtvis inget problem.
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Bingo skrev:
2547595 Varken eller faktikskt. Det verkar bara så konstigt att man skall betala till en grupp som gärna ställer upp gratis. Den dagen de inte längre ställer upp gratis och det krävs instruktörer så får man givetvis betala dem. Men så länge gratis bankörning upplevs som tillräcklig betalning ser jag inga som helst skäl att öka kostnaderna för deltagarna på en vanlig bandag genom att betala instruktörerna.
Vill man ha engagerade instruktörer/föråkare så kanske man ska fundera ett steg längre...
Visst kan det låta bra med "gratis bankörning", men om du läst tråden lite noggrannare så har du sett hur mkt det faktiskt blir. Eller ska vi säga lite.
Vad jag vill säga är att med "gratis bantid" som lockrop, så får du mest ihop folk som kör för egen vinning. O vad vinner man på det???

(Slappa, kolla, inte nämnt däck en endaste gång!!!)

Bingo skrev:
2547617 Det där är faktiskt ett problem som ligger mer hos instruktörerna än hos deltagarna.

Det beror helt o hållet på hur körningen är upplagd från början.

Du tycker alltså att instruktörerna ska jaga folk så dom lär sig? Vi kanske ska införa aga också? Uppställning? Läxförhör? :tungan
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
CorbenDallas skrev:
2547622 Vill man ha engagerade instruktörer/föråkare så kanske man ska fundera ett steg längre...
Visst kan det låta bra med "gratis bankörning", men om du läst tråden lite noggrannare så har du sett hur mkt det faktiskt blir. Eller ska vi säga lite.
Vad jag vill säga är att med "gratis bantid" som lockrop, så får du mest ihop folk som kör för egen vinning. O vad vinner man på det???
Ja, det ser vi ju på SRW vad för tomtar som är instruktörer :mad: :D

Nja, jag tror inte att det behöver vara så. Det är möjligt att de gäng som SMC, LMS, FMK etc har fått ihop är ett gäng som bara kör för egen vinnings skull men min erfarenhet säger mig att de flesta är både kunniga, intresserade och tjänstevilliga, hjälper gärna till efter bästa förmåga. Det handlar mer om att från arrangörshåll hålla koll på vad de faktiskt sysslar med och bestämma om det är rätt saker.

Ajja, du och jag har ältat den här saken förr :)
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Dr.Bike skrev:
2546654 Så arrangörer och instruktörer, låt er inte nedslås av massa skitsnack, men slå heller inte dövörat till, utan lyssna på suset, ta till er det och utvecklas.
Vi behöver er.
Väl talat!
En del i det roliga är ju just att själv faktiskt utvecklas...
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
sandstream skrev:
240 km/h i kurvan under bron? Låter väldigt högt.
:D
På R1-03 med mig som förare var det aldrig problem att komma till varvstop på 4:an vilket innebär 240 verklig. Och jag vet att diskuterad instruktör är mindre långsam än mig...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top