HW
Behandlar dig som du behandlar mig!
Några är aktiva och instruerar, hjälper deltagare, håller nere tempot om det är bestämt så.
Andra (kan vara på banan samtidigt) åker mest runt och håller lite koll, kikar efter riskmoment, förare som sitter fel, skrapar fotpinnar, tar i för mycket så det går vingligt osv.
Som banuthyrare kräver man oftast att det skall finnas instruktörer på banan som ansvarar för säkerheten, tar hand om ev. olyckor och ser till att alla sköter sig.
Som arrangör väljer man lite själv om man skall ha det riktigt uppstyrt (LMS, SMC osv.) eller lite friare som på vissa andra körningar.
Det är kommer låta lite konstigt men som instruktör kan man ofta se tydliga riskbeteenden hos förare. Det är en känsla man bara får när man ligger bakom någon som kör lite märkligt. Antingen plockar man in dom direkt i depån och snackar lite, försöker få dom att sänka tempot eller så avvaktar man och ser hur det artar sig. Det är inte säkert att man direkt kan peka på vad som är fel, man bara ser och känner på sig att det kan komma att gå illa.
Ibland har man helt fel, föraren kör hela dagen och åker ovetandes, eller smått förolämpad (om man valde att ingripa) hem när dagen är slut men ibland när man väljer att inte ingripa så händer det som inte skall hända, det blir aj, skrap och dyrt.
Jag tror att dom flesta rutinerade instruktörer vet vad jag menar. Det är en magkänsla helt enkelt. Varje gång vi hindrar någon från "aj, skrap och dyrt" har vi gjort stor nytta. Någon gång ibland tillrättavisar vi fel person eller av fel anledning... då har vi i alla fall försökt.
/HW
Andra (kan vara på banan samtidigt) åker mest runt och håller lite koll, kikar efter riskmoment, förare som sitter fel, skrapar fotpinnar, tar i för mycket så det går vingligt osv.
Som banuthyrare kräver man oftast att det skall finnas instruktörer på banan som ansvarar för säkerheten, tar hand om ev. olyckor och ser till att alla sköter sig.
Som arrangör väljer man lite själv om man skall ha det riktigt uppstyrt (LMS, SMC osv.) eller lite friare som på vissa andra körningar.
Det är kommer låta lite konstigt men som instruktör kan man ofta se tydliga riskbeteenden hos förare. Det är en känsla man bara får när man ligger bakom någon som kör lite märkligt. Antingen plockar man in dom direkt i depån och snackar lite, försöker få dom att sänka tempot eller så avvaktar man och ser hur det artar sig. Det är inte säkert att man direkt kan peka på vad som är fel, man bara ser och känner på sig att det kan komma att gå illa.
Ibland har man helt fel, föraren kör hela dagen och åker ovetandes, eller smått förolämpad (om man valde att ingripa) hem när dagen är slut men ibland när man väljer att inte ingripa så händer det som inte skall hända, det blir aj, skrap och dyrt.
Jag tror att dom flesta rutinerade instruktörer vet vad jag menar. Det är en magkänsla helt enkelt. Varje gång vi hindrar någon från "aj, skrap och dyrt" har vi gjort stor nytta. Någon gång ibland tillrättavisar vi fel person eller av fel anledning... då har vi i alla fall försökt.
/HW