Ris till Racingworld

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
peter R1 skrev:
2534730 MYCKET intressant det här, har själv dåliga erfarenheter med nämda arrangör, vilket gör att jag förstår madness dilemma och bojkottar stefan M och racing/trackworld nästa säsong

Kan du utveckla detta?

För övrigt har jag alltid gillat Stefans körningar och rekommenderar dem mycket.

Vad gäller fb´s beslut är kan man faktiskt gå vidare med sådana ärenden till reklamationsnämnden. Det finns solklara fall ibland som bolagen ändå delar upp skulden på båda parter.

Inte ska väl Stefan M stå till svars för någon annans beslut?
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
peter R1 skrev:
2534730 MYCKET intressant det här, har själv dåliga erfarenheter med nämda arrangör, vilket gör att jag förstår madness dilemma och bojkottar stefan M och racing/trackworld nästa säsong

Dåliga erfarenheter?? Är det bara för att du hade så utslitna däck så att korden stack fram och du först inte fick köra med dom?:va
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Mr_Firestorm skrev:
2537385 Att man är på bankörning på egen risk visste vi sedan innan, det har alltid varit våran inställning när vi åker bana. Det var bara sättet att sköta det hela som man blir så j-a förbannad på... Och sedan försöka mörka det hela... Dåligt!
Av vad jag hört här tycker jag att det verkar som saken skötts snudd på exemplariskt.

1. Vid arrangemanget gällde såvitt jag förstår trafikförsäkring enligt TSL. Beroende på körningens upplägg kan arrangören i viss mån styra om så ska vara fallet, men när en olycka väl inträffar har de ingen möjlighet att välja om trafikförsäkringen ska gälla. Här var väl reglerna klara, trafikförsäkring krävdes för att få köra?

2. Den person som fick skador på sin hoj anmälde det till sitt försäkringsbolag. Det är förstås fritt för var och en att ha sin egen uppfattning om skuldfrågan, men självklart ska han anmäla olyckan om han anser sig oskyldigt drabbad. Oavsett om han är instruktör eller inte.

3. Arrangören hjälpte en skadad åkare att samla in namn på vittnen, eftersom han inte kunde göra det själv. Hade de INTE gjort det (oavsett om det handlar om en instruktör eller ej) hade det varit en skandal. Det är möjligt att andra arrangörer slarvat med det vid andra tillfällen som beskrivits här i tråden, men det har ju inte ett dyft med det här att göra.

4. FB beslutade att ena parten var vållande och alltså skulle stå för andra partens skador. Standardtricket här om det råder något tvivel brukar ju vara att döma delat vållande, vilket betyder att ingen får ersättning från trafikförsäkringen, och eftersom de inte gjorde det måste de ha tyckt att det var ganska klart. De har tillgång till alla vittnen, samt båda parters version, vi har bara tillgång till ena partens version.

Att instruktören körde med slicks kan man (uppenbarligen) ha åsikter om, men det hade ju knappast något med olyckan att göra, och försäkringsbolaget var medvetet om det när de fattade sitt beslut. Själv är jag rätt glad över att man inte automatiskt blir av med all ersättning om det visar sig att man brutit mot någon ovidkommande paragraf (som haft en smutsig nummerplåt eller så).
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag kan inte förstå hur ett försäkringsbolag kan betala ut pengar till någon som har vurpat i 160 på en bana med slicks under så oklara omständigheter!:confused:

Inte konstigt att det är höga premier!:huvet
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
chili skrev:
2560305 Kan du utveckla detta?

Javisst, på en utav RW;s körningar kommer upp som reserv och ska betala och frågar då om dom inte ska kolla hojen INNAN jag pyntar, nädå det tar vi sen sa dom, ok ut på masterpasset o in i depån, hinner väl gå 10 min så kommer Stefan fram o säger helt kallt, dej släpper jag inte ut på banan med det bakdäcket??!!!!!?? Nähä varför då säger jag? du har för lite gummi kvar på däcket, Vad menar du nu säger jag, förklarar för honom att jag tycker det greppar som det ska vid nedlägg, nä det kommer att släppa vid första kurvan säger han, jag säger då att jag kan tänka mej att köra i lugna gruppen o ta det lugnt bara jag får köra lite, inte en chans säger han, nähä, då vill jag nog ha mina pengar tillbaka säger jag, försent att jaga rätt på en reservare i det läget tyckte han (o det har han ju rätt i) säger till han att en av instruktörerna har ju slicks!!!!!?? Då blir Stefan lagom irriterad o tyckte att det hade inte med saken att göra!! INTE??? funderar på om jag skulle packa ihop o småpratar med lite andra som var där och får tag på en snubbe som kunde tänka sej att sälja ett beggat däck till mej, fint, nu skulle det bara krängas på oxo i nästan 30 gradig värme, går fram till Stefan o frågar om däcket är godkänt o det är det, saken är bara den att jag hade SÄMRE GREPP med det däcket än mitt egna innan!!!!?? Men det GODKÄNDES, konstigt nog och korden var INTE framme i däcket jag kom dit med, långt ifrån!!

därav mitt missnöje med nämda arrangör, nästa fråga kan du ta i pm så slipper folk läsa månadsgamla trådar /peter

pucko skrev:
2568269 Dåliga erfarenheter?? Är det bara för att du hade så utslitna däck så att korden stack fram och du först inte fick köra med dom?:va

Det är såna här korkade inlägg från muppar som inte var där som gör att man funderar hur det står till frigolitskallen på (pucko);n... tänk först, svara sen,

åker du till banan med kordslitna däck??? JAG gör det definitivt inte, KORDEN SYNTES INTE, Mikas gamla däck
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
peter R1 skrev:
2570464 Javisst, på en utav RW;s körningar kommer upp som reserv.....i

Som vanligt blir taggarna utåt när man ifrågasätter lite...

Du kanske minns att jag och fler andra Trollhättebor dessutom hjälpte dig att byta däck denna dag. Inte visste jag att det var detta som fick dig bojkotta en banarrangör på ett öppet forum. Är du då även förbannad på Jimmy Malm och Packalén-bröderna, eftersom de inte godkände dina däck året innan?

Lite tankar kring förra inlägget:

- Betalning sker alltid i förskott eller vid incheckning. Har aldrig varit med om att det sker efter besiktning.

- Du menar alltså att greppet på ett utslitet gatdäck är att jämföra med ett slicks?

- Stefan.M har antagligen samma krav på mönsterdjup på alla deltagare. Varför skulle han vara hårdare mot dig?

- Och du, jag ställde frågan 10 dagar efter ditt inlägg... Du var ju väldigt kryptisk i varför du ger ris till Racingworld - ska alla PM:a för att få reda på varför eller?

Ursäkta att jag låter gnällig och irriterad men det är ju samma visa varje gång man tilltalar dig eller du känner dig träffad på sporthoj.com.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Mort skrev:
Att instruktören körde med slicks kan man (uppenbarligen) ha åsikter om, men det hade ju knappast något med olyckan att göra, och försäkringsbolaget var medvetet om det när de fattade sitt beslut.

Varför skulle inte de kunna ha nåt med vurpan att göra? Kalla slicks, mycket nedlägg=släpp

Skulle mycket väl kunna vara så eller?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
peter R1 skrev:
2560305 Kan du utveckla detta?

Javisst, på en utav RW;s körningar kommer upp som reserv och ska betala och frågar då om dom inte ska kolla hojen INNAN jag pyntar, nädå det tar vi sen sa dom, ok ut på masterpasset o in i depån, hinner väl gå 10 min så kommer Stefan fram o säger helt kallt, dej släpper jag inte ut på banan med det bakdäcket??!!!!!?? Nähä varför då säger jag? du har för lite gummi kvar på däcket, Vad menar du nu säger jag, förklarar för honom att jag tycker det greppar som det ska vid nedlägg, nä det kommer att släppa vid första kurvan säger han, jag säger då att jag kan tänka mej att köra i lugna gruppen o ta det lugnt bara jag får köra lite, inte en chans säger han, nähä, då vill jag nog ha mina pengar tillbaka säger jag, försent att jaga rätt på en reservare i det läget tyckte han (o det har han ju rätt i) säger till han att en av instruktörerna har ju slicks!!!!!?? Då blir Stefan lagom irriterad o tyckte att det hade inte med saken att göra!! INTE??? funderar på om jag skulle packa ihop o småpratar med lite andra som var där och får tag på en snubbe som kunde tänka sej att sälja ett beggat däck till mej, fint, nu skulle det bara krängas på oxo i nästan 30 gradig värme, går fram till Stefan o frågar om däcket är godkänt o det är det, saken är bara den att jag hade SÄMRE GREPP med det däcket än mitt egna innan!!!!?? Men det GODKÄNDES, konstigt nog och korden var INTE framme i däcket jag kom dit med, långt ifrån!!

därav mitt missnöje med nämda arrangör, nästa fråga kan du ta i pm så slipper folk läsa månadsgamla trådar /peter



Det är såna här korkade inlägg från muppar som inte var där som gör att man funderar hur det står till frigolitskallen på (pucko);n... tänk först, svara sen,

åker du till banan med kordslitna däck??? JAG gör det definitivt inte, KORDEN SYNTES INTE, Mikas gamla däck

Jag tror jag var på banan den gången du råkade ut för detta.
Hojen och ditt ställ på avantaren ser väldigt lika ut men jag är inte 100a säker.

Var fram och kollade på ditt bakdäck i så fall. Det var absolut ingen kord framme på ditt däck. Det var rätt så duktigt slitet på ena sidan minns jag med en urgröpning. Skulle gissa på att det var därför det vart utdömt. Ett sånt däck i hårt tempo och du har korden framme snabbt eller får konstiga släpp. Det är ju för din egen skull dom vill att du ska byta däcket i första hand. Andra är att dom inte vill att du ska krascha in i andra pga ett slut bakdäck.
Liknande detta fast värre http://www.voj.se/bilder/050704_Kinnekulle/images/IMG_1005.jpg
Edit/ mitt bakdäck på bilden för att inte skapa förvirring

Sen kanske arrangören kunde ha förklart lite mer snällt varför du inte får köra med däcket. Det var inget jag hörde så det kan jag inte uttala mig om. Har jag ett däck som jag är det minsta osäker på om mönsterdjupet på sidorna byter jag det innan bandagen. Sen åker jag gata med det istället. Sliter ju i princip bara mitt på då.
 
Last edited:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
chili skrev:
2571255 Som vanligt blir taggarna utåt när man ifrågasätter lite...

Du kanske minns att jag och fler andra Trollhättebor dessutom hjälpte dig att byta däck denna dag. Inte visste jag att det var detta som fick dig bojkotta en banarrangör på ett öppet forum. Är du då även förbannad på Jimmy Malm och Packalén-bröderna, eftersom de inte godkände dina däck året innan?

Lite tankar kring förra inlägget:

- Betalning sker alltid i förskott eller vid incheckning. Har aldrig varit med om att det sker efter besiktning.

- Du menar alltså att greppet på ett utslitet gatdäck är att jämföra med ett slicks?

- Stefan.M har antagligen samma krav på mönsterdjup på alla deltagare. Varför skulle han vara hårdare mot dig?

- Och du, jag ställde frågan 10 dagar efter ditt inlägg... Du var ju väldigt kryptisk i varför du ger ris till Racingworld - ska alla PM:a för att få reda på varför eller?

Ursäkta att jag låter gnällig och irriterad men det är ju samma visa varje gång man tilltalar dig eller du känner dig träffad på sporthoj.com.

hmm undrar vem som har taggarna utåt, så fort jag gör ett inlägg så nog fan är du där o hugger i ryggen med pucko i släptåg!

förra året hade jag pratat med jimmy INNAN det var alltså klart att jag skulle kränga däck på plats (kanske var därför jag tog hojen på släp!?? kommer du ihåg?? förmodligen inte)

Då jag stod som reserv så sa Stefan till mej att betala på plats i telen.

Stefan hade uppenbarligen inte samma krav på sina instruktörer nej, då slicks var förbjudna

till sist; att du är gnällig och vill besservissra lite är allmänt känt!
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
WestW skrev:
2571974 Jag tror jag var på banan den gången du råkade ut för detta.
Hojen och ditt ställ på avantaren ser väldigt lika ut men jag är inte 100a säker.

Var fram och kollade på ditt bakdäck i så fall. Det var absolut ingen kord framme på ditt däck. Det var rätt så duktigt slitet på ena sidan minns jag med en urgröpning. Skulle gissa på att det var därför det vart utdömt. Ett sånt däck i hårt tempo och du har korden framme snabbt eller får konstiga släpp. Det är ju för din egen skull dom vill att du ska byta däcket i första hand. Andra är att dom inte vill att du ska krascha in i andra pga ett slut bakdäck.
Liknande detta fast värre http://www.voj.se/bilder/050704_Kinnekulle/images/IMG_1005.jpg

Sen kanske arrangören kunde ha förklart lite mer snällt varför du inte får köra med däcket. Det var inget jag hörde så det kan jag inte uttala mig om. Har jag ett däck som jag är det minsta osäker på om mönsterdjupet på sidorna byter jag det innan bandagen. Sen åker jag gata med det istället. Sliter ju i princip bara mitt på då.

jepp det var du som var där samtidigt (du o en polare i en minibuss)?? och du har rätt, korden var inte framme, däremot så var det som du säger ganska slitet på ena sidan, med lite för lite gummi, därför jag hade vänt på det!
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
peter R1 skrev:
2572294 hmm undrar vem som har taggarna utåt, så fort jag gör ett inlägg så nog fan är du där o hugger i ryggen med pucko i släptåg!

förra året hade jag pratat med jimmy INNAN det var alltså klart att jag skulle kränga däck på plats (kanske var därför jag tog hojen på släp!?? kommer du ihåg?? förmodligen inte)

Då jag stod som reserv så sa Stefan till mej att betala på plats i telen.

Stefan hade uppenbarligen inte samma krav på sina instruktörer nej, då slicks var förbjudna

till sist; att du är gnällig och vill besservissra lite är allmänt känt!

- Skulle vara intressant att få alla dessa inlägg där jag "sätter kniven i ryggen" på dig. Har du förföljelsemani eller? Vad Pucko skriver och inte skriver får han allt stå för själv... (håller med om att de inte alltid är så genomtänkta)
Dessutom ifrågasätter jag trådstartaren också i det första inlägget.

- Hade ingen aning om varför du tog släp, sorry. Men frågan var väl högst berättigad eftersom det var samma scenario? Du missade ett pass på båda dessa bandagar.

- Det var att du ville ha pengarna tillbaka efter besiktningen som jag ifrågasatte, inget annat.

- Du kan fortafarande inte jämföra ett slicks med ditt slitna däck - tanken är väl att däcket ska hålla hela bandagen utan att explodera eller nåt...

- Gnällig kan jag mycket väl hålla med om (och jag jobbar på det) men besserwisser... visst men man ligger långt efter dig i alla fall. (Snacka om att man kan ta vissa saker via PM...:va )
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
peter R1 skrev:
2572325 jepp det var du som var där samtidigt (du o en polare i en minibuss)?? och du har rätt, korden var inte framme, däremot så var det som du säger ganska slitet på ena sidan, med lite för lite gummi, därför jag hade vänt på det!

Det var inte jag men jag var fram och kikade på däcket.
Svårt att avgöra skick på däck. Är det som du säger kanske dom tog i lite mycket.

Hade jag varit arrangör hade jag sagt åt dig att byta däcket inom närmaste passen för din och andras skull. Spar det och åk gata med det istället.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
WestW skrev:
2573202 Det var inte jag men jag var fram och kikade på däcket.
Svårt att avgöra skick på däck. Är det som du säger kanske dom tog i lite mycket.

Hade jag varit arrangör hade jag sagt åt dig att byta däcket inom närmaste passen för din och andras skull. Spar det och åk gata med det istället.

ok, ja man tycker ju att dom kunde skött det lite snyggare
 

Kneedrag

Guest
Ursäkta Pucko vad har ditt inlägg för samband med "ris mot racingworld att göra??? Var du där eller????
Kasta skit kan du göra på något annat forum.


gixxertina
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
GixxerTina skrev:
2573306 Ursäkta Pucko vad har ditt inlägg för samband med "ris mot racingworld att göra??? Var du där eller????
Kasta skit kan du göra på något annat forum.


gixxertina
Det var faktiskt mest för att göra ett trådlyft, för jag ville höra vad peter R1
hade för motiv att kritisera Racingworld som Chili frågade om, sen att det var
däck hade man tidigare fått höra. Ska man komma med sådan kritik som Peter
gjorde i sitt första inlägg, bör man också kunna stå för och inte bara "jag tycker dom är skit" kritisera utan att förklara sig, tycker jag varken är rätt mot
dom som läser på denna sida eller mot Racingworld och den person
som Peter kritiserar.

Och du har helt rätt jag var inte där

BTW hade det inte varit bäst att åka dit i godkända däck istället för
utslitna, så hade den här diskutionen varit onödig för ni borde väl kunnat se
om däck är utslitet?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top