Ris till Racingworld

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Bingo skrev:
...så länge gratis bankörning upplevs som tillräcklig betalning ser jag inga som helst skäl att öka kostnaderna för deltagarna på en vanlig bandag genom att betala instruktörerna.

Sedan så är det verkligen skillnad mellan instruktörer och instruktörer...På andra arrangemang har de mer rollen av ordningsvakter/förare till förfogande/övervakare, så som HW beskrev deras jobb. Sen har vi de som helt uppenbart bara är där för att slippa betala för bankörningen - möjligen för att känna sig lite balla också. De känns ofta igen genom att de omedelbart efter avslutat körpass parkerar bland de andra instruktörerna, som de har otroligt mycket att diskutera med, dvs gör sig oåtkomliga för de betalande deltagarna. Den sista sorten är inte i majoritet men de är förvånansvärt många.

Ni som är trevliga och duktiga instruktör, dvs som de flesta, skall inte ta åt er. :)
Bingo tar ställning! Väl analyserat, tyvärr är nog den sista sorten kanske inte i majoritet, men inte långt ifrån. De Riktigt bra Instruktörerna, kan nämna ett antal bl.a diskuterad i denna tråd, är tyvärr i klar minoritet.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
FZ1 skrev:
2548928 På R1-03 med mig som förare var det aldrig problem att komma till varvstop på 4:an vilket innebär 240 verklig. Och jag vet att diskuterad instruktör är mindre långsam än mig...

Menar du att du håller 240 i kurvan? Låter rätt mycket asså...
 

sandstream

Guest
CorbenDallas skrev:
2547590 Nä, det är inte så konstigt. Jag ÄR dryg. Men om man ser lite längre än vad näsan räcker så ser man att det finns en poäng där också. Men det kräver lite mer intelligens än vad Slappa har lagt ner på den här tråden.
Det är också helt tydligt att ni inte har en susning om vad det innebär att vara instruktör/föråkare...
Jag har kört 30-40 bandagar de två senaste åren och känner flera instruktörer personligen så jag anser mig ha rätt bra koll på vad deras jobb innebär.
Visst, däck är dyrt men det är ju i slutänden ett val du gör. Om instruktörsjobbet bara känns som en börda och kostar för mycket tycker jag att du ska göra något annat.

FZ1 skrev:
2548948 Bingo tar ställning!
:hihi

PacMan skrev:
2548976 Menar du att du håller 240 i kurvan? Låter rätt mycket asså...
Tror jag håller runt 160-170 när jag går in i kurvan och att hålla 240 genom kurvan tror jag inte på.
MotoGP-killarna håller väl runt 250 km/h i de snabbaste kurvorna på några enstaka banor och Kinnekulle är inte en av dem :D
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
sandstream skrev:
2549536 Jag har kört 30-40 bandagar de två senaste åren och känner flera instruktörer personligen så jag anser mig ha rätt bra koll på vad deras jobb innebär.
Visst, däck är dyrt men det är ju i slutänden ett val du gör. Om instruktörsjobbet bara känns som en börda och kostar för mycket tycker jag att du ska göra något annat.

Det finns kanske annat som gör att man drivs hålla på med detta!?
Att hålla nere kostnaderna är väl knappast fel och instruktörs"jobbet" skall kanske inte vara vigt åt dem med stora ekonomiska resurser. För vi kan ju missa en mycket väl lämpad person som instruktör pga. att han/hon inte har råd. Och det är ju en förlust även för deltagarna, eller hur!?

sandstream skrev:
Tror jag håller runt 160-170 när jag går in i kurvan och att hålla 240 genom kurvan tror jag inte på.
MotoGP-killarna håller väl runt 250 km/h i de snabbaste kurvorna på några enstaka banor och Kinnekulle är inte en av dem :D

Har sneglat på hastighetsmätaren precis innan instyrningspunkten, för några år sedan, och hade då ca. 200 km/h på mätaren. Och då hör inte jag till dem som är snabbast (långt därifrån) så 240 km/h går kanske med riktigt bra förutsättningar där det självklart ställs höga krav på föraren. Om du/ni frågar en viss herre vid namn "Notäng" (stavning?) som kraschade illa i den böjen, 1997 tror jag det var, så kan ni säkert få svar på vilken hastighet de snabbaste förarna i Sverige/Norge hade på den tiden det begav sig!

// Niklas
 

sandstream

Guest
Avarage skrev:
2549756 Det finns kanske annat som gör att man drivs hålla på med detta!? Att hålla nere kostnaderna är väl knappast fel och instruktörs"jobbet" skall kanske inte vara vigt åt dem med stora ekonomiska resurser. För vi kan ju missa en mycket väl lämpad person som instruktör pga. att han/hon inte har råd. Och det är ju en förlust även för deltagarna, eller hur!?
Den här hobbyn kostar mycket pengar men visst ska man göra vad man kan för att minska sina kostnader. Dock ser jag inte det ekonomiska som något försvar till varför inte reglerna på den aktuella körningen även skulle gälla instruktörerna. Med det resonemanget skulle ju en flitig bandagsåkare hävda att även han/hon borde få ha slicks eftersom det blir så dyrt annars.
Avarage skrev:
Har sneglat på hastighetsmätaren precis innan instyrningspunkten, för några år sedan, och hade då ca. 200 km/h på mätaren. Och då hör inte jag till dem som är snabbast (långt därifrån) så 240 km/h går kanske med riktigt bra förutsättningar där det självklart ställs höga krav på föraren.
Ska kolla lite mer noggrant nästa år, men om någon har en film där kurvan tas i 240 blir jag minst sagt imprengerad!
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
CorbenDallas skrev:
Men det kräver lite mer intelligens än vad Slappa har lagt ner på den här tråden.
Sen när blev personliga påhopp tilllåtna? Ja har blivit bannad för liknande grejer din jävla halvdansk till låtsastomte!;)

sandstream skrev:
2549536 Jag har kört 30-40 bandagar de två senaste åren och känner flera instruktörer personligen så jag anser mig ha rätt bra koll på vad deras jobb innebär.
Visst, däck är dyrt men det är ju i slutänden ett val du gör. Om instruktörsjobbet bara känns som en börda och kostar för mycket tycker jag att du ska göra något annat.

sandstream skrev:
2549782 Den här hobbyn kostar mycket pengar men visst ska man göra vad man kan för att minska sina kostnader. Dock ser jag inte det ekonomiska som något försvar till varför inte reglerna på den aktuella körningen även skulle gälla instruktörerna. Med det resonemanget skulle ju en flitig bandagsåkare hävda att även han/hon borde få ha slicks eftersom det blir så dyrt annars.

Fan vad vettig du är Sandis, håller med helt och hållet!:tummenupp
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Slappa skrev:
2549880 Sen när blev personliga påhopp tilllåtna? Ja har blivit bannad för liknande grejer din jävla halvdansk till låtsastomte!;)
Läs igen! Jag sa att du inte lagt ner intelligens i den här tråden, inget om att du var en korkad idiot. Det tänker jag bara tyst för mig själv. :pannkyss Skoja bara, faktiskt...

Förstår inte varför alla tjatar så om däcken. Jag har ställt frågan till alla som tycker att slicks på en instruktörshoj är fel när reglerna (för deltagare) är satta till gatstandard. Än så länge har jag inte fått ett vettigt svar. Jag har också gett en anledning till att slicks är vettigt att köra med som instruktör och det är ekonomin. Jag har också försökt påvisa att man kanske inte ska gnälla så mkt på kvaliteten utan titta på varför man får det man får istället. Jag har också på pin kiv påstått när det pratats om rötägg till instruktörer, påstått att det finns rötägg bland deltagarna också...

(Jag rakade av mig det mesta av skägget igår. Gjorde jag en miss nu???:D )
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
sandstream skrev:
2549782 .... Dock ser jag inte det ekonomiska som något försvar till varför inte reglerna på den aktuella körningen även skulle gälla instruktörerna. Med det resonemanget skulle ju en flitig bandagsåkare hävda att även han/hon borde få ha slicks eftersom det blir så dyrt annars.

Jo visst är det motiverat att föregå med "gott exempel". Lika regler för alla!

Men majoriteten av deltagarna kör INTE lika mycket bana som en aktiv instruktör. Jag diskuterar rent generellt och inte om just denna bandag, dvs. aningen OT!

Och ju mer man kör, OAVSETT om man är instruktör eller ej, gäller det att hålla kostnaderna nere. Slicks är EN åtgärd. Kraschkåpor är en annan!

sandstream skrev:
Ska kolla lite mer noggrant nästa år, men om någon har en film där kurvan tas i 240 blir jag minst sagt imprengerad!

Är det viktigt!?

Jag tycker inte det även om jag valde att kommentera det hela för jag tror mig veta att det ÄR möjligt med en god förare och bra pryttlar! But who cares!?

Mvh!
// Niklas
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
@ Bingo: Du tog ställning mot instruktörsersättning.

@ Övriga: Beträffande 240 km/h, var jag nog lite otydlig. Varstoppet inträder inte i kurvan utan strax innan, sedan avslag för att gå på jämn gas genom kurvan. Jag tar alltså inte kurvan på varstopp men troligen betydligt mer än 160 km/h, har själv aldrig tittat på mätaren i just den kurvan. Som jag påpekat tidigare, jag är långt ifrån snabbast på banan...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
FZ1 skrev:
2550744 @ Bingo: Du tog ställning mot instruktörsersättning.
Åfan, det trodde jag faktiskt inte att jag gjorde. Ajja, man lär något nytt varje dag.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
CorbenDallas skrev:
2550117

Förstår inte varför alla tjatar så om däcken. Jag har ställt frågan till alla som tycker att slicks på en instruktörshoj är fel när reglerna (för deltagare) är satta till gatstandard.

Vi har dansat denna valsen tidigare du & jag :)

På denna (Trackworlds) körning tolkar jag det som att reglerna gäller alla, dvs både deltagare och instruktörer.

Varför tycker jag att det är fel med slicks på instruktörens hoj?

Först & främst för att regler är regler, ungefär likt reglementet inom RR.
Bryter du mot reglementet så blir du bestraffad vid upptäckt.

Min personliga åsikt är att instruktören har brutit mot gällande regler, en incident har inträffat där han kraschade.

Om däcken spelade roll eller inte för omkullkörningen kan man tvista om, men jag tycker inte slicks hör hemma i andra grupper än "Oförsäkrad/Licens".

Jag hävdar fortfarande att det ojämna tempot i en gatgrupp gör att man inte har optimal arbetstemperatur i ett slicks, kom dessutom ihåg att kurvan där det hände är en snabb vänsterkurva. (1 av 3 vänsterkurvor på kullen).

Kombinationen tajt omkörning, hård inbromsning & halv-varmt slicks känns som en tillräcklig faktor för framhjulssläpp för mig i alla fall.

Tror jag försöker säga att: Har en person vart "dum" nog att bryta mot gällande regler och gått omkull så har han friskrivit sig från ersättningsrätt.

Säger inte att instruktören medvetet brutit mot reglementet för jag vet att det är vanligt med slicks hos instruktörer. Menar heller inte att instruktören är dum.
Jag efterlyser tydligare regler för både deltagare och instruktörer.

Blev onödigt långt kanske :)
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
X-up skrev:
2550821 Vi har dansat denna valsen tidigare du & jag :)
Ja, men du dansar så bra... :D

X-up skrev:
Kombinationen tajt omkörning, hård inbromsning & halv-varmt slicks känns som en tillräcklig faktor för framhjulssläpp för mig i alla fall.
Det kan ha, samtidigt när man pratar om hastigheter runt 240km/h så är det knappast kallt... :)

X-up skrev:
Säger inte att instruktören medvetet brutit mot reglementet för jag vet att det är vanligt med slicks hos instruktörer. Menar heller inte att instruktören är dum.
Jag efterlyser tydligare regler för både deltagare och instruktörer.
För att slippa den här typen av diskussioner kan det vara lämpligt ja...

Bingo skrev:
2550807 Åfan, det trodde jag faktiskt inte att jag gjorde. Ajja, man lär något nytt varje dag.
Då har du uttryckt dig mystiskt för den uppfattningen fick jag med.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
CorbenDallas skrev:
2551736Det kan ha, samtidigt när man pratar om hastigheter runt 240km/h så är det knappast kallt... :)


Nej, men vid detta tillfället gick det inte i några 240km/h, varken före eller efter incidenten. (I den kurvan alltså).
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
X-up skrev:
2550821
Om däcken spelade roll eller inte för omkullkörningen kan man tvista om, men jag tycker inte slicks hör hemma i andra grupper än "Oförsäkrad/Licens".

Så du tycker tex Michelin Pilot Power som blir FÖR varma när man kör fort är bättre? garanterat släpp ;)

Vilken är då bäst
Metzeler Racetec eller Metzeler Racetec slicks? ena dotmärkt, andra inte, samma gummi...
Pirelli Supsercorsa vs Pirelli Diablo Slick...
Samma gummi, med eller utan mönster...

Racetec/Supercorsa är fullt godkända för gatbruk och har mönster.
Det mönstrade däcket håller 1-2 bandagar mindre än motsvarande slicks.

För en instruktör är det en ekonomisk fråga, bäst grepp för minst pengar.
ett slicks utan däckvärmare blir fullgott varmt på 2-3 varv (är det en varm dag räcker 1 gott och väl)

Jag förstår inte varför arrangörer har dessa däckregler egentligen, de har inget med försäkringen att göra.
De gånger jag blivit stoppad av polis och haft slicks på så har de inte sagt nämnvärt mycket om dom. Jag har bara sagt att det inte är med luften i mönstret jag kör utan med gummit ;)
Sen är det alltid kul att åka om folk som kör med regndäck när man själv kör med slicks på bana ;)


//håkan

EDIT: Oftast gäller inte samma regler för "lärare" som elever.

Som instruktör kör jag hellre med ett däck som jag vet har bättre grepp än elevernas eftersom mycket av min uppmärksamhet går till just eleverna
Det är inte för att köra snabbare utan för att man ska "ha råd" att titta på eleverna och kunna rätta till ett misstag som med ett sämre däck kanske inte skulle gått så bra.
om min totala uppmärksamhet är värd 1$ och jag ägnar 50cent till eleven framför eller bakom, då vill jag inte ägna 50cent till att fundera på om jag har grepp i nästa kurva för att jag har dåliga däck...
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
håkan skrev:
2551961 ...

Jag förstår inte varför arrangörer har dessa däckregler egentligen, de har inget med försäkringen att göra....

Jo, det finns bolag som uttryckt som så att "glidkåpor" m.m. inte hör hemma på en gatkörning. Dessutom får man inte köra med slicks på allmän väg och då anser dom att man heller inte bör köra med det på en gatkörning.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
HanneZ skrev:
2551971 Jo, det finns bolag som uttryckt som så att "glidkåpor" m.m. inte hör hemma på en gatkörning. Dessutom får man inte köra med slicks på allmän väg och då anser dom att man heller inte bör köra med det på en gatkörning.

Byt bolag ;) folksam/länsförsäkringar har inget emot att man kör med krashkåpor, med slicks på allmän väg eller bana. Försäkringen gäller ändå ;)
och som du ser, den här gällande olyckan så gäller ju försäkringen trots slicks
Länsförsäkringar är bra ;)

Varför fick inte jag ombesiktning/böter de 3 gånger jag blivit stoppad med slicks?
konstiga poliser... EDIT: De tyckte det var bra att jag hade bromsljus på hojen iallafall ;)

//håkan
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
håkan skrev:
2551997 Byt bolag ;) folksam/länsförsäkringar har inget emot att man kör med krashkåpor, med slicks på allmän väg eller bana. Försäkringen gäller ändå ;)
och som du ser, den här gällande olyckan så gäller ju försäkringen trots slicks
Länsförsäkringar är bra ;)

Varför fick inte jag ombesiktning/böter de 3 gånger jag blivit stoppad med slicks?
konstiga poliser... EDIT: De tyckte det var bra att jag hade bromsljus på hojen iallafall ;)

//håkan
Jag har folksam! Hur som helst så är det la därför som dom valt att köra dom reglerna.

Länsförsäkringar är ju lite olika beroende på vart man bor o här är dom inte alltid lika bra.

Flirtar du med mig? Lite väl många ;) :hihi
 

sandstream

Guest
Avarage skrev:
Är det viktigt!?
Jag tycker inte det även om jag valde att kommentera det hela för jag tror mig veta att det ÄR möjligt med en god förare och bra pryttlar! But who cares!?
Nej, det är inte viktigt men intressant.
Om jag själv kör 70 km/h långsammare än andra så har jag lite att träna på så att säga :)

Slappa skrev:
Fan vad vettig du är Sandis, håller med helt och hållet!:tummenupp
En hundring är på väg till dig också, (Lorkan fick en i går) :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top