X-up skrev:
2550821
Om däcken spelade roll eller inte för omkullkörningen kan man tvista om, men jag tycker inte slicks hör hemma i andra grupper än "Oförsäkrad/Licens".
Så du tycker tex Michelin Pilot Power som blir FÖR varma när man kör fort är bättre? garanterat släpp
Vilken är då bäst
Metzeler Racetec eller Metzeler Racetec slicks? ena dotmärkt, andra inte, samma gummi...
Pirelli Supsercorsa vs Pirelli Diablo Slick...
Samma gummi, med eller utan mönster...
Racetec/Supercorsa är fullt godkända för gatbruk och har mönster.
Det mönstrade däcket håller 1-2 bandagar mindre än motsvarande slicks.
För en instruktör är det en ekonomisk fråga, bäst grepp för minst pengar.
ett slicks utan däckvärmare blir fullgott varmt på 2-3 varv (är det en varm dag räcker 1 gott och väl)
Jag förstår inte varför arrangörer har dessa däckregler egentligen, de har inget med försäkringen att göra.
De gånger jag blivit stoppad av polis och haft slicks på så har de inte sagt nämnvärt mycket om dom. Jag har bara sagt att det inte är med luften i mönstret jag kör utan med gummit
Sen är det alltid kul att åka om folk som kör med regndäck när man själv kör med slicks på bana
//håkan
EDIT: Oftast gäller inte samma regler för "lärare" som elever.
Som instruktör kör jag hellre med ett däck som jag vet har bättre grepp än elevernas eftersom mycket av min uppmärksamhet går till just eleverna
Det är inte för att köra snabbare utan för att man ska "ha råd" att titta på eleverna och kunna rätta till ett misstag som med ett sämre däck kanske inte skulle gått så bra.
om min totala uppmärksamhet är värd 1$ och jag ägnar 50cent till eleven framför eller bakom, då vill jag inte ägna 50cent till att fundera på om jag har grepp i nästa kurva för att jag har dåliga däck...