Ris till Racingworld

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Vad jag undrar är, finns det ens plats att försöka köra om på insidan??
Står det inte en bropelare där?
Måste vart en väldigt tight omkörning isåfall....:va
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
hoppas herr trådskapare återkommer med upplösningen i alla fall
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Wheeliegirl skrev:
2545171 Vad jag undrar är, finns det ens plats att försöka köra om på insidan??
Står det inte en bropelare där?
Måste vart en väldigt tight omkörning isåfall....:va
Plats o plats, det beror ju på om det finns nån lucka eller inte, inte vad som står utanför asfalten. Sen är ju kullen ingen bana man bör ta onödiga risker på.

Chii skrev:
2545181 hoppas herr trådskapare återkommer med upplösningen i alla fall
Upplösningen? Allt är redan klart...
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Wheeliegirl skrev:
Vad jag undrar är, finns det ens plats att försöka köra om på insidan??
Står det inte en bropelare där?
Måste vart en väldigt tight omkörning isåfall....:va
Det vet både du och jag och de flesta andra också som gasat lite på Kullen, där finns inte plats för två i bredd i 240 km/h. I vart fall inte på en GATÅKNING/TRAFIKÖVNING.

Vad vissa inte har fattat är att man inte kan vinna något på banan på ett sån't här arrangemang, vinnarna är de som rullar hem nöjda med en fin dag i lugnt mak för egen maskin.
Att man dessutom kastar skit omkring sig som en herrelös gödselspridare är bara för mycket :arsele
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
CorbenDallas skrev:
En instruktör som kör 20-30 instruktörsdagar/kvällar om året gör av med rätt mkt däck.

Det är ju frivilligt att var intruktör alltså behöver du inte göra av med massa däck om du inte vill så sluta vara så jävla dryg!
 
Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Fan vad mycket trista attityder i den här tråden. Instruktörer är tydligen översittartyper som inte kan köra hoj, som kör som svin och får nya hojjar på löpande band när de klotar, vilket de gör hela tiden eftersom de kör som svin och inte kan köra hoj. Och råkar de så mycket som andas om att de faktiskt lägger ner lite tid och pengar på det så är de dryga.

Visst, det är frivilligt att vara instruktör, men jag är i alla fall glad att det finns folk som är villiga att lägga ner det jobbet och de pengarna så att jag får möjlighet att åka bana. Jag tycker dessutom att de brukar vara väldigt trevliga, professionella och hjälpsamma, så mycket av de generaliseringar som skrivits här är ren bullshit.
 

sandstream

Guest
FZ1 skrev:
2545402 Det vet både du och jag och de flesta andra också som gasat lite på Kullen, där finns inte plats för två i bredd i 240 km/h.
240 km/h i kurvan under bron? Låter väldigt högt.
Slappa skrev:
2546066 Det är ju frivilligt att var intruktör alltså behöver du inte göra av med massa däck om du inte vill så sluta vara så jävla dryg!
:D
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Mort skrev:
2546157 Fan vad mycket trista attityder i den här tråden. Instruktörer är tydligen översittartyper som inte kan köra hoj, som kör som svin och får nya hojjar på löpande band när de klotar, vilket de gör hela tiden eftersom de kör som svin och inte kan köra hoj. Och råkar de så mycket som andas om att de faktiskt lägger ner lite tid och pengar på det så är de dryga.

Visst, det är frivilligt att vara instruktör, men jag är i alla fall glad att det finns folk som är villiga att lägga ner det jobbet och de pengarna så att jag får möjlighet att åka bana. Jag tycker dessutom att de brukar vara väldigt trevliga, professionella och hjälpsamma, så mycket av de generaliseringar som skrivits här är ren bullshit.
Nu generaliseringar du ju själv. Vem har skrivit att alla är sådana? Jag själv skrev att det finns en liten grupp med attitydsproblem.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
HanneZ skrev:
2546201 Nu generaliseringar du ju själv. Vem har skrivit att alla är sådana? Jag själv skrev att det finns en liten grupp med attitydsproblem.

Visst generaliserar jag, och alla generaliseringar är naturligtvis förenklingar, men de kan ligga mer eller mindre nära sanningen. Att det finns en liten grupp med attitydproblem motsäger inte på något sätt generaliseringen att de som helhet i allmänhet faktiskt är duktiga och schyssta. Det gör däremot uttalanden som att de flesta blir instruktörer för att de är polare med någon annan instruktör och inte för att de kan köra hoj och liknande.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Mort skrev:
2546223 Visst generaliserar jag, och alla generaliseringar är naturligtvis förenklingar, men de kan ligga mer eller mindre nära sanningen. Att det finns en liten grupp med attitydproblem motsäger inte på något sätt generaliseringen att de som helhet i allmänhet faktiskt är duktiga och schyssta. Det gör däremot uttalanden som att de flesta blir instruktörer för att de är polare med någon annan instruktör och inte för att de kan köra hoj och liknande.
Ok, det kan jag hålla med om. Dom flesta instruktörer är som sagt väldigt duktiga.
 

Archan

Evolving...
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
-
Kommer vi få någon kommentar från Stefan M angående slicksen m.m. eller lämnas vi att fritt tolka hans tystnad?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Slappa skrev:
2546066 Det är ju frivilligt att var intruktör alltså behöver du inte göra av med massa däck om du inte vill så sluta vara så jävla dryg!

Moget!

Det är frivilligt att utbilda sig till polis också men när du åkt på däng och blivit av med mobil, plånbok och hemnycklar är du inte lika kaxig mot dom som när dom stoppar dig för fortkörning.

Tiden med helt fria körningar är förbi för många år sedan. Enda chansen att köra bana idag är på licensträningar eller instruktörsledda bankörningar så det är nog en djävla tur för dig, mig och alla andra att det finns "frivilliga" som ställer upp.

/HW
 

sandstream

Guest
HW skrev:
Det är frivilligt att utbilda sig till polis också men när du åkt på däng och blivit av med mobil, plånbok och hemnycklar är du inte lika kaxig mot dom som när dom stoppar dig för fortkörning.
En riktigt usel jämförelse men jag förstår poängen :hihi

Dock kan jag förstå att Slappa uppfattar KorvSallad som lite dryg i den här tråden.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Jag och alla andra i Actionpics TACKAR VERKLIGEN ALLA INSTRUKTÖRER
som ställer upp frivilligt och finns för alla deltagare.

Visst är det frivilligt men vad vore bandagarna utan dessa frivilliga instruktörer?

Jo absolut ingenting.

Stort tack till alla instruktörer :bow

/Liwa1
 

Dr.Bike

Guest
Liwa1 skrev:
2546442 Jag och alla andra i Actionpics TACKAR VERKLIGEN ALLA INSTRUKTÖRER
som ställer upp frivilligt och finns för alla deltagare.

Visst är det frivilligt men vad vore bandagarna utan dessa frivilliga instruktörer?

Jo absolut ingenting.

Stort tack till alla instruktörer :bow

/Liwa1

:tummenupp Precis så är det.


Ett pip från en som är amatör:

Jag har stött på väldigt FÅ instruktörer med attitydsproblem, som älskar att köra ifrån "eleverna" osv, men ok de finns.
Låt dock inte detta överskugga den absoluta majoritet ödmjuka tjejer och killar som tar av sin fritid för att hjälpa oss andra att bli bättre. :bow

Jag har jobbat med utbildning i hela mitt yrkesliv, utildat instruktörer, och även utvärderat dem. Jag blir då glad när jag ser hur fint många jobbar rent utbildningsmässigt inom mc-hobbyn. Både med teori och praktik där de allra flesta har en väldigt fin pedagogik i det de gör.
Detta kan inte vara en slump, utan är givetvis ett resultat av den medvetna satsningen som bl.a SMC gör där instruktörsutbildningen HAR en röd tråd.
Hur mycket pedagogik kontra ren teknik de i sin tur lägger ner i kurserna vet jag inte exakt, men jag har studerat deras material som hastigast.

Anående de som blir/är instruktörer hos de ifrån SMC fristående bandagsarrangörerna, så vet jag inte var eller OM de gått någon instruktörsutbildning eller kör på sina goda meriter som förare, men även där har jag i princip bara goda erfarenheter.
Det finns alltså många goda föredömen, som dessutom är naturliga utbildare.

Sen att alla instruktörer inte alltid kan klä i ord vad de vill ha sagt, eller på ett enkelt bildlikt sätt kan förklara för oss icke invigda, det är inte mycket att säga om, det finns ju inga standardiseringsinstitut för instruktörsutbildning som alla måste klara med godkänt osv.
Ännu.
Men med lite god dialog och öppet sinne så löser sig även detta, och budskapet går fram.

Så arrangörer och instruktörer, låt er inte nedslås av massa skitsnack, men slå heller inte dövörat till, utan lyssna på suset, ta till er det och utvecklas.
Vi behöver er.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Dr.Bike skrev:
Så arrangörer och instruktörer, låt er inte nedslås av massa skitsnack, men slå heller inte dövörat till, utan lyssna på suset, ta till er det och utvecklas. Vi behöver er.
Well said my friend :tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det rä rätt få instruktörer som faktiskt instruerar.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Liwa1 skrev:
2546442
Visst är det frivilligt men vad vore bandagarna utan dessa frivilliga instruktörer?

Jag har iofs inte varit på så många hela bandagar, men en hel del kvällskörningar på Anderstorp och Falkenberg. Jag har inte sett speciellt mycket alls av instruktörernas arbete på banan, och därför kanske undrat lite varför dom är med och kör alls. Dom hindrar tydligen inte folk att köra som idioter för det ser jag på nästan varje bankörning ändå, så varför exakt är dom ett måste...?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top