Liwa1 skrev:
2546442 Jag och alla andra i Actionpics TACKAR VERKLIGEN ALLA INSTRUKTÖRER
som ställer upp frivilligt och finns för alla deltagare.
Visst är det frivilligt men vad vore bandagarna utan dessa frivilliga instruktörer?
Jo absolut ingenting.
Stort tack till alla instruktörer
/Liwa1
Precis så är det.
Ett pip från en som är amatör:
Jag har stött på väldigt FÅ instruktörer med attitydsproblem, som älskar att köra ifrån "eleverna" osv, men ok de finns.
Låt dock inte detta överskugga den absoluta majoritet ödmjuka tjejer och killar som tar av sin fritid för att hjälpa oss andra att bli bättre.
Jag har jobbat med utbildning i hela mitt yrkesliv, utildat instruktörer, och även utvärderat dem. Jag blir då glad när jag ser hur fint många jobbar rent utbildningsmässigt inom mc-hobbyn. Både med teori och praktik där de allra flesta har en väldigt fin pedagogik i det de gör.
Detta kan inte vara en slump, utan är givetvis ett resultat av den medvetna satsningen som bl.a SMC gör där instruktörsutbildningen HAR en röd tråd.
Hur mycket pedagogik kontra ren teknik de i sin tur lägger ner i kurserna vet jag inte exakt, men jag har studerat deras material som hastigast.
Anående de som blir/är instruktörer hos de ifrån SMC fristående bandagsarrangörerna, så vet jag inte var eller OM de gått någon instruktörsutbildning eller kör på sina goda meriter som förare, men även där har jag i princip bara goda erfarenheter.
Det finns alltså många goda föredömen, som dessutom är naturliga utbildare.
Sen att alla instruktörer inte alltid kan klä i ord vad de vill ha sagt, eller på ett enkelt bildlikt sätt kan förklara för oss icke invigda, det är inte mycket att säga om, det finns ju inga standardiseringsinstitut för instruktörsutbildning som alla måste klara med godkänt osv.
Ännu.
Men med lite god dialog och öppet sinne så löser sig även detta, och budskapet går fram.
Så arrangörer och instruktörer, låt er inte nedslås av massa skitsnack, men slå heller inte dövörat till, utan lyssna på suset, ta till er det och utvecklas.
Vi behöver er.