Ris till Racingworld

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
amullo skrev:
2535821 Jag håller med dig.. Det ÄR skillnad på deltagare och instruktörer. Men jag anser också att instruktören bör föregå med gott exempel.

Nåja.. Diskussionen är ju avgjord vad gäller däcksvalet från instruktören.
Man skulle ju lika gärna kunna hävda att instruktören blivit undantagen så att denne skall ha maximalt grepp för att kunna hänga på alla deltagare oavsett tempo och därför utöva maximal kontroll av deltagarna.

Jag ställer mig utanför vidare diskussioner då jag känner att det kan bli svårt att komma längre än vad tråden redan gjort. Mitt eget deltagande i framtida körningar arrangerat av Stefan får vi se. Jag har varit nöjd deltagare tidigare och har bara vid enstaka tillfällen sett brister, vilket förmodligen har sin förklaring i omständigheter jag inte känner till och därför inte spekulerar i.

Håller med dig, det som är sagt är sagt. Att föregå med gott exempel kan man vända på två håll precis som du säger!
Den här tråden gör mig sugen att köra med Trackworld i alla fall :tummenupp

björn.e skrev:
2535826 Nu blev det ju bevistat igen att den sista indiooten inte är född.

björn
Har du någonsin tvivlat? :D
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
CorbenDallas skrev:
2535839 Håller med dig, det som är sagt är sagt. Att föregå med gott exempel kan man vända på två håll precis som du säger!
Den här tråden gör mig sugen att köra med Trackworld i alla fall :tummenupp


Har du någonsin tvivlat? :D

Ser du mig där så heja!:tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
CorbenDallas skrev:
2535819 Du har aldrig gjort något som känts otacksamt trots att du tjänat pengar på det?
Jovisst, många gånger. Det va inte riktigt så jag menade.

björn.e skrev:
2535826 Ja men vart står det att man ska till varje pris hänga på inst? Nu blev det ju bevistat igen att den sista indiooten inte är född.

björn
Det känns ganska naturligt att hänga på tycker jag, man litar ju på att instruktören håller ett vettigt och lagom tempo för gruppen i fråga. Sen självklart slår man ju av när man inte vågar mer...
 
Last edited:

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
Stefan M skrev:
2533697 Några kommentarer efter alla inlägg:

Trackworld (eller jag för den delen) driver INTE någon process, försäkringsärende eller häxjakt mot någon. Och Racingworld har INTE arrangerat denna körning!!

Låt oss konstatera fakta:
Det sker en olycka. Personen som förolyckas (instruktören) anser att han blivit påkörd av Dr madness. Dr madness anser inte att han kört på någon. Olyckan rapporteras till försäkringsbolagen. Namn och kontaktuppgifter noteras på de som verkade ha haft bäst möjlighet att se vad som hänt, totalt 3 personer. (Jag gör detta åt instruktören, han hade själv lite svårt att göra detta då han var tvungen att åka ambulans istället.) Försäkringsbolagen kontaktar senare dessa vittnen som får skriva var sin redogörelse.

Jag har inte pratat med något försäkringsbolag om detta, den ende som haft kontakt med något försäkringsbolag är instruktören själv, som naturligtvis måste rapportera sin skada. Jag har inte ”manipulerat” några vittnen, varför skulle jag göra det? Att hoppa på vittnen som inte styrker den egna versionen och beskylla dem för osant intygande, det är dålig stil! Dessa vittnen är inte ”våra” vittnen mer än vilka andra deltagare som helst.

Dr madness:
Personligen VET jag inte vad som hände, jag såg inte händelseförloppet. När jag efteråt pratade med såväl dig som instruktören så står det klart för mig att båda anser sig ha den ”sanna” versionen. Och då har ju någon av er två fel. Försäkringsbolagen avgör vem de väljer att tro på, inte jag.

Om du, Dr madness, inte är nöjd med vad försäkringsbolagen kommit fram till råder jag dig att ta kontakt med dem. Tror du verkligen att jag får bestämma sånt här åt försäkringsbolagen????

Vem är det som driver häxjakt mot vem egentligen?

/Stefan M


PS. Eftersom instruktören inte finns här på SH vill jag till hans försvar säga att han är mycket rutinerad och en skicklig förare. Han har varit instruktör i många år och anlitad i ett flertal sammanhang som exempelvis LMS, Bike-Events, Carlbarks, Racingworld och SMC.

Är det sant att instruktören körde med slicks då det tydligen ej var tillåtet enligt Trackworld?
 

sandstream

Guest
Hejlesen skrev:
2535873 Är det sant att instruktören körde med slicks då det tydligen ej var tillåtet enligt Trackworld?
Ja, läs hela tråden så ser du att det finns bildbevis för det.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
HanneZ skrev:
2535850 Jovisst, många gånger. Det va inte riktigt så jag menade.


Det känns ganska naturligt att hänga på tycker jag, man litar ju på att instruktören håller ett vettigt och lagom tempo för gruppen i fråga. Sen självklart slår man ju av när man inte vågar mer...


Men lilla gubben litar du mer på en inst än dig själv??? Du måste väl sätta ett tempo DU klarar av!!!

björn
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
björn.e skrev:
2535908 Men lilla gubben litar du mer på en inst än dig själv??? Du måste väl sätta ett tempo DU klarar av!!!

björn
Lilla gubben?

En nybörjare som jag och många andra vet att det är inte något material som sätter stopp för hur snabbt vi kör utan vi vet att det sitter enbart i våran huvuden. Därför blir det lätt att man hakar på en instruktör och det är väl just det man ska göra? Man ska försöka ligga tätt inpå och följa instruktörens spår, det säger dom t.o.m. till en.
 

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
CorbenDallas skrev:
2535629 Måste bara få fråga. Varför spelar instruktörens däck någon som helst roll?

Olyckan beror säkert inte på att han körde på slicks men om han gjorde det och dessutom blir uppbackad av arrangören i ett försäkringmål när hans hoj uppenbarligen inte var godkänd för deras egna körning tycker i alla fall jag spelar en stor roll. Om inte instruktörerna måste följa gällande regler hur ska de då förvänta sig att deltagarna gör det???
Ingen bra reklam direkt...
 

sandstream

Guest
Angående regndäck vet jag att en del arrangörer inte gillar att instruktörerna har det av den enkla anledningen att deras tempo kanske blir för högt då.
 

Gubbrejsarn

Ju mer jag hör desto mindre begriper jag
Gick med
21 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
Honda VFR 750F
Jag har inte ens tänkt på vad däck instruktörerna eller övriga åkare kör på för...Jag tänker däremot mycket på vilka däck JAG kör på och hurpass mycket Jag kan pressa just MINA.

Att det finns två versioner av samma händelse är regel...ofta hittas det på svindlande orsaker till tillbudet som inte sällan visar sej vara ett alibi för ett eget tillkortakommande...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
björn.e skrev:
2535908 Men lilla gubben litar du mer på en inst än dig själv??? Du måste väl sätta ett tempo DU klarar av!!!

björn
Lilla gubben, DU måste vara forumets i särklass drygaste medlem. Försök fatta innan du svarar.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hejlesen skrev:
2535929 Olyckan beror säkert inte på att han körde på slicks men om han gjorde det och dessutom blir uppbackad av arrangören i ett försäkringmål när hans hoj uppenbarligen inte var godkänd för deras egna körning tycker i alla fall jag spelar en stor roll. Om inte instruktörerna måste följa gällande regler hur ska de då förvänta sig att deltagarna gör det???
Ingen bra reklam direkt...

Samma sak med bakhjulskörning.
Jag anser att det ser lite illa ut när en instruktör åker på bakhjulet när arrangören någon timme tidigare sagt att det är helt förbjudet.

Vill man agera seriös som arrangör ser man till att instruktörerna följer samma regler som dom betalande. Då slipper man nog en massa skitsnack i depån.

/edit
På denna körning har det säkert inte varit någon bakhjulskörning utan detta har jag bara sett vid något annat tillfälle med annan arrangör.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hejlesen skrev:
2535873 Är det sant att instruktören körde med slicks då det tydligen ej var tillåtet enligt Trackworld?

Ja, kolla bilderna på föregående sidor. Det är jag som tagit bilderna precis efter kraschen.
Jag var vittne till händelsen och har lämnat min redogörelse samt bilderna till försäkringsbolaget i fråga.

Instruktörens motorcykel var en standard R1:a i gatutförande. Det vill säga, orginalkåpor, lyktor (tejpade), orginalfotpinnar med mera. Dock var hojen skodd med slicks både fram & bak vilket inte är tillåtet enligt Trackworlds hemsida.

Det jag reagerar på är att reglerna tydligen kan tolkas & vridas till organisatören & dess medhjälpares fördel. Reglerna borde väl gälla ALLA som vistas på banan? Eller har instruktörerna "Diplomatisk immunitet"?

Hejlesen skrev:
2535929 Om inte instruktörerna måste följa gällande regler hur ska de då förvänta sig att deltagarna gör det???
Ingen bra reklam direkt...


Precis!
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
X-up skrev:
2536039 Ja, kolla bilderna på föregående sidor. Det är jag som tagit bilderna precis efter kraschen.
Jag var vittne till händelsen och har lämnat min redogörelse samt bilderna till försäkringsbolaget i fråga.

Instruktörens motorcykel var en standard R1:a i gatutförande. Det vill säga, orginalkåpor, lyktor (tejpade), orginalfotpinnar med mera. Dock var hojen skodd med slicks både fram & bak vilket inte är tillåtet enligt Trackworlds hemsida.

Det jag reagerar på är att reglerna tydligen kan tolkas & vridas till organisatören & dess medhjälpares fördel. Reglerna borde väl gälla ALLA som vistas på banan? Eller har instruktörerna "Diplomatisk immunitet"?




Precis!
Eftersom du lämnat en redogörelse till F-bolaget och såg händelsen skulle det vara intressant att veta hur du anser att det gick till.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Hejlesen skrev:
2535929 Olyckan beror säkert inte på att han körde på slicks men om han gjorde det och dessutom blir uppbackad av arrangören i ett försäkringmål när hans hoj uppenbarligen inte var godkänd för deras egna körning tycker i alla fall jag spelar en stor roll. Om inte instruktörerna måste följa gällande regler hur ska de då förvänta sig att deltagarna gör det???
Ingen bra reklam direkt...
Är instruktörens och deltagarnas roller lika då? En instruktör som kör 20-30 instruktörsdagar/kvällar om året gör av med rätt mkt däck.
Med tanke på vad man kan råka ut för som instruktör, är det inte då bättre att denne kör på det däck han/hon trivs bäst på?

Jisses vilka hårklyverier...
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
CorbenDallas skrev:
2536049 Är instruktörens och deltagarnas roller lika då? En instruktör som kör 20-30 instruktörsdagar/kvällar om året gör av med rätt mkt däck.
Med tanke på vad man kan råka ut för som instruktör, är det inte då bättre att denne kör på det däck han/hon trivs bäst på?

Jisses vilka hårklyverier...

Så länge det inte tydligt står att regelverket endast omfattar de deltagande / betalande så utgår iaf jag från att alla går under samma regler.

Skulle instruktörerna vara undantagna från dessa regler ELLER omfattas av ett eget regelverk så ska även det tydligt framgå!
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
X-up skrev:
2536066 Så länge det inte tydligt står att regelverket endast omfattar de deltagande / betalande så utgår iaf jag från att alla går under samma regler.

Skulle instruktörerna vara undantagna från dessa regler ELLER omfattas av ett eget regelverk så ska även det tydligt framgå!
För att?
 

MC Doktorn

Guest
Slicks lr inte vurpan berodde inte på det i varje fall.
Hur resonerar fb ??
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top