Ris till Racingworld

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
MYCKET intressant det här, har själv dåliga erfarenheter med nämda arrangör, vilket gör att jag förstår madness dilemma och bojkottar stefan M och racing/trackworld nästa säsong
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Några reflektioner från en åldrig banåkare:

- Det finns nästan alltid någon/några "världsmästare" med i snabba gruppen som absolut måste förbi utan hänsyn till sig själv eller medåkare.
- Det finns usla, dåliga, hyggliga, bra och ett fåtal utmärkta instruktörer.
- Det finns arrangörer som hyr banan och sedan skiter helt i körningen och deltagarnas uppträdande, och det finns andra som bryr sig och har lite ansvar.
- Det finns medlemmar som har åsikter om skeenden i trådar de inte har den ringaste vetskap om.

Gör man en omkörning i högfartsböjen under bron i 240 km/h på en gatkörning tillhör man garanterat kategorin "världsmästare".

Just den drabbade instruktören tillhör enligt mig de få "utmärkta" i landet, helt klart en av de bästa. Att han skulle dabba sig ensam i den kurvan efter att blivit omkörd i 160 är bara internetfantasier.

Den här arrangören tillhör de som bryr sig, världsmästarna™ kallar det storebrorsfasoner

Försäkringsdiskussionen bör nog föras i annan tråd (om nu en lag är meningsfull att diskutera), den här tråden var väl tillägnad en viss instruktör och en arrangör?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Mitra skrev:
2533720 En liten fråga till alla:

Varför är ni så förbannade på någon som utnyttjar sin försäkring???
Skriver att det var på bana, ljuger inte om var det har hänt.

Är inte försäkringen till för att användas om hoj eller du själv skadas??
Eller är det så att man ska bara betala in men aldrig få något tillbaka när en olycka händer???



Raden om att körning sker på egen risk tolkar jag iallafall som att jag inte kan klandra de som fixar bandagen eller banägaren för ev olyckor som sker.
Inte att jag inte får utnyttja min egen försäkring om något händer.

Skillnaden här är att den som körde av inte utnyttjade sin egen försäkring utan betalades av Dr madNESS försäkring.
 

Dr madNESS

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Skövde
Hoj
R1 -06 KR, Honda Excellent S GCV -10
imaster skrev:
2534917 Skillnaden här är att den som körde av inte utnyttjade sin egen försäkring utan betalades av Dr madNESS försäkring.

..och det är detta jag blir så in i helvetes förbannad av!
En arrangör (Trackworld) som UTNYTTJAR oskyldigas försäkringar är enligt mig helt oseriös, det är ju för F-N kriminellt!
 

sandstream

Guest
FZ1 skrev:
2534893 Några reflektioner från en åldrig banåkare:...
[OT]
Underbart att se ett inlägg med fonten Verdana. Lättläst och vackert! :tummenupp
Ska nog också gå tillbaka till att använda den.
[/OT]
Mr_Mike skrev:
2533909 Om det va en instruktör som brände av banan och skrotade borde väl era intäkter och vinster gå till sådana saker inte göra rättssak av det och kräva en betalande att stå för det är min åsikt...
Så är inte fallet, läs hela tråden.
 

MC Doktorn

Guest
elwe skrev:
2533010 Det hela är ganska svårt pss att det finns många som överskattar sina kunskaper. Det saknas det tålamod som krävs för att bli en snabb OCH säker förare. Vi pratar om flera år på bana ...
Den som inte lär sig köra mjukt och bygger hela sin fortsatta utveckling på det kommer aldrig att bli snabb i ett helt pass. Konsten att smyga upp mot gränserna och konstatera var dessa finns, ligger också i att köra mjukt. Den som vurpar och vet att det gick ca 3 km/h för fort har lärt sig något. Den som smäller utan att veta hur långt över gränsen man var får bara ont, till liten nytta. :rolleyes:

En mycket bra sammanfattning om vad som krävs för att bli snabb och säker som ALLA borde inse .:tummenupp
 

sandstream

Guest
Dr madNESS skrev:
2535502 ..och det är detta jag blir så in i helvetes förbannad av!
En arrangör (Trackworld) som UTNYTTJAR oskyldigas försäkringar är enligt mig helt oseriös, det är ju för F-N kriminellt!
Men om försäkringsbolaget/en kommit fram till att du var vållande, hur kan det då vara kriminellt?
Du menar att du inte alls hade något med hans avåkning att göra?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Det jag finner intressant är just att Trackworld uppenbarligen brustit i kontrollen av de instruktörens motorcykel..
Från deras egna hemsida
Regler:
Om du är ute efter att testa gränser och "lägga snabbaste varvet" bör du ta racinglicens och träna roadracing istället.
Föraren ansvarar för att motorcykeln har för andamålet giltig trafikförsäkring, är besiktigad och i fullgott skick. Motorcykeln skall vara i standardutförande såsom i trafiken, dvs skall klara en kontrollbesiktning hos Bilprovningen. Slicks är ej tillåtet och däcken skall vara i god kondition. Oregistrerade eller avställda motorcyklar accepteras ej. Alla hojar SKALL vara försedda med skattemärke, alternativt skall faxbekräftelse på påställning kunna uppvisas.




I gengäld så måste man ju också säga att uppenbarligen så har omkörande brustit i sin respekt för gällande regler.
6. Efter tre varv kan instruktörerna antingen vinka förbi deltagarna eller öka tempot så att deltagarna får köra i sitt individuella tempo på egen hand. Tänk då på att inte "stänga av hjärnan" utan kör alltid med stora säkerhetsmarginaler.
Samt generell regel för omkörning
Omkörningar får endast ske med STORA marginaler


Att försäkringsbolaget bedömt Dr MadNESS som vållande kan nog ha att göra med just regel 6, samt generell regel för omkörning.


Men som jag sagt tidigare. Jag var inte där och såg inte situationen.. Det var förmodligen som Stefan skriver tidigare. Båda förarna har olika uppfattningar och försäkringsbolaget är då de som avgör vållande. Är man inte nöjd med utslaget så kan man ta saken vidare.
 

Dr madNESS

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Skövde
Hoj
R1 -06 KR, Honda Excellent S GCV -10
sandstream skrev:
2535532 Men om försäkringsbolaget/en kommit fram till att du var vållande, hur kan det då vara kriminellt?
Du menar att du inte alls hade något med hans avåkning att göra?

Krimminellt = att peka ut oskyldig och hävda att jag denne rammat denna osäkra instruktör.

Ja menar bestämmt att jag inte haft något med avåkningen att göra, situationen skapas helt av instruktörens osäkerhet. Allt annat som hävdas är och förblir förbannad lögn!
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
amullo skrev:
2535567 Det jag finner intressant är just att Trackworld uppenbarligen brustit i kontrollen av de instruktörens motorcykel..
Från deras egna hemsida
Regler:
Om du är ute efter att testa gränser och "lägga snabbaste varvet" bör du ta racinglicens och träna roadracing istället.
Föraren ansvarar för att motorcykeln har för andamålet giltig trafikförsäkring, är besiktigad och i fullgott skick. Motorcykeln skall vara i standardutförande såsom i trafiken, dvs skall klara en kontrollbesiktning hos Bilprovningen. Slicks är ej tillåtet och däcken skall vara i god kondition. Oregistrerade eller avställda motorcyklar accepteras ej. Alla hojar SKALL vara försedda med skattemärke, alternativt skall faxbekräftelse på påställning kunna uppvisas.

Måste bara få fråga. Varför spelar instruktörens däck någon som helst roll?

Dr madNESS skrev:
2535579 Krimminellt = att peka ut oskyldig och hävda att jag denne rammat denna osäkra instruktör.

Ja menar bestämmt att jag inte haft något med avåkningen att göra, situationen skapas helt av instruktörens osäkerhet. Allt annat som hävdas är och förblir förbannad lögn!

Inte dags att tagga ner lite?
Jag menar, du har tydligen själv försäkring på hojen när du kör bana, eller har jag fel? Du räknar mao själv på att få ersättning ifall du drattar omkull. DÅ kan ju likagärna du hamna i en liknande situation.
Om du vill påverka FÖRSÄKRINGSBOLAGENS åsikter är det väl bättre du spenderar din tid på dem istället för att gasta en massa här.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
CorbenDallas skrev:
2535629 Måste bara få fråga. Varför spelar instruktörens däck någon som helst roll?



Inte dags att tagga ner lite?
Jag menar, du har tydligen själv försäkring på hojen när du kör bana, eller har jag fel? Du räknar mao själv på att få ersättning ifall du drattar omkull. DÅ kan ju likagärna du hamna i en liknande situation.
Om du vill påverka FÖRSÄKRINGSBOLAGENS åsikter är det väl bättre du spenderar din tid på dem istället för att gasta en massa här.
Fråga Trackworld, det är dom som satt upp reglerna :)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
CorbenDallas skrev:
2535629 Måste bara få fråga. Varför spelar instruktörens däck någon som helst roll?

Instruktören följer inte gällande regler och skulle följdaktligen inte tillåtits på banan enl. Trackworld´s egna regler

Instruktörens motorcykel följer inte gällande trafiklagstiftning angående lagligt mönsterdjup

Första punkten är ju IOFS inte speciellt intressant ur försäkringssynvinkel, men intressant ur synvinkel arrangören tydligen tänjer på egna regler för egen personel. Jag betvivlar dock inte att instruktörens slicks var i god kondition.

Men vid åtminstone ett tidigare försäkringsärende efter omkullkörning med samma arrangör så uppgavs arrangörens regler i brev till försäkringsbolag som grund för beslut om incidenten skulle vara täckt av försäkring eller inte. Då angavs just denna punkt om mönsterdjup och gatdäck till anledning att bankörningen INTE varit RR-träning, då dessa körs (oftast) på slicks.
 

sandstream

Guest
Dr madNESS skrev:
2535579 Krimminellt = att peka ut oskyldig och hävda att jag denne rammat denna osäkra instruktör.
Ja menar bestämmt att jag inte haft något med avåkningen att göra, situationen skapas helt av instruktörens osäkerhet.
Okej!
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Undra vad som hämt med denna tråd om Raceworld haft en banner här:gnissla
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
En fråga bara.Får man köra om instruktören ska inte han köra först?
 

sandstream

Guest
berserken skrev:
2535692 En fråga bara.Får man köra om instruktören ska inte han köra först?
De kör bara först de första 1-3 varven för att hålla nere tempot och se till att folk får temp i däcken.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Dr madNESS skrev:
2535579 Krimminellt = att peka ut oskyldig och hävda att jag denne rammat denna osäkra instruktör.

Ja menar bestämmt att jag inte haft något med avåkningen att göra, situationen skapas helt av instruktörens osäkerhet. Allt annat som hävdas är och förblir förbannad lögn!


Skum tråd men..
Kan du inte beskriva hur incidenten gick till själv?
kurva, fart , kontakt eller ej, vore ju intressant att veta.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top