Risker och hojresor......?

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Tar alltid en specialreseförsäkring när jag ska dra till mer "äventyrliga" länder. Den vanliga reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen är inte alltid optimal. Det bor miljontals människor i länderna UD avråder ifrån. Ser inga större risker egentligen. Sunt förnuft är bra att ha dock. Men vanligtvis är det ändå trafiken som är den största risken när man reser med hoj oavsett vart man är. Skulle inte dra till Donbass nu dock. Men så fort kriget är över så skulle jag inte ha några problem med att dra dit. Resten av Ukraina är inget problem. Varför dom avråder från Georgien idag förstår jag inte. Inte Ryssland, Turkiet, Tanzania, Filippinerna, Kenya, Malaysia, Irak, Indien, Iran, Jordanien etc heller..... Troligtvis mer på politiska grunder än pga risker om jag får gissa. Eller så handlar det bara om mindre delar av länderna.....
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tar alltid en specialreseförsäkring när jag ska dra till mer "äventyrliga" länder. Den vanliga reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen är inte alltid optimal. Det bor miljontals människor i länderna UD avråder ifrån. Ser inga större risker egentligen. Sunt förnuft är bra att ha dock. Men vanligtvis är det ändå trafiken som är den största risken när man reser med hoj oavsett vart man är. Skulle inte dra till Donbass nu dock. Men så fort kriget är över så skulle jag inte ha några problem med att dra dit. Resten av Ukraina är inget problem. Varför dom avråder från Georgien idag förstår jag inte. Inte Ryssland, Turkiet, Tanzania, Filippinerna, Kenya, Malaysia, Irak, Indien, Iran, Jordanien etc heller..... Troligtvis mer på politiska grunder än pga risker om jag får gissa. Eller så handlar det bara om mindre delar av länderna.....
Som du ser så är det oftast bara delar av länderna som UD avråder från, där riskerna är stora.
Kan bero på oroligheter vad gäller väpnade konflikter, eller risk för till exempel kidnappning. Speciellt i länder där du på väldigt godtyckliga grunder kan hamna i finkan i princip för evigt, eller att du kan vara "bra att ha" när det gäller byteshandel/fångutväxling.
Jag läser att det är ungefär så UD resonerar, och att man även iakttar en försiktighetsprincip - "better safe than sorry".
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Och sen gnäller dom i pressen när dom inte tycker sig få den hjälp dom förväntar sig efter att ha drabbats av [skitland]...
Det är mest "all inclusive"-folk som gnäller känner nog jag. Har man åtminstone lite fötterna på jorden så löser man problemen (som man ibland skapat själv) och har med sig det mest grundläggande och vanligtvis får man hjälp. Rutinerat hojfolk klarar sig bra själva tills det blir mer seriösa problem och då får man med rätt attityd och inställning faktiskt mer hjälp än man förtjänar. Det som jag tycker är lite tråkigt här på det här forumet är att på tok för många mest klagar utan att ha någon som helst koll på läget. Är man en social gris däremot så vill folk vanligtvis inte hjälpa en. Det är samma överallt. Ingen skillnad där.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är mest "all inclusive"-folk som gnäller känner nog jag. Har man åtminstone lite fötterna på jorden så löser man problemen (som man ibland skapat själv) och har med sig det mest grundläggande och vanligtvis får man hjälp. Rutinerat hojfolk klarar sig bra själva tills det blir mer seriösa problem och då får man med rätt attityd och inställning faktiskt mer hjälp än man förtjänar. Det som jag tycker är lite tråkigt här på det här forumet är att på tok för många mest klagar utan att ha någon som helst koll på läget. Är man en social gris däremot så vill folk vanligtvis inte hjälpa en. Det är samma överallt. Ingen skillnad där.
Helt riktigt!
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Det är mest "all inclusive"-folk som gnäller känner nog jag. Har man åtminstone lite fötterna på jorden så löser man problemen (som man ibland skapat själv) och har med sig det mest grundläggande och vanligtvis får man hjälp. Rutinerat hojfolk klarar sig bra själva tills det blir mer seriösa problem och då får man med rätt attityd och inställning faktiskt mer hjälp än man förtjänar. Det som jag tycker är lite tråkigt här på det här forumet är att på tok för många mest klagar utan att ha någon som helst koll på läget. Är man en social gris däremot så vill folk vanligtvis inte hjälpa en. Det är samma överallt. Ingen skillnad där.
Nja, det finns ju minst ett högprofilerat fall uppe i media nu där vederbörande tydligen inte ens var svensk medborgare ännu när han greps...
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top