Risker och hojresor......?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja du kan fråga Johan Floderus vad han tycker om sina 800 dagar i Iran
Det är precis en av dom sakerna som ingår i min riskanalys.
Riks 1 och Risk 2 får man via körskolan nuförtiden, Risk 3 den får du utveckla själv, så tänker jag.
I mina äventyr försöker jag exkludera anskaffning av ovårdat helskägg och implementering av någon mysko religion.
Men där är vi alla olika var vi lägger ribban, Johan Gustavsson hade säkerligen gjort sin riskanalys.....jag hade gjort en annan.
Och jag säger inte att min var rätt och hans var fel, men det jag tycker är fel i ett senare läge är att jag ska betala notan för den typen av äventyr.

Risk_3.png
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag postade den långa videon för något år sedan men hittar den inte nu. Han har varit i Sverige på en av sina långresor.
En HD-chopper med ovanligt lång långgaffel.

 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är precis en av dom sakerna som ingår i min riskanalys.
Riks 1 och Risk 2 får man via körskolan nuförtiden, Risk 3 den får du utveckla själv, så tänker jag.
I mina äventyr försöker jag exkludera anskaffning av ovårdat helskägg och implementering av någon mysko religion.
Men där är vi alla olika var vi lägger ribban, Johan Gustavsson hade säkerligen gjort sin riskanalys.....jag hade gjort en annan.
Och jag säger inte att min var rätt och hans var fel, men det jag tycker är fel i ett senare läge är att jag ska betala notan för den typen av äventyr.

View attachment 500484



Fascinerande att höra honom och hans systrar berätta i efterhand.
Jordnära, samlad kille. Tight, trygg familj - som klarade av att hålla fkabbev

Jag betalar gärna skatt för att få hem en sådan kille som han igen.
Sverige behöver fler som dem.
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Man kan ju undra varför dom tänkte att att han spionerade för Israels räkning...... 🤔 Han jobbade för EU´s utrikestjänst som bl.a. arbetar med Israel och andra länder i regionen men INTE Iran. Många har tänkt tanken att EU´s utrikestjänst faktiskt inte är helt renhåriga. Man arbetar med Georgien och där har man länge haft ett "övervakningsuppdrag" där man lobbar för att redan 2008 dra Georgien närmare EU och NATO. Man har gjort samma i Ukraina och samtidigt vänder man helt ryggen till Ryssland. Liknande gällande Israel där man samtidigt vänder Iran ryggen. Libanon får vara med däremot men då efter att NATO/"oppositionen" i Libyen haft ihjäl Gaddafi..... Syrien får också vara med men där verkar fokus helt vara på dom områden som USA fortfarande håller och inte landet i stort. Så är det helt ologiskt att han faktiskt hade nåt fuffens för sig? Jag vet inte. Men glädjande att dom faktiskt släppte honom. 3 1/2 år i ett fängelse oavsett vart kan inte vara så kul. Själv har jag bara suttit en månad. För vapenvägran. Politisk fånge. Vilket enligt FN är olagligt för medlemsländer att döma folk för "samvetsbrott". Jag hade alltså inte spionerat. Jag hade inte velat lära mig att mörda folk bara.......

Dina politiska åsikter är spännande. 🤔 Kan du inte ge lite insikter kring Abchazien och Ingusien också. Eller ge en mera utförlig historia om de små gröna män som dök på på Krim?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har nog med risker i jobbet, kör jag hoj vill jag ha lugn och ro. Det är min avkoppling.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dina politiska åsikter är spännande. 🤔 Kan du inte ge lite insikter kring Abchazien och Ingusien också. Eller ge en mera utförlig historia om de små gröna män som dök på på Krim?
Trigga honom INTE i den här tråden också. 😲
Vill du läsa hans åsikter så titta i "Ryss-tråden" eller "Mellanöstern-tråden" i OT.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Det var ju denna jag menade. Ni kan skippa 2 min i början.

Vi har gemensamma polare, jag har följt honom länge och vart nära att träffa honom när han vart här. Framförallt när han körde Road of bones på den hojen…. Skojig snubbe.

En rysk polare, Anatoly, är nog den tokigaste jag känner.


Kör omkring i nordöstra Sibirien solo på hoj. Fantastisk fotograf och skriver böcker. På sommaren har han med en väldigt kompakt gummibåt som han använder för att paddla sig själv och hojen över floderna. Finns inga vägar i dom där krokarna men han lyckas ta sig fram. Han har gjort samma resa under vintern. Han lämnade Jakutsk när temperaturen stigit från minus 50 C till behagliga minus 30 C. Tog sig ända upp till Ishavet. Mitt i vintern. Hänger med inuiter.


Helt fantastisk snubbe.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Trigga honom INTE i den här tråden också.
Vill du läsa hans åsikter så titta i "Ryss-tråden" eller "Mellanöstern-tråden" i OT.

Den här tråden är till för att prata om hojresor, risker, hur man undviker dom och inspirera till att lämna sin comfort zone…… Det var fel av mig att svara på hans inlägg. Men jag kan konstatera att ingen jag känner till som rest på hoj i Iran haft några problem över huvudet taget. Och det är rejält många människor. Tvärtom har folk konstaterat hur vänligt bemötta dom blivit. Det enda för kvinnor är att täcka håret och det kan man ju givetvis ha åsikter om. Men jag kan konstatera att tusentals människor från en stor del av klotet reser runt i länder som Iran, Ukraina, Ryssland, Uruguay, Laos, Kina, Afghanistan, Mongoliet, Irak, Marocko, Botswana, Vietnam, Pakistan, USA, Alingsås etc dagligen på hoj och dom stortrivs och i princip alla blir vänligt bemötta oavsett vart dom är. Jag tänker inte vara rädd i onödan.

I övrigt…… Ingen politik i den här tråden. Du har rätt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Den här tråden är till för att prata om hojresor, risker, hur man undviker dom och inspirera till att lämna sin comfort zone…… Det var fel av mig att svara på hans inlägg. Men jag kan konstatera att ingen jag känner till som rest på hoj i Iran haft några problem över huvudet taget. Och det är rejält många människor. Tvärtom har folk konstaterat hur vänligt bemötta dom blivit. Det enda för kvinnor är att täcka håret och det kan man ju givetvis ha åsikter om. Men jag kan konstatera att tusentals människor från en stor del av klotet reser runt i länder som Iran, Ukraina, Ryssland, Uruguay, Laos, Kina, Afghanistan, Mongoliet, Irak, Marocko, Botswana, Vietnam, Pakistan, USA, Alingsås etc dagligen på hoj och dom stortrivs och i princip alla blir vänligt bemötta oavsett vart dom är. Jag tänker inte vara rädd i onödan.

I övrigt…… Ingen politik i den här tråden. Du har rätt.
Jag läser gärna om dina hojresor, äventyr och kunskaper om risker i olika länder här i tråden. 👍
Nog ingen som har din erfarenhet kring det här på SH.
Politiken, som du skriver, tar vi i andra trådar. ;)
(Och även om jag sällan håller med dig så är min åsikt att du har full frihet till din åsikt!)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den här tråden är till för att prata om hojresor, risker, hur man undviker dom och inspirera till att lämna sin comfort zone…… Det var fel av mig att svara på hans inlägg. Men jag kan konstatera att ingen jag känner till som rest på hoj i Iran haft några problem över huvudet taget. Och det är rejält många människor. Tvärtom har folk konstaterat hur vänligt bemötta dom blivit. Det enda för kvinnor är att täcka håret och det kan man ju givetvis ha åsikter om. Men jag kan konstatera att tusentals människor från en stor del av klotet reser runt i länder som Iran, Ukraina, Ryssland, Uruguay, Laos, Kina, Afghanistan, Mongoliet, Irak, Marocko, Botswana, Vietnam, Pakistan, USA, Alingsås etc dagligen på hoj och dom stortrivs och i princip alla blir vänligt bemötta oavsett vart dom är. Jag tänker inte vara rädd i onödan.

I övrigt…… Ingen politik i den här tråden. Du har rätt.

Jag kör hoj för att jag gillar att svänga. Att åka massor med mil rakt fram är inget för mig. Åka till länder bara för att språket och kulturen är udda ger mig inte tillräckligt. Jag har inget behov av Långtbortisatanresor. Men jag har varit hemifrån veckovis och kört 700 - 800 mil, med gammalt skit. Det är väl kanske lite att lämna bekvämligheten om nu det ska vara något att stå efter. Bytt kolvar och cylinder är väl det största jobbet jag gjort själv utomlands. Lite andra småfel naturligtvis men jag har alltid tagit mig hem.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Jag kör hoj för att jag gillar att svänga. Att åka massor med mil rakt fram är inget för mig. Åka till länder bara för att språket och kulturen är udda ger mig inte tillräckligt. Jag har inget behov av Långtbortisatanresor. Men jag har varit hemifrån veckovis och kört 700 - 800 mil, med gammalt skit. Det är väl kanske lite att lämna bekvämligheten om nu det ska vara något att stå efter. Bytt kolvar och cylinder är väl det största jobbet jag gjort själv utomlands. Lite andra småfel naturligtvis men jag har alltid tagit mig hem.
Kör Transfagarasan då. Du kommer att få svänga..... 😁

Det finns fina hojvägar som svänger överallt i princip. Jag kör väldigt sällan motorvägar. Väljer bort det i GPS:en. Udda språk och annan kultur är bara en bonus under resandet.... Den viktigaste lärdomen är att man inser att klotet är en mycket bättre plats än man kan tro efter att ha kollat nyheterna på Tv´n en kväll......
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kör Transfagarasan då. Du kommer att få svänga..... 😁

Det finns fina hojvägar som svänger överallt i princip. Jag kör väldigt sällan motorvägar. Väljer bort det i GPS:en. Udda språk och annan kultur är bara en bonus under resandet.... Den viktigaste lärdomen är att man inser att klotet är en mycket bättre plats än man kan tro efter att ha kollat nyheterna på Tv´n en kväll......
Åtvidaberg-Kisa-Boxholm räcker mig.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Åtvidaberg-Kisa-Boxholm räcker mig.
Åtvidaberg - Kisa är min väg söderut oavsett om resmålet bara är Småland eller längre bort som Frankrike eller Tjeckien.:tummenupp
Skulle jag ta mig till Rumänien så blir det troligen även det via Åtvidaberg och Kisa om jag inte tar en färja till Polen.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Risker ja för några år sen ...eller tio år sen då. Sydkorea mc runt härligt land.. tills vi skulle köra norra delen(DMZ) bergen mot Nordkorea, vägar underbara ! Tills vi körde fel naturligtvis och hamnade i Sydkoreanskt skyddsområde! Hade skarpladdade vapen riktade emot oss ..fan då var vi inte kaxiga Brorsan o jag!:brinnerupSen Australien runt två gånger.. ...kan rekommenderas!
Och det är riskfritt! 😉
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Skarpladdade vapen ja.
1986, missade 23.45-färjan från Barcelona till Mallis. Min tjej som varit där tidigare föreslog att vi åker upp till Montjuic-parken ovanför stan och lägger ut sovsäckarna bredvid hojen. Sagt och gjort, letade upp en undanskymd plats vid någon transformatorstation, lite häckar och buskage. Man ville inte synas från vägen. Lite stökigt mellan Baskien, ETA och Spanien då.
Inte för att vi somnade där vi låg. Efter någon timme kom en bil eller lätt lastbil. Folk hoppade ur/ner. Pratade och rökte. Vi andades knappt. Efter 20-30 min kom en soldat som förmodligen tänkte pissa. Han såg plötsligt hojen och oss på marken och vred fram k-pisten, siktade på oss och ropade något på spanska.
Min tjej som pratade flytande spanska förklarade blixtsnabbt varför vi var där vilka via var och vart vi skulle. Vi hade gömt oss för att inte bli ivägkörda av polis och nu hade vi militären runt oss.
När alla lugnat ner sig var allt ok och vi fick stanna kvar. Inte sov vi efter det. Några timmar senare åkte dom. Vi letade upp ett dygnet runt öppet café på Ramblas och fikade. Köpte biljetter när kontoret öppnade, åkte till en camping och slog upp tältet. Nästa båt gick återigen 23.45.
Sensmoral; kör fortare så ni hinner med färjan!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Åtvidaberg-Loftahammar har jag kört.
Och senare en sväng Linköping-Kisa-Malexander.
Stod och fikade på en avtagsväg när en SVT-bil åkte förbi. Där?!

Jo samma dag kom beslutet om eventuellt tidsbestämt straff för Arklöv. De skulle förmodligen hit.

IMG_0323.jpegIMG_0321.jpeg
Så jäkla sorgligt.
Fina vägar i de trakterna.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Åtvidaberg-Loftahammar har jag kört.
Och senare en sväng Linköping-Kisa-Malexander.
Stod och fikade på en avtagsväg när en SVT-bil åkte förbi. Där?!

Jo samma dag kom beslutet om eventuellt tidsbestämt straff för Arklöv. De skulle förmodligen hit.

View attachment 501115View attachment 501116
Så jäkla sorgligt.
Fina vägar i de trakterna.
Suck Arklöv kasta bort nyckeln!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Suck Arklöv kasta bort nyckeln!
Hade en trubadurspelning på en pizzeria i Lycksele kring lucia -93; Jackie Arklöv med två kompisar var där och ville höra ”Devil’s right hand” hela tiden (när de inte fick Nationalsången). På den tiden hade man vi inte koll på honom men det var lite lustigt med en färgad kille i bomberjacka med BSS-märken…

I efterhand ruskigt träffande med hans låtval - vi spelade den tre eller fyra gånger innan kvällen var slut. Tyvärr gick det ju inte så bra för honom.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top