Risker och hojresor......?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Itchy Boots har väl varit i alla länder?
Marc Travels har i alla fall varit i Iran, Irak, Libanon, Pakistan och Indien. Dessa är ju några länder som jag inte skulle vilja besöka.
Afrika lockar inte alls.
USA lockar inte även om det finns delstater som är ok. Kanada visst. Sydamerika nej inte alls.
Japan vore häftigt men vänstertrafik och det är för långt bort. Jag vill åka på egen hoj. Färja är ok men flyga är fusk.
England och Irland har jag flugit till. Vänstertrafik. Skottland är fint men näe. Vänstertrafik.

Forna Jugoslavien var ju populärt före kriget. Jag har väl haft planer. Kanske Grekland och Albanien. Färja från Italien är ju ett alternativ. Rumänien ska ju vara fint.
Mitt intresse är att köra på sköna vägar och se fina vyer och ta ett varv eller två i alla städer och turistorter på vägen. Museer, kyrkor, turistfällor går bort. Kultur, mat och nya människor intresserar inte mig men det ingår ju i resandet på hoj. Jo jag vet att man bör älska det och framhäva hur öppen och skön man är. Jag vill köra motorcykel och sova i mitt tält. Jag träffar och pratar med människor och tycker att det är roligt och trevligt. Jag är ingen kuf. Med min engelska är jag kung i Frankrike, Spanien och Italien. I Nederländerna och Belgien ligger i lika. På campingen utanför Berlin kunde kunder och personal inte förstå när jag frågade efter toaletten, på engelska. Märkligt.
Alperna och Pyrenéerna har massor av vägar och vyer. Schweiz är ju fint. Kanske borde bocka av Helsingfors och Prag. Finland lockar inte. Inte heller Baltikum även om det är nära till färjorna.
Som sagt, jag har ingen ambition att besöka så värst många länder till.
Vänstertrafik oroar mig inte alls.
Japan hade faktiskt varit en riktig drömresa, det värsta är att man i princip måste flyga - för mycket skitländer ivägen, och även om man kunde köra så åker allt för mycket tid.

Skottland (gärna med avstickare Isle of Man) är mer realistisk rent tidsmässigt.
Men man har väl lite missat fönstret med den? Man måste väl ha visum och tulla hoj etc nu? :va
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
En av anledningarna till att svenskar seglar är att vi dels har råd; (Sven Lundin/Yrvind undantagen) och dels HAR den tryggheten att vi har vår sjukvård osv betald och därigenom tryggad i stort sett överallt ifall något händer.

Men när det gäller långresor (hur långt är ”långt”?) handlar det nog mest om bekvämlighet SAMT att vi svenskar är väldigt benägna att göra som alla andra gör, dvs solresa med flyg till en annan ort och strand som ser likadan ut.

I år är det 50 år sedan jag första gången reste genom Europa med tält; i år faktiskt första gången med hoj. Min uppfattning är att svenskar ändå varit ganska bra representerade på campingplatser osv trots att vi är ganska få. Men tält ersattes snabbt av husvagnar och sedan husbilar och då funkade ju inte hoj längre… Sedan skall man absolut hålla i minnet att man BLIR tröttare på hoj. I huvudet inte minst, men också i kroppen och det är svårare att klara värmen där ingen skugga finns.

Jo det är egentligen specifikt hojåkare jag pratar om. Svenskar i bil/husbil stöter man på lite här och var.

Just det där med att man blir tröttare av att köra hoj….. Det handlar mycket om hur man kör. Som jag skrev tidigare. Jag är inte bra på att köra fort. Jag är bra på att köra länge och det blir teknik av det efter ett tag. Jag håller knappt i styret. Håller man för hårt får man upp vibrationer i armarna och då blir man trött. Kör man för fort måste man koncentrera sig mer och då blir man trött. Stanna, ta korta pauser ibland och dricka vatten. Sträcka på benen och stretcha etc….. Generellt så sitter jag på hojen som en avslappnad hösäck och jag kollar NÄSTAN lika mycket i backspeglarna som framåt för att vara förberedd på knäppgökar som gör korkade saker bakom en….. Med rätt tänk och teknik så orkar man faktiskt köra långa sträckor utan att bli slutkörd på hoj. Börjar man spänna sig så tar orken slut. Jag är ju musikant i grunden. Tänker samma när jag kör hoj som när jag spelar. Ergonomi och att slappna av. Medvetandegöra om man börjar spänna muskler i onödan. Det där med hur man håller i styret är mer viktigt än man kan tro. Det krävs väldigt lite kraft egentligen för att få hojen dit man vill. Flyttar man kroppsvikten lite åt vänster så styr hojen åt vänster….. Man behöver liksom inte ta i med händerna/armarna, vilket många gör. Även på grus/dåligt underlag behöver man inte hålla så värst hårt i styret. Det enda man gör är att få upp vibrationer i armarna om man håller för hårt och då blir man trött i onödan.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
En av anledningarna till att svenskar seglar är att vi dels har råd; (Sven Lundin/Yrvind undantagen) och dels HAR den tryggheten att vi har vår sjukvård osv betald och därigenom tryggad i stort sett överallt ifall något händer.

Men när det gäller långresor (hur långt är ”långt”?) handlar det nog mest om bekvämlighet SAMT att vi svenskar är väldigt benägna att göra som alla andra gör, dvs solresa med flyg till en annan ort och strand som ser likadan ut.

I år är det 50 år sedan jag första gången reste genom Europa med tält; i år faktiskt första gången med hoj. Min uppfattning är att svenskar ändå varit ganska bra representerade på campingplatser osv trots att vi är ganska få. Men tält ersattes snabbt av husvagnar och sedan husbilar och då funkade ju inte hoj längre… Sedan skall man absolut hålla i minnet att man BLIR tröttare på hoj. I huvudet inte minst, men också i kroppen och det är svårare att klara värmen där ingen skugga finns.

När det kommer till att hantera värme…… Intressant ämne. Många vill se coola ut så man kör i svart hjälm, svarta kläder…. Det är mycket svalare för bollen med en vit/ljus hjälm i jämförelse med svart när det är varmt ute….. Idag kör jag vanligtvis med sandfärgade kläder och vit hjälm på hojresor just för att det blir mindre varmt än med svart hjälm/kläder. Har lärt mig att klä mig mer vettigt. Jag har nog gjort alla fel i boken historiskt faktiskt. Började på en Harley långgaffel med aphäng, bildäck bak och svart hjälm. Otroligt obekvämt. Idag har förnuftet vunnit. Tog ett tag…..
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Och det där med båtar och hojar…… Skepp å hoj!!
Jag har kört Stockholm-Oskarshamn t.o.r. två gånger. Ensam i egen båt. 4,85 m 50 hk Honda. Inte mycket till äventyr men spännande första gången ner. Sjökortsapp i telefonen.
Sista resan hem, 77 liter 2x25 liter i lösa tankar, resten i dunk, tankade i farten. Hann precis in i slussen i Södertälje. 0,4 liter kvar när jag kom hem.IMG_1222.png
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Vänstertrafik oroar mig inte alls.
Japan hade faktiskt varit en riktig drömresa, det värsta är att man i princip måste flyga - för mycket skitländer ivägen, och även om man kunde köra så åker allt för mycket tid.

Skottland (gärna med avstickare Isle of Man) är mer realistisk rent tidsmässigt.
Men man har väl lite missat fönstret med den? Man måste väl ha visum och tulla hoj etc nu? :va

England har specialavtal med EU så carne och visum är inte nödvändigt. Engelsmän får komma hit med sina fordon i 90 dagar och samma åt andra hållet.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Jag har kört Stockholm-Oskarshamn t.o.r. två gånger. Ensam i egen båt. 4,85 m 50 hk Honda. Inte mycket till äventyr men spännande första gången ner. Sjökortsapp i telefonen.
Sista resan hem, 77 liter 2x25 liter i lösa tankar, resten i dunk, tankade i farten. Hann precis in i slussen i Södertälje. 0,4 liter kvar när jag kom hem.View attachment 500416

Körde Stockholm - Oxelösund - Visby - Oskarshamn - Oxelösund - Stockholm bara för några veckor sedan. Utomskärs hela vägen i princip om man inte räknar Blå Jungfrun som ”skärgård”. Går ju att tanka lite här och var om man går inomskärs. Vi gick in till Byxelkrok på hemvägen för att toppa upp då sista benet skulle ta hela natten i princip. Det är roligt med sjön. Ger man sig ut i hyfsat väder funkar det även om man får tekniska problem. Finns vanligtvis andra båtar i krokarna som man kan be om hjälp om det skiter sig. Samma som med att köra hoj. Folk är vanligtvis hjälpsamma. Annars får man ropa upp Sweden Rescue eller Sjöräddningen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
När det kommer till att hantera värme…… Intressant ämne. Många vill se coola ut så man kör i svart hjälm, svarta kläder…. Det är mycket svalare för bollen med en vit/ljus hjälm i jämförelse med svart när det är varmt ute….. Idag kör jag vanligtvis med sandfärgade kläder och vit hjälm på hojresor just för att det blir mindre varmt än med svart hjälm/kläder. Har lärt mig att klä mig mer vettigt. Jag har nog gjort alla fel i boken historiskt faktiskt. Började på en Harley långgaffel med aphäng, bildäck bak och svart hjälm. Otroligt obekvämt. Idag har förnuftet vunnit. Tog ett tag…..

Jag ser väl cool ut i mina svarta kläder? Fotokurvan på slingerbulten dessutom.
Skinnstället är jättegammalt och utan knäpuckar, lite skumgummi mellan två lager skinn. Färgen är i alla fall tidlös och passar alla mina hojar.
Åker alltid i skinnställ utomlands. Har ett Craft underställ som är skönt att ha under när det är varmt. 70% polyester och 30% polyamid. Ja det blir till flytande lava när man vurpar i 200. Ja jag känner till bambu.
IMG_1824.jpeg

I södra Spanien var det hett. Man parkerar i skuggan och dricker vatten.
IMG_2144.jpeg

Åkte en gång runt Hjälmaren och ner till Vingåker. Då i jeans, gympadojor och de korta handskarna. 31 grader, 54 mil. Det var inte meningen men det var rätt skönt. 2016, klimatförändringar var inte på allas läppar ännu.
En annan gång höll jag på att storkna på ett motorvägshak norr om Uppsala. Samma klädsel. Tog en glass utanför Ica i Hedesunda. Tryckte mig mot väggen i skuggan, hojen parkerat i solgasset. 70 väg därifrån. Det var ju för varmt på motorvägen in ”motorvägsfart”. Nä det var inte så skönt.

Man ser folk som säljer skinnställ för att de bytt hoj och/eller hojtyp. Jag kör samma.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Körde Stockholm - Oxelösund - Visby - Oskarshamn - Oxelösund - Stockholm bara för några veckor sedan. Utomskärs hela vägen i princip om man inte räknar Blå Jungfrun som ”skärgård”. Går ju att tanka lite här och var om man går inomskärs. Vi gick in till Byxelkrok på hemvägen för att toppa upp då sista benet skulle ta hela natten i princip. Det är roligt med sjön. Ger man sig ut i hyfsat väder funkar det även om man får tekniska problem. Finns vanligtvis andra båtar i krokarna som man kan be om hjälp om det skiter sig. Samma som med att köra hoj. Folk är vanligtvis hjälpsamma. Annars får man ropa upp Sweden Rescue eller Sjöräddningen.
Vad har du för båt?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Sålt båten. Körde säkerhetsbåten under tävlingen bara. Hyfsat nautiskt välutbildad dock. Maskin-/FB VIII, Basic Safety, Fast Rescue Boat, kommersiella högfarten etc.
Vilken tävling, Gotland runt?

Jag åkte till Oskarshamn för att fota motorbåtstävlingar. Bäst från egen båt så man kommer nära.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har aldrig tiggt pengar. En av orsakerna till att jag kört österut. Betydligt billigare. Jag är också ”plikttrogen” och sköter jobbet etc så jag är tillbaka hemma när jag ska. Om man har artros så lär man inte få upp en Monkey stuvad under däck. Haft en. Dom väger 100 kilo. Men intressant iakttagelse och jämförelse med sjöfolk vs hojåkare. Även jag har ett nautiskt förflutet. Maskin-/Fartygsbefäl kl VIII. Kört för Sjöräddningen. Vart några månader gammal när föräldrarna tog ut mig på sjön första gången. Hade skett tidigare om jag inte vart född i Januari. Föräldrarna, jag, syrran och en hund i en Drake. Körde säkerhetsbåt under Raymarine2Star-kappseglingen för några veckor sedan. Känner definitivt fler svenskar som seglat jorden runt än som kört hoj runt klotet. Och som du säger, dom håller ofta en låg profil. Men fortfarande….. Det är inte mindre obekvämt eller osäkert att dra till södra Frankrike på hoj än att dra till Bulgarien eller Georgien. Eller till Mongoliet t/r fast det är lite längre. Är det andra kulturer som skrämmer? Personligen tycker jag att det är roligare att ta hojen till ställen som är annorlunda än här. Annars kan jag lika gärna stanna hemma.


Nä, jag menade inte specifikt just dig, men långresor tar tid och kostar pengar.
Därav att många finansierar det livet genom nätnärvaro. Bättre kassaflöde än att skriva och ge ut en bok, efteråt.

Och det är inget fel med det. Det jag är ute efter är att för någon med skandinaviskt sinne så är det ett rejält kliv till att bli offentlig genom en reseblogg som är så utlämnande att den blir lönsam.

Alltså måste man ha egna pengar. Och/eller tid.
Att pausa en karriär kan bli rejält kostsam, med en arbetsmarknad som rör sig dramatiskt.

Och, "öst". Jag gjorde mina besök i de gamla Comecon och WP-länderna i takt med att dom öppnade sig.
Intressant. Och skrämmande. Och sorgligt.

Förevigt förälskad i det som skulle bli Slovenien och Kroatien efter första resan i Yugo 1983.
Övriga länder i öst kan mer beskrivas som katastrofturism, även om det ordet inte användes då.

Ännu inte Ryssland. Då var det Sovjet, nu är det Mordor. Noll intresse att försöka ta mig igenom det landet just nu.

Afrika är en annan kontinent som stått på bucketlistan. Givet att göra då, not so much nu med banditgäng under religiös täckmantel.

Kanske skulle man åkt då. Opportunities missed.
Men då hade jag inte träffat den som skulle bli min fru.
Somliga kanske ser sådant som något positivt. Inte jag. Jag är väldigt nöjd med mitt liv.

Klart är att gubbarna på hemmet bara ångrar sådant dom inte gjort. Aldrig sådan dom faktiskt gjort.
Visst, mänsklig försvarsmekanism, men ändå.

Det finns absolut trångsynta och tråkiga människor på MC också.
Folk som inte vill eller vågar köra ensamma. Människor som väljer mellan 2 eller 3 slingor varje helg, och som känner sig wild n' crazy när dom kör någon av dem baklänges. Eller dom som frågar efter GPS-spår för bra grusvägar, och ser TET som en gudagåva. Danskar och tyskar på rad...


Damn @Birger H ! Du uppvisar stora likheter med vår användare @Hell och hans smågalna fru.
Jag är säker på du vet vem han är, kanske rent av känner honom redan. Han är kul!


Och du: Z 50 A väger in på just över 50 kg, tankad och startklar. Just sayin'.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Vilken tävling, Gotland runt?

Jag åkte till Oskarshamn för att fota motorbåtstävlingar. Bäst från egen båt så man kommer nära.

Raymarine2Star. Två pers ombord på varje båt max. Även Princess Svanevit som vanligtvis seglas med 15 pers i besättningen seglades av två pers. Fantastiskt. Det är en väldigt stor träbåt byggd på 30-talet och alla andra båtar var moderna mindre renodlade tävlingsbåtar.

Känner folk som tävlade i motorbåtstävlingarna utanför Oskarshamn när dom arrangerades. Var aldrig nere och kollade själv dock.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Nä, jag menade inte specifikt just dig, men långresor tar tid och kostar pengar.
Därav att många finansierar det livet genom nätnärvaro. Bättre kassaflöde än att skriva och ge ut en bok, efteråt.

Och det är inget fel med det. Det jag är ute efter är att för någon med skandinaviskt sinne så är det ett rejält kliv till att bli offentlig genom en reseblogg som är så utlämnande att den blir lönsam.

Alltså måste man ha egna pengar. Och/eller tid.
Att pausa en karriär kan bli rejält kostsam, med en arbetsmarknad som rör sig dramatiskt.

Och, "öst". Jag gjorde mina besök i de gamla Comecon och WP-länderna i takt med att dom öppnade sig.
Intressant. Och skrämmande. Och sorgligt.

Förevigt förälskad i det som skulle bli Slovenien och Kroatien efter första resan i Yugo 1983.
Övriga länder i öst kan mer beskrivas som katastrofturism, även om det ordet inte användes då.

Ännu inte Ryssland. Då var det Sovjet, nu är det Mordor. Noll intresse att försöka ta mig igenom det landet just nu.

Afrika är en annan kontinent som stått på bucketlistan. Givet att göra då, not so much nu med banditgäng under religiös täckmantel.

Kanske skulle man åkt då. Opportunities missed.
Men då hade jag inte träffat den som skulle bli min fru.
Somliga kanske ser sådant som något positivt. Inte jag. Jag är väldigt nöjd med mitt liv.

Klart är att gubbarna på hemmet bara ångrar sådant dom inte gjort. Aldrig sådan dom faktiskt gjort.
Visst, mänsklig försvarsmekanism, men ändå.

Det finns absolut trångsynta och tråkiga människor på MC också.
Folk som inte vill eller vågar köra ensamma. Människor som väljer mellan 2 eller 3 slingor varje helg, och som känner sig wild n' crazy när dom kör någon av dem baklänges. Eller dom som frågar efter GPS-spår för bra grusvägar, och ser TET som en gudagåva. Danskar och tyskar på rad...


Damn @Birger H ! Du uppvisar stora likheter med vår användare @Hell och hans smågalna fru.
Jag är säker på du vet vem han är, kanske rent av känner honom redan. Han är kul!


Och du: Z 50 A väger in på just över 50 kg, tankad och startklar. Just sayin'.

Tänkte inte på mopparna utan Monkey 125. Har haft en. Det här är ett motorcykelforum och inte ett mopedforum så tänkte att du nog syftade på 125:eek:rna……

Det går att göra hyfsade långresor under 5 - 7 veckor på en vanlig lärarlön om man har sin hoj, kläder etc.

Du vet troligtvis att det är samma person. Mitt gamla konto kraschade. Kalla inte min fru ”galen”, tack. Du känner inte henne och ditt inlägg är anmält till Admin/mod. Påhopp ska vi hålla oss borta ifrån va?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tänkte inte på mopparna utan Monkey 125. Har haft en. Det här är ett motorcykelforum och inte ett mopedforum så tänkte att du nog syftade på 125:eek:rna……

Det går att göra hyfsade långresor under 5 - 7 veckor på en vanlig lärarlön om man har sin hoj, kläder etc.

Du vet troligtvis att det är samma person. Mitt gamla konto kraschade. Kalla inte min fru ”galen”, tack. Du känner inte henne och ditt inlägg är anmält till Admin/mod. Påhopp ska vi hålla oss borta ifrån va?
Smågalen och galen kan i vissa sammanhang vara ett uttryck i positiv mening, dvs rolig, underhållande, kul etc. :hej
(i forum får man läsa lite mellan raderna, gäller inte flashback dock, för där är allt svart eller vitt)
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tänkte inte på mopparna utan Monkey 125. Har haft en. Det här är ett motorcykelforum och inte ett mopedforum så tänkte att du nog syftade på 125:eek:rna……

Det går att göra hyfsade långresor under 5 - 7 veckor på en vanlig lärarlön om man har sin hoj, kläder etc.

Du vet troligtvis att det är samma person. Mitt gamla konto kraschade. Kalla inte min fru ”galen”, tack. Du känner inte henne och ditt inlägg är anmält till Admin/mod. Påhopp ska vi hålla oss borta ifrån va?


Jag har träffat er båda och det var en angenäm upplevelse. Då.
"Smågalen" var ur mitt perspektiv ett positivt omdöme. Okonventionell och med roliga idéer.
Beklagar om det jag skrev träffade snett.

Z 50 A är en motorcykel.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Smågalen och galen kan i vissa sammanhang vara ett uttryck i positiv mening, dvs rolig, underhållande, kul etc. :hej
(i forum får man läsa lite mellan raderna, gäller inte flashback dock, för där är allt svart eller vitt)

Är tveksam till att det vart nåt positivt. Men du kan givetvis ha en poäng i det du säger. Frugan har inte satt sin fot på forumet sen hon fick en massa sexistisk tjafs riktat mot henne. 10 år sedan ca nu. Ren och skär jävla mobbning. Vissa ”grabbiga” medlemmar här (tragiskt många) bestämde sig för att hon var en snubbe bakom tjejnamn bara för att dom trodde inte trodde att en tjej körde långturer på hoj. Swedie har bett om ursäkt för det som hände då. Vi for runt på hojträffar, klubbar, BMW/Touratech-event och höll reseföredrag. Här blev hon behandlad som skit och dynga. Tragiskt. Jag triggar fortfarande igång på det och det är jag medveten om. ”Grabbigheten” här är inte helt kul alltid. Ber om ursäkt om hans inlägg faktiskt vart ärligt menad som en komplimang. Men samtidigt…. Frugan har inte satt sin fot hör på forumet på över 10 år nu.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är tveksam till att det vart nåt positivt. Men du kan givetvis ha en poäng i det du säger. Frugan har inte satt sin fot på forumet sen hon fick en massa sexistisk tjafs riktat mot henne. 10 år sedan ca nu. Ren och skär jävla mobbning. Vissa ”grabbiga” medlemmar här (tragiskt många) bestämde sig för att hon var en snubbe bakom tjejnamn bara för att dom trodde inte trodde att en tjej körde långturer på hoj. Swedie har bett om ursäkt för det som hände då. Vi for runt på hojträffar, klubbar, BMW/Touratech-event och höll reseföredrag. Här blev hon behandlad som skit och dynga. Tragiskt. Jag triggar fortfarande igång på det och det är jag medveten om. ”Grabbigheten” här är inte helt kul alltid. Ber om ursäkt om hans inlägg faktiskt vart ärligt menad som en komplimang. Men samtidigt…. Frugan har inte satt sin fot hör på forumet på över 10 år nu.
Fy fn för sånt bemötande, vissa inskränkta kan inte se personen utan måste slå ner på kön, läggning etc. Hon har min fulla förståelse efter sånt bemötande.

OT:
(jag har själv två blonda tjejer som jag "tränade" att bemöta dylika påhopp och köra hundtricket, dvs lyssna, förkasta, skaka av sig och sen ev bara blicken eller svara något personligt tillbaka)
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Jag har träffat er båda och det var en angenäm upplevelse. Då.
"Smågalen" var ur mitt perspektiv ett positivt omdöme. Okonventionell och med roliga idéer.
Beklagar om det jag skrev träffade snett.

Z 50 A är en motorcykel.

När träffade du oss? Beklagar om jag tolkade dig fel. Ber om ursäkt. Orsaken är vad jag skrev i svaret ovan.

Mig veterligen är Z50 en 50cc moped. Det är vad alla specar säger åtminstone. Z50R som var den snabbaste i serien byggde på en 49cc toppventilad motor. Den jag hade var 125:an och den vägde över 100 kg.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Fy fn för sånt bemötande, vissa inskränkta kan inte se personen utan måste slå ner på kön, läggning etc. Hon har min fulla förståelse efter sånt bemötande.

OT:
(jag har själv två blonda tjejer som jag "tränade" att bemöta dylika påhopp och köra hundtricket, dvs lyssna, förkasta, skaka av sig och sen ev bara blicken eller svara något personligt tillbaka)

Swedie tog mobbarnas ställning då och stängde ner hennes konto och gjorde ingenting mot mobbarna. Nepotism i grunden troligtvis. Han har som sagt bett om ursäkt och allt det är utrett. Det blir fel ibland. Men hon vill inte komma tillbaka till forumet.

Hon är hyfsat vältränad att bemöta mobbning och påhopp. Jobbar som speciallärare och är utbildad på mobbning etc. Det hjälpte inte….. Hade varit bättre om Admin och mods här på den tiden hade haft samma utbildning faktiskt. Trivselreglerna på den tiden här var nog inte ens direkt utvecklade då. Tror att forumet led av ”växtvärk”. Har själv varit Admin/mod på diverse forum/FB-grupper etc. Man måste sätta upp regler, ha tillräckligt många mods och reglerna ska gälla alla och inte bara vissa. Det är lätt hänt att ”organisationen” inte hänger med efter hand som medlemmarna blir fler och fler…..
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När träffade du oss? Beklagar om jag tolkade dig fel. Ber om ursäkt. Orsaken är vad jag skrev i svaret ovan.

Mig veterligen är Z50 en 50cc moped. Det är vad alla specar säger åtminstone. Z50R som var den snabbaste i serien byggde på en 49cc toppventilad motor. Den jag hade var 125:an och den vägde över 100 kg.


MC Mässan Älvsjö. 10 år sedan eller mer.

Z 50 är en motorcykel. Har alltid varit.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top