Risker och hojresor......?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hade en trubadurspelning på en pizzeria i Lycksele kring lucia -93; Jackie Arklöv med två kompisar var där och ville höra ”Devil’s right hand” hela tiden (när de inte fick Nationalsången). På den tiden hade man vi inte koll på honom men det var lite lustigt med en färgad kille i bomberjacka med BSS-märken…

I efterhand ruskigt träffande med hans låtval - vi spelade den tre eller fyra gånger innan kvällen var slut. Tyvärr gick det ju inte så bra för honom.
Men jäklar vad bra Low Budget Blues Bands version är. Gåshud.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att ha skarpladdade vapen riktade emot sig är inte trevligt. Jag föredrar riskerna med kurvor framför vapen men jag kanske är klen. :rodnar
Det här var sent 80- tidigt 90-tal. I Dublin muckade en Republikan gräl. Med "You´ve still got the six counties" skulle jag naturligtvis spelat dum och oförstående svensk men gjorde misstaget att förstå vad han menade. :huvet Nåväl att min kamrat och jag visade våra pass hjälpte inte, svenska pass är tydligen inte dyra och svåra att få tag i. Vi lyckades dock lämna puben utan problem. Senare på kvällen blev min kamrat hungrig så vi åt lite skräpmat och gick sedan, lätt påverkade längs O´Connel Street. En vänlig kille kommer fram och bjuder oss på fest. Nja, vi har nog festat tillräckligt svarade, vi. Han blev mer påstridig och till slut lite fientlig. Då märker jag att min kamrat inte har sin rygga med sig. Vi springer tillbaka till "matstället" som naturligtvis är stängt. Vi knackar på men nej, de kan inte släppa in oss. Vi pekar på ryggan och vi får hämta den. Bomber i väskor och ryggsäckar var inte ovanliga.

Kamraten skulle söderut och jag upp till Skottland så vi kör västerut till kusten och delar på oss. Ni som hört talas om asfaltsläggare från den här delen av Europa förstår hur en del vägar är. Konstig känsla att köra på en nybelagd väg, värre än en tjälskadad väg hemma. En SportHoj från 60-talet har många nackdelar och en av dem håller nere hastighet i Republiken. När jag passerat gränsen blir asfalten slät hastigheten går upp tills jag använt all markfrigång i en kurva. Tur att det var en vänster och att jag inte fick möte...

När jag kör över floden i Derry/Londonderry https://en.wikipedia.org/wiki/Derry möts jag av en vägspärr på andra sidan. Hade jag inte stannat hade ni inte läst detta. :fakta

Senare på kvällen går jag ut och tar några öl. Polisstationerna är som fort men pubarna ser ut som de gör på de brittiska öarna. Är ensam nu så politik är borta och det bli inte för många pints. Nu är jag lyckligt ointresserad av fotboll men här hade jag tur att Sverige spelade. BROLLin, han heter broLIIIN för H-e. Så hela puben förstod att den okände inte är britt även om jag inte pratar den amerikanska varianten av språket som vi vanligtvis gör i Sverige.
Vanligtvis inga problem, det är en minoritet som bråkar, vi är lika men går till olika kyrkor på söndagarna bara, brukar de flesta säga.
Men här kommer jag i samtal med någon som verkligen hatar. Ett hat som jag aldrig tidigare mött. Ett hat som liknar det i Palestinakonflikten och det hos ISIS men också samma argument som invandrarhatare har i Sverige.
Att jag inte hade något att vara rädd för eftersom jag varken var engelsk, polis, unionist eller något annat hjälpte liksom inte. Hatet i hans ögon...

Skyttegravar grävs i våra hjärtan, mödrar, barn bröder och systrar slits isär...

Jag torkar fortfarande tårarna varenda gång jag lyssnar...


Att Pastor Paisley, som visade ett sådant motstånd, kunde medverka till en försoning visar att det finns hopp för mänskligheten.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Att ha skarpladdade vapen riktade emot sig är inte trevligt. Jag föredrar riskerna med kurvor framför vapen men jag kanske är klen. :rodnar
Det här var sent 80- tidigt 90-tal. I Dublin muckade en Republikan gräl. Med "You´ve still got the six counties" skulle jag naturligtvis spelat dum och oförstående svensk men gjorde misstaget att förstå vad han menade. :huvet Nåväl att min kamrat och jag visade våra pass hjälpte inte, svenska pass är tydligen inte dyra och svåra att få tag i. Vi lyckades dock lämna puben utan problem. Senare på kvällen blev min kamrat hungrig så vi åt lite skräpmat och gick sedan, lätt påverkade längs O´Connel Street. En vänlig kille kommer fram och bjuder oss på fest. Nja, vi har nog festat tillräckligt svarade, vi. Han blev mer påstridig och till slut lite fientlig. Då märker jag att min kamrat inte har sin rygga med sig. Vi springer tillbaka till "matstället" som naturligtvis är stängt. Vi knackar på men nej, de kan inte släppa in oss. Vi pekar på ryggan och vi får hämta den. Bomber i väskor och ryggsäckar var inte ovanliga.

Kamraten skulle söderut och jag upp till Skottland så vi kör västerut till kusten och delar på oss. Ni som hört talas om asfaltsläggare från den här delen av Europa förstår hur en del vägar är. Konstig känsla att köra på en nybelagd väg, värre än en tjälskadad väg hemma. En SportHoj från 60-talet har många nackdelar och en av dem håller nere hastighet i Republiken. När jag passerat gränsen blir asfalten slät hastigheten går upp tills jag använt all markfrigång i en kurva. Tur att det var en vänster och att jag inte fick möte...

När jag kör över floden i Derry/Londonderry https://en.wikipedia.org/wiki/Derry möts jag av en vägspärr på andra sidan. Hade jag inte stannat hade ni inte läst detta. :fakta

Senare på kvällen går jag ut och tar några öl. Polisstationerna är som fort men pubarna ser ut som de gör på de brittiska öarna. Är ensam nu så politik är borta och det bli inte för många pints. Nu är jag lyckligt ointresserad av fotboll men här hade jag tur att Sverige spelade. BROLLin, han heter broLIIIN för H-e. Så hela puben förstod att den okände inte är britt även om jag inte pratar den amerikanska varianten av språket som vi vanligtvis gör i Sverige.
Vanligtvis inga problem, det är en minoritet som bråkar, vi är lika men går till olika kyrkor på söndagarna bara, brukar de flesta säga.
Men här kommer jag i samtal med någon som verkligen hatar. Ett hat som jag aldrig tidigare mött. Ett hat som liknar det i Palestinakonflikten och det hos ISIS men också samma argument som invandrarhatare har i Sverige.
Att jag inte hade något att vara rädd för eftersom jag varken var engelsk, polis, unionist eller något annat hjälpte liksom inte. Hatet i hans ögon...

Skyttegravar grävs i våra hjärtan, mödrar, barn bröder och systrar slits isär...

Jag torkar fortfarande tårarna varenda gång jag lyssnar...


Att Pastor Paisley, som visade ett sådant motstånd, kunde medverka till en försoning visar att det finns hopp för mänskligheten.
England är primär orsak både till Palestina/Israel och Irland..... Tråkigt.


Ukraina 2015. Blev stoppade av Högra Sektorn och fick k-pistar riktade mot oss. Inte trevligt. Det viktiga är att man har en tanke gällande hur man ska uppföra sig om man hamnar i kniviga situationer som turist. I många fall räcker det att vara snäll, vänlig och le......

Det diskuteras flitigt bland resande hojåkare om man ska beväpna sig eller inte. Dom flesta är tämligen överens om att det är en präktigt dålig idé att beväpna sig. Det närmaste jag kommit vapen är att jag vid några enstaka tillfällen satt ett däckjärn hyfsat lättillgängligt. Har aldrig behövt använda det dock.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
At jag kör engelsktillverkat betyder inte att jag stödjer England men jag vet lite mer än de ointresserade. :fakta
På väg hem en gång på den tiden det gick att ta båten till England frågade en hojåkare vad jag tyckte om ENGLAND. Det var inte Storbritannien, Förenade Kungadömet eller de brittiska öarna utan just det landet. Kunde inte låta bli att svara att jag föredrog Skottland och Wales. Vilket är sant men uppskattades inte. :hihi

Skyttegravar grävs i våra hjärtan, mödrar, barn bröder och systrar slits isär...
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
At jag kör engelsktillverkat betyder inte att jag stödjer England men jag vet lite mer än de ointresserade. :fakta
På väg hem en gång på den tiden det gick att ta båten till England frågade en hojåkare vad jag tyckte om ENGLAND. Det var inte Storbritannien, Förenade Kungadömet eller de brittiska öarna utan just det landet. Kunde inte låta bli att svara att jag föredrog Skottland och Wales. Vilket är sant men uppskattades inte. :hihi

Skyttegravar grävs i våra hjärtan, mödrar, barn bröder och systrar slits isär...
Jag kör bl.a. fd engelsktillverkat. Enfield. :)
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Haha..Härligt!;)
Både jag och frugan har fått byta kardaner på våra R1200GSA. Soppamätare som fått bytas mest hela tiden etc. Enfield-hojen bara går och går. Frugan har en hon också. Bra grejor. Och billiga att äga. BMW tar rejält betalt för saker och ting.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Både jag och frugan har fått byta kardaner på våra R1200GSA. Soppamätare som fått bytas mest hela tiden etc. Enfield-hojen bara går och går. Frugan har en hon också. Bra grejor. Och billiga att äga. BMW tar rejält betalt för saker och ting.
Nja det håller jag inte med om kardanen är gratis att byta hos BMW! Upp till 6000 mil ! Era Gsa har gått längre då?
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Nu? Du ska köra det du gillar men andra kanske inte gillar samma? :tungan
Jag känner många trevliga människor, några äger en eller flera GS men de är, konstigt nog, trevliga ändå. :hihi
Denne finländare har flera hojar men är nöjd med sin Royal. :tummenupp

View attachment 501187
Coolt Bävern! Itchy Boots körde den där saken:) inte värst imponerad! Kom ihåg Gubben att jag kommer från Sporthojträsket! Och du är den ända kvar på sporthoj som kör gul skithoj!:krama
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Nja det håller jag inte med om kardanen är gratis att byta hos BMW! Upp till 6000 mil ! Era Gsa har gått längre då?
BMW vågade inte släppa iväg oss till Mongoliet 2012 utan att kardanerna byttes först. Dom visste att det var feldesignade kardaner 2008/2009 men sa inget innan vi skulle iväg på långresa. Dom byttes gratis trots att garantin var slut så det var schysst. Vi höll reseföredrag för Touratech/BMW, på olika klubbar etc där ett gäng år. Tror inte att dom vågade..... Men känner många som betalt för kardanbyten. Det kostar ca 3 gånger mer att serva en BMW i jämförelse med Enfield. BMW har börjat med ungefär samma upplägg som Harley/Probike på sistone. "Showrooms" och skit. Tidigare fanns det mindre verkstäder som var väldigt bra. Dom är bortmotade idag.Tråkigt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är åtminstone fyra av de där som folk normalt åker till utan att fundera speciellt mycket.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top