Risker och hojresor......?

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
MC Mässan Älvsjö. 10 år sedan eller mer.

Z 50 är en motorcykel. Har alltid varit.
Ok. Det har jag glömt. 😁 Ber om ursäkt för det. Ber också om ursäkt att jag missförstod dig.

Men gällande Z50 i olika varianter....? Vet att den har klassats i "folkmun" som en minimotorcykel men det sitter väl ändå bara en 49 cc i ramen?


Det är väl vad alla specar man läser säger åtminstone. Jag provkörde en för ett större antal år sedan. Snabb var den inte. Min Monkey 125:a gjorde lugnt över 100 knyck. Den var betydligt större än en Z50 men fortfarande "liten" i jämförelse med allt annat. Körde man framför en bil på natten med halvljuset på kändes det som att den körde med helljus för att man satt så lågt...... 🤣 Oavsett. 49 cc skulle jag nog aldrig klassa som "motorcykel" personligen.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Ok. Det har jag glömt. 😁 Ber om ursäkt för det. Ber också om ursäkt att jag missförstod dig.

Men gällande Z50 i olika varianter....? Vet att den har klassats i "folkmun" som en minimotorcykel men det sitter väl ändå bara en 49 cc i ramen?


Det är väl vad alla specar man läser säger åtminstone. Jag provkörde en för ett större antal år sedan. Snabb var den inte. Min Monkey 125:a gjorde lugnt över 100 knyck. Den var betydligt större än en Z50 men fortfarande "liten" i jämförelse med allt annat. Körde man framför en bil på natten med halvljuset på kändes det som att den körde med helljus för att man satt så lågt...... 🤣 Oavsett. 49 cc skulle jag nog aldrig klassa som "motorcykel" personligen.
Det här kan @notrightrider säkert bättre än mig men regelverket innan 1998 (när EU-moppen gjorde entré) så hette det att en moped inte fick överstiga 50cc och 1 kW i effekt.
På punkt 2 så skiter sig det alltså för Z50 som per definition borde klassas in som lätt mc.

Hampe - är jag ute o cyklar...?
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Lite som inspiration..... ;)



Kristina (Krikkos) kör från Sverige till Nepal solo.


Kseniia från Ryssland solokör klotet runt.


Lea Rieck kör klotet runt solo på hoj......


Alex Reynolds från USA flänger solo runt klotet. Leder hojturer i Pakistan just nu......


Rosie från Kanada.....


Kinga från Polen.....


Runa från Norge. Hon är en favorit faktiskt. Fötterna på jorden rejält och väldigt lugn och behaglig speaker-röst.




Och sist. Min amerikanska polare Doug. Han är rolig på riktig. Han var och hälsade på här i Stockholm senast förra året. Just nu är han på Grönland. Fast fick lämna sin 87 år gamla Rudge-hoj på Island då det inte finns några vägar på Grönland...... 😂
 

Bifogat

  • doug.jpg
    doug.jpg
    568.2 KB · Visningar: 3

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det här kan @notrightrider säkert bättre än mig men regelverket innan 1998 (när EU-moppen gjorde entré) så hette det att en moped inte fick överstiga 50cc och 1 kW i effekt.
På punkt 2 så skiter sig det alltså för Z50 som per definition borde klassas in som lätt mc.

Hampe - är jag ute o cyklar...?
Du har rätt....nästan.
Det var 50cc och 1hk som gällde då, så Monkeyn var alldeles för vild för oss 15-åringar då.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Som svar på tråden.
Jag gör alltid min egen riskanalys.
Alltså en helt egen, men med stöd av källor som jag har förtroende för.
Gillar också att planera, och riskanalysen blir en del i den totala planen.
Däremot så vet jag att ”ingen plan håller första eldöppnandet”, men då har jag i alla fall skapat förutsättningar utifrån mitt tänkta äventyr.
Men, jag tycker att det är roligt att planera, så det är ingen belastning, tvärtom.
Undviker länder med alltför stort inslag av religiösa konflikter eller andra typer av krigföringar, och ofta sammanfaller det med att det är länder där man kan hamna i finkan på godtyckliga grunder, eller bli kidnappad.
Så, det finns en del länder som jag troligtvis aldrig kommer att besöka, men så blev det, och jag ångrar det inte, det finns ingen mening med det.
Världen förändras, och med det även mina potentiella äventyr.
I övrigt är jag rätt öppen för att köra i vilket land som helst, och letar mer upplevelser än mil, även om det ibland hör ihop.
Tältar inte, men det har inte med risktänkande att göra, utan ren bekvämlighet.
Så jag håller med trådstartens första meningar, där jag kör är trafiken största risken, speciellt eftersom jag i min analys väljer bort ett antal länder – så det är väl egentligen svaret på min strategi när det gäller riskerna.
Kör ganska mycket helt själv, men känner mig nästan aldrig ensam.
Upplever att det är mycket enklare att få kontakt med människor när man är helt själv, än i ett sällskap, men båda formerna av resande tycker jag har sina fördelar, så dom kompletterar varandra bra, och jag ser ingen ökad risk i att färdas själv.
Men som någon skriver så kanske vi (svenskar) har ett mindre behov av att exponera oss på sociala medier än andra nationaliteter?
Har inget vetenskapligt belägg för det, men känner personligen att jag gör mina äventyr för min egna upplevelses skull, inte för någon annan.
Jag har inte så stort bekräftelsebehov när det kommer till den delen, men delar gärna med mig av höjdpunkter och erfarenheter, men det blir bara inte så frekvent.
Träffar i alla fall mycket nordbor när jag kör tycker jag, så vi kanske inte är så dåliga på att äventyra i alla fall?
Hur bestämmer jag resmål?
Det blir mer någonting som jag få in på radarn som intressant, av någon anledning, och så brukar det börja gro, och växa till någonting som jag måste utforska.
Kan ta år eller bara dagar, det beror lite på omfattningen, och övriga läget (läs ekonomi, tid, familj).
Ja- typ så tänker jag...
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det här kan @notrightrider säkert bättre än mig men regelverket innan 1998 (när EU-moppen gjorde entré) så hette det att en moped inte fick överstiga 50cc och 1 kW i effekt.
På punkt 2 så skiter sig det alltså för Z50 som per definition borde klassas in som lätt mc.

Hampe - är jag ute o cyklar...?

Nej, det är rätt.
Z 50 klassades som "lätt MC" enligt 125cc reglerna när den kom eftersom den hade mer än 1 hk.

Det går inte att bedöma den som en EU- moped klass 1 i efterhand med de nya reglerna. Effekten stämmer väl någorlunda, men den är inte konstruerad för maximalt 45 km/h.

En gång MC, alltid MC.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Men vad är ett äventyr?
Marknadsavdelningarna och deras polare mc-tidningsskribenterna kallar stora twinnar med crossdäck för äventyrshojar. Folk köper och monterar vindavvisare och packar väskorna, monterar telefon och GPS.
Med när uppstår äventyret?
Jag kör 99% asfalt så det är väl knappast äventyr. Nya vägar, nya exotiska (?) länder, smala grusvägar, stigar, vattenpassager i meterdjupt vatten.
Det borde ju finnas någon form av utmaning och svårighet. Och vad som är en utmaning och svårighet är olika för olika personer.
Nu finns ju äventyrshojar i alla storlekar för hela familjen.

Min jobbarkompis 1986, Joel, flög till Australien, jobbade ett tag, köpte en xt600. Hans första hoj. Hade bara kört körskolans innan. Körde hela varvet runt Australien. Ayers Rock, den röda klippan minns jag att han visade bild på. Analog kamera. Ja så satte han hojen och sig själv på ett fraktfartyg till Kalifornien. Tror inte att han jobbade sig över utan betalade. Om han sedan åkte route 66 eller olika vägar till New York minns jag inte. Han skeppade hojen till Göteborg och flög hem till Stockholm. Sedan tåg ner för att hämta hojen någon månad senare.
Det borde klassas som äventyr. Han var ingen meck, vet inte hur han gjorde med försäkringar, körkort, registrering. En massa råddande långt innan internet. Jag vet att han reggade hojen i Sverige när den kom hem. Den praktiska och typiska australiensiska pakethållaren med sissy bar satt på.
Detta var långt innan uttrycket ”Hur svårt kan det vara?” En ovanligt snäll kille och utan bekräftelsebehov. Det sista är också ett relativt nytt begrepp som blomstrat sedan Facebook kom.

Det kanske var lite utanför ämnet. Några av oss har tidigare raljerat över fabriks-scramblers, -custom, -café räsers osv. Nu har vi fabriks-äventyr. Jag slutar där.

Jag har i alla fall inget minne att jag varit på äventyr. Fast… nä en annan gång.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Men vad är ett äventyr?
Marknadsavdelningarna och deras polare mc-tidningsskribenterna kallar stora twinnar med crossdäck för äventyrshojar. Folk köper och monterar vindavvisare och packar väskorna, monterar telefon och GPS.
Med när uppstår äventyret?
Jag kör 99% asfalt så det är väl knappast äventyr. Nya vägar, nya exotiska (?) länder, smala grusvägar, stigar, vattenpassager i meterdjupt vatten.
Det borde ju finnas någon form av utmaning och svårighet. Och vad som är en utmaning och svårighet är olika för olika personer.
Nu finns ju äventyrshojar i alla storlekar för hela familjen.

Min jobbarkompis 1986, Joel, flög till Australien, jobbade ett tag, köpte en xt600. Hans första hoj. Hade bara kört körskolans innan. Körde hela varvet runt Australien. Ayers Rock, den röda klippan minns jag att han visade bild på. Analog kamera. Ja så satte han hojen och sig själv på ett fraktfartyg till Kalifornien. Tror inte att han jobbade sig över utan betalade. Om han sedan åkte route 66 eller olika vägar till New York minns jag inte. Han skeppade hojen till Göteborg och flög hem till Stockholm. Sedan tåg ner för att hämta hojen någon månad senare.
Det borde klassas som äventyr. Han var ingen meck, vet inte hur han gjorde med försäkringar, körkort, registrering. En massa råddande långt innan internet. Jag vet att han reggade hojen i Sverige när den kom hem. Den praktiska och typiska australiensiska pakethållaren med sissy bar satt på.
Detta var långt innan uttrycket ”Hur svårt kan det vara?” En ovanligt snäll kille och utan bekräftelsebehov. Det sista är också ett relativt nytt begrepp som blomstrat sedan Facebook kom.

Det kanske var lite utanför ämnet. Några av oss har tidigare raljerat över fabriks-scramblers, -custom, -café räsers osv. Nu har vi fabriks-äventyr. Jag slutar där.

Jag har i alla fall inget minne att jag varit på äventyr. Fast… nä en annan gång.
Nä du har rätt. "Äventyr" kan vara lite vad som helst men grunden är lite kanske att göra nåt som är strax utanför sin egen comfort zone..... Det kan vara att köra 12 mil spikrak grusväg i skogarna i norra Finland. Det kan för all del vara ett köra moped (valfri klass ;) ) till Norge. Det kan vara att sätta sig på en sporthoj och köra till ett land som man inte känner sig helt bekväm i. Holländaren Sjaak Lucassen körde R1:a till Mongoliet för ett gäng år sedan bara för att bevisa att det gick. Och nu tänker han köra R1:a till Nordpolen.


Fast det lär nog aldrig bli av. Han hör byggt och planerat i många år nu och just den expeditionen är nog troligtvis hyfsad omöjlig att genomföra. Men skojig idé. Det är kul med tokiga människor. :) Men man bestämmer ju själv vad som är ett "äventyr". :)
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Spelade själv fiol, elorgel/keyboard, trummor och lite gitarr.

Aha! Ser att du kör en RE Classic 500. Jag förstår att du är en musiker, den låter underbart. Själv körde jag en Classic 350 tills jag sålde den och köpte min Shotgun 650 nyligen.
Funderar på att byta när Classic 650 kommer. Men samtidigt rådiggar jag verkligen 500 enstånkan. Den är otroligt charmig. Låter hur coolt som helst och man lagar den med en hammare. :) En polare kör Interceptor. 650-motorn har dom verkligen lyckats med. Väldigt bra grejor. :)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
58. Jag har inga egna barn men fru som är hyfsat tokig och jobbar som lärare. Ca 7 veckors "sommarlov". Vi har väl lagt sommarveckorna på att flänga runt. Började mitt hojåkande på Harley´s. Sen BMW/Ural/Enfield. Men frågan gäller mer om man kör Mälaren Runt eller till Baltikum. Till Nordnorge eller Bulgarien. Tar man färjan till Gdansk så är man i Rumänien på fyra dagar om man tar det lugnt. En eller två veckor där och fyra dagar hem. Landet har helt otroligt mycket fint och spännande att erbjuda. Men ändå väljer folk att åka till Norge och Tyskland istället. Är lite intresserad av att veta vad det är som gör att folk tar besluten. Varför kör inte fler svenskar till Mongoliet? Tog oss 7 veckor t/r 2012. På den tiden fanns det bara 60 mil asfalterad väg i hela landet. Idag 12 år senare finns det över 2.000 mil asfalt. Går att köra asfalt hela vägen genom landet om man vill idag så nu är det inte ens svårt längre.
Nu finns det andra värden i livet än att åka till Mongoliet.
Har aldrig haft 7 veckor semester bl.a Nu finns barnbarn och sommarhus.
Till Tyskland åker man för det är bra land, Norge är också bra.
Har åkt hoj i 54 år, åker fortfarande men mindre.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nä du har rätt. "Äventyr" kan vara lite vad som helst men grunden är lite kanske att göra nåt som är strax utanför sin egen comfort zone..... Det kan vara att köra 12 mil spikrak grusväg i skogarna i norra Finland. Det kan för all del vara ett köra moped (valfri klass ;) ) till Norge. Det kan vara att sätta sig på en sporthoj och köra till ett land som man inte känner sig helt bekväm i. Holländaren Sjaak Lucassen körde R1:a till Mongoliet för ett gäng år sedan bara för att bevisa att det gick. Och nu tänker han köra R1:a till Nordpolen.


Fast det lär nog aldrig bli av. Han hör byggt och planerat i många år nu och just den expeditionen är nog troligtvis hyfsad omöjlig att genomföra. Men skojig idé. Det är kul med tokiga människor. :) Men man bestämmer ju själv vad som är ett "äventyr". :)
Jag gillar verkligen folk som gör något som inte ”går”. Kan man åka på motorcykelsemester på en (insert valfri modell). Såg ett klipp minns inte vem eller var. Han mötte en ryss på en Suzuki 1400 Intruder. Ryssen var ute på sin jorden runt-resa. Går det? Ja varför inte. VS här på forat och hans långresor på mopeder och olika skotrar. Kul och imponerande.

Jag hade min båt i 30 år. Hängde på båtforum sedan internet kom. Körde mer och mer. Tillslut kom jag över 3000 distans på ett år. Min båt var långsammast med 50 hk och 28 knop men jag hade råd att åka.
Köpte en snurrebåt till. 380 och 8 hk 14 knop.
Åkte Stockholm, Mälarsidan, till Mysingen, norra Utö, Nämdöfjärden till Sandhamn, en öl på värdshuset, under Djuröbron, Strömma kanal, kanalbaren en öl till. När jag kom ut var det mörkt och det snöade. Det var 12 december. Lanternor på. På baggensfjärden blåste det sidvind. En hand på rorkulten och spjärn med fötterna. I andra handen stora maglighten för att se vågorna och för att snöflingorna skulle blåsa över kepsen. Det gjorde ont i ögonen. Under Skurubron förbi Djurgården och i genom Hammarbyslussen. På den tiden öppnade de när man kom. Senare endast tre gånger per natt. Säsongskortet för att slussa ut gäller bara till oktober men de öppnade ändå. In är det gratis. 90 distans med snurrebåten. Trippen fotades och lades ut i min tråd.
Åkte för att jag ville, för att jag kan och det går. Något annat år åkte jag Stockholm-Enköping-Stockholm med snorrebåten i november, dagsljus. 10 hk 20-21 knop.
En annan gång till Sigtuna. Behövde tanka. Finns ingen öppen sjömack på hösten. Gick från en av de privata bryggorna med en 21,7 liters plåttank och olja telefon, laddare och kamera. Upp gick bra, tillbaka med 21 liter i en rätt bred soppatank i en hand var lite jobbigt. 1,5-2 km. Det var det värt.
IMG_0344.jpeg
Motorn nedfälld i det varma vattnet så inte impellern fryser fast.


IMG_1204.jpeg
Sommar i Grodhavet.

Nej jag tog aldrig förarbevis. Inget krav. Farsan hade. Morsan hade skepparexamen. Ha, käften! (Sa hon aldrig.)

Everybody loves an underdog. Den andra båten (16 fot) var jag med ut till Sandhamn och Revengegrundet på höstarna när de stora grabbarna skulle hoppa med sina 24-38-fotare.
-Ja men killar jag kan pissa jättelångt! Roligt gäng, inbjudande och bjussiga och kul att hänga med. Lätt att ordna träffar med övernattning på klubbholmar och i båtar.
Ja preciis som vi gör här. Tror jag har sett tre inbjudningar som alla får komma på. Med övernattning i tält. Ingen kom. Det säger något. Vet inte vad. Eller?

En moderator önskar alla god jul och gott nytt år. Fem svar och 1100 visningar. Det är väl liite konstigt. På båttiden var moderatorerna med ut på sjön. Folk åkte hit från alla delar av landet. Med eller utan båt. Det var bara kul och det ordnades plats. Åkare från Falun tog sina lastbilar och släp och kom ner och mötte upp andra åkare sedan lyftes båtarna på och sjösattes i Runn. Ibland åkte de ner igen för att hämta fler båtar. Där uppe kördes Poker Run ja Poker Runn då såklart tillsammans med de lokala jänkebåtsåkarna. Leif-Ivan var med ett år.
Fasen va folk umgicks framför sina skärmar, inte minst fredag-lördag.
Mina båtracingbilder lades ut där, innan jag gick över till Facebook. Ja ja, nu finns inte det där kvar, jag har sålt båtarna och slutat fota.
Jag kan inte räkna hur många jag träffat och umgåtts med från båtforum- och båtracingtiden. På sporthoj har jag träffat tre. Jag har varit medlem sedan 2006. Kan bara komma på två just nu.

Det blev en reflektion bara. Det finns jättemånga medlemmar som jag uppskatta. De som delar med sig och lägger ut bilder.
Absolut ingen kritik mot några moderatorer. Tack för ert jobb ni lägger ner!

Jag har en kompis kvar från den tiden som jag umgås med. Ibland vill han lufta tävlingsbåten.
Skrytbild jag vet. Jag har bara kört den i 77 knop. Det gjorde 83 med bästa propellern. Med den andra motorn innan ändringar i reglementet så gjorde den 95+ Minns inte.


IMG_2698.jpeg

IMG_2711.jpeg
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Tycker att dom man känner som kör hoj är rätt bekväma och anser att 50 mil på en dag är mycket, ska man ut ur Sverige söderut så har jag 150mil och det är ju tre dagar för en sån bekväm person när jag gör samma sträcka på en dag. Så dom får liksom aldrig fingrarna ur och drar iväg.

Ser man till hur obenägna svenskar verkar vara till andra EU länder så är vi faktiskt bara tio miljoner i landet, övriga 440 miljoner har ju grundantalet att vara 44ggr fler äventyrssugna.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Ja du kan fråga Johan Floderus vad han tycker om sina 800 dagar i Iran
Man kan ju undra varför dom tänkte att att han spionerade för Israels räkning...... 🤔 Han jobbade för EU´s utrikestjänst som bl.a. arbetar med Israel och andra länder i regionen men INTE Iran. Många har tänkt tanken att EU´s utrikestjänst faktiskt inte är helt renhåriga. Man arbetar med Georgien och där har man länge haft ett "övervakningsuppdrag" där man lobbar för att redan 2008 dra Georgien närmare EU och NATO. Man har gjort samma i Ukraina och samtidigt vänder man helt ryggen till Ryssland. Liknande gällande Israel där man samtidigt vänder Iran ryggen. Libanon får vara med däremot men då efter att NATO/"oppositionen" i Libyen haft ihjäl Gaddafi..... Syrien får också vara med men där verkar fokus helt vara på dom områden som USA fortfarande håller och inte landet i stort. Så är det helt ologiskt att han faktiskt hade nåt fuffens för sig? Jag vet inte. Men glädjande att dom faktiskt släppte honom. 3 1/2 år i ett fängelse oavsett vart kan inte vara så kul. Själv har jag bara suttit en månad. För vapenvägran. Politisk fånge. Vilket enligt FN är olagligt för medlemsländer att döma folk för "samvetsbrott". Jag hade alltså inte spionerat. Jag hade inte velat lära mig att mörda folk bara.......
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top