Nä du har rätt. "Äventyr" kan vara lite vad som helst men grunden är lite kanske att göra nåt som är strax utanför sin egen comfort zone..... Det kan vara att köra 12 mil spikrak grusväg i skogarna i norra Finland. Det kan för all del vara ett köra moped (valfri klass
) till Norge. Det kan vara att sätta sig på en sporthoj och köra till ett land som man inte känner sig helt bekväm i. Holländaren Sjaak Lucassen körde R1:a till Mongoliet för ett gäng år sedan bara för att bevisa att det gick. Och nu tänker han köra R1:a till Nordpolen.
To ride a Yamaha R1 to the North Pole in -40C over cracking ice you’ve got to be mad or Sjaak Lucassen. Here's how he's preparing for the insane ride
www.madornomad.com
Fast det lär nog aldrig bli av. Han hör byggt och planerat i många år nu och just den expeditionen är nog troligtvis hyfsad omöjlig att genomföra. Men skojig idé. Det är kul med tokiga människor.
Men man bestämmer ju själv vad som är ett "äventyr".
Jag gillar verkligen folk som gör något som inte ”går”. Kan man åka på motorcykelsemester på en (insert valfri modell). Såg ett klipp minns inte vem eller var. Han mötte en ryss på en Suzuki 1400 Intruder. Ryssen var ute på sin jorden runt-resa. Går det? Ja varför inte. VS här på forat och hans långresor på mopeder och olika skotrar. Kul och imponerande.
Jag hade min båt i 30 år. Hängde på båtforum sedan internet kom. Körde mer och mer. Tillslut kom jag över 3000 distans på ett år. Min båt var långsammast med 50 hk och 28 knop men jag hade råd att åka.
Köpte en snurrebåt till. 380 och 8 hk 14 knop.
Åkte Stockholm, Mälarsidan, till Mysingen, norra Utö, Nämdöfjärden till Sandhamn, en öl på värdshuset, under Djuröbron, Strömma kanal, kanalbaren en öl till. När jag kom ut var det mörkt och det snöade. Det var 12 december. Lanternor på. På baggensfjärden blåste det sidvind. En hand på rorkulten och spjärn med fötterna. I andra handen stora maglighten för att se vågorna och för att snöflingorna skulle blåsa över kepsen. Det gjorde ont i ögonen. Under Skurubron förbi Djurgården och i genom Hammarbyslussen. På den tiden öppnade de när man kom. Senare endast tre gånger per natt. Säsongskortet för att slussa ut gäller bara till oktober men de öppnade ändå. In är det gratis. 90 distans med snurrebåten. Trippen fotades och lades ut i min tråd.
Åkte för att jag ville, för att jag kan och det går. Något annat år åkte jag Stockholm-Enköping-Stockholm med snorrebåten i november, dagsljus. 10 hk 20-21 knop.
En annan gång till Sigtuna. Behövde tanka. Finns ingen öppen sjömack på hösten. Gick från en av de privata bryggorna med en 21,7 liters plåttank och olja telefon, laddare och kamera. Upp gick bra, tillbaka med 21 liter i en rätt bred soppatank i en hand var lite jobbigt. 1,5-2 km. Det var det värt.
Motorn nedfälld i det varma vattnet så inte impellern fryser fast.
Sommar i Grodhavet.
Nej jag tog aldrig förarbevis. Inget krav. Farsan hade. Morsan hade skepparexamen. Ha, käften! (Sa hon aldrig.)
Everybody loves an underdog. Den andra båten (16 fot) var jag med ut till Sandhamn och Revengegrundet på höstarna när de stora grabbarna skulle hoppa med sina 24-38-fotare.
-Ja men killar jag kan pissa jättelångt! Roligt gäng, inbjudande och bjussiga och kul att hänga med. Lätt att ordna träffar med övernattning på klubbholmar och i båtar.
Ja preciis som vi gör här. Tror jag har sett tre inbjudningar som alla får komma på. Med övernattning i tält. Ingen kom. Det säger något. Vet inte vad. Eller?
En moderator önskar alla god jul och gott nytt år. Fem svar och 1100 visningar. Det är väl liite konstigt. På båttiden var moderatorerna med ut på sjön. Folk åkte hit från alla delar av landet. Med eller utan båt. Det var bara kul och det ordnades plats. Åkare från Falun tog sina lastbilar och släp och kom ner och mötte upp andra åkare sedan lyftes båtarna på och sjösattes i Runn. Ibland åkte de ner igen för att hämta fler båtar. Där uppe kördes Poker Run ja Poker Runn då såklart tillsammans med de lokala jänkebåtsåkarna. Leif-Ivan var med ett år.
Fasen va folk umgicks framför sina skärmar, inte minst fredag-lördag.
Mina båtracingbilder lades ut där, innan jag gick över till Facebook. Ja ja, nu finns inte det där kvar, jag har sålt båtarna och slutat fota.
Jag kan inte räkna hur många jag träffat och umgåtts med från båtforum- och båtracingtiden. På sporthoj har jag träffat tre. Jag har varit medlem sedan 2006. Kan bara komma på två just nu.
Det blev en reflektion bara. Det finns jättemånga medlemmar som jag uppskatta. De som delar med sig och lägger ut bilder.
Absolut ingen kritik mot några moderatorer. Tack för ert jobb ni lägger ner!
Jag har en kompis kvar från den tiden som jag umgås med. Ibland vill han lufta tävlingsbåten.
Skrytbild jag vet. Jag har bara kört den i 77 knop. Det gjorde 83 med bästa propellern. Med den andra motorn innan ändringar i reglementet så gjorde den 95+ Minns inte.