Riskutbildning MC men inget ställe att göra det på?

Någon som vet om man måste göra om Riskutbildning 1. För mc om man gjort Riskutbildning 1 för bil?

Tycker ju att man borde bli påverkad på samma sett av droger, alkohol, trötthet i trafiken. Bil eller mc, spelar det roll?

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Riskutbildning/

Undantag från kravet på att göra riskutbildning för motorcykel
Det finns några undantag från den nya regeln som gäller i följande fall:
1. Du har ett giltigt körkort med behörighet A1 och har tidigare genomgått den nya riskutbildningen för motorcykel (Riskutbildning för behörighet B kan inte tillgodoräknas):

Förslag att lägga in, hälsa från mig. (Maria Nordqvist SMCs kansli)Kommer inte in på SH:

.....
Om trafikskolor kräver att man tar lektioner, utöver 180 minuter teori och 240 minuter praktik, ska skolan anmälas till Transportstyrelsen. De har ingen rätt att kräva detta. Säljer någon en timmes utbildning för tusen spänn ska skolan anmälas. Är priserna hutlösa bör Transportstyrelsen få veta detta. Den uppgift de lämnade i konsekvensutredningen till SMC var" Del 1: 500 - 700 kr Del 2: 1 700 – 2 500 kr. Har man egen hoj kan priset böli lägre på del 2.
......

Jag kollade ju upp priser på risk2:an i östergötland och blev lite förbannad då jag fick reda på priserna och med tanke på ovanstående skrev jag ihop ett mail till transportstyrelsen:

Transportstyrelsen gjorde en konsekvensutredning för de nya riskutbildningarna för motorcykel och kom då fram till att risk1:an borde kosta 500-700 kr och risk2:an 1700-2500 kr.
De körskolor i linköping och närområdet som jag har kontaktat uppger ett pris på risk1:an på ca 750 kr och för risk2:an 3800-3900 kr.
Hur ställer ni er till att körskolorna avviker så kraftigt i prisbilden jämfört med er konsekvensutredning?

Är det rimligt att risk2:an ska kosta så mycket som 3800 kr och hur har ni i er konsekvensutredning kommit fram till ett pris som är hälften av det som körskolorna nu tar ut?
Slutligen har ni tänkt genomföra några åtgärder för att komma tillrätta med den från er konsekvensutbildning avvikande prisbilden?

Mvh

/Karl Vestgöte

Vi får väl se om jag får något svar, lägger självklart ut det här då.

/Karl

Har inte fått något svar än av transportstyrelsen men fick ett meddelande av en trafikskola att man inte får köra risk2:an på egen hoj, dom sa att det är nån försäkringsfråga det handlar om.

Det är ju lite lustigt då transportstyrelsen skriver att priset på risk2:an bör bli lägre om man har egen hoj.

En soppa, har fortfarande inte fått nån vettigt svar på varför det är 1000 kr dyrare att gå risk2:an i östergötland än i göteborg.

Om det är fler som sitter på information om vad det kostar på de olika körskolorna i landet får ni gärna skriva det i tråden.

Varför inte skapa en tråd där alla som tar risk-utbildningarna skriver vad de betalade...

Har inte fått något svar än av transportstyrelsen men fick ett meddelande av en trafikskola att man inte får köra risk2:an på egen hoj, dom sa att det är nån försäkringsfråga det handlar om.

Det är ju lite lustigt då transportstyrelsen skriver att priset på risk2:an bör bli lägre om man har egen hoj.

En soppa, har fortfarande inte fått nån vettigt svar på varför det är 1000 kr dyrare att gå risk2:an i östergötland än i göteborg.

Om det är fler som sitter på information om vad det kostar på de olika körskolorna i landet får ni gärna skriva det i tråden.

1800 resp. 1925 är två priser jag sett för Risk2an.

Halmstad Trafikskola
RiskEttan : 800 kr
RiskTvån : 3200 kr

Körkortscenter i Halmstad
Riskettan : 800 kr
Risktvåan : 3000 kr

Vilka otroligt hemska priser. Detta verkar nästan bara vara för att håva in pengar. STR kan detta med lobbyverksamhet.

Dyrt

Bokade riskutbildningen på Stora Holm i Göteborg.
Men fasiken vad dyrt det var. 2 dagar ledigt från jobbet.
Riskutbildning 1 Teori 750:-
Riskutbildning 2 Praktisk 2700:-

Är detta för att tömma våra fickor?? Kasst ju.

Ska gå riskutbildning 1 i Malmö. Kostar 500 kr och kommer gå på söndagar så man slipper ta ledigt från jobbet. Vad risk 2:an kommer gå på glömde jag fråga.

Pga det är olika priser på banhyra i landet, enligt en trafikskolelärare som var lite förbannad....

Om det är banhyran som kostar så är det konstigt att SMC kan ordna heldagskurser för 1450.-/dag.
Vad jag vet så är inte Risk 2 kl.07-17:30.

hur mycket lön får SMC:s instruktörer?:näsblod
hur många kan man utbilda vid risktvåan samtidigt?:arsele

SMCs instruktörer jobbar gratis tror jag(fy fasen så mkt creds. de ska ha om det stämmer).

Vad är gränsen för hur många som elever det får vara på en lärare vid risk 2? Tror inte det är en elev.
Sen kan de väl samordna så att banan hyrs under en hel dag för risk 2. Då borde flera trafikskolor kunna dela på hyreskostnaden?

Låter ju som att dom gör det onödigt dyrt om dom inte tillåter egen hoj. Förmodligen ser dom som anordnar risk 2:an en ypperlig möjlighet att dra in massa pengar genom att tvinga folk att hyra deras hojar då. Men det låter ju märkligt att dom tillåts pungslå körkortsaspiranter så, är hojen godkänd att övningsköra med måste den ju vara godkänd att använda för riskutbildningen. Oavsett om den är privat eller genom körskola.
Tur som fan att man vart klar före det här spektaklet.

Är säkerligen en försäkring/ersättningsfråga vid eventuell vurpa
vurpa är ju inte helt omöjligt vid körning i mer riskabla situationer :gnissla

för att slippa eventuella tvister
det var ju inte ditt fel att du trillade...... :näsblod

Ska gå riskutbildning 1 i Malmö. Kostar 500 kr och kommer gå på söndagar så man slipper ta ledigt från jobbet. Vad risk 2:an kommer gå på glömde jag fråga.

var ??

fick svar från VD:en på bulltoftabanan idag på mail.

Fråga:
Kommer ni på bulltoftabanan att ha en godkänd banan klar för nya utbildningen inom kort ?

Svar:
Hej!
Vi håller på att projektera en bana, det beror på vädret när den kan vara klar.

PROJEKTERA !! :död

SMCs instruktörer jobbar gratis tror jag(fy fasen så mkt creds. de ska ha om det stämmer).

Vad är gränsen för hur många som elever det får vara på en lärare vid risk 2? Tror inte det är en elev.
Sen kan de väl samordna så att banan hyrs under en hel dag för risk 2. Då borde flera trafikskolor kunna dela på hyreskostnaden?

begär du att trafiklärarna ska arbeta gratis också?
De samårdnar nog det som går. Men varför fixar inte du risktvåor, du verkar veta hur man kan tjäna bra på dem?

Enligt Stora Holm i Göteborg så finns det en maxgräns om 6-7 deltagare vid varje Risk 2 och dom kör 2 pass om dagen:näsblod Snacka om flaskhals då detta är enda banan i GBG!
Den höga kostnaden försvarar dom också med inköp av hojar, skyddsutrustning i alla storlekar mm.

begär du att trafiklärarna ska arbeta gratis också?
De samårdnar nog det som går. Men varför fixar inte du risktvåor, du verkar veta hur man kan tjäna bra på dem?

Nej det gör jag inte men jag ifrågasätter om inte vinsten för trafikskolorna eller priset på utbildningarna skulle kunna vara betydligt lägre.

Säg att vi utgår från SMCs pengar på 1450.-/elev i banhyra(handledare ej inräknat).
Risk 2:an är 3h? Alltså borde man hinna med 3 omgångar elever på en dag(07-17:30) inkl. raster.
Frågan är hur många elever det kan vara per handledare samt hur många grupper det kan vara samtidigt på banan.

EDIT: StreetfighterGBG var snabbare...

Nej det gör jag inte men jag ifrågasätter om inte vinsten för trafikskolorna eller priset på utbildningarna skulle kunna vara betydligt lägre.

Säg att vi utgår från SMCs pengar på 1450.-/elev i banhyra(handledare ej inräknat).
Risk 2:an är 3h? Alltså borde man hinna med 3 omgångar elever på en dag(07-17:30) inkl. raster.
Frågan är hur många elever det kan vara per handledare samt hur många grupper det kan vara samtidigt på banan.

EDIT: StreetfighterGBG var snabbare...

Be någon som kan att räkna på kostnader och på vilket pris som vore företagsekonomiskt rimligt, jag tror du blir överraskad.

En anektot angående trafikskolors ekonomi: En kille som utredde affärsplaner på PricewaterhouseCoopers, sa; att om han inte själv hade sett trafikskolor skulle han inte tro på dem. Jämför priser/utgifter på en trafikskola och på en volvoverkstad.

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back