Roadracingens framtid

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tycker denna tråden förtjänar ett lyft, nytt år, nya möjligheter.

Galne Dansken har en bra notering:
"SMC, har ju under en period arrangerat lite så med grill osv., varje sommar på Gelleråsen - fast vi har inte lyckas att dra in så mycket folk"

Jag och frugan är medlemmar i SMC, läser vad jag vet allt som kommer ut och har TOTALT missat detta.
Hur marknadsförs det? Både jag och frugan åker lite bana och åtminstone hon gillar camping. Vi hade säkert varit aspiranter om vi känt till det hela. Hoj-X däremot går inte att missa, däremot är infon om vad det är för baluns tveksam. Är det en reunion för spruckna relationer? Fylleslag på färja? Är färjan abonnerad/del av färjan eller är det bara en träffpunkt?

Till RR:
Det enda som stått att läsa i bruset (fatta nu: i bruset, det man ser mer eller mindre av misstag) är att Mossberg tagit en SM-poäng, att allt är kul och att Förbundet/Arrangörerna klantat till det med datumvalen.
En blänkare från Stor Röd om att Svensken är skadad.
Ozto hade vurpat och behövde göra nattmek (hittade inget om hur det gick i bruset dock).

Mossberg bekräftade någon annans inlägg (Hoztic kanske?) att Ockelfelt tydligen kör som ett svin och är sevärd.
Masen har svarat på en fråga jag ställt.
Kontenta: jag ska se ett SM i år och tänker hålla koll på Mozz, Ozto, Masen och Ockelfelt.
Jag förväntar mig att andra kommer högt upp i resultatlistan men jag har inget att gå på, inget att heja på och skiter i vem som vinner rejs, det är troligen en anonym snubbe i hjälm och räserpyjamas som tackar sin sponsorer och försvinner in i dimman igen.

Anledningen till att jag vill se ett event live är alltså i princip en till tre personers verk, här på sporthoj där det är kostnadsfritt att marknadsföra sig.

Jämför med Le Mans när Rossi fick i särklass mest jubel trots att det var ett år sedan han var på pallen senast.
Istället för att grotta ner sig i hur Honda och Yamaha lyckas få sina cyklar så sanslöst körbara diskuterar alla Preziosi och hur bångstyrig Ducatin är, ramkonstruktionerna, Panigale, Bridgestone.
Det är helt tyst om mästerskapssegrarna medan alla är nyfikna på ifall har hål i sockan eller inte.
Varför? Han gör sig intressant. Midpack-segmentet har tjänat absolut mest på detta. Resultaten är inte det viktiga för massan.

Match Race på Marstrand är astråkigt, jag tippar att max tio procent är där för tävlingarna. Resten är där för eventet i sig.

Hur får jag med mig frugan och grabben på en RR-tävling 15 mil bort? Hur får jag dem att följa med en gång till?
Finns det mjukglass? Kebab? Lekplats? Tivoli i närheten? Finns det toa eller måste man bajsa i skogen? Parkeringar? Kostar det något?

Jag vet hur öppet det är men försök kolla in Västgötacrossens Facebooksida, där är det drag och hets. Frågor ställs och besvaras. Den lilla publik som finns hänger där.

Intresset finns, det är jag säker på.
Jag vill inte vara gnällig, bara lite konstruktiv och peppande men jag brukar lyckas dåligt, jag vet det.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tycker denna tråden förtjänar ett lyft, nytt år, nya möjligheter.

Galne Dansken har en bra notering:
"SMC, har ju under en period arrangerat lite så med grill osv., varje sommar på Gelleråsen - fast vi har inte lyckas att dra in så mycket folk"

Jag och frugan är medlemmar i SMC, läser vad jag vet allt som kommer ut och har TOTALT missat detta.
Hur marknadsförs det? Både jag och frugan åker lite bana och åtminstone hon gillar camping. Vi hade säkert varit aspiranter om vi känt till det hela. Hoj-X däremot går inte att missa, däremot är infon om vad det är för baluns tveksam. Är det en reunion för spruckna relationer? Fylleslag på färja? Är färjan abonnerad/del av färjan eller är det bara en träffpunkt?

Till RR:
Det enda som stått att läsa i bruset (fatta nu: i bruset, det man ser mer eller mindre av misstag) är att Mossberg tagit en SM-poäng, att allt är kul och att Förbundet/Arrangörerna klantat till det med datumvalen.
En blänkare från Stor Röd om att Svensken är skadad.
Ozto hade vurpat och behövde göra nattmek (hittade inget om hur det gick i bruset dock).

Mossberg bekräftade någon annans inlägg (Hoztic kanske?) att Ockelfelt tydligen kör som ett svin och är sevärd.
Masen har svarat på en fråga jag ställt.
Kontenta: jag ska se ett SM i år och tänker hålla koll på Mozz, Ozto, Masen och Ockelfelt.
Jag förväntar mig att andra kommer högt upp i resultatlistan men jag har inget att gå på, inget att heja på och skiter i vem som vinner rejs, det är troligen en anonym snubbe i hjälm och räserpyjamas som tackar sin sponsorer och försvinner in i dimman igen.

Anledningen till att jag vill se ett event live är alltså i princip en till tre personers verk, här på sporthoj där det är kostnadsfritt att marknadsföra sig.

Jämför med Le Mans när Rossi fick i särklass mest jubel trots att det var ett år sedan han var på pallen senast.
Istället för att grotta ner sig i hur Honda och Yamaha lyckas få sina cyklar så sanslöst körbara diskuterar alla Preziosi och hur bångstyrig Ducatin är, ramkonstruktionerna, Panigale, Bridgestone.
Det är helt tyst om mästerskapssegrarna medan alla är nyfikna på ifall har hål i sockan eller inte.
Varför? Han gör sig intressant. Midpack-segmentet har tjänat absolut mest på detta. Resultaten är inte det viktiga för massan.

Match Race på Marstrand är astråkigt, jag tippar att max tio procent är där för tävlingarna. Resten är där för eventet i sig.

Hur får jag med mig frugan och grabben på en RR-tävling 15 mil bort? Hur får jag dem att följa med en gång till?
Finns det mjukglass? Kebab? Lekplats? Tivoli i närheten? Finns det toa eller måste man bajsa i skogen? Parkeringar? Kostar det något?

Jag vet hur öppet det är men försök kolla in Västgötacrossens Facebooksida, där är det drag och hets. Frågor ställs och besvaras. Den lilla publik som finns hänger där.

Intresset finns, det är jag säker på.
Jag vill inte vara gnällig, bara lite konstruktiv och peppande men jag brukar lyckas dåligt, jag vet det.
 

FRiLLA

Kalas
Gick med
11 Oct 2004
Ort
Östergötland
Hoj
Zx6R/Bana . 2009.
Fanns ingen glass på Falkenberg, man hade kunnat tjänat storkovan =). O ja Ockelfelt körde som ett svin. Han är lätt värd 15mil för att se på // Fredrik
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Den här tråden borde vara den mest besökta och innehålla flest inlägg i den här delen av forumet, men så kommer det nog aldrig att bli.

Att folk inte vet när tävlingarna körs, vart de körs, vad man kan förvänta sig när man kommer dit osv är bara ett naturligt resultat av för många kockar som bara verkar bry sig om sig själva. Tror någon på fullaste allvar att MotoGP, WSBK, BSB etc hade varit framgångsrika om varje bana/arrangör ansvarade för för hela arrangemanget själva, fixade egna TV-tider, körde racen i den ordning de själva ville osv? Självklart inte.

Samordning av alla RR-tävlingar i Sverige borde vara A och O men de 7-8 år jag följt svensk RR har den typen av förslag i princip alltid slutat med att jag borde sluta gnälla och kratta grusfållor istället. Så jag har slutat bry mig och kan konstatera att det bara blir sämre och sämre för varje år som går.

Kolla bara på Pro Superbike, det som ska vara vår kungaklass. Antalet startande har varit nedåtgående under de senaste åren men ingen verkar riktigt bry sig och nu ser vi resultatet, vilket är jäkligt synd med tanke på att vi ändå har ett par stycken som satsar hårt och är duktiga.

Vi får den publik vi förtjänar, svårare än så är det inte.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag tycker denna tråden förtjänar ett lyft, nytt år, nya möjligheter.

Galne Dansken har en bra notering:
"SMC, har ju under en period arrangerat lite så med grill osv., varje sommar på Gelleråsen - fast vi har inte lyckas att dra in så mycket folk"

Jag och frugan är medlemmar i SMC, läser vad jag vet allt som kommer ut och har TOTALT missat detta.
Hur marknadsförs det? Både jag och frugan åker lite bana och åtminstone hon gillar camping. Vi hade säkert varit aspiranter om vi känt till det hela. Hoj-X däremot går inte att missa, däremot är infon om vad det är för baluns tveksam. Är det en reunion för spruckna relationer? Fylleslag på färja? Är färjan abonnerad/del av färjan eller är det bara en träffpunkt?

Till RR:
Det enda som stått att läsa i bruset (fatta nu: i bruset, det man ser mer eller mindre av misstag) är att Mossberg tagit en SM-poäng, att allt är kul och att Förbundet/Arrangörerna klantat till det med datumvalen.
En blänkare från Stor Röd om att Svensken är skadad.
Ozto hade vurpat och behövde göra nattmek (hittade inget om hur det gick i bruset dock).

Mossberg bekräftade någon annans inlägg (Hoztic kanske?) att Ockelfelt tydligen kör som ett svin och är sevärd.
Masen har svarat på en fråga jag ställt.
Kontenta: jag ska se ett SM i år och tänker hålla koll på Mozz, Ozto, Masen och Ockelfelt.
Jag förväntar mig att andra kommer högt upp i resultatlistan men jag har inget att gå på, inget att heja på och skiter i vem som vinner rejs, det är troligen en anonym snubbe i hjälm och räserpyjamas som tackar sin sponsorer och försvinner in i dimman igen.

Anledningen till att jag vill se ett event live är alltså i princip en till tre personers verk, här på sporthoj där det är kostnadsfritt att marknadsföra sig.

Jämför med Le Mans när Rossi fick i särklass mest jubel trots att det var ett år sedan han var på pallen senast.
Istället för att grotta ner sig i hur Honda och Yamaha lyckas få sina cyklar så sanslöst körbara diskuterar alla Preziosi och hur bångstyrig Ducatin är, ramkonstruktionerna, Panigale, Bridgestone.
Det är helt tyst om mästerskapssegrarna medan alla är nyfikna på ifall har hål i sockan eller inte.
Varför? Han gör sig intressant. Midpack-segmentet har tjänat absolut mest på detta. Resultaten är inte det viktiga för massan.

Match Race på Marstrand är astråkigt, jag tippar att max tio procent är där för tävlingarna. Resten är där för eventet i sig.

Hur får jag med mig frugan och grabben på en RR-tävling 15 mil bort? Hur får jag dem att följa med en gång till?
Finns det mjukglass? Kebab? Lekplats? Tivoli i närheten? Finns det toa eller måste man bajsa i skogen? Parkeringar? Kostar det något?

Jag vet hur öppet det är men försök kolla in Västgötacrossens Facebooksida, där är det drag och hets. Frågor ställs och besvaras. Den lilla publik som finns hänger där.

Intresset finns, det är jag säker på.
Jag vill inte vara gnällig, bara lite konstruktiv och peppande men jag brukar lyckas dåligt, jag vet det.

Bra skrivet, mycket är tänkvärt och du har helt rätt i att roadracingens arrangemang är väldigt dåligt uppstyrda. Det enda som varit ok är ju stcc och det är helt klart på väg neråt.
Jag som förare jobbar hårt för att dra mer publik men det är svårt när tid och pengar är ganska begränsat. Innan STCC på mantorp så delade jag ut över 60 fribiljetter där ca 45 löstes in i grinden. Många var på roadracing för första gången men förhoppningsvis inte sista!

Skicka ett PM så får du och frugan fribiljetter till nästa tävling som jag kör, där bjuds det på varmkorv och kaffe i mitt depåtält! Om det finns mjukglass att köpa har jag tyvärr ingen aning om.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Som MartinB skrev - Mossberg skriver mkt kul & bra här på sh. Macke har en fet hemsida & bra åsikter om RR. Svensken gjorde raketkarriär, på Kawasaki. Masen och NSB33 är från mina hemtrakter. BOTT dundrar på med fett tält där alla syns, dundrar på med muller. I rookie klasserna känner jag igen mej.
Där är mina anledningar till att följa RR, och framför allt dessa hjältar som syns via sporthoj.com, samt Rachid som gör ett jättejobb för att dem/RR ska synas.
Bjuder dessa hjältar på en pratstund och bra racing så är jag med!
Bjuder (säljer) på kaffe, fika, glass & en tillgänglig toalett så är resten av familjen med.

Det svåra för en som inte tar sej ork att leta, det är att veta/bli upplyst/ser reklam om när racen är. Kanske för att jag mest hänger på sh..?
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Som MartinB skrev - Mossberg skriver mkt kul & bra här på sh. Macke har en fet hemsida & bra åsikter om RR. Svensken gjorde raketkarriär, på Kawasaki. Masen och NSB33 är från mina hemtrakter. BOTT dundrar på med fett tält där alla syns, dundrar på med muller. I rookie klasserna känner jag igen mej.
Där är mina anledningar till att följa RR, och framför allt dessa hjältar som syns via sporthoj.com, samt Rachid som gör ett jättejobb för att dem/RR ska synas.
Bjuder dessa hjältar på en pratstund och bra racing så är jag med!
Bjuder (säljer) på kaffe, fika, glass & en tillgänglig toalett så är resten av familjen med.

Det svåra för en som inte tar sej ork att leta, det är att veta/bli upplyst/ser reklam om när racen är. Kanske för att jag mest hänger på sh..?

Det nedersta som står..... All hope is Gone ja det verkar spegla RR bra just nu!

Jag har ju kört några säsonger typ 10st, och det går lite upp o lite ner, så har det alltid varit!
Som mest när jag kört har det väl varit 2200 st betalande under sm/so om jag kommer ihåg rätt!

Det måste finnas en person som verkligen lägger manken till att få det att fungera , men då alla jobbar gratis så kommer det aldrig ske en förändring!


Tycker fruktansvärt mycket egentligen men men bättre hålla det för sig själv!!! :glömdet
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Kul att se att någon känner till mig ivjf! Hoppas det inte är under namnet kraschkungen bara (håller på att återta det igen tyvärr :( )
Jag blir skitglad när folk kommer in i tältet och vill kolla lite på hojen, provsitta, och snacka lite skit! Nästa gång hoppas jag verkligen att fler gör det!
Jag tycker att tiden för att föra upp Roadracingen i finrumet vad gäller motorsport vore perfekt just nu!
Vad är det som skiljer TTA och STCC åt?
TTA har enhets Nissan med olika kaross som iofs går fortare än STCC. Dom har lite olika sportbilar etc
STCC har STCC... Camaro cup vilket jag tycker är underhållande att se på enhetligt och lite "folkrace" över de täta racen. JTCC är viktigt för motorsportens överlevnad men jag tror inte att det är fler än de närmast sörjande som tycker det är höjdpunkten på racehelgen.
MEN ROADRACING!!! 200 hk motorcyklar där Lukas kommer på sladd åkandes på bakhjulet står upp på pinnarna och inte har en utgång ur någon kurva som inte ser ut att gå åt h-ete! Mårtensson med hans lugna snygga körstil med tightare spår än någon annan.
Vi har omkörningar i alla möjliga och omöjliga lägen. Vi har Masen som kör åt h-ete i var och varannan kurva!
Vad saknas? Deltagare!!! Fasen kom igen nu!
STCC har den stora och unika fördelen, ROADRACING!!!
Tänk om vi nu skulle skramla ihop alla de absolut snabbaste förarna i Pro Superbike. Vilka jäkla race det skulle bli!
Kom igen nu, ta chansen och testa ett race! 3000 kr! Jag kör med beggade däck ibland osv så det är inte dyrare än ett SM race! Det går fort och man blir automatiskt snabbare av att köra i Pro, jag kan garantera det!
Så mycket mindre körtid är det inte om du räknar minuterna. Garanterat det roligaste under din karriär!
I övrigt försöker jag mata Hallands Nyheter med info och ibland är jag med som en blänkare ibland som en riktig artikel.
Sponsorer har jag några st men jag bor på 44 kvm med kokvrå med min sabo och väntar tillökning...
Man blir inte direkt bortskämd och överöst med pengar.
MEN jag har så j-a kul på banan så i min värld är det värt det.
TESTA PRO SBK NU, KOM IGEN!!!

Vill också lägga till att den som verkligen gör ett hästjobb för RR är Rachid med Highsider! Där är en kille som verkligen lägger ner tid och pengar på sporten! Hatten av!
 
Last edited:

Tommy Steel

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Sverige
Hoj
Triumph
Jag tycker denna tråden förtjänar ett lyft, nytt år, nya möjligheter.

Galne Dansken har en bra notering:
"SMC, har ju under en period arrangerat lite så med grill osv., varje sommar på Gelleråsen - fast vi har inte lyckas att dra in så mycket folk"

Jag och frugan är medlemmar i SMC, läser vad jag vet allt som kommer ut och har TOTALT missat detta.
Hur marknadsförs det? Både jag och frugan åker lite bana och åtminstone hon gillar camping. Vi hade säkert varit aspiranter om vi känt till det hela. Hoj-X däremot går inte att missa, däremot är infon om vad det är för baluns tveksam. Är det en reunion för spruckna relationer? Fylleslag på färja? Är färjan abonnerad/del av färjan eller är det bara en träffpunkt?

Till RR:
Det enda som stått att läsa i bruset (fatta nu: i bruset, det man ser mer eller mindre av misstag) är att Mossberg tagit en SM-poäng, att allt är kul och att Förbundet/Arrangörerna klantat till det med datumvalen.
En blänkare från Stor Röd om att Svensken är skadad.
Ozto hade vurpat och behövde göra nattmek (hittade inget om hur det gick i bruset dock).

Mossberg bekräftade någon annans inlägg (Hoztic kanske?) att Ockelfelt tydligen kör som ett svin och är sevärd.
Masen har svarat på en fråga jag ställt.
Kontenta: jag ska se ett SM i år och tänker hålla koll på Mozz, Ozto, Masen och Ockelfelt.
Jag förväntar mig att andra kommer högt upp i resultatlistan men jag har inget att gå på, inget att heja på och skiter i vem som vinner rejs, det är troligen en anonym snubbe i hjälm och räserpyjamas som tackar sin sponsorer och försvinner in i dimman igen.

Anledningen till att jag vill se ett event live är alltså i princip en till tre personers verk, här på sporthoj där det är kostnadsfritt att marknadsföra sig.

Jämför med Le Mans när Rossi fick i särklass mest jubel trots att det var ett år sedan han var på pallen senast.
Istället för att grotta ner sig i hur Honda och Yamaha lyckas få sina cyklar så sanslöst körbara diskuterar alla Preziosi och hur bångstyrig Ducatin är, ramkonstruktionerna, Panigale, Bridgestone.
Det är helt tyst om mästerskapssegrarna medan alla är nyfikna på ifall har hål i sockan eller inte.
Varför? Han gör sig intressant. Midpack-segmentet har tjänat absolut mest på detta. Resultaten är inte det viktiga för massan.

Match Race på Marstrand är astråkigt, jag tippar att max tio procent är där för tävlingarna. Resten är där för eventet i sig.

Hur får jag med mig frugan och grabben på en RR-tävling 15 mil bort? Hur får jag dem att följa med en gång till?
Finns det mjukglass? Kebab? Lekplats? Tivoli i närheten? Finns det toa eller måste man bajsa i skogen? Parkeringar? Kostar det något?

Jag vet hur öppet det är men försök kolla in Västgötacrossens Facebooksida, där är det drag och hets. Frågor ställs och besvaras. Den lilla publik som finns hänger där.

Intresset finns, det är jag säker på.
Jag vill inte vara gnällig, bara lite konstruktiv och peppande men jag brukar lyckas dåligt, jag vet det.

Då får man kanske fresta med ett förslag på tävlingsarrangemang.
Varför inte besöka Sviesta 3-5 aug.
Classic racing som allra bäst.
15 klasser att njuta av (allt från förkrigsmaskiner till årets modeller)
samt möjlighet till medåkning i sidvagnsracer på lördagen efter racen.
Välkommen.
T
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top