Vidarebefodrar ett svar från Mike Luff. Snart får han skaffa sig ett eget konto här på sporthoj.com
Citat:parameter att tänka på i RR sammanhang.
Hur många människor bor i tex Spanien contra Sverige? Svar 47milj - 9 milj., MEN på nästan samma ytor spanien 504000m2 kilometer contra Sverige 450000!!
Hur många kör MC / Scooter i Spanien / Sverige? Svar ca 2milj - 0.2milj. Med andra ord samma % som går på tävlingar i roadracing ...4-5 % = 80-100000/800-1000!!
Hur många tävlingar inom Motorsport / MC Sport pågår samma helg inom närområde? svar i västra distrikt tex ca 100st (örebro-alingsås- kopparberg) med några hundra besökare på varje/nån tusen på enstaka arr. Ett mycket större antal än de flesta europeiska länder!
Media påverkan ...att man inte har en deltagare inom VM som är svensk som dra upp intresse. svar påverka jättemycket för både framtiden och nuvarande besöks antal.
Att Roadracing inte sänds i dem stora kanaler i TV. Svar påverka jätte mycket - när SVT sände från supersport (veidec trophy)
visste många människor namn på vår bästa förare.
Skall alla som vill får arrangera ett SM?? svar Inte om du vill har ett större status på SM, utveckling på anläggningen, bättre arrangemang-större satsning.
Bli det bättre arrangemang om man ställer krav? svar oftast om kraven är rimliga
Om det innebär färre SM men bättre - ska man gör det? svar JA
Svemo är en sammanslutning av ideela klubbar med ett litet antal anställda på kontoret som overse det hela, på uppdrag av styrelsen. ska dem pumpa in mer i roadracing? svar Nej, de kan gör nån enstaka insats nåt år, men av rättvisans skäl kan dem inte ge mer till roadracing som ä ren relativ liten gren.
Priset på att hyra banor är relativt hög jämnfört med utomlands (europa) pga. antal uthyrningsbar dagar.
Medicinsk bevakning är dyrare pga den höga nivå i Sverige/Norden och relativ hög löne nivån inom sjukvården.
Antal deltagare totalt sätt i RR är jämnförbar med andra länder men liten pga sin storlek (antal människor på stor ytan)
allt detta påverka prisbild, kan man sänker priset på start avgiften. svar ja om du vill har en sämre produkt, dvs mindre annonsering och därmed ännu mindre publik. Nej om du vill att arrangören ska har råd att gör saker bättre.
Är det rätt att jämför bantid på en banåkning dag contra en tävling? nej de har sämre säkerhet, obefintlig antal funktionärer,inte samma kostnads nivå, ingen krav, marketing,priser mm mm
Numera körs 2race per helg i stället för en varför?? svar att ger dem tävlande mer för pengarna, det kostar i princip bara pokalerna i skillnad, men är en mer värde för deltagaren. Bantid per klass kan inte ändras om man inte ta bort en klass men då bli det dyrare med mindre intäkter.
Är det rätt att kör PSB seperat inom STCC?Svar, Smaksak med många svar beroende på vem du är....
som top förare inom PSB vill man har stora sponsorer och visa upp sig på arrangemang med större publik - det vill även alla andra förare i roadracing, lite självisk tänk. enliogt vissa ett måste för att få sponsorer, TV mm (trots at det är en liten kanal max 30000 tittare men bra produktion)
det finns dem som anse det är det enda sättet för roadracing att bli stor - att visa upp sig för en större publik - min egen uppfattning är att de har i så fall fått fler år på sig för att visa att det är så - men hittills märks ingen förändring!
För klassen det är en katastrof, kommer aldrig att bli stort för att tillräckligt många inte har råd med den nivån, finns inte sponsorer så det räcker , ingen intresse i media, delvis pga för få deltagare, kunskap bland stora tidningar om sporten, gnälliga förare, mm mm
I år skulle det var så mycket bättre med en bransch satsning mm men hittills har det inte gjort annat än minska startfälten på vanliga tävlingar....mer elit blev det inte! antal blev inte fler heller, bara att några gav upp - oftast pga kostnader.
övriga superbike förare få en långsammare utveckling pga sämre konkurrens i resterande del av klassen. Sedan när dem ta steget upp så bli det en för stor steg..utveckling har sprungit ifrån dem.
för övriga roadracing tävlingar betyder det mindre intäkter, sämre startfält och därmed sämre race i superbike och en sämre utveckling i framtiden!
För publiken som är roadracing intresserat så bli det för litet med en klass och sen massor med bilar, de som är där är till 90% inbjuden av en bil team och är inte intresserat av MC - troligtvis bli inte det heller!
Ovan är inte för att idiot förklara någon, utan för att få mer förståelse för varför saker är som dem är - rätt eller fel dessa saker påverka hur vi arrangera våra tävlingar. Uppfinna hjulen är svårt, men att fortsätter satsar kommer jag att göra ialla fall - räcker det ? vet inte, men ger upp gör jag inte!
mike luff
Citat slut.