Roadracingens framtid

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Jag har inte sett något sådant då jag inte läser varken dags- eller kvällstidningar, samt att SVT ytters sällan sprakar i min tv. Den enda reklam jag har sett är ett trailersläp på en åker med reklam efter motorvägen, på väg till STCC...

Är jag ensam om att missa all denna reklam?
Om inte, hur ska vi få med den massa som likt mig inte nås av den reklam som används? (Ska vi börja promota SM/SO så är det bra att veta vilka kanaler som fungerar bra samt vilka som fungerar mindre bra.)

Har inte heller sett någon reklam knappt.
Så när folk som pratar för att PRO-SBK har det så bra i STCC och får sån fantastiskt bra media exponering av att få vara med där så undrar jag varför inte fler ser ngt av det?
Även fast jag följer RR i Sverige så ser man knappt ngt i reklamväg, då undrar man hur nya tittare/publik ska få veta ngt om när och vart dom kör?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har inte heller sett någon reklam knappt.
Så när folk som pratar för att PRO-SBK har det så bra i STCC och får sån fantastiskt bra media exponering av att få vara med där så undrar jag varför inte fler ser ngt av det?
Även fast jag följer RR i Sverige så ser man knappt ngt i reklamväg, då undrar man hur nya tittare/publik ska få veta ngt om när och vart dom kör?

STCC är ett event som nästan säljer sig själv då de flesta vet vad STCC är pga bla media. Besökare söker troligen även upp den informationen själva när eventen är, på STCC´s hemsida där väldigt mycket info finns att tillgå. Mediabevakningen är 100 gånger bättre för PRO än resterande RR i Sverige då den är obefintlig där...

Besökare kommer fram och pratar med en i depån på STCC pga nyfikenhet, vilket är relativt ovanligt i en SM/SO depå, eller? Det visar att besökare på STCC faktiskt har ett intresse för motorcyklar med, och det är positivt! Kan VI då lyckas med att skapa ett event med RR i fokus kommer även dessa besökare att sitta på läktaren för att beskåda SM/SO eller vad eventet kommer att heta.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Finns det idag nåt hinder mot att fortsätta köra Pro Superbike i SM/SO så länge det inte krockar med STCC?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Samtliga förare i PRO kan köra i Superbike.

Jo, att de kan vet jag men jag menade Pro Superbike som serie. Har STCC och Pro idag nån form av exklusivitetsavtal (med Mossen som undantag) eller är den fri att anordna sina egna race när den så känner?
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
STCC är ett event som nästan säljer sig själv då de flesta vet vad STCC är pga bla media. Besökare söker troligen även upp den informationen själva när eventen är, på STCC´s hemsida där väldigt mycket info finns att tillgå. Mediabevakningen är 100 gånger bättre för PRO än resterande RR i Sverige då den är obefintlig där...

Besökare kommer fram och pratar med en i depån på STCC pga nyfikenhet, vilket är relativt ovanligt i en SM/SO depå, eller? Det visar att besökare på STCC faktiskt har ett intresse för motorcyklar med, och det är positivt! Kan VI då lyckas med att skapa ett event med RR i fokus kommer även dessa besökare att sitta på läktaren för att beskåda SM/SO eller vad eventet kommer att heta.

Ja det är utan tvekan det största stället med bäst exponering just nu men jag tycker att just RR biten borde vara bättre/större och utvecklats mer dvs fått mer plats och synas mer än vad det har gjort dom senaste åren när PRO har varit med i STCC och fått dragit nytta av den exponeringen som dom får i samband med STCC.
Tycker helt enkelt att RR borde vara större än vad det är om nu PRO-SBK har fått en sån fantastisk exponering av att vara med i STCC, utvecklingen står inte proportion till tiden som dom varit med i STCC som påstas vara det bästa stället att vara på och STCC prioriterar inte PRO-SBK tillräckligt för att det ska kunna dra nytta av det till fullo.

Däremot om man lyckas skapa ett event där RR är i fokus med samma exponering som STCC har så tror jag att man verkligen är på rätt väg!
Men att PRO-SBK står i fokus nu i STCC är inte ens i närheten sant och den potential med den mediaexponeringen som finns utnyttjas inte ens till hälften.
Ja PRO har växt av att vara med i STCC men inte mkt mer nu än efter det första året då det känns mer som ett resultat av förarnas enskilda arbete och av bla highsider som hjälper till att promota sporten än vad det är stcc's förtjänst. PRO-SBK borde ha fått mer tid och fler (några överhuvudtaget) förbättringar under dom här åren, få mer reklam för sig från STCC och även om själva eventen säljer sig självt så gör inte PRO-SBK det utan det behövs mer reklam för PRO för det hör/ser man inte mkt om om man inte söker fram det själv.

Men som sagt, ett event med RR i fokus, helst med fler RR klasser och mindre/utan bilar med samma exponering som STCC vore:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Problemet med att få det att hända är på så många nivåer att jag inte vet vart man ens skulle börja..
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Klipp klipp, massa bra text!

Problemet med att få det att hända är på så många nivåer att jag inte vet vart man ens skulle börja..

Börjar gör man hos utövarna, där egoismens individtänkande står högt i kurs. Attityden gentemot sporten i helhet har fått sporten dit den är idag. Ingen vill ställa upp, och speciellt inte när det handlar om ideellt arbete, trots att individen kommer att få det bättre i slutänden. Livsfilosofin med att "någon annan" kommer att göra det om jag bara stoppar huvudet i sanden tillräckligt länge fungerar inte, likväl som att tycka en massa på internet men aldrig framföra idéerna till rätt personer så en förändring är möjlig.

Det finns drivkrafter inom den svenska roadracingen, samt att det finns mängder med idéer bland utövare samt intresserade. Kan VI till att börja med försöka att minimera tänkandet "Någon annan" samt "Jag ska snart sluta, så jag bryr mig inte" så har vi kommit en bra bit på vägen. Och det krävs inte speciellt mycket för att sporten ska börja synas mer, men det krävs enormt mycket för att utövarna ska göra detta lilla!

Det är HÄR vi måste börja, för ingen annan kommer att göra det åt oss!
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Du vet om att anm avg är från 2700 kr och uppåt?
En race helg kostar mig mellan 12000 - 20000 kr.
Bara ett litet perspektiv när vi pratar ideelt arbete...
Man har nästan 10 race på en säsong... Bara räkna.
Krävs rätt många timmar på jobbet för att kunna ta ut övertid i ledighet och dra in ca 120-150000 kr till RR säsongen... Då har jag inte räknat in cykeln...

Bara ett litet perspektiv...

Börjar gör man hos utövarna, där egoismens individtänkande står högt i kurs. Attityden gentemot sporten i helhet har fått sporten dit den är idag. Ingen vill ställa upp, och speciellt inte när det handlar om ideellt arbete, trots att individen kommer att få det bättre i slutänden. Livsfilosofin med att "någon annan" kommer att göra det om jag bara stoppar huvudet i sanden tillräckligt länge fungerar inte, likväl som att tycka en massa på internet men aldrig framföra idéerna till rätt personer så en förändring är möjlig.

Det finns drivkrafter inom den svenska roadracingen, samt att det finns mängder med idéer bland utövare samt intresserade. Kan VI till att börja med försöka att minimera tänkandet "Någon annan" samt "Jag ska snart sluta, så jag bryr mig inte" så har vi kommit en bra bit på vägen. Och det krävs inte speciellt mycket för att sporten ska börja synas mer, men det krävs enormt mycket för att utövarna ska göra detta lilla!

Det är HÄR vi måste börja, för ingen annan kommer att göra det åt oss!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du vet om att anm avg är från 2700 kr och uppåt?
En race helg kostar mig mellan 12000 - 20000 kr.
Bara ett litet perspektiv när vi pratar ideelt arbete...
Man har nästan 10 race på en säsong... Bara räkna.
Krävs rätt många timmar på jobbet för att kunna ta ut övertid i ledighet och dra in ca 120-150000 kr till RR säsongen... Då har jag inte räknat in cykeln...

Bara ett litet perspektiv...

Hade det varit billigare med hårdare reglemente för trimning?

Ett ändrat reglemente då kanske så blir hojarna billigare både att köpa och äga, så kan 70% av förtjänsten gå till någon som vill ta tag i det :tummenupp
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Börjar gör man hos utövarna, där egoismens individtänkande står högt i kurs. Attityden gentemot sporten i helhet har fått sporten dit den är idag. Ingen vill ställa upp, och speciellt inte när det handlar om ideellt arbete, trots att individen kommer att få det bättre i slutänden. Livsfilosofin med att "någon annan" kommer att göra det om jag bara stoppar huvudet i sanden tillräckligt länge fungerar inte, likväl som att tycka en massa på internet men aldrig framföra idéerna till rätt personer så en förändring är möjlig.

Det finns drivkrafter inom den svenska roadracingen, samt att det finns mängder med idéer bland utövare samt intresserade. Kan VI till att börja med försöka att minimera tänkandet "Någon annan" samt "Jag ska snart sluta, så jag bryr mig inte" så har vi kommit en bra bit på vägen. Och det krävs inte speciellt mycket för att sporten ska börja synas mer, men det krävs enormt mycket för att utövarna ska göra detta lilla!

Det är HÄR vi måste börja, för ingen annan kommer att göra det åt oss!


Håller med till viss del men tror mer att det är att även om förare vill förändra och tycker saker så finns det ingenstans att vända sig, MEN om tex SVEMO och folk som redan jobbar med detta bjuda in till diskussion så skulle nog fler förare kunna engagera sig! Som det är nu så kan man ju knappt få ett svar från SVEMO och ja dom jobbar ideelt men om man åtar sig att ta det uppdraget ideelt eller inte så får man väl försöka sköta det eller annars lämna över uppdraget till någon annan?

Man måste ju som sagt börja någonstans och det borde ju vara dom som har något att säga till om eller dom som jobbar med detta tex SVEMO/arrangörer att BJUDA IN till diskussion eller iallafall vara villiga att lyssna när förare säger någonting, för så är det inte nu. Och då är det ganska svårt att göra sig hörd dom förare, vart ska man vända sig och hur?
Även om många förare är villiga att göra något så måste man ju samla ihop lite fler åsikter från fler förare och veta vart man ska vända sig?

En diskussion där arrangörer, SVEMO, förare/förarrepresentanter och kanske en publik ansvarig? eller någon som har som uppdrag att tillgodose publikens önskemål tillsammans går igenom förslag och åsikter? För det finns väl inte idag? Och om det nu gör det så gör dom inget bra jobb för ingen hör något om det. Problemet är nog inte bara att alla tror att någon annan gör det utan också att VAD OCH VART ska man vända sig för att kunna få fram sina åsikter och det behövs en samlad insats för att kunna påverka och förändra.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du vet om att anm avg är från 2700 kr och uppåt?
En race helg kostar mig mellan 12000 - 20000 kr.
Bara ett litet perspektiv när vi pratar ideelt arbete...
Man har nästan 10 race på en säsong... Bara räkna.
Krävs rätt många timmar på jobbet för att kunna ta ut övertid i ledighet och dra in ca 120-150000 kr till RR säsongen... Då har jag inte räknat in cykeln...

Bara ett litet perspektiv...

Precis, "någon annan" ska göra det...du har fullt upp dra in pengar till dig själv. Vad händer när de som arbetar ideellt tröttnar på förarnas attityd till sporten, och vi står där utan flaggvakter, speaker, folk vid inträdet etc...

Tänk tiden som du lägger på att läsa/skriva på Sporthoj, under 1år, vilket slöseri med tid i ditt hektiska arbetarliv...som du kunde sökt sponsorer alt hjälpt sporten ideellt med istället.

Bara ett litet perspektiv...
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Förutom epoken Saxtorp(+), har det funnits en riktig Golden Era i svensk RR och det var när man tävlade med standard standardcyklar ("riktiga" Superbike).
Det tror jag fortfarande på.

Sedan kan jag ju bara instämma i att det måste göras mer publikevent/träff av det hela och också marknadsföras på nya sätt. För RR är förbannat spännande och underhållande att se på!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En PSBK-helg kostar enligt förarna 15-20 KSEK. Det är ungefär 30 startande inkl. privatförarna.

Om vi då räknar på 20 startande, och 15.000 per helg. Så rasslar det iväg 300.000 varje racehelg.

Stryk 1 race då. Kör ett enda race mindre, och lägg 2-300.000 på att anställa nån som jobbar ensidigt för PSBK med PR, publikfrågor, säkerhet, som lobbar mot Svemo osv.

Det är jäkligt snålt att hävda att man inte själv har tid (fullt förståeligt), att saker måste göras men av någon annan, och sen kräva att det arbetet ska utföras av någon annan GRATIS.

Livet är fullt av val och prioriteringar. Avsätt 10 % av racebudgeten för att få serien till något bra då.
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Precis, "någon annan" ska göra det...du har fullt upp dra in pengar till dig själv. Vad händer när de som arbetar ideellt tröttnar på förarnas attityd till sporten, och vi står där utan flaggvakter, speaker, folk vid inträdet etc...

Tänk tiden som du lägger på att läsa/skriva på Sporthoj, under 1år, vilket slöseri med tid i ditt hektiska arbetarliv...som du kunde sökt sponsorer alt hjälpt sporten ideellt med istället.

Bara ett litet perspektiv...


Man kan också säga att förarna har tvingats till den positionen att man bara kan se till sitt eget och dra in sponsorer till sig själv och inte hinner med något annat för att hela den svenska RR organisationen är uppbyggd på det sättet.

Jag tror som jag skrev i mitt tidigare inlägg att det måste börja vid organisatörerna att dom är villiga att ändra på saker så att förarna kan göra sig hörda och få möjligheten att förändra något.
Känns mer som att prata med en vägg nu eller att bara skrika rätt ut i luften utan att någon hör.

Ett litet perspektiv till:)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Håller med till viss del men tror mer att det är att även om förare vill förändra och tycker saker så finns det ingenstans att vända sig, MEN om tex SVEMO och folk som redan jobbar med detta bjuda in till diskussion så skulle nog fler förare kunna engagera sig! Som det är nu så kan man ju knappt få ett svar från SVEMO och ja dom jobbar ideelt men om man åtar sig att ta det uppdraget ideelt eller inte så får man väl försöka sköta det eller annars lämna över uppdraget till någon annan?

Man måste ju som sagt börja någonstans och det borde ju vara dom som har något att säga till om eller dom som jobbar med detta tex SVEMO/arrangörer att BJUDA IN till diskussion eller iallafall vara villiga att lyssna när förare säger någonting, för så är det inte nu. Och då är det ganska svårt att göra sig hörd dom förare, vart ska man vända sig och hur?
Även om många förare är villiga att göra något så måste man ju samla ihop lite fler åsikter från fler förare och veta vart man ska vända sig?

En diskussion där arrangörer, SVEMO, förare/förarrepresentanter och kanske en publik ansvarig? eller någon som har som uppdrag att tillgodose publikens önskemål tillsammans går igenom förslag och åsikter? För det finns väl inte idag? Och om det nu gör det så gör dom inget bra jobb för ingen hör något om det. Problemet är nog inte bara att alla tror att någon annan gör det utan också att VAD OCH VART ska man vända sig för att kunna få fram sina åsikter och det behövs en samlad insats för att kunna påverka och förändra.

Varför ska allt ligga hos SVEMO eller arrangör??
Är det dessa som har synpunkter, eller är det förarna som har det? Vill förarna förändra något så är det de som får lägga lite energi och se till att det händer något, men idag klagas det endast på nätet för det är lättare att knattra av sig där än att anstränga sig och faktiskt göra något åt saken!

Vart man ska vända sig är inte så svårt att lista ut, men idag verkar Sporthoj vara det lättaste alternativet alt en snabb kommentar på plats som endast skapar negativism..

ARC:s insats med att dela intäkterna för besökare med utövare var ett ypperligt bra försök till en gemensam insats för att öka antalet besökare. En insats som sänkte anmälningsavgiften med 300:- , och jag tror att samtliga utövare uppskattade detta. Om även vi andra anstränger oss lite mer till nästa race så kanske det kommer ännu fler besökare trots att PRO inte kör. Helt plötsligt har sporten fått en uppsving...och kör man dit ytterligare en till korvvagn samt bättre info om förarna från förarna så börjar det likna nått.

Det är inte mycket som behövs göras för att vi själva ska uppleva en skillnad, och detta är något som behövs för att få fler förare taggade att anstränga sig lite. Det gäller att få bollen i rullning, och det är inte SVEMO eller arrangörer som ska sätta den i rullning...det är förarna!

Nu satte dock arrangören på Anderstorp bollen i rullning, ska bli roligt att se hur utövarna håller bollen i liv!
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Varför ska allt ligga hos SVEMO eller arrangör??
Är det dessa som har synpunkter, eller är det förarna som har det? Vill förarna förändra något så är det de som får lägga lite energi och se till att det händer något, men idag klagas det endast på nätet för det är lättare att knattra av sig där än att anstränga sig och faktiskt göra något åt saken!

Vart man ska vända sig är inte så svårt att lista ut, men idag verkar Sporthoj vara det lättaste alternativet alt en snabb kommentar på plats som endast skapar negativism..

ARC:s insats med att dela intäkterna för besökare med utövare var ett ypperligt bra försök till en gemensam insats för att öka antalet besökare. En insats som sänkte anmälningsavgiften med 300:- , och jag tror att samtliga utövare uppskattade detta. Om även vi andra anstränger oss lite mer till nästa race så kanske det kommer ännu fler besökare trots att PRO inte kör. Helt plötsligt har sporten fått en uppsving...och kör man dit ytterligare en till korvvagn samt bättre info om förarna från förarna så börjar det likna nått.

Det är inte mycket som behövs göras för att vi själva ska uppleva en skillnad, och detta är något som behövs för att få fler förare taggade att anstränga sig lite. Det gäller att få bollen i rullning, och det är inte SVEMO eller arrangörer som ska sätta den i rullning...det är förarna!

Nu satte dock arrangören på Anderstorp bollen i rullning, ska bli roligt att se hur utövarna håller bollen i liv!

Skrev jag att allt ska ligga hos arrangörer/svemo?? NEJ jag skrev att alla behöver gå ihop och diskutera och inte bara förarna för att få till en lösning som ALLA är beredda att jobba emot!
Du snöar ju in på att det är enskilda individers fel att det ser ut som det gör istället för att inse den stora bilden att alla behöver ändra/förbättra sig.

Och varför folk pratar här är för att belysa problem och för att föra fram åsikter då det inte finns något annat ställe där det är lika många involverade!
Om svemo hade ett fungerande forum som dom var aktiva i så kanske det skulle skrivas och diskuteras lite där istället?

Istället för att som du gör att fokusera på vems fel det är så kan väl alla inblandade bara komma överens om att ALLA behöver göra något och helst tillsammans så det blir tydligt vilket mål man gemensamt kan jobba emot?!

Förarnas fel...
Nej en samlad instats där ALLA INBLANDADE är villiga att göra sitt och ändra sig och lyssna på andra är självklart det som behövs, iallafall så vore det bra om ALLA var beredda på att göra något istället för det vi har nu som är att förarna skyller på arrangörerna/svemo, arrangörer/svemo skyller på förarna, och arrangörerna skyller på svemo mm och folk bara tycker att det är ngon annans fel, MEN DET GÄLLER VÄL INTE BARA FÖRARNA???

Du måste ju skämta när du säger att det bara är förarna som ska göra ngt istället för att alla inblandade behöver förbättra/ändra sig om det ska bli någon STOR skillnad. Varför skulle det vara bättre att alla gör sitt på sitt eget håll istället för att alla inblandade går ihop?


Och vad är det som förarna ska göra om det nu bara är förarna det är fel på? Och vart ska man vända sig om det nu inte är så svårt att räkna ut som du sa för att göra sin röst hörd och få förändringar gjorda?
Skicka ett brev till svemo och få svar 9 månader senare? Kom igen nu, alla behöver ändra hela sin mentalitet, inte bara förarna.
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag har ingenting emot att lägga en slant extra för att få en bra promotor till Sporten! Det är lite det jag försöker komma fram till i mitt resonemang!
Det som Pysch snackar om själviskhet osv tycker jag är helt sjukt!


En PSBK-helg kostar enligt förarna 15-20 KSEK. Det är ungefär 30 startande inkl. privatförarna.

Om vi då räknar på 20 startande, och 15.000 per helg. Så rasslar det iväg 300.000 varje racehelg.

Stryk 1 race då. Kör ett enda race mindre, och lägg 2-300.000 på att anställa nån som jobbar ensidigt för PSBK med PR, publikfrågor, säkerhet, som lobbar mot Svemo osv.

Det är jäkligt snålt att hävda att man inte själv har tid (fullt förståeligt), att saker måste göras men av någon annan, och sen kräva att det arbetet ska utföras av någon annan GRATIS.

Livet är fullt av val och prioriteringar. Avsätt 10 % av racebudgeten för att få serien till något bra då.

Jag har ingenting emot att lägga en slant extra för att få en bra promotor till Sporten! Det är lite det jag försöker komma fram till i mitt resonemang!
Det som Pysch snackar om själviskhet osv tycker jag är helt sjukt!

Det har ju kommit flera förslag i tråden och dessutom mycket bra poll undersökning (som Sandstream tagit fram, som förövrigt du och Eric nästan bara gett skit)
Har inte detta varit produktivt och bra? Har inte sett mer idéer och vilja att göra RR bättre under dom år jag kört ivgf, än i dessa diskussioner. Men att säga att förarna individuellt skall lyckas promota sporten är naivt och korkat!
Kolla kampsportsgalorna etc som någon skrev tidigare!
Eller kolla vad Lind gjorde med BOTT! Vi behöver en Lind eller 2 som kan promota sporten ihop med förarna och dom som arrangerar!
Vi måste ha bättre/lättare kontakter mellan förare/svemo/arrangörer.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det har ju kommit flera förslag i tråden och dessutom mycket bra poll undersökning (som Sandstream tagit fram, som förövrigt du och Eric nästan bara gett skit)


Nu har du nog skrivit mellan mina rader på egen hand :).

Jag ser ALLA initiativ som bra, problemet i de här trådarna (om man läser dem objektivt) är att de till 75% består av gnäll och ursäkter, faktiskt.

Jag håller med om att Eric till stor del var isen under kon i att begära mer från förarna. Jag vet precis hur det är att ha för mkt att göra och bara att börja tävla hade för min del inneburit stora uppoffringar för andra än mig själv. Att då viga ytterligare en massa tid åt ideellt arbete skulle inte fungera.

Men han har ändå rätt i fråga om att det krävs hårt arbete och en strukturerad arbetsplan, en strategi både på kort och lång sikt. Det arbetet kostar, något som gör att man måste investera idag, för att få avkastning senare.

Den stora frågan är om ni som är aktiva NU är villiga att investera för er framtida, och min kommande karriär?

Hur det sen ska se ut, om det ska anställas en person på heltid som jobbar med det, om det finns förare med rätt kompetens som kan jobba om de får betalt för det (och kan byta ut övertiden mot nåt de brinner för) etc.. Det är en formfråga som måste arbetas fram.

Steg 1 som jag ser är oavsett att bilda en formell grupp som jobbar enkom för svensk RR. Svemo är en sak, men PR-frågor för just RR ligger inte riktigt under Svemos arbetsbeskrivning.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Så det är bara förarna som ska ändra sig och bara dom det är fel på? Nej en samlad instats där ALLA INBLANDADE är villiga att göra sitt och ändra sig och lyssna på andra är självklart det som behövs, iallafall så vore det bra om ALLA var beredda på att göra något istället för det vi har nu som är att förarna skyller på arrangörerna/svemo, arrangörer/svemo skyller på förarna, och arrangörerna skyller på svemo mm och folk bara tycker att det är ngon annans fel, MEN DET GÄLLER VÄL INTE BARA FÖRARNA??? Du måste ju skämta eller bara försöka att göra folk förbannade.

Nej, det är inte enbart förarna. Men det är förarna som har åsikter på hur andra ska sköta sig, utan att vilja förändar något själv. Om du har missat en sak så är det att "ALLA INBLANDADE" inte existerar, utan endast ett fåtal som vill förända RR till något bättre, resterande låter någon annan att göra jobbet...

Du måste ju skämta när du säger att det bara är förarna som ska göra ngt istället för att alla inblandade behöver förbättra/ändra sig om det ska bli någon STOR skillnad. Varför skulle det vara bättre att alla gör sitt på sitt eget håll istället för att alla inblandade går ihop?

Har jag skrivit att det endast är förarna som måste göra något?
Jag har skrivit att vi måste börja hos förarna. För att få något måste man även ge något...då kan man inte ha en mentalitet att någon annan ska lösa det! Självklart hade det vart guld värt om SVEMO, arrangörer, utövare mm satte sig och förde en bra diskussion om hur vi ska vända RR till ett folksport igen.

Och vad är det som förarna ska göra om det nu bara är förarna det är fel på? Och vart ska man vända sig om det nu inte är så svårt att räkna ut som du sa för att göra sin röst hörd och få förändringar gjorda?
Skicka ett brev till svemo och få svar 9 månader senare? Kom igen nu, alla behöver ändra hela sin mentalitet, inte bara förarna.

Beroende då vad man vill förändra så kontaktar man ansvarig inom det området. Då är det även bra om man kan föra en bra diskussion och förhoppningsvis redan funderat på hur man förbättrar samt ev redan tagit fram en färdig lösning som presenteras.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top