Roadracingens framtid

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Generellt så är vi här,
Vi har ju 25 årskullar i backspegeln av RR-licenser där kanske tot 10-talet förare gjort ärliga försök att bygga sin RR till nåt man tjänar på – inte betalar för att få utöva.
/E

Du verkar stirra blint på att roadracing ska vara ett företag man ska tjäna pengar på?
Jag tror många med mig bara vill kunna utöva en hobby och ha kul vid sidan om ett vanligt jobb och inte har som mål att bli världskändisar.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Det som alltid slår mig är att i Cross sammanhang så verkar allting vara smidigare och bättre uppbyggt. Det är mer reklam för tävlingaR där än för en RR tävling. Det verkar också vara en mer "service till betalande förare" inställning. Klarare/tydligare regler (DB kraven) etc. Är det så eller är det bara någonting man hör?

Det du säger om att förare, tider etc är klockrent!
När jag tittar på ex BSB och inte vet vilka förarna är så är det inte så jäkla kul att kolla på racen jämfört med andra race (ex Pro SBK) där man känner till förarna.
Men det är nog upp till oss förare att promota oss själva. Men tidtagning etc vore kanon om publiken kunde se!


Jag som bara håller på med MX känner igen allt.
Sedan vi satte upp en 32-tums TV som hela tiden visar liveresultat ser man vad publiken frågar efter: Hur går det? Vem leder? Vem är varvad? Med andra ord: var ska jag titta?

Jag har även varit delaktig i arena-arrangemang och där är den stora scoreboarden central.

Numera finns det tydligen en smartphone-app så man kan se resultaten direkt från Orbits live i mobilen.
Jag har stora planer på att promota den efter lite tester i år.

Vill man få dit fransfolket behövs information, både under race och hur det funkar innan.

* Kan man parkera?
* Mat?
* Toa?
* Pris?
* Snabba, synliga resultat --> vem går vidare och till vilket heat.
* Camping? Hyra stugor? Bokningar?
* Hypa förarna för tusan. Vilka är de?

Ytterst väsentlig information för alla de som INTE kommer idag.
Förstår man inte tävlingsformen kan man lika titta på en träning, respekterar man inte nybörjarna kommer de inte tillbaka.

Racing idag påminner lite om psykedelisk jazzmusik: de som inte fattar eller vill ha enklare underhållning blir förlöjligade av en inre cirkel som negligerar deras behov.

Måste det vara tvådagarshappenings förresten?
Kvalen är ju kul men åka hemifrån och campa lär jag inte få med frugan eller ungarna på och samvetsbromsen slår till så jag stannar hemma själv.

Detta är inte menat som gnäll, jag ingår själv i en arrangörsgrupp och vet hur mycket jobb det är. Frågan är som sagt: vill vi/ni ha publik eller inte?
 

Tobbbe

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Ort
hemma
Hoj
Honda cbr 600 rr
En bra början på att RR ska växa är att göra dom få besökarna på tävlingarna nöjda.

Min sponsor var nere i Anderstorp och för andra gången i sitt liv tittate på en rr-tävling. Hans kommentar till arrangemanget var att han tyckte allt såg proffsigt o snyggt ut men saknade INFORMATION, dels från förarnas depåtält, som nybörjarbesökare med noll koll på RR hade det varit intressan med en liten skylt med tex namn, hojtyp, klass etc.

En annan grej var att han ville ha lätttilgänglig införmation från arrangör med startlistor och tider.

Resultatlistor. När jag tittade på skylten vid kiosken satt inte en lapp där...kanske kom upp senare.

Sen var det lite gnäll på ljudet i högtalarna.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Let me throw a curve ball here:

Varför är fotboll så enormt stort? För att alla har haft möjlighet att prova och kan således också ha en åsikt.

Likadant: varför kritiseras oftast sångare/sångerskor i t.ex. Eurovision när det instrumentala ofta är lika katastrofalt? För att de flesta inte kan spela ett instrument men alla har en röst...

Som Jorge Lorenzo sa en gång på frågan om varför F1 är så mycket större än MotoGP: (fritt ur huvudet) Har du sett hur många bilar det står parkerade på gatan?

Hur växer vi sporten långsiktigt? Se till att så många som möjligt får prova. Hur mycket får det kosta då? Helst lika mycket som en knattefotbollsträning kostar...

Jag säger inte att högsta klassen inte får kosta men vill vi bygga en långsiktigt stark RR-värld måste vi göra den mer lättillgänglig.

"Pappa, pappa, kan vi inte åka till Anderstorp? Det är RRSM där på söndag, Filip Backlund ska köra! Kommer du ihåg när vi träffade honom när jag fick provköra? Snälla, kan vi inte åka?"

Min sponsor var nere i Anderstorp och för andra gången i sitt liv tittate på en rr-tävling. Hans kommentar till arrangemanget var att han tyckte allt såg proffsigt o snyggt ut men saknade INFORMATION, dels från förarnas depåtält, som nybörjarbesökare med noll koll på RR hade det varit intressan med en liten skylt med tex namn, hojtyp, klass etc.

:tummenupp
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du sätter fingret rätt i ögat!

Efter helgen i Anderstorp har arrangören ENBART fått negativa kommentarer på detta forum. Om vi leker med tanken att race 2 i PRO hade gått bra, hade eftermälet i tävlingen sett annorlunda ut? Hade alla suttit här och öst galla över svensk roadracing? Jag vet inte svaret! Jag tror dock att man hade varit en aning mer nyanserad i sin kritik.
---SNIP.....
Finns det nån på detta forum som berättat för sina icke-motorintresserade polare hur kul det brukar vara på en tävling? Eller är alla lika negativa i de sammanhangen? Isåfall är jag inte ett dugg förvånad över låga publiksiffror.
Om den tilltänkta publiken kan läsa efter en tävlingshelg att allt var skit lär han eller hon knappast gå på nästa deltävling.

Du har en poäng och jag för min del har inte menat att vara taskig.
Vi har haft samma diskussioner på våra MX-tävlingar och försökt hantera det så gott vi kan.

Oavsett vad: jag promotar inte tävlingar så mycket längre eftersom i princip alla som åker dit inte fattar vad det är de ser. De kommer sällan tillbaka.
Resultat-tv:n har varit en hit men når inte riktigt ända fram eftersom den bara finns på en plats.

Mobil-appen tror jag mycket på, den kanske är silverkulan som gör det spännande att titta för gemene man.

En annan upplevelse jag har, och den handlar inte bara om tävlingar är att man fokuserar på fel problem. Man utgår från sin egen initierade världsbild och agerar utefter den istället för att ta några steg tillbaka och fundera på vad man vill utsätta de som betalar för.

Det spelar ingen roll om det är racing, västtrafiks biljettsystem eller ett fakturahanteringsproblem:

Den som beställer/arrangerar grejorna utgår från sig själv och sina behov istället för att fundera på hur kunderna ska uppleva sakerna.

Detta gäller INTE arc, Pro SBK eller någon person. Det är ett systemfel.

Några undantag för att belysa vad jag menar:
* Skatteverket: förenklad självdeklaration (för den som minns hur det var innan)
* Apple - ger kunderna det de vill ha, och de pröjsar vansinnespengar.
* Telia ADSL - plugga in och kör, ni som satt upp PPP/SLIP vet vad jag menar.
* Windows95 - jag tror det var Ballmer som gav sin mamma en 3.11-dator och 98 supportsamtal senare lades hela GUI-strategin om.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att kiosken inte hade egen kortbetalningsmaskin
Den kan jag ta på mig, och det jag störde mig mest på va den stora lappen utanför kiosken där det stod att dom tog kort, vilket dom inte gjorde på hela helgen. Kanske fånig detalj, men ändock, alla har kanske inte kontanter idag. Sen klappade dom igen rätt fort, jag hann inte köpa en glass när jag hade gått i mål, det störde mig mer!

Om alla förare envisas med att efter varje tävlingshelg enbart dra upp det som är dåligt med en tävlingshelg kommer svensk roadracing obönhörligen att gå under. Positiv storytelling är en viktig bit när man ska bygga upp ett evenemang.
Finns det nån på detta forum som berättat för sina icke-motorintresserade polare hur kul det brukar vara på en tävling? Eller är alla lika negativa i de sammanhangen? Isåfall är jag inte ett dugg förvånad över låga publiksiffror.
Om den tilltänkta publiken kan läsa efter en tävlingshelg att allt var skit lär han eller hon knappast gå på nästa deltävling.
Jag umgås inte så mycket med RR-folk utanför banan, tyvärr, så jag kan bara svara för mig själv, men jag gör allt för att berätta hur kul det är, spänningen, känslan av när flytet kommer, hur det känns att vrida stumt efter apex och hitta idealspår. Antagligen ser jag lätt påtänd ut när jag går igång :hihi men jag har fått en del intresserade på jobbet iaf, även om jag mest ser det ur förarperspektiv. Nu kommer dom aldrig åka å kolla på ett race, men många bäckar små, en omvänd själ här, en omvänd själ där...

Jag skulle gärna göra något liknande det som Mossberg gör för att marknadsföra sporten, men det känns rätt fånigt om jag, som är så grön att det fortfarande droppar bakom öronen och harvar i botten i rookie, skulle ställa ut min hoj å ljuga om hur snabb å cool jag är, när han är det på riktigt. Dom flesta är ju trots allt snabbare än mig, och har kört mycket längre, då är jag för svensk/blyg/tillbakadragen för att klampa fram :gnissla
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Ang apen Race-monitor så använda den flitigt inom MX.
Och då kör jag i en liten motionsserie som heter Stockholmscrossen.

Apen används så flitigt att den tom används för att locka folk. Så hemsida för apen och Ip läggs ut på internet så att vänner och bekanta kan följa tävlingarna direkt från sina mobiler oavsett om dom är på plats eller hemma. Och den dagen dom vill se ett race live, så är dom redan ganska medvetna om hur serien går och vem som leder mm.

Vid RR i anderstorp så används samma system, så appen fungerade.
Men det krävdes att man var inloggad med lösenord på interna nätverket som bara fungerade nära depåboxarna. Dessutom fick man fråga sig runt efter rätt ip-adress. Det är nästan så man tror att dom inte vill att publik och förare ska få del i resultatlister och varvtider mm.

Varför låg den inte på ett publikt ip?
Och varför fanns inte det ip´t i information för besökare och förare?
(Gäller så klart inte bara A-torp).
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Ang apen Race-monitor så använda den flitigt inom MX.
Och då kör jag i en liten motionsserie som heter Stockholmscrossen.

Apen används så flitigt att den tom används för att locka folk. Så hemsida för apen och Ip läggs ut på internet så att vänner och bekanta kan följa tävlingarna direkt från sina mobiler oavsett om dom är på plats eller hemma. Och den dagen dom vill se ett race live, så är dom redan ganska medvetna om hur serien går och vem som leder mm.

Vid RR i anderstorp så används samma system, så appen fungerade.
Men det krävdes att man var inloggad med lösenord på interna nätverket som bara fungerade nära depåboxarna. Dessutom fick man fråga sig runt efter rätt ip-adress. Det är nästan så man tror att dom inte vill att publik och förare ska få del i resultatlister och varvtider mm.

Varför låg den inte på ett publikt ip?
Och varför fanns inte det ip´t i information för besökare och förare?
(Gäller så klart inte bara A-torp).

på lms tävlingar och träningar funkar http://amigoo.se/ och http://m.amigoo.se/ hur bra som helst från alla telefoner och datorer med internet

Dock kanske informationen har varit lite dålig
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Någon föreslog tidigare att alla som kör en kvällsträning på någon bana kunde ta med sig en klabbe affisher hem till byn och sätta upp på lokala macken, hamburgerstället eller affären.
Kanonide!

-95-96 nångång var vi några stycken med nytagna licener som åkte ner till LMS årsmöte.
Där föreslog vi samma sak, att alla får med sig kanske fem affisher att sätta upp lite här och där, och vad hände? Ungefär ingenting tyvärr.
Synd, det är ju gratisreklam man inte nappar på.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ang apen Race-monitor så använda den flitigt inom MX.
Och då kör jag i en liten motionsserie som heter Stockholmscrossen.

Apen används så flitigt att den tom används för att locka folk. Så hemsida för apen och Ip läggs ut på internet så att vänner och bekanta kan följa tävlingarna direkt från sina mobiler oavsett om dom är på plats eller hemma. Och den dagen dom vill se ett race live, så är dom redan ganska medvetna om hur serien går och vem som leder mm.

Vid RR i anderstorp så används samma system, så appen fungerade.
Men det krävdes att man var inloggad med lösenord på interna nätverket som bara fungerade nära depåboxarna. Dessutom fick man fråga sig runt efter rätt ip-adress. Det är nästan så man tror att dom inte vill att publik och förare ska få del i resultatlister och varvtider mm.

Varför låg den inte på ett publikt ip?
Och varför fanns inte det ip´t i information för besökare och förare?
(Gäller så klart inte bara A-torp).

Nej, det är inte uppbyggt på samma system som i cross. Det är lite svårt att förklara, men det handlar om licenser hos AMB.
Det nya system vi testade fungerade utmärkt, och när det är färdigtestat kommer det att användas på alla race.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Spontant, såhär från en proffstyckare av rang(;)) utifrån som varken är superinsatt eller aktiv.. Men som följt era diskussioner rätt aktivt i väntan på att vinna på lotto eller få min jefla examen så jag har råd med race.

Så krävs:

* En samlad insats för svensk RR överlag
* Bättre arrangemang både för förare men framförallt publik (publik -> sponsorintresse)

Erik Hulth gjorde i mitt tycke en kanoninsats 2009-10.. Men det verkade som han själv med all önskvärd tydlighet förklarat som att det inte fanns någon energi kvar i "er" aktiva kvar efter passen att göra något för sporten.

I min värld är det förståeligt. Mna jobbar 50+ h/vecka för att ha råd med en dyr hobby, försöker va trevlig och ställa upp hemma för att blidka denmandelarmöblermed att få åka iväg på dessa dyra helger osv.

Det första, självklara (som alla redan är emot, men nåt måste ju göras) förslaget som slår mig är att höja start-, tränings-, licens- och/eller medlemsavgifterna. Lägg sedan dessa pengar i en burk, ta ett "stormöte" där de som faktiskt brinner för att göra något röstas fram till "Svenska RR-rådet" eller nåt, och erbjud dessa ersättning från "burken".

Det finns ett jobb som måste göras, det finns folk som vill göra det, men ingen som vill göra det gratis. Se till att betala då! 500 pix var för varje aktiv förare ger ett bidrag som borde räcka till ett antal arbetstimmar för saken. Och vägs det mot vad en säsong kostar så kan ingen påstå att det är dyrt!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
* En samlad insats för svensk RR överlag
* Bättre arrangemang både för förare men framförallt publik (publik -> sponsorintresse)

Slänger väl in mitt tyckande också.. är inte heller aktiv och kör väl runt på någon medelmåttig amatörnivå.. dvs någon som skulle kunna vara publik.

I mina ögon är sporten för anonym, och det är för krångligt med de olika tävlingarna/serierna. Det borde satsas på EN serie, som verkligen är den som gäller, så att även vi semi-intresserade kan veta att okej, nu är det de bästa som kör. Lite som att alla vet att Elitserien är det bästa i svensk hockey eller att allsvenskan är det bästa i svensk fotboll.. (nu har jag väl iofs lite koll på svensk RR, men jag kan sätta pengar på att 99,5% av mina 500 kollegor inte vet det).

Det finns ingen marknadsföring som når utanför kanalerna för de som redan är insatta. Eventuellt att det står något i en lokalblaska, men hur ska den stora massan få reda på det?

Sen med risk för att låta lite "vi har ingen lokal"-aktig så tror jag att det som krävs för att sporten ska bli riktigt stor är banor i nära anslutning till våra storstäder (lättare sagt än gjort, jag vet..).

Men för att få dit de där stora publikmassorna så krävs nog att man ska kunna ta sig till tävlingen på någon timme på sin höjd. Inte flera timmars transportsträcka för att hamna på en bana ute i ödemarken.

Alternativ B är väldigt bra TV-bevakning.

Lite mer "jippo" över det hela helt enkelt.. Provsitt en RR hoj, simulator, wheeliemaskin.. vadsomhelst.. folk nuförtiden vill ha någon sorts upplevelse och inte bara "titta"..
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sen med risk för att låta lite "vi har ingen lokal"-aktig så tror jag att det som krävs för att sporten ska bli riktigt stor är banor i nära anslutning till våra storstäder (lättare sagt än gjort, jag vet..).


Håller med om att det krävs en större "upplevelse"...


Banor nära städer kommer upp som argument mer ofta. Samtidigt sitter mina svärföräldrar i pensionsåldern och åker 50+ mil enkel till Knutstorp för att kolla på STCC.

Det bor en MASSA smålänningar i småland, en MASSA värmlänningar i värmland osv..

Publikunderlag finns det. Men det krävs lite mannatag när en innebandy-match pojkar -97 i division 4 i valfri håla har större publik än ett SM-race.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
För att kunna erbjuda en upplevelse med ett RR-event, vad skulle krävas för att DU skulle känna att du fått detta?


Inträde - gratis eller kostnad? Om kostnad, hur stor?
Parkering - gratis eller kostnad? Om kostnad, hur stor för vilket fordon?

Gratis lotteri bland publik om att få åka med bak ett varv?
Andra typer av lotterier?
Gridshow?
Provsitt en RR hojar under tex en gridshow?
Simulator?
Wheeliemaskin?
En mer strukturerad depå
Bättre info om förare/team? egen broschyr per klass med förarinfo?
Info vid ingången med karta över område, depå/mat/toa etc?
Tavla för att följa förarna/varvtider?
Live speaker under race?
MC-försäljare med provkörningar?
Försäljning av mc-tillbehör/kläder etc?
Underhållning för barn?
Bra mat typ catering eller räcker det med hamburgare/korv?
Godis/dricka/kaffeförsäljning?

Fyll på med idéer...
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Mycket bra!
Inträde 120-200 kr
Parkering ca 40 kr
I övrigt var även förslagen bra
och gärna fulla/stora startfält!

Jag tror definitivt att det finns folk som vill gå på RR!
Varför folk inte kommer till tävlingarna beror nog mycket på vad som beskrevs ovan (av Peter1980 mfl) och att INGEN vet om SM/SO racen.

För att kunna erbjuda en upplevelse med ett RR-event, vad skulle krävas för att DU skulle känna att du fått detta?


Inträde - gratis eller kostnad? Om kostnad, hur stor?
Parkering - gratis eller kostnad? Om kostnad, hur stor för vilket fordon?

Gratis lotteri bland publik om att få åka med bak ett varv?
Andra typer av lotterier?
Gridshow?
Provsitt en RR hojar under tex en gridshow?
Simulator?
Wheeliemaskin?
En mer strukturerad depå
Bättre info om förare/team? egen broschyr per klass med förarinfo?
Info vid ingången med karta över område, depå/mat/toa etc?
Tavla för att följa förarna/varvtider?
Live speaker under race?
MC-försäljare med provkörningar?
Försäljning av mc-tillbehör/kläder etc?
Underhållning för barn?
Bra mat typ catering eller räcker det med hamburgare/korv?
Godis/dricka/kaffeförsäljning?

Fyll på med idéer...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Inträde 120-200 kr
Parkering ca 40 kr
I övrigt var även förslagen bra
och gärna fulla/stora startfält!

Tror du att en kostnad för inträde samt parkering lockar mer eller mindre besökare? Jag tänker mer på om man verkligen ska försöka suga ut varenda krona ur besökarna, om vi nu försöker att bygga upp en mer långsiktig publik?

Hur många unga/familjer/äldre kan lägga 600:- i resekostnad, 200-400:- i inträde samt köpa en korv/dricka och kaffe för 200:-? Eller väljer dessa att hitta på något annat för sina pengar...idag ser det ut som dom väljer något annat.

Jag tror definitivt att det finns folk som vill gå på RR!
Varför folk inte kommer till tävlingarna beror nog mycket på vad som beskrevs ovan (av Peter1980 mfl) och att INGEN vet om SM/SO racen.

Jag vet att det finns intresserade av RR som trivs på banorna. Men när valet ser ut som ovan eller att lägga pengarna på ett närliggande biograf och sedan några öl på ett hak med vännerna så är inte RR lika lockande längre. Hur ska RR kunna konkurrera ut krogen?

Sedan är PR för SM/SO nästan obefintlig. Och man kan börja undra hur tänket går hos arrangörerna som har tänkt att tjäna en hacka på inträde mm. Detta gäller även STCC då jag inte sett någon större PR, men där verkar eventet att sälja sig själv i dagsläget.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sedan är PR för SM/SO nästan obefintlig. Och man kan börja undra hur tänket går hos arrangörerna som har tänkt att tjäna en hacka på inträde mm. Detta gäller även STCC då jag inte sett någon större PR, men där verkar eventet att sälja sig själv i dagsläget.
STCC gör reklam i de stora dags- och kvällstidningarna inför respektive race. Sen har de ju en ganska bra kanal via sändningarna av bilracen på SVT.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
STCC gör reklam i de stora dags- och kvällstidningarna inför respektive race. Sen har de ju en ganska bra kanal via sändningarna av bilracen på SVT.

Jag har inte sett något sådant då jag inte läser varken dags- eller kvällstidningar, samt att SVT ytters sällan sprakar i min tv. Den enda reklam jag har sett är ett trailersläp på en åker med reklam efter motorvägen, på väg till STCC...

Är jag ensam om att missa all denna reklam?
Om inte, hur ska vi få med den massa som likt mig inte nås av den reklam som används? (Ska vi börja promota SM/SO så är det bra att veta vilka kanaler som fungerar bra samt vilka som fungerar mindre bra.)
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Erics 1000s;!!!5189012 skrev:
Jag gillar vad du gör och vad du står för, men nånstans avgör DU vad som är bra eller inte. RR består till 90% av hobbyutövare, 10% av elitutövare... (give and take?) STCC ger mycket tillbaks för eliten, men vad ger det killen som kör för att det är kul och har talang? Det är ju dem vi måste värna om för att säkra sportens framtid.

Håll med om att det går att göra mycket mer i grunden......

Nedan är ett inlägg från mig i en annan tråd om RR, som lite beskriver VAD som gjorde att jag satsade på RR, när det var en karriär, och vad organisatören av RR gav mig.

Har varit aktiv förare 86-94 samt 05-nutid.
Körde bl.a i USA i många år, där det redan på klubb/regionalnivå var ganska fullt ös på läktare & depåer (för att inte tala om de stora tävlingarna Daytona m.m.) Ett riktigt spektakel för ALLA som kom.
(var iofs på ett klubbrace på Willow Springs i höstas som mer påminner om våra SM/SO race idag??)

Men då, -88 till -94 hade alla A-förare/större team bord i tälten där ALLA var välkomna och vi berättade gärna vad man fick som sponsor (man var väldigt flexibel med "vad" en sponsor var.. $100 gav dig ett paket med t-shirt, klistermärken & en kraschad hjälm, beggade knäpuckar eller vurpade handskar) vi sålde (billiga) klistermärken med teamnamn (byggt på lokala sponsorer) knäpuckar, skinnställ, handskar, däck (både nya & begg), Kaffe, bullar, korv, öl, vin m.m.

Fanns ett mindre Tivoli (för barnen) med lottstånd, luftgevär, pilskytte
Ofta lottades det ut en tur runt banan (med racebil) på inträdes biljettens nummer... Ibland fanns det helikopterturer att köpa/vinna. (Las Vegas;o)

Alltid prispengar till 1:a-5:e eller 10;e man samt utlottning av däck, kåpor m.m. till de som inte fick dollars. Regionracen (WERA) kunde ge $1000-1500 per klass när man vann, $50-75 för 10:e plats.
Men även klubbracen betalade bra.. en medioker insats betalade för helgen. Vann man, blev det pengar över.

Då körde jag 3 olika (600cc, 750cc & 1100cc) klasser och kunde, i bästa fall köra 2 race/klass. (standard+ OPEN...=6 race+ kval/helg) Vi körde som längs 15-20min/race, ibland kortare, men det gav ganska mycket pengar. En fullpott på ett WERA race kunde ge $5000/helg med rätt grejer på hoj & förare. AMA ungefär hälften, då. (skulle tippa de ger mest idag ;o) Det var även relativt enkelt att skaffa "egna" sponsorer, som gav allt från gratis mat till $10.000/år.

Prispengarna kom från sponsorer som klubben/organisatören dragit in (+ inträde) Kör du t.ex Suzuki fick du $250 medans Honda betalade sämre. Dunlop sponsrade ALLA klasser med $125 för vinnaren, Metzler $70, Z-Leather med 150$ till vinnaren ($75 för 2:an osv) Skinnställtillverkare, handskar, bromsbelägg... jaa, allt du använder i racing, var med & sponsrade. Men du var tvingad att använda produkten och ha klisterlapp/märken på anvisad plats på hoj & skinnställ, annars blev det inga $$

Detta gjorde att jag (och alla andra) visste att i "DEN" klassen , ska jag köra med "Deras" handskar (och klistermärken), för det ger $50-$100 eller $500 mer...ALLA hade flera skinnställ, hjälmar, kedja, avgas m.m. och plockade helt enkelt ihop det som gav mest pengar för just det racet...MYCKET meckande blev det


Sedan 2005 (när jag för skoj, började köra igen) har jag haft med ett antal vänner & bekanta till RR tävlingar SM/SO/ERF & PRO. (några som även var med och såg mig tävla i USA) Deras spontana reaktion har varit.... Vaa, jaha, är det här allt? Svårt att hålla reda på vem som är vem, och vad som händer på banan eller vilken klass som kör?
(undantaget LMS Klubbrace, då alla pratar med alla)

Ibland finns speaker, men högtalarsystemen suger.. eller ingen som pratar om vad som händer, inget w-lan med webbradio (Humlan & Skalman undantaget) Ingen folder trycks upp så söker man inte aktivt... vet man inte vilken klass som är på banan eller vilken förare som har just "det" numret. (även när man går i depån, vill man ju veta vem det är man tittar på) Många slarvigt uppsatta depåtält utan egentlig plan.. med bilar stående huller om buller. Ofta underbemannade i entré, dålig mat i restauranger= Långa köer, dåligt med WC m.m.

STCC med PRO i spetsen är undantaget, då de personer jag haft med på dessa tävlingar verkligen tycker det är skitkul...fortfarande saknas PRO-folder och ett fungerande speaker system med insatta kommentatorer (Tycker själv INTE att PRO ska köra med STCC)

Jag har verkligen skitkul de tävlingar jag kör, och vill INTE klaga på varesig klubbar, eller SVEMO.... tycker lite som.. man får vad man betalar för. (Undantaget LMS, där man får MYCKET mer än man betalar för)
För 90% av de aktiva är Roadracing.... en hobby och underbart tidsfördriv..... därav.... att det är som det är, på tävlingarna.

För de få som är i början på karriären, och har en önskan att satsa på RR vill jag säga: TA STEGET UT I VÄRLDEN....NU

Att förändra RR i Sverige, kommer ta tid.... (om det någonsin kommer blir accepterat?)

Tror detta är det längsta inlägget som gjorts i SH historia, men det är Gräsänklings-fredag och ligger i soffan med en kall öl.. drömmer om svunna tider.. och att köra fortare än Backlund..:schkål på Er
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Då är ju frågan om det va PSBK som lockade dit dom då, det var ju trots allt mycket bättre väder på lördagen? :va

Det är oftast mest publik på söndagar, det är liksom lite finaldag. På lördagar kommar de med motorintresse och söndagar kommer de inbjudna och äter gratis i VIP-tälten, så har det alltid varit.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top