Erics 1000s;!!!5189012 skrev:
Jag gillar vad du gör och vad du står för, men nånstans avgör DU vad som är bra eller inte. RR består till 90% av hobbyutövare, 10% av elitutövare... (give and take?) STCC ger mycket tillbaks för eliten, men vad ger det killen som kör för att det är kul och har talang? Det är ju dem vi måste värna om för att säkra sportens framtid.
Håll med om att det går att göra mycket mer i grunden......
Nedan är ett inlägg från mig i en annan tråd om RR, som lite beskriver VAD som gjorde att jag satsade på RR, när det var en karriär, och vad organisatören av RR gav mig.
Har varit aktiv förare 86-94 samt 05-nutid.
Körde bl.a i USA i många år, där det redan på klubb/regionalnivå var ganska fullt ös på läktare & depåer (för att inte tala om de stora tävlingarna Daytona m.m.) Ett riktigt spektakel för ALLA som kom.
(var iofs på ett klubbrace på Willow Springs i höstas som mer påminner om våra SM/SO race idag??)
Men då, -88 till -94 hade alla A-förare/större team bord i tälten där ALLA var välkomna och vi berättade gärna vad man fick som sponsor (man var väldigt flexibel med "vad" en sponsor var.. $100 gav dig ett paket med t-shirt, klistermärken & en kraschad hjälm, beggade knäpuckar eller vurpade handskar) vi sålde (billiga) klistermärken med teamnamn (byggt på lokala sponsorer) knäpuckar, skinnställ, handskar, däck (både nya & begg), Kaffe, bullar, korv, öl, vin m.m.
Fanns ett mindre Tivoli (för barnen) med lottstånd, luftgevär, pilskytte
Ofta lottades det ut en tur runt banan (med racebil) på inträdes biljettens nummer... Ibland fanns det helikopterturer att köpa/vinna. (Las Vegas;o)
Alltid prispengar till 1:a-5:e eller 10;e man samt utlottning av däck, kåpor m.m. till de som inte fick dollars. Regionracen (WERA) kunde ge $1000-1500 per klass när man vann, $50-75 för 10:e plats.
Men även klubbracen betalade bra.. en medioker insats betalade för helgen. Vann man, blev det pengar över.
Då körde jag 3 olika (600cc, 750cc & 1100cc) klasser och kunde, i bästa fall köra 2 race/klass. (standard+ OPEN...=6 race+ kval/helg) Vi körde som längs 15-20min/race, ibland kortare, men det gav ganska mycket pengar. En fullpott på ett WERA race kunde ge $5000/helg med rätt grejer på hoj & förare. AMA ungefär hälften, då. (skulle tippa de ger mest idag ;o) Det var även relativt enkelt att skaffa "egna" sponsorer, som gav allt från gratis mat till $10.000/år.
Prispengarna kom från sponsorer som klubben/organisatören dragit in (+ inträde) Kör du t.ex Suzuki fick du $250 medans Honda betalade sämre. Dunlop sponsrade ALLA klasser med $125 för vinnaren, Metzler $70, Z-Leather med 150$ till vinnaren ($75 för 2:an osv) Skinnställtillverkare, handskar, bromsbelägg... jaa, allt du använder i racing, var med & sponsrade. Men du var tvingad att använda produkten och ha klisterlapp/märken på anvisad plats på hoj & skinnställ, annars blev det inga $$
Detta gjorde att jag (och alla andra) visste att i "DEN" klassen , ska jag köra med "Deras" handskar (och klistermärken), för det ger $50-$100 eller $500 mer...ALLA hade flera skinnställ, hjälmar, kedja, avgas m.m. och plockade helt enkelt ihop det som gav mest pengar för just det racet...MYCKET meckande blev det
Sedan 2005 (när jag för skoj, började köra igen) har jag haft med ett antal vänner & bekanta till RR tävlingar SM/SO/ERF & PRO. (några som även var med och såg mig tävla i USA) Deras spontana reaktion har varit.... Vaa, jaha, är det här allt? Svårt att hålla reda på vem som är vem, och vad som händer på banan eller vilken klass som kör?
(undantaget LMS Klubbrace, då alla pratar med alla)
Ibland finns speaker, men högtalarsystemen suger.. eller ingen som pratar om vad som händer, inget w-lan med webbradio (Humlan & Skalman undantaget) Ingen folder trycks upp så söker man inte aktivt... vet man inte vilken klass som är på banan eller vilken förare som har just "det" numret. (även när man går i depån, vill man ju veta vem det är man tittar på) Många slarvigt uppsatta depåtält utan egentlig plan.. med bilar stående huller om buller. Ofta underbemannade i entré, dålig mat i restauranger= Långa köer, dåligt med WC m.m.
STCC med PRO i spetsen är undantaget, då de personer jag haft med på dessa tävlingar verkligen tycker det är skitkul...fortfarande saknas PRO-folder och ett fungerande speaker system med insatta kommentatorer (Tycker själv INTE att PRO ska köra med STCC)
Jag har verkligen skitkul de tävlingar jag kör, och vill INTE klaga på varesig klubbar, eller SVEMO.... tycker lite som.. man får vad man betalar för. (Undantaget LMS, där man får MYCKET mer än man betalar för)
För 90% av de aktiva är Roadracing.... en hobby och underbart tidsfördriv..... därav.... att det är som det är, på tävlingarna.
För de få som är i början på karriären, och har en önskan att satsa på RR vill jag säga: TA STEGET UT I VÄRLDEN....NU
Att förändra RR i Sverige, kommer ta tid.... (om det någonsin kommer blir accepterat?)
Tror detta är det längsta inlägget som gjorts i SH historia, men det är Gräsänklings-fredag och ligger i soffan med en kall öl.. drömmer om svunna tider.. och att köra fortare än Backlund..:schkål på Er