Roadracingens framtid

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
EM har väl om något blivit sämre?


Det har jag ingen åsikt om följer enbart gp ,moto2 ,wsbk samt wss.

Det jag ville påpeka var att då fanns det publik även om det inte var jättemycket, men om det är em i fotboll, friidrott, eller något annat så är det fullt med publik.

Tror att det måste få en status, det måste vara skandaler innom idrotten och vi måste upp på aftonbladets hemsida oftare, samt att motorsporten behöver flytta dit publiken bor (storstaden) dessa parametrar sammanlagt medför ju att det ser rätt mörkt ut på den svenska RR himeln.

Det som kommer i media är ju när någon dör eller skadas allvarligt. I övrigt så tror jag tyvärr inte att en tvsändning typ den från anderstorp lockar publik till banan. Den är dock trevlig för förarnas egon samt att kunna visa sina sponsorer att dom faktiskt exponeras i media.

//Oskar
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Du sitter ju redan på svaren!

RR har exakt den framtid som du och dina RR kollegor vill att den skall ha.

Kalla mig besswiss/messersmt el vad ”17” som helst. Men efter flera års försök att få till ett riktigt engagemang som ju faktisk måste böra med de aktiva (till skillnad från boll & is-trissesport som redan är fullvuxna i populäritet) är sanningen att detta är en individualistsport och med det oerhört svårt att samlas som ett lag och arbeta mot gemensamma mål. Det får ngn annan göra, gärna SVEMO eller vad de heter som lär finnas i Norrköping….jag har ju betalt min licens...

Och det gäller märkligt nog även vår lilla kronjuvel ”Pro SBK” med aktiva som med få undantag vill göra nåt för sin klass el sport. (sågar lite i ena benet här – eller hur?)

Så är det faktiskt..
Att motorsport kostar så pass att du måste ha ordnad ekonomi för att börja. Ofta innebär det att vi idag har nybörjare som snittar på ålder strax under 30. DVS efter 5 års utveckling i sporten ligger denne förare fortfarande hopplösa 15-20 år efter i utvecklingen jämfört sina Spanska el Italienska motsvarigheter och ca 12 år efter sina Tyska - och vår svensk är nu i pensionsåldern för en internationell karriär vid 34 års ålder…

Men (och jag vet att jag är jäkligt tjatig här) OM du som förare skulle erkänna för dig själv att budgeten är 100´per år för att ha en hobbysäsong så skulle du (förhoppningsvis) även försöka få hjälp med att få in de medel som du behöver – istället för att betala allt själv. - Ja – visst gör jag reklam för min eget initiativ att försöka få fler att utöva sporten utan att gå i bankrutt. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=240672

Synbarhet,
Jag kan kort belysa mediabelysningen som en del tycker är dålig på Svensk RR. Jag säger tvärt om – den ä r oerhört bra om man ärligt ser vad som görs för att försöka nå ut till press & TV. Rasch & Highsider är väl det bästa som finns på nätet + emellanåt några av hojtidningarna. Pro SBK hade bl. en chans att få SVT sport att sammanfatta varje race till 2010, efter jag fått 4 inslag under 2009… Har antalet initiativ jag genomförde under -09 som självdött pga för låg insikt och engagemang att engagera sig som Pro-förare. Och - när det inte finns intresse från de aktiva så lägger även jag ned – det ÄR helt enkelt inte lönt att engagera sig om det inte även speglas från de aktiva!

Vad kan man göra då?
Precis som i rubriken här överst. När inte ens du som aktiv kan övertyga din vänkrets att komma på race så blir det ju liksom rätt mycket uppförsbacke att få mer publik. Och en springande punkt är nog att det ”skall vara billigt”.
Billigare att utöva sporten, lägre startavgift osv. Detta ger precis motsatt effekt och tar bort drivkraften att söka partners där fler får upp ögonen för vilka outnyttjade värden som finns i sporten. Ma o - ju billigare det är - desto dyrare blir de för de aktiva att köra - och vi har färre i publiken!

Provokativt – javisst!
Men tänk tanken att varannan RR-utövare kunde ha 5 sponsorer vardera och ett bra paket för att få med dessa på banorna och dessa partners dessutom talade varmt om sporten för sina affärsbekanta när de väl ser vad den ger. Viktigaste till sist – när denna förare avslutar sin karriär tar han sina sponsorer till en nykomling i sporten som förstår att ge tillbaks. DVS vi tappar få av sportens sponsorer för att föraren väljer att sluta….!

Jo - Blev väl långt detta, men om du läst ända hit så hoppas jag i vart fall du väckt tanken på att tänka annorlunda mot vad vi brukar göra(?)


/Eric Hulth
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
För några år sedan när luff körde em deltävling eller va det nu var, då var det folk på läktaren, Rätt mycket folk till och med.

Nu är det bara närmast sörjande, någon hysterisk flickvänn och en vättskrämd mamma, samt polarna från depån som sitter och glor.

Jag har en hel del hojintresserade kompisar men det är för jobbigt att åka och titta på en tävling, sedan är det ju inte så kul när man inte känner till förare, kan få aktuella varvtider, dombeslut, mm.

Man får konsigt nog en bättre blick av vad som händer genom att lyssna på webradio från anderstorp än att faktiskt sitta och frysa på betongläktaren.

Skulle det inte ingå 5 band / anmälningsavgift skulle tyvärr läktaren vara ännu glesare.

Någon som fick betalande publiksiffra från torpet? Kändes inte som att det var mer folk än vanligt. Trotts ProSuperbike och Botts gästspel.

Lösninge är nog att synas där folk ändå är, sverige med volvo i toppen är ett arbetarland som älskar bilar, landet lagom vill inte att det går för fort eller är risk att man skadar sig.

Synd bara att vi inte kan vara pausunderhållninge på en fylld fotbollsarena istället.


// Oskar

631 betalande åskådare är en tredubbling av tidigare års publiksiffror.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
......

Och en springande punkt är nog att det ”skall vara billigt”.
Billigare att utöva sporten, lägre startavgift osv. Detta ger precis motsatt effekt och tar bort drivkraften att söka partners där fler får upp ögonen för vilka outnyttjade värden som finns i sporten. Ma o - ju billigare det är - desto dyrare blir de för de aktiva att köra - och vi har färre i publiken!

Där är du nog tyvärr ute och cyklar Eric... och en ganska ordentlig cykeltur också.

Även om det nu vore GRATIS att anmäla sig till t.ex privatcupen i PRO SBK, så skulle man väl ändå fortsätta att jaga sponsorer som en galning. Jag menar, slapp jag lägga 40.000:- på anmälningsavgifter under en säsong så skulle jag ju inte skita i att försöka dra in dom pengarna. Racingen är ju ändå skitdyr, och det finns ju enorma hål att stoppa pengarna i även om anmälningsavgifterna skulle vara gratis.

Drog jag in samma summa pengar så skulle det ju ge mig chansen att kanske åka på ett träningsläger på våren istället (vilket jag inte har råd med nu), eller ha råd att träna mera, och komma bättre förberedd till säsongen, köra snabbare, placera mig bättre, och kanske ha lite lättare att dra in någon sponsor till...

Jag anser PRECIS tvärt om. Skulle det vara billigare anmälningsavgifter så skulle flera förare vara med och tävla, flera förare skulle ha råd att köra på nya däck eller träna lite mera, flera förare skulle köra lite fortare.

Serien/sporten/startfälten skulle bli större, vilket i sin tur skulle innebära flera anhöriga/kompisar/sponsorer som följer "sin" förare och större publik.....

Följer man ditt resonemang så skulle man ju kunna lägga sig på rygg och sluta jaga pengar så fort man fått in tillräckligt för startavgifterna. För vad skulle man ha mera pengar till när dom redan är betalda?
 
Last edited:

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
STCC har publiken men släpper inte fram motorcyklarna i media och jag kan tycka att Svemo och Bilsportförbundet kunde göra nått.

Och de ggr något visas så är det i form av olyckor...som t ex vid helgens tävlingar på ring knutstorp.
Inte konstigt att allmänheten får uppfattningen att motorcyklar är farligt.

Lite som att bara visa bilder från västbanken på folk som bränner amerikanska flaggor...man färgar bilden efter eget tycke.

Tråkigt! Hoppas på bättring. :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag som bara håller på med MX känner igen allt.
Sedan vi satte upp en 32-tums TV som hela tiden visar liveresultat ser man vad publiken frågar efter: Hur går det? Vem leder? Vem är varvad? Med andra ord: var ska jag titta?

Jag har även varit delaktig i arena-arrangemang och där är den stora scoreboarden central.

Numera finns det tydligen en smartphone-app så man kan se resultaten direkt från Orbits live i mobilen.
Jag har stora planer på att promota den efter lite tester i år.

Vill man få dit fransfolket behövs information, både under race och hur det funkar innan.

* Kan man parkera?
* Mat?
* Toa?
* Pris?
* Snabba, synliga resultat --> vem går vidare och till vilket heat.
* Camping? Hyra stugor? Bokningar?
* Hypa förarna för tusan. Vilka är de?

Ytterst väsentlig information för alla de som INTE kommer idag.
Förstår man inte tävlingsformen kan man lika titta på en träning, respekterar man inte nybörjarna kommer de inte tillbaka.

Racing idag påminner lite om psykedelisk jazzmusik: de som inte fattar eller vill ha enklare underhållning blir förlöjligade av en inre cirkel som negligerar deras behov.

Måste det vara tvådagarshappenings förresten?
Kvalen är ju kul men åka hemifrån och campa lär jag inte få med frugan eller ungarna på och samvetsbromsen slår till så jag stannar hemma själv.

Detta är inte menat som gnäll, jag ingår själv i en arrangörsgrupp och vet hur mycket jobb det är. Frågan är som sagt: vill vi/ni ha publik eller inte?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sedan vi satte upp en 32-tums TV som hela tiden visar liveresultat ser man vad publiken frågar efter: Hur går det? Vem leder? Vem är varvad? Med andra ord: var ska jag titta?
Håller med, det är oftast svårt att hålla koll på vad som händer, och svårt att hitta info.

* Hypa förarna för tusan. Vilka är de?
Jag är visserligen nere i bottenträsket och harvar i rookie, men jag satte upp en skylt utanför tältet med namn, nummer, hoj, klubb å klass, å en bild. Det va många som stannade och kollade! Jag tycker själv det är grymt trist att gå runt i depån och se alla anonyma tält och hojar. I synnerhet när man "träffar" många på tex SH, men inte har en susning om vilka dom är IRL.

Racing idag påminner lite om psykedelisk jazzmusik: de som inte fattar eller vill ha enklare underhållning blir förlöjligade av en inre cirkel som negligerar deras behov.
Oja! :Bugar

Måste det vara tvådagarshappenings förresten?
Kvalen är ju kul men åka hemifrån och campa lär jag inte få med frugan eller ungarna på och samvetsbromsen slår till så jag stannar hemma själv.
Personligen tycker jag det är för mycket jobb runt om för att bara köra ett kval och ett race under en dag. 10h i bussen bara för 30-40m bantid känns inte alls motiverat om man ska köra på tex Anderstorp. Dessutom har jag svårt att tro att priset skulle halveras då. Men åas så är måste man ju inte kolla bägge dagarna en racehelg, varje dag innehåller ju ett kval och ett race per klass.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Läskunnig eller bara för snabb på tangentbordet?

Där är du nog tyvärr ute och cyklar Eric... och en ganska ordentlig cykeltur också.

Jag anser PRECIS tvärt om. Skulle det vara billigare anmälningsavgifter så skulle flera förare vara med och tävla, flera förare skulle ha råd att köra på nya däck eller träna lite mera, flera förare skulle köra lite fortare.

Serien/sporten/startfälten skulle bli större, vilket i sin tur skulle innebära flera anhöriga/kompisar/sponsorer som följer "sin" förare och större publik.....

Följer man ditt resonemang så skulle man ju kunna lägga sig på rygg och sluta jaga pengar så fort man fått in tillräckligt för startavgifterna. För vad skulle man ha mera pengar till när dom redan är betalda?

Som i rubriken Macke - skrev du inlägget för du läste det egentligen?

Pingpong på forumet är ineffektivt, ring mig hellre på 0706-19 64 64. Vill tro att även du ser en större bild om du kostar på dig en genomläsning först()

/E
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Som i rubriken Macke - skrev du inlägget för du läste det egentligen?

Pingpong på forumet är ineffektivt, ring mig hellre på 0706-19 64 64. Vill tro att även du ser en större bild om du kostar på dig en genomläsning först()

/E

Nej, jag orkar inte tjafsa vidare om detta... Du är av en åsikt, och jag är av en annan... Så får det förbli... Jag vet ju bara hur mina tankar går kring avgifter och kostnader. Hur jag får ihop en säsong, och vad det är som får mig att välja serie och klass. Det behöver ju inte vara detsamma för andra förare...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Första steget till ett ökat intresse samt en mer accepterad sport är om utövarna själva slutar med att tala negativt om sporten i publika sammanhang samt forum. Om inte utövarna själva kan promota sporten positivt, hur ska vi då lyckas fånga andra människors intresse?

Andra steget, för att sporten skulle fungera bättre är om utövarna själva engagerade sig mer åt sporten som helhet, än att endast utöva den. Dvs att inte hela tiden förlita sig på att någon annan helt ideellt ska passa upp på dig som utövare.

Tredje steget, för att intresset för sporten ska öka krävs mycket mer exponering. Desto fler platser roadracing exponeras på vaggas sporten in som något mer vanligare än den är. En poster på ICA, anslagstavlan på jobbet/skolan, media etc om kommande tävlingar eller bara info om själva sporten etc. För tävlingar skulle det kunna finnas en grundmall där endast bana samt datum etc ändrades, så att arrangörer lätt kan ta fram sin reklam.
Inom detta är Mossberg en enorm förebild: Roadracing på biblioteket


attachment.php

attachment.php




Fjärde steget, är att läsa Första steget igen...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Var/hur/när?
Något jag saknat länge som AMB borde tagit fram för länge sedan

Helt otestad för min del:
http://www.race-monitor.com/

Jag har haft en android-lur sedan en vecka tillbaka och har inte kunnat testa ännu.

Sedan ska såklart sekretariatet ha WLAN och man kanske inte ska ha den officiella orbitsessionen på ett öppet nät och mobiler på sig...
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Helt otestad för min del:
http://www.race-monitor.com/

Jag har haft en android-lur sedan en vecka tillbaka och har inte kunnat testa ännu.

Sedan ska såklart sekretariatet ha WLAN och man kanske inte ska ha den officiella orbitsessionen på ett öppet nät och mobiler på sig...

Tackar för länken, det har jag helt missat :tummenupp
För köpa den o se hur den är(AMB borde skämmas som inte gjort någon egen)

Näe, egentligen inte men vad ska man göra. Extra dator är ju inget problem men är man ensam i tidtagningen kan det bli lite struligt med dubbla system att hantera.
På vår lilla bana(gokart) satsar vi på att ge deltagarna maximal glädje/service för minsta kostnaden :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Första steget till ett ökat intresse samt en mer accepterad sport är om utövarna själva slutar med att tala negativt om sporten i publika sammanhang samt forum. Om inte utövarna själva kan promota sporten positivt, hur ska vi då lyckas fånga andra människors intresse?

Andra steget, för att sporten skulle fungera bättre är om utövarna själva engagerade sig mer åt sporten som helhet, än att endast utöva den. Dvs att inte hela tiden förlita sig på att någon annan helt ideellt ska passa upp på dig som utövare.

Tredje steget, för att intresset för sporten ska öka krävs mycket mer exponering. Desto fler platser roadracing exponeras på vaggas sporten in som något mer vanligare än den är. En poster på ICA, anslagstavlan på jobbet/skolan, media etc om kommande tävlingar eller bara info om själva sporten etc. För tävlingar skulle det kunna finnas en grundmall där endast bana samt datum etc ändrades, så att arrangörer lätt kan ta fram sin reklam.
Inom detta är Mossberg en enorm förebild: Roadracing på biblioteket


attachment.php

attachment.php




Fjärde steget, är att läsa Första steget igen...

Du sätter fingret rätt i ögat!

Efter helgen i Anderstorp har arrangören ENBART fått negativa kommentarer på detta forum. Om vi leker med tanken att race 2 i PRO hade gått bra, hade eftermälet i tävlingen sett annorlunda ut? Hade alla suttit här och öst galla över svensk roadracing? Jag vet inte svaret! Jag tror dock att man hade varit en aning mer nyanserad i sin kritik.

Det vi fått dålig kritik för hittills är:
För lite mat i korvvagnen
Inställt race
Att kiosken inte hade egen kortbetalningsmaskin
Dålig kvalité på tv-sändningen
Dålig speaker på tv-sändningen

Det vi har fått beröm för hittills:
Depåuppställningen


Om alla förare envisas med att efter varje tävlingshelg enbart dra upp det som är dåligt med en tävlingshelg kommer svensk roadracing obönhörligen att gå under. Positiv storytelling är en viktig bit när man ska bygga upp ett evenemang.
Finns det nån på detta forum som berättat för sina icke-motorintresserade polare hur kul det brukar vara på en tävling? Eller är alla lika negativa i de sammanhangen? Isåfall är jag inte ett dugg förvånad över låga publiksiffror.
Om den tilltänkta publiken kan läsa efter en tävlingshelg att allt var skit lär han eller hon knappast gå på nästa deltävling.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Och en springande punkt är nog att det ”skall vara billigt”.
Billigare att utöva sporten, lägre startavgift osv. Detta ger precis motsatt effekt och tar bort drivkraften att söka partners där fler får upp ögonen för vilka outnyttjade värden som finns i sporten. Ma o - ju billigare det är - desto dyrare blir de för de aktiva att köra - och vi har färre i publiken!
/Eric Hulth
Tjena tjena... Du brinner ju för de här Eric o har hållt på väldigt länge, men du måste förklara de här inlägget.
Att höja avgifterna för att motivera folk att söka fler sponsorer...:va Det finns säkert många vägar att gå, men jag tror inte just den slutsatsen hör till en av vinnarna. Om jag drar ett överdrivet exempel, vi höjer anmälningsavgiften för varje enskild tävling till 30 000:- ? din tanke är kanske att de då finns jättebra me resurser för arrangören att marknadsföra racet, dra dit publik osv. Men jag tror inte vi får ett stort startfält bara för att förarna nu måste söka sponsorer för att ha råd att starta.
Långt ifrån alla utövare är drivna säljare som lyckas eller kan lägga ner tid på att få in sponsorer. OM det var lätt, och OM alla kunde göra det.. så tar jag för givet att man gjort det redan, oavsett om det var gratis eller svindyr startavgift.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Som i rubriken Macke - skrev du inlägget för du läste det egentligen?

Pingpong på forumet är ineffektivt, ring mig hellre på 0706-19 64 64. Vill tro att även du ser en större bild om du kostar på dig en genomläsning först()

/E

Nja, skulle nog säga 1-0 till Macke faktiskt, då jag håller med honom helt och hållet,
även hans fina kommentarer i den andra tråden om Pro Superbike på Knutstorp. Bra skrivet Macke :tummenupp

Men då vi alla har lite olika åsikter, så kommer vi aldrig bli överrens om
just denna biten, så e det bara.

(Eric, du behöver inte svara på detta att du har rätt, och inte vi andra, det vet jag redan.)
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ja, visst låter det bakvänt men... hur är det egentligen?

Tjena tjena... Du brinner ju för de här Eric o har hållt på väldigt länge, men du måste förklara de här inlägget.
Att höja avgifterna för att motivera folk att söka fler sponsorer...:va Det finns säkert många vägar att gå, men jag tror inte just den slutsatsen hör till en av vinnarna. Om jag drar ett överdrivet exempel, vi höjer anmälningsavgiften för varje enskild tävling till 30 000:- ? din tanke är kanske att de då finns jättebra me resurser för arrangören att marknadsföra racet, dra dit publik osv. Men jag tror inte vi får ett stort startfält bara för att förarna nu måste söka sponsorer för att ha råd att starta.
Långt ifrån alla utövare är drivna säljare som lyckas eller kan lägga ner tid på att få in sponsorer. OM det var lätt, och OM alla kunde göra det.. så tar jag för givet att man gjort det redan, oavsett om det var gratis eller svindyr startavgift.

Först behöver var och en lite perspektiv på vad det är i talar om här.
Spec långsiktigheten där jag benknäckarenvist sågar att billigt är bra i en sport som kostar pengar att utöva på elitnivå (nu ser jag Pro SBK som elit & SM/SO som insteg – ok?). Och jag håller med - det låter ju som helt bakvänt, spec om man saknar perspektiv, framtidstro och gemensam grundsyn.

Saxat:
”ett överdrivet exempel, vi höjer anmälningsavgiften för varje enskild tävling till 30 000:- då finns jättebra med resurser för arrangören att marknadsföra racet, dra dit publik osv.”
Ja det är precis vad jag menar - och du har helt rätt om slutsatsen för idag: ”jag tror inte vi får ett stort startfält bara för att förarna nu måste söka sponsorer för att ha råd att starta”

Men det är ju väl här på bl. välbevakade event vi/man/du/teamet måste börja att kunna sälja sig och din sport. Känns onekligen urvattnat att jag tjatar på om detta för 100e gången – vi har ju redan rätt bra facit på att det jag skriver stämmer. Snabbspola bildbandet till SM/SO och bedöm själv, här är det billigare men utan media, publik och partners blir det ju ändå DU som får betala allt och har dessutom mkt låg möjlighet att sälja ditt värde för en partner.

Ny insikt?
Vet att skriven text tolkas på fler än ett sätt och idag påstår jag att större delen av RR-utövarna saknar ett sund förhållningssätt till sponsring. Visst man vill ha det men vet inte hur man gör för att få det. Och… handen på hjärtat (som jag bl. skriver lite om i Highsiderartikeln) hur många timmar tar man till ev. sponsorarbete som förare idag. Detta ÄR inget man svänger ihop på fredagsfikat men någonstans måste man ju börja (om man vill framåt el få draghjälp med sin sportutövning vill säga) OCH – det ÄR ju självklart så att alla inte är säljare och trivs i en sån situation. Men om man vill förstå hur det fungerar så kan man ju idag gå en kurs och faktiskt lära sig har jag läst någonstans…..

Generellt så är vi här,
Vi har ju 25 årskullar i backspegeln av RR-licenser där kanske tot 10-talet förare gjort ärliga försök att bygga sin RR till nåt man tjänar på – inte betalar för att få utöva. Och några av dessa har det gått riktigt bra för. Dvs vi har få internationella förebilder med svensk pass inom sporten och nära noll när det gäller mediegenomslag. Här hävdar jag att mycket beror på vår inskolning till racingen börjar för sent och har inte en naturlig koppling till sponsring – och tillsammans med vårt Svenska "kan själv" & jantementalitet så blir det svårt allting liksom....

Lite som tidigare – att lyfta ett kollektiv av individualister till gemensamt mål är inget som går enkelt el sker på kort tid. Och (viktigast - vill man man över huvud taget engagera sig?)

”Provokativt – javisst! (i repris)
Men tänk tanken att varannan RR-utövare kunde ha 5 sponsorer vardera och ett bra paket för att få med dessa på banorna och dessa partners dessutom talade varmt om sporten för sina affärsbekanta när de väl ser vad den ger. Viktigaste till sist – när denna förare avslutar sin karriär tar han sina sponsorer till en nykomling i sporten som förstår att ge tillbaks. DVS vi tappar få av sportens sponsorer för att föraren väljer att sluta….!”

Är detta ovan är nåt bara jag tycker vore bra så skall jag ju inte vara här på forumet alls(!)

Billigt blir det aldrig att börja med motorsport oavsett nivå, det tror vi alla är överens om. Men samtidigt så lever vi ett kommersialiserat samhälle där sport idag utgör e naturlig del att marknadsföra sig genom. Att då sitta på forum och tycka det är fj-ävligt at det är dyrt att tävla på elitnivå hävdar jag vara fel anfallsvinkel. Alternativet jag förespråkar är att försöka göra skillnad och skapa, samt ta vara på möjligheterna – precis som andra sportutövare gör. Och nej, det passar inte alla att satsa på elit eller ens intervjuas i TV, alla är olika. Och inte ens med den bästa kursen i landet så kommer 100% av alla förare bli sponsorspecialister, men tänk tanken att 15 – 25% börjar försöka så kommer det göra stor skillnad.


ANDERSTORP
Hörru Humlan, du/ARC har visst fått erkännanden, men jag inser att de är svår att hitta bland många onyanserade komments. För att nämna några positiva: Biljettlösningen, utmaningen för förarengaemang & publik, radion/kommentering samt att ni FAKTISKT hade en TV täckning är ju hästlängder före många andra SM-arrangörer…


/E
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top