Ja, visst låter det bakvänt men... hur är det egentligen?
Tjena tjena... Du brinner ju för de här Eric o har hållt på väldigt länge, men du måste förklara de här inlägget.
Att höja avgifterna för att motivera folk att söka fler sponsorer...
Det finns säkert många vägar att gå, men jag tror inte just den slutsatsen hör till en av vinnarna. Om jag drar ett överdrivet exempel, vi höjer anmälningsavgiften för varje enskild tävling till 30 000:- ? din tanke är kanske att de då finns jättebra me resurser för arrangören att marknadsföra racet, dra dit publik osv. Men jag tror inte vi får ett stort startfält bara för att förarna nu måste söka sponsorer för att ha råd att starta.
Långt ifrån alla utövare är drivna säljare som lyckas eller kan lägga ner tid på att få in sponsorer. OM det var lätt, och OM alla kunde göra det.. så tar jag för givet att man gjort det redan, oavsett om det var gratis eller svindyr startavgift.
Först behöver var och en lite perspektiv på vad det är i talar om här.
Spec långsiktigheten där jag benknäckarenvist sågar att billigt är bra i en sport som kostar pengar att utöva på elitnivå (nu ser jag Pro SBK som elit & SM/SO som insteg – ok?). Och jag håller med - det låter ju som helt bakvänt, spec om man saknar perspektiv, framtidstro och gemensam grundsyn.
Saxat:
”ett överdrivet exempel, vi höjer anmälningsavgiften för varje enskild tävling till 30 000:- då finns jättebra med resurser för arrangören att marknadsföra racet, dra dit publik osv.”
Ja det är precis vad jag menar - och du har helt rätt om slutsatsen
för idag: ”jag tror inte vi får ett stort startfält bara för att förarna nu måste söka sponsorer för att ha råd att starta”
Men det är ju väl här på bl. välbevakade event vi/man/du/teamet måste börja att kunna sälja sig och din sport. Känns onekligen urvattnat att jag tjatar på om detta för 100e gången – vi har ju redan rätt bra facit på att det jag skriver stämmer. Snabbspola bildbandet till SM/SO och bedöm själv, här är det billigare men utan media, publik och partners blir det ju ändå DU som får betala allt och har dessutom mkt låg möjlighet att sälja ditt värde för en partner.
Ny insikt?
Vet att skriven text tolkas på fler än ett sätt och idag påstår jag att större delen av RR-utövarna saknar ett sund förhållningssätt till sponsring. Visst man vill ha det men vet inte hur man gör för att få det. Och… handen på hjärtat (som jag bl. skriver lite om i Highsiderartikeln) hur många timmar tar man till ev. sponsorarbete som förare idag. Detta ÄR inget man svänger ihop på fredagsfikat men någonstans måste man ju börja (om man vill framåt el få draghjälp med sin sportutövning vill säga) OCH – det ÄR ju självklart så att alla inte är säljare och trivs i en sån situation. Men om man vill förstå hur det fungerar så kan man ju idag gå en kurs och faktiskt lära sig har jag läst någonstans…..
Generellt så är vi här,
Vi har ju 25 årskullar i backspegeln av RR-licenser där kanske tot 10-talet förare gjort ärliga försök att bygga sin RR till nåt man tjänar på – inte betalar för att få utöva. Och några av dessa har det gått riktigt bra för. Dvs vi har få internationella förebilder med svensk pass inom sporten och nära noll när det gäller mediegenomslag. Här hävdar jag att mycket beror på vår inskolning till racingen börjar för sent och har inte en naturlig koppling till sponsring – och tillsammans med vårt Svenska "kan själv" & jantementalitet så blir det svårt allting liksom....
Lite som tidigare – att lyfta ett kollektiv av individualister till gemensamt mål är inget som går enkelt el sker på kort tid. Och (viktigast - vill man man över huvud taget engagera sig?)
”Provokativt – javisst! (i repris)
Men tänk tanken att varannan RR-utövare kunde ha 5 sponsorer vardera och ett bra paket för att få med dessa på banorna och dessa partners dessutom talade varmt om sporten för sina affärsbekanta när de väl ser vad den ger. Viktigaste till sist – när denna förare avslutar sin karriär tar han sina sponsorer till en nykomling i sporten som förstår att ge tillbaks. DVS vi tappar få av sportens sponsorer för att föraren väljer att sluta….!”
Är detta ovan är nåt bara jag tycker vore bra så skall jag ju inte vara här på forumet alls(!)
Billigt blir det aldrig att börja med motorsport oavsett nivå, det tror vi alla är överens om. Men samtidigt så lever vi ett kommersialiserat samhälle där sport idag utgör e naturlig del att marknadsföra sig genom. Att då sitta på forum och tycka det är fj-ävligt at det är dyrt att tävla på elitnivå hävdar jag vara fel anfallsvinkel. Alternativet jag förespråkar är att försöka göra skillnad och skapa, samt ta vara på möjligheterna – precis som andra sportutövare gör. Och nej, det passar inte alla att satsa på elit eller ens intervjuas i TV, alla är olika. Och inte ens med den bästa kursen i landet så kommer 100% av alla förare bli sponsorspecialister, men tänk tanken att 15 – 25%
börjar försöka så kommer det göra stor skillnad.
ANDERSTORP
Hörru Humlan, du/ARC har visst fått erkännanden, men jag inser att de är svår att hitta bland många onyanserade komments. För att nämna några positiva: Biljettlösningen, utmaningen för förarengaemang & publik, radion/kommentering samt att ni FAKTISKT hade en TV täckning är ju hästlängder före många andra SM-arrangörer…
/E