Roadracingens framtid

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Håller med till 100%!


Nu har du nog skrivit mellan mina rader på egen hand :).

Jag ser ALLA initiativ som bra, problemet i de här trådarna (om man läser dem objektivt) är att de till 75% består av gnäll och ursäkter, faktiskt.

Jag håller med om att Eric till stor del var isen under kon i att begära mer från förarna. Jag vet precis hur det är att ha för mkt att göra och bara att börja tävla hade för min del inneburit stora uppoffringar för andra än mig själv. Att då viga ytterligare en massa tid åt ideellt arbete skulle inte fungera.

Men han har ändå rätt i fråga om att det krävs hårt arbete och en strukturerad arbetsplan, en strategi både på kort och lång sikt. Det arbetet kostar, något som gör att man måste investera idag, för att få avkastning senare.

Den stora frågan är om ni som är aktiva NU är villiga att investera för er framtida, och min kommande karriär?

Hur det sen ska se ut, om det ska anställas en person på heltid som jobbar med det, om det finns förare med rätt kompetens som kan jobba om de får betalt för det (och kan byta ut övertiden mot nåt de brinner för) etc.. Det är en formfråga som måste arbetas fram.

Steg 1 som jag ser är oavsett att bilda en formell grupp som jobbar enkom för svensk RR. Svemo är en sak, men PR-frågor för just RR ligger inte riktigt under Svemos arbetsbeskrivning.
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Nej, det är inte enbart förarna. Men det är förarna som har åsikter på hur andra ska sköta sig, utan att vilja förändar något själv. Om du har missat en sak så är det att "ALLA INBLANDADE" inte existerar, utan endast ett fåtal som vill förända RR till något bättre, resterande låter någon annan att göra jobbet...



Har jag skrivit att det endast är förarna som måste göra något?
Jag har skrivit att vi måste börja hos förarna. För att få något måste man även ge något...då kan man inte ha en mentalitet att någon annan ska lösa det! Självklart hade det vart guld värt om SVEMO, arrangörer, utövare mm satte sig och förde en bra diskussion om hur vi ska vända RR till ett folksport igen.



Beroende då vad man vill förändra så kontaktar man ansvarig inom det området. Då är det även bra om man kan föra en bra diskussion och förhoppningsvis redan funderat på hur man förbättrar samt ev redan tagit fram en färdig lösning som presenteras.

Håller inte med om att det måste börja hos förarna, vad gör det för skillnad om förare försöker få tag i tex svemo men inte får ngt svar?

Hur ska man kunna ändra något hur gärna man än vill om man inte har någonstans att framföra det man vill ändra.

Det du säger är att alla inblandade inte existerar, att det inte finns något svemo eller arrangörer. Och då måste man väl se till att ha en fungerande organisation för att kunna ha någonstans att framföra och diskutera ändringar först, annars står man bara och skriker rätt ut i luften som jag skrev innan.
Samtidigt som du säger att man ska framföra sina åsikter till respektive organisation som har hand om den biten.
Det går liksom inte ihop.

När något är bra är det svemo och arrangörer som har gjort ngt bra och allt som är dåligt är förarnas fel. Förstår du inte att det resonemanget bara får förare att inte vilja göra något, när man som förare som det är nu inte får gehör för det man försöker framföra till organistörer och sedan får höra att det är det är förarnas fel??
Och om det inte finns någonstanns att framföra sina åsikter till, då måste det väl till en sådan fungerande organisation innan man framför fler åsikter??
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Börja med att släppa sargen, leka medelålders allihop och bli lite bad boys ;).

Ska man få publiken att intressera sig snabbt för RR överlag krävs lite tuffa tag.

När 2an, som blev fult omkörd (tycker han alltså) i sista böj innan målflagg går och skäller ut 1an efter noter, gapar och skriker och kanske delar ut en lavett så att vakter får tillkallas. Då kommer publiken lyfta blicken och veta vem de tittar på nästa race :fakta


:sissy :mad:


Det måste bli lite action utanför banan också, se bara på fotbollen. Skandaler föder hjältar!
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Håller inte med om att det måste börja hos förarna, vad gör det för skillnad om förare försöker få tag i tex svemo men inte får ngt svar?

Hur ska man kunna ändra något hur gärna man än vill om man inte har någonstans att framföra det man vill ändra.

Det du säger är att alla inblandade inte existerar, att det inte finns något svemo eller arrangörer. Och då måste man väl se till att ha en fungerande organisation för att kunna ha någonstans att framföra och diskutera ändringar först, annars står man bara och skriker rätt ut i luften som jag skrev innan.
Samtidigt som du säger att man ska framföra sina åsikter till respektive organisation som har hand om den biten.
Det går liksom inte ihop.

När något är bra är det svemo och arrangörer som har gjort ngt bra och allt som är dåligt är förarnas fel. Förstår du inte att det resonemanget bara får förare att inte vilja göra något, när man som förare som det är nu inte får gehör för det man försöker framföra till organistörer och sedan får höra att det är det är förarnas fel??
Och om det inte finns någonstanns att framföra sina åsikter till, då måste det väl till en sådan fungerande organisation innan man framför fler åsikter??

Nu tolkar du mina inlägg lite som du vill endast för att kunna skiva emot mig, eller?

Fundera på om SVEMO måste vara involverad för att lyfta fram sporten.
Fundera på om arrangörer själva måste engagera sig för att lyfta fram sporten, eller om det räcker med att tacka ja eller nej till färdiga förbättringar.

Hur ska en sport kunna bli bättre om man inte har utövarna med sig?

Vilka är det som är avundsjuka på att PRO kör inför publik, media samt att allt sker under ett event? Och vilka är det som vill förändra sporten så att den får liv igen? Och vilka är det som inte vill anstränga sig...?

Ta Mossberg som ett exempel...
Hur hade sporten påverkats om fler hade slagit ett slag för sporten som han gör?
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Jag har ingenting emot att lägga en slant extra för att få en bra promotor till Sporten! Det är lite det jag försöker komma fram till i mitt resonemang!
Det som Pnutz snackar om själviskhet osv tycker jag är helt sjukt!
:va Hur fan vart jag inblandad?!?
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Nu tolkar du mina inlägg lite som du vill endast för att kunna skiva emot mig, eller?

Fundera på om SVEMO måste vara involverad för att lyfta fram sporten.
Fundera på om arrangörer själva måste engagera sig för att lyfta fram sporten, eller om det räcker med att tacka ja eller nej till färdiga förbättringar.

Hur ska en sport kunna bli bättre om man inte har utövarna med sig?

Vilka är det som är avundsjuka på att PRO kör inför publik, media samt att allt sker under ett event? Och vilka är det som vill förändra sporten så att den får liv igen? Och vilka är det som inte vill anstränga sig...?

Ta Mossberg som ett exempel...
Hur hade sporten påverkats om fler hade slagit ett slag för sporten som han gör?

Nej det gör jag inte, har inget intresse av att säga emot bara för att..

Nej SVEMO måste inte vara involverat men det är dom som sätter regler mm så om inte dom vill vara med så får dom väl lämna över klubban till ngn annan som är intresserad av att göra något..

Och jag har aldrig sagt att utövarna inte ska göra ngt utan att det vore bäst om alla engagerade sig, förare+arrangörer+svemo+vem som helst som har ngt att komma med för att först bestämma vad dom gemensamt ska arbeta emot och sen göra det.
Istället för att bara utövarna ska arbeta på varsitt håll och med olika saker..

Det är vad jag tror vore bra är att det finns ett gemensamt mål att jobba åt för alla involverade.
Du verkar tycka att det bara är förarna som ska ändra allt och att det bara är förarnas fel att det ser ut som det gör och jag vet inte riktigt vart du vill komma med diskussionen.

Ja det vore bättre om fler förare arbetade som tex mossberg.. Men jag tror att hela organisationen (även fast det knappt finns någon idag) behöver göras om och arbeta tillsammans med förare för att det ska bli ngn förändrinng. Jag tror inte att det räcker med att bara förarna gör sitt även om det såklart också är en förutsättning.
Alla är inte lika driftiga/duktiga på att promota sig själva och sporten så dom kan göra det på egen hand.
Det jag menar med arrangörer är tex att tillgodose en publiks behov, vilket inte fungerar idag på tex sm/so då många i publiken inte tycker att det är tillräckligt bra. Hur ska dom då kunna tilgodose en ev större publiks behov och det tycker jag att arrangören får ta reda på, kanske tillsammans med förare, inte att det är förarnas fel att publiken är missnöjd på arrangamanget.
Hur ska förare kunna förbättra det utan arrangörens hjälp och vore det inte bättre att samarbeta?
Varför kan du inte hålla med om att det vore bättre att alla drar sitt strå till stacken (inklusive förare) istället för att bara gnälla på förarna och tycka att allt är deras jobb?
Det är vad jag tycker iaf.
Du verkar tro ngt annat, jag vet inte. Men så får det vara..

Har skrivit mer i den här tråden än vad jag gjorde under hela min skolgång tror jag så nu får det räcka.. För ett tag:)

Ta Mossberg som ett exempel...
Hur hade sporten påverkats om fler hade slagit ett slag för sporten som han gör?


Det hade sett bättre ut. Men alla är inte lika driftiga eller har den tiden som han kanske har eller skapar sig.
Så ser verkligheten ut.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nej SVEMO måste inte vara involverat men det är dom som sätter regler mm så om inte dom vill vara med så får dom väl lämna över klubban till ngn annan som är intresserad av att göra något..

Men är det regler vi ska ändra på, eller höja standarden lite så att besökarna kan tänkas att besöka fler tävlingar?

Och jag har aldrig sagt att utövarna inte ska göra ngt utan att det vore bäst om alla engagerade sig, förare+arrangörer+svemo+vem som helst som har ngt att komma med för att först bestämma vad dom gemensamt ska arbeta emot och sen göra det.
Istället för att bara utövarna ska arbeta på varsitt håll och med olika saker..

Hur ska vi gå från det vi har idag, till att alla ska engagera sig? Det är ett enormt steg...så varför kan inte utövarna börja?

Om utövarna vill köra inför en publik samt tillhöra något större än idag så kan de inte säga till SVEMO/arrangör: FIXA!
Det är utövarna som får komma på förändringar/lösningar, presentera dessa för ansvariga och sedan arbeta för att förändringen skall genomföras.

Varför ska utövarna arbeta på varsitt håll?

Det är vad jag tror vore bra är att det finns ett gemensamt mål att jobba åt för alla involverade.
Du verkar tycka att det bara är förarna som ska ändra allt och att det bara är förarnas fel att det ser ut som det gör och jag vet inte riktigt vart du vill komma med diskussionen.

Målet är publik på läktaren.
Detta uppnås om samtliga inblandade engagerar sig. Men när mentaliteten är att någon annan får göra det händer inget! Och vem vill köra inför publik, utövarna, vem bör därför börja anstränga sig?

JAG FÖRSTÅR FORTFARANDE INTE VART DU HAR FÅTT FÖR DIG ATT DET BARA ÄR FÖRARNAS FEL?

Det jag menar med arrangörer är tex att tillgodose en publiks behov, vilket inte fungerar idag på tex sm/so då många i publiken inte tycker att det är tillräckligt bra. Hur ska dom då kunna tilgodose en ev större publiks behov och det tycker jag att arrangören får ta reda på, kanske tillsammans med förare, inte att det är förarnas fel att publiken är missnöjd på arrangamanget. Hur ska förare kunna förbättra det utan arrangörens hjälp och vore det inte bättre att samarbeta?

Tänk så här istället:
Arrangören skiter i antalet besökare, medan utövarna vill köra inför publik. Vem får då engagera sig för att besökarna ska komma då? (extremt tänkande)

Självklart hade det vart guld om utövare och arrangör samarbetade, men så är det inte idag (känns det som). ARC började nu med att locka med pengar för att engagera utövarna. Hur många engagerade sig verkligen i att öka antalet besökare?

Varför kan du inte hålla med om att det vore bättre att alla drar sitt strå till stacken (inklusive förare) istället för att bara gnälla på förarna och tycka att allt är deras jobb?
Det är vad jag tycker iaf.
Du verkar tro ngt annat, jag vet inte. Men så får det vara..

Har skrivit mer i den här tråden än vad jag gjorde under hela min skolgång tror jag så nu får det räcka.. För ett tag:)

Du har ett extremt försvarstagande gentemot utövarna, samt att du har hakat upp dig på det bara är utövarna som ska engagera sig.

Jag tycker att det är BRA att du skriver, för du ser hur intresset är bland resterande utövare i denna forumsdel...ingen bryr sig!
 

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
Men är det regler vi ska ändra på, eller höja standarden lite så att besökarna kan tänkas att besöka fler tävlingar?



Hur ska vi gå från det vi har idag, till att alla ska engagera sig? Det är ett enormt steg...så varför kan inte utövarna börja?

Om utövarna vill köra inför en publik samt tillhöra något större än idag så kan de inte säga till SVEMO/arrangör: FIXA!
Det är utövarna som får komma på förändringar/lösningar, presentera dessa för ansvariga och sedan arbeta för att förändringen skall genomföras.

Varför ska utövarna arbeta på varsitt håll?



Målet är publik på läktaren.
Detta uppnås om samtliga inblandade engagerar sig. Men när mentaliteten är att någon annan får göra det händer inget! Och vem vill köra inför publik, utövarna, vem bör därför börja anstränga sig?

JAG FÖRSTÅR FORTFARANDE INTE VART DU HAR FÅTT FÖR DIG ATT DET BARA ÄR FÖRARNAS FEL?



Tänk så här istället:
Arrangören skiter i antalet besökare,:vaVa?hur tänkte du nu?:confused:Arrangören tjänar pengar på publiken ju!Det är dags att du pratar med Humlan eller Mike luff som arrangerar tävlingar.Alla måste hjälpas åt då kan man som utövare få in bidrag till sin hobby och är man duktig som förare kan man leva på det!Det här är ingen enmans show.Jag tycker det är en massa gnäll på dej om du har en massa ideer kan du väl själv föra fram dom vi som håller på med tävlandet/mekaniker eller liknande håller på att jaga sponsorer!Over and out!
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tänk så här istället:
Arrangören skiter i antalet besökare,:vaVa?hur tänkte du nu?:confused:Arrangören tjänar pengar på publiken ju!Det är dags att du pratar med Humlan eller Mike luff som arrangerar tävlingar.Alla måste hjälpas åt då kan man som utövare få in bidrag till sin hobby och är man duktig som förare kan man leva på det!Det här är ingen enmans show.Jag tycker det är en massa gnäll på dej om du har en massa ideer kan du väl själv föra fram dom vi som håller på med tävlandet/mekaniker eller liknande håller på att jaga sponsorer!Over and out!

Om du hade förstått vad jag skrev efter texten (extremt tänkande) så hade du inte behövt se texten som en sanning...och du hade insett att hela ditt inlägg är onödigt. Over and out!
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Min syn:

OM publiken ska komma, så måste dom ha nåt att komma till.

Ta bort alla kända förare i Superbike, MotoGp och F1 och ersätt dom med hyfsade, okända förare som saknar utstrålning, karisma och inte kan tala för sig, eller vet hur man marknadsför sig själv.

Hur intressant skulle det vara efter 2-3år? Dom skulle troligen ha dött ut som sporter, eller vara på samma nivå som Svensk RR ligger på idag.

Även STCC marknadsförde sig hårt för att komma dit dom är idag.

SVEMO är väl tävlingsförarnas organ, och varför skulle inte dom se till att satsa hårt, på EN elitserie för att bygga intresset. Det kan aldrig bli förarnas tunga ansvar och huvuduppgift. Förarnas uppgift blir att promota sig själva, se till att vara tillgängliga för fans och besökare.

Sen måste Sthlm, Gbg och Malmö bygga riktiga banor, anpassade för publiken. Inte på kort sikt men på lång sikt så behövs det verkligen...
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
SVEMO är väl tävlingsförarnas organ, och varför skulle inte dom se till att satsa hårt, på EN elitserie för att bygga intresset. Det kan aldrig bli förarnas tunga ansvar och huvuduppgift. Förarnas uppgift blir att promota sig själva, se till att vara tillgängliga för fans och besökare.

Men om vi nu tänker logiskt. SVEMO arrangerar ingenting. Vem är det då som ska se till att sporten växer egentligen?

Hur många allsvenska matcher arrangerar SvFF? Eller hur många elitseriematcher arrangerar Svenska Ishockeyförbundet? Elitserien är t.o.m. ett aktiebolag som drivs av klubbarna som inte förbundet egentligen har så mycket att göra med.

Hur drivs de stora serierna i resten av världen? Är det FIM som driver MotoGP eller WSBK?

Ska vi verkligen lägga ett krav på SVEMO att förändra om det är mer publik och större sport vi vill åt?

Vi har ju EN elitserie, den kör med STCC. Vi har sedan ett antal andra SM-klasser. Är det Elitarrangemang du vill åt så kika på vad Anderstorp gjorde i år. Om det är nåt sånt vi ska sikta på ska vi inte prata med SVEMO, det är arrangörerna som ska fixa.

Jag förstår egentligen inte var SVEMO passar in i ekvationen, det är vi intresserade som måste driva en sån här fråga från grunden. SVEMO sköter banbesiktning, regler och licenser för att förarna ska vara säkra på våra arrangemang men arrangemangen—med publik, marknadsföring och ev. framtidsvision—måste ligga på arrangören (dvs. alla som vill engagera sig) och ingen annan.

EDIT: Det här är inte strikt riktat åt dig Lassis, det var bara att du uttryckte dig så klockrent för mig att svara på. :)
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Men om vi nu tänker logiskt. SVEMO arrangerar ingenting. Vem är det då som ska se till att sporten växer egentligen?

Hur många allsvenska matcher arrangerar SvFF? Eller hur många elitseriematcher arrangerar Svenska Ishockeyförbundet? Elitserien är t.o.m. ett aktiebolag som drivs av klubbarna som inte förbundet egentligen har så mycket att göra med.

Hur drivs de stora serierna i resten av världen? Är det FIM som driver MotoGP eller WSBK?

Ska vi verkligen lägga ett krav på SVEMO att förändra om det är mer publik och större sport vi vill åt?

Vi har ju EN elitserie, den kör med STCC. Vi har sedan ett antal andra SM-klasser. Är det Elitarrangemang du vill åt så kika på vad Anderstorp gjorde i år. Om det är nåt sånt vi ska sikta på ska vi inte prata med SVEMO, det är arrangörerna som ska fixa.

Jag förstår egentligen inte var SVEMO passar in i ekvationen, det är vi intresserade som måste driva en sån här fråga från grunden. SVEMO sköter banbesiktning, regler och licenser för att förarna ska vara säkra på våra arrangemang men arrangemangen—med publik, marknadsföring och ev. framtidsvision—måste ligga på arrangören (dvs. alla som vill engagera sig) och ingen annan.
---------------------------------------------------------------

Nu kanske det blir fel att jämföra med Hockey, men en elitserieplats ger 30 Miljoner kr. Är det klubbarna själva som betalar sig själva? En fråga bara, för jag vet inte...Men det låter inte klokt isåfall.

För att om inte SVEMO håller i det, vem ska då göra det? Vem håller i det idag?
Vem vill ta på sig att bygga en serie som kostar miljontals kr/månad att driva, utan att veta om dom får nåt tillbaka?

Om jag läser det du skrivit och hoppar över SVEMO så är det alltså ett aktibolag som ska startas och driva allt? För det är EN arrangör som måste hålla i allt.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nu kanske det blir fel att jämföra med Hockey, men en elitserieplats ger 30 Miljoner kr. Är det klubbarna själva som betalar sig själva? En fråga bara, för jag vet inte...Men det låter inte klokt isåfall.

Svenska Hockeyligan AB får in ganska mycket pengar från TV-licenser och sponsorer. Dessa delas sedan ut till ägarna, alltså klubbarna.

För att om inte SVEMO håller i det, vem ska då göra det? Vem håller i det idag?
Vem vill ta på sig att bygga en serie som kostar miljontals kr/månad att driva, utan att veta om dom får nåt tillbaka?

Det är 10 milj. kr-frågan. Vem ska då göra det? Den som ställs hela tiden. Vem? Vem? VEM? Jag hade gärna gjort det men när jag sitter här med min studentekonomi ser jag genast orimligheten... ;)

Tror du egentligen att SVEMO, en ideell organisation, vill ta på sig att driva en serie som kostar miljontals kr/månad utan att veta om de får tillbaka det?

Vem gör det i andra sporter? De som arrangerar eventen, inte förbunden.

Idag är det STCC som håller i sina events (Pro Superbike), SO håller i sina events och arrangerande klubbar håller i resterande SM-events.

Om jag läser det du skrivit och hoppar över SVEMO så är det alltså ett aktibolag som ska startas och driva allt? För det är EN arrangör som måste hålla i allt.

Hur drivs STCC? Som sagt, vi har en elitserie och den går tillsammans med STCC. Vill vi förändra det är det arrangörerna vi ska vända oss till, inte SVEMO. Jag personligen tycker att vi ska starta någon form av RR-elitserie med ett namn, en promotor och en sjuk jäkla massa marknadsföring, som t.ex. WSBK eller MotoGP. Sportens framtid? Nej, en sådan lösning kommer om sporten får en framtid.

Sportens framtid, tror jag, ligger i att skapa ett intresse och en tillgänglighet för att prova. Få in ungarna till ett skäligt pris så kommer föräldrarna och föräldrarnas polare, och polarnas polare och fan och hans moster. Sen kan vi börja snacka elitklass.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
---------------------------------------------------------------

Nu kanske det blir fel att jämföra med Hockey, men en elitserieplats ger 30 Miljoner kr. Är det klubbarna själva som betalar sig själva? En fråga bara, för jag vet inte...Men det låter inte klokt isåfall.

För att om inte SVEMO håller i det, vem ska då göra det? Vem håller i det idag?
Vem vill ta på sig att bygga en serie som kostar miljontals kr/månad att driva, utan att veta om dom får nåt tillbaka?

Om jag läser det du skrivit och hoppar över SVEMO så är det alltså ett aktibolag som ska startas och driva allt? För det är EN arrangör som måste hålla i allt.

Intäkterna kommer i vilket fall som helst inte från förbundet.

Och nej, det behöver inte vara EN (1) arrangör. Däremot krävs en enhetsmall för hur ett event ska se ut, något som ställer krav på arrangörerna. Ytterligare en insats, men som på sikt betalar i form av besökare för klubbarna, och sponsorer för förarna.

Och inte minst.. Kvalitet!


LMS är vad jag förstått en av de klubbar som har väldigt uppskattade arr.

Men vad görs?

Som det känns idag när jag läser alla dessa trådar och pratar med folk som är engagerade och till viss del ansvariga så får jag ändå känslan att all verksamhet idag är för förarna, inte publiken, den ska liksom komma och va tacksam för att få se bra racing.

Så ser inte verkligheten ut, och att publiken är roten till all framgång måste både förare och arrangörer förstå och ta fasta på. Och där håller jag med flera ovan om att jag tror det steget är större för förarna än för klubbarna!

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Nokk..

Nu ska jag sova, för imorrn ska det åkas hoj!
 
Last edited:

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Men är det regler vi ska ändra på, eller höja standarden lite så att besökarna kan tänkas att besöka fler tävlingar?

Både och om det kan tänkas bli positivt för både utövare och publik, och det görs lättast om utövare/svemo/arrangörer samarbetar vilket dom inte gör idag och därför ser det ut som det gör idag.

Hur ska vi gå från det vi har idag, till att alla ska engagera sig? Det är ett enormt steg...så varför kan inte utövarna börja?

Tex att börja med att förarna har möten, utser en förarrepresentant som macke och eric kom fram till (om jag nu minns rätt) som sedan gemensamt tar upp saken med arrangör eller med den som dom vill påverka så att dom kan komma överens om något och gemensamt jobba åt det hållet.

Om utövarna vill köra inför en publik samt tillhöra något större än idag så kan de inte säga till SVEMO/arrangör: FIXA!
Det är utövarna som får komma på förändringar/lösningar, presentera dessa för ansvariga och sedan arbeta för att förändringen skall genomföras.

Jaha och varför ska bara utövarna jobba med det själva då det ligger i arrangörens bästa också att få mer publik.
Och det borde väl vara bättre att dom samarbetar än att bara förarna ska göra något?

Varför ska utövarna arbeta på varsitt håll?

För att det är så det ser ut nu och om förarna ska fortsätta själva så kommer det se likadant ut när ingen lyssnar.
Det finns helt enkelt inte nog med driftiga personer som racar själva som har tid/ork/pengar för att klara av att höja nivån själva utan arrangörers/organisationers samarbete.

Målet är publik på läktaren.
Detta uppnås om samtliga inblandade engagerar sig. Men när mentaliteten är att någon annan får göra det händer inget! Och vem vill köra inför publik, utövarna, vem bör därför börja anstränga sig?

Nu säger du nästan samma sak som jag. Men skillnaden är fortfarande att du inte förstår att det ligger i både förarnas och arrangörernas intresse att få dit både mer publik och nöjd publik.
Varför ska bara förarna börja anstränga sig när det ligger i bådas intresse och det är förmodligen enklare att samarbeta?


JAG FÖRSTÅR FORTFARANDE INTE VART DU HAR FÅTT FÖR DIG ATT DET BARA ÄR FÖRARNAS FEL?

Från dig då du hela tiden säger att det är förarna som måste börja anstränga sig och du håller inte med om att alla bör samarbeta när jag skriver det utan tycker att det är förarna som borde jobba mer.
Även fast du själv skrev några rader innan att alla samtliga måste samarbeta. Förstår inte när du säger emot mig och sen skriver samma sak själv.

Tänk så här istället:
Arrangören skiter i antalet besökare, medan utövarna vill köra inför publik. Vem får då engagera sig för att besökarna ska komma då? (extremt tänkande)
(extremt svar??)
Tror inte att arrangörerna skiter i antal publik då det ligger i både förarnas och arrangörernas intresse att få mer publik då det är det som gynnar sporten i stort, bättre argument för förare för sponsorer, mer intäkter till arrangören i form av biljetter mm.

Självklart hade det vart guld om utövare och arrangör samarbetade, men så är det inte idag (känns det som). ARC började nu med att locka med pengar för att engagera utövarna. Hur många engagerade sig verkligen i att öka antalet besökare?


Nej det är inte så idag, men som jag hela tiden har sagt så borde det väl vara bättre om dom gjorde det och fick gemensamma mål som dom kommit fram till gemensamt att jobba emot istället som jag föreslagit istället för att förarna ska jobba själva som du hela tiden återkommer till och inte håller med om det jag skrivit om samarbete. (tills nu när du i vissa delar av ditt inlägg håller med för att i nästa rad säga emot dig själv igen.)

Jättebra av arc men allt händer inte över en natt, däremot så hade dom väl ca 300 fler i år än förra året så lite måste några förare ha gjort, och redan där ser man vad ett samarbete kan ha för potential.


Du har ett extremt försvarstagande gentemot utövarna, samt att du har hakat upp dig på det bara är utövarna som ska engagera sig.

Jag tycker att det är BRA att du skriver, för du ser hur intresset är bland resterande utövare i denna forumsdel...ingen bryr sig!

Nej det är inget försvarstagande mot förarna utan mer en fråga till dig varför du tycker att allt är förarnas jobb då det inte stämmer och det fungerar inte så i verkligheten. Varför jag hakar upp mig på att förarna ska göra allt är för att det är du som säger det som svar till mig hela tiden.

Självklart bryr sig andra också (kanske inte många nog) men eftersom det inte finns något att jobba emot och ingen organisation att vända sig till så vet inte många vad dom ska göra. Om det däremot fanns ett samarbete mellan förare/organisation/arrangörer så kanske det skulle finnas gemensamma mål som alla vill arbeta mot och då kanske det tom skulle gå att dela ut uppgifter till dom som vill göra något.
Men som det känns just nu så vet ingen vart dom ska vända sig och vad dom ska göra.
Återigen, alla är inte lika driftiga som andra och sitter på alla ideér själva utan skulle behöva en organisation med tydliga mål till hjälp vilket det inte finns nu.

Det är ju inga revolutionerande ideér jag kommer med direkt utan bara att alla borde samarbeta då det redan finns gemensamma mål för både förare och arrangörer vilket är mer publik.
Då borde det väl inte vara så svårt att tänka ut att det vore bra med ett samarbete.
Tänk om det också fanns en stark organisation som också hade samma mål och engagerade sig i samma frågor. Vore inte det bra för alla?

Att det ska bli sånt käbbel för att man tycker att alla borde samarbeta istället för att ha det som det är nu. Helt otroligt.
Nu orkar jag inte mer utan har förhoppnigsvis (kanske?) fått fram det lilla jag ville säga från början som resulterade i typ 3 sidors platsbrist på sporthoj.com.......
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Tror inte att arrangörerna skiter i antal publik då det ligger i både förarnas och arrangörernas intresse att få mer publik då det är det som gynnar sporten i stort, bättre argument för förare för sponsorer, mer intäkter till arrangören i form av biljetter mm.

Fast ärligt talat, om en arrangör kan gå runt utan en enda betalande i dörren så tror jag de skiter i om det kommer en enda i publiken. Ju fler i publiken, desto mer arbete. Ju mer arbete, desto fler ideellt arbetande måste man hitta och det är jävlar i mig svårt nog att hitta precis så det räcker idag.

Så det ligger mest i förarnas intresse att få mer publik faktiskt, av fetstilad anledning.

Som det känns idag när jag läser alla dessa trådar och pratar med folk som är engagerade och till viss del ansvariga så får jag ändå känslan att all verksamhet idag är för förarna, inte publiken, den ska liksom komma och va tacksam för att få se bra racing.

Givetvis är det så, det finns ingen anledning att arrangera för en publik som inte finns. De som är kunder i första hand är ju förarna för utan förarna blir det inget arrangemang alls, utan publik blir det arrangemang fast för 'tomma' läktare. OM vi vill ha mer publik alls så måste det ske en förändring men i ärlighetens namn är nog ganska många ganska nöjda som det är, så länge de får åka hoj.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Att det ska bli sånt käbbel för att man tycker att alla borde samarbeta istället för att ha det som det är nu. Helt otroligt.
Nu orkar jag inte mer utan har förhoppnigsvis (kanske?) fått fram det lilla jag ville säga från början som resulterade i typ 3 sidors platsbrist på sporthoj.com.......

Sedan jag började hänga på banorna har läktarna vart tomma...ingen gör något åt saken, men ändå klagas det på att läktarna är tomma! Åren går men inget händer...

Det går inte att vänta på att alla parter ska samlas för att diskutera hur vi gemensamt ska vända sporten. Den här någon som många talar om men ingen vet vem det är, kan inte utövarna vara den här någon så att trenden börjar att vända? För om någon börjar, så följer fler och fler efter...och till slut sitter alla parter runt samma bord och diskuterar sportens framtid.

Men det är som alltid, att ingen vill ta första steget! Och ska man göra något tillsammans så vill ingen göra mer än någon annan, för då är det orättvist... Ingen vill göra något för någon annan, och absolut inte gratis.

Jag tror att det skulle vara bra om samtliga utövare fick vara delaktiga en helg med STCC, och få känna hur det är att vara delaktig i något större än den vanliga depån. Då kanske utövarna vill engagera sig mer och vilja få liv i sporten igen.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top