Roadracingkurser?

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
:(
vet ej om denna tråd ska va här men jag chansar.
någon som vet om man kan gå några roadracing kurser har pratat med lms men de har ju bara för yngre är själv 25år.
är sugen på att köpa en banhoj istället för gathoj mest för att jag tycker om att köra fort och då lämpar det sig nog bankörning bättre. nu till min fråga måste man ha A kort för att får banlicen för RR?
kan man Ta Banlicen utan Akort? har kört mc höll på med mc kortet när jag vad 16 men tog det aldrig :3freak mest kanske för att man visste att man inte skulle sitta här idag isåfall nu är man äldre o lite visare :kocko
vad skulle ni göra
gathoj eller banhoj? :confused:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nej behövs inget körkort för att få ut licens i RR. Bara du har rätt ålder inne och har gått en kurs så kan du lösa ut en licens.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Ja licensen är enkel......

Satsa på banhoj istället för gathoj, du gillar ju att få vrida om rullen rejält å då hör du hemma på en bana. Gatkörning kan vara trevligt, riktig bankörning är action och grymt skoj! :tummenupp

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
bad santa skrev:
okey vad lär de ut på kurserna eller är det som för bil att man har lite teori sen en enkel "uppkörning"?
Det är en enkel uppkörning och ingen kurs i att köra hoj.
Det finns kurser för det via California SUperbike School och McKursen här i Sverige.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Licenskursen är inte en förarkurs där du lär dig köra hoj, det förutsätts du redan kunna. Man lär sig sånt som gör att man kan samsas med andra på banan utan att vara en säkerhetsrisk, d v s vad flaggorna betyder och hur man preppar hojen för att undvika oljeläckage och hur man väljer säkerhetsutrustning bland annat.

Läs på www.lms.se så står det mer där.

sandstream

Guest
bad santa skrev:
köra hoj kan jag. jag tänkte mer på mer ingånde vad gällande kurvtagning mm
men det är samma vad gällande bil alltså.
Har du frågor om kurvtagning är det nog bäst att köra några bandagar först och prata med instruktörerna innan du funderar på en licens.
Mest för din egen skull och för att få upp farten.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
sandstream skrev:
Har du frågor om kurvtagning är det nog bäst att köra några bandagar först och prata med instruktörerna innan du funderar på en licens.
Men nu hade han ju inget körkort och då blir det ju inga bandagar.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Visst några bandagar för allmänheten kan vara bra att ta för att bli bekväm på bana.. men det kostar också en del innan man börjar få upp farten (mååånga krachar en del i början).
Känner du att du kan hantera en Mc bra (har några sesonger på gata i ryggen) tycker jag att du ska ta licenen sen löser du en amatör licens skaffar en billig banhoj, och börjar åka på träningar. Sen mot slutet av sesongen kan du ställa upp i B-race eller om du känner dig redo lösa en engångslicens och köra Rookie :tummenupp

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Man lär sig inte att bli snabb på licenskursen, bara teori om flaggor och reglemete, sen får man visa att man förstått hur det funkar i praktiken.

Normalt så brukar man börja med bandagar för gathojar och få upp lite fart, när man är snabb i snabbaste gruppen så kan man fundera på att ta licens.

Med licensen i handen blir man förvånad när man märker hur snabba dom snabbaste licensförarna verkligen är, sen är det bara att träna och träna...

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Vad är krav för att få rr licens?
Kan jag som är 17år skaffa det?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Pr0bz skrev:
Vad är krav för att få rr licens?
Kan jag som är 17år skaffa det?

Man får börja tävla i RR från man är 13 år. Vilka klasser man får köra bestäms av hur gammal man är. Som 17-åring får man köra i klasser upp till 600cc.

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
:(
sandstream skrev:
hmm iofs är ju inte grön på bankörning dock grön på bankörning vad gällande mc :)
blir ju att ta kortet iallafall men vill ju hellre köra bana istället för att halka runt på gatan :crash
frågorna är många än så länge

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Om du inte har någon önskan om att köra gata så behöver du ju alltså inte ta körkortet för att ta licens.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Finns ju tyvärr inget helt bra sätt att lösa problemet, för att få gå licenskurs måste man kunna visa att man behärskar hojen hyfsat, svårt om man inte får träna eftersom man saknar kort!
Dock så tror jag att de allra flesta fjuniorer som har kommit fram de senaste åren via 125jr har kört rätt så mycket cross innan de började med RR (förutom Robban Gull som har kört massor med minimoto). Rekommenderar därför en crosshoj för att få in känslan och reflexerna. Eller så får man hoppas att licensuppkörningen går tillräckligt bra för att man ska få godkänt.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum