Roadracingkurser?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Axxexs skrev:
Man får börja tävla i RR från man är 13 år. Vilka klasser man får köra bestäms av hur gammal man är. Som 17-åring får man köra i klasser upp till 600cc.
14år är det faktitiskt, men de är ganska snälla med dispans, backlund körde som 12åring, och bör varit 14år de första tävlingarna i STCC klassen..

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
:(
Torkel skrev:
Finns ju tyvärr inget helt bra sätt att lösa problemet, för att få gå licenskurs måste man kunna visa att man behärskar hojen hyfsat, svårt om man inte får träna eftersom man saknar kort!
Dock så tror jag att de allra flesta fjuniorer som har kommit fram de senaste åren via 125jr har kört rätt så mycket cross innan de började med RR (förutom Robban Gull som har kört massor med minimoto). Rekommenderar därför en crosshoj för att få in känslan och reflexerna. Eller så får man hoppas att licensuppkörningen går tillräckligt bra för att man ska få godkänt.
precis synd på ett sätt att man måste ha licens för att träna men positivt på ett annat tänk hur många krascher det skulle bli om ingen behövde licens för att träna. crossar är ju relativt billiga i inköp och bra tränings redskap både körmässigt och konditons mässig (stavning) :tummenupp
får se hur det ser ut i vår

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
bad santa skrev:
precis synd på ett sätt att man måste ha licens för att träna men positivt på ett annat tänk hur många krascher det skulle bli om ingen behövde licens för att träna. crossar är ju relativt billiga i inköp och bra tränings redskap både körmässigt och konditons mässig (stavning) :tummenupp
får se hur det ser ut i vår
jag tycker nog inte det är så synd att man behöver licens för att få träna. RR är en alldeles för farlig sport för det. Jag skulle inte vilja köra en träning bland folk utan licens och kanske t o m inte behärskar hojåkning :död

sandstream

Guest
WASP skrev:
jag tycker nog inte det är så synd att man behöver licens för att få träna. RR är en alldeles för farlig sport för det. Jag skulle inte vilja köra en träning bland folk utan licens och kanske t o m inte behärskar hojåkning :död
Och ändå blandas totala rookisar på hoj med licensåkare som pressar tider på var och varannan bandag :3freak

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
kajlyl skrev:
14år är det faktitiskt, men de är ganska snälla med dispans, backlund körde som 12åring, och bör varit 14år de första tävlingarna i STCC klassen..

Nope, 2004 var det 14 år, 2005 sänktes det till 13.

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Hoj
Ducati 748 SPS
bad santa skrev:
har de inte olika tider på träningar tex en halvtimme för nya förare och sen 30min för "elit" tex

Typ, brukar dela upp mellan A förare och B förare, då inte nödvändigtvis A-licens och B-licens utan mer beroende på vilken fart, typ av cykel etc.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Licens är ett måste..
Jag hade inte kört så mycket innan jag tog min licens, inget A-kort, hade tagit några körlektioner, en bandag på Gotland..
Det handlar om att du ska visa att du kan ta dig runt banan, i hyfsad fart säger dom.
Men för mig som var helt rookie på att köra bana och hoj så gick det i snigelfart först och då var det torrt på banan.
Sen börja det ösregna, fick coachning av Swedie, och helt plötsligt gick allt mycket bättre, då jag till och med fick köra om :banana och åkte hem med licens.

Kraschar du så får du ingen licens.

Har du inte kört bana med hoj, se till att du har någon som kan ge dig tips och råd på hur du ska göra...även hur man hanterar hojen och får bäst fart och bästa kurvtagningen..

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Dom sa på LMS när jag tog att om man kraschade så fick man den inte...
tycker dock inte att om kraschar att man ska få någon licens, krascha kan man göra sen

P@trik skrev:
Var flera som kraschade på min licenskurs, alla fick licensen.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Alicia skrev:
Dom sa på LMS när jag tog att om man kraschade så fick man den inte...
tycker dock inte att om kraschar att man ska få någon licens, krascha kan man göra sen

Finns de som krashar på licenskursen och ha "kört upp" senare med lyckat resultat

Funderar på en sak... varför delar SVEMO ut licenser till folk som blivit kuggade på kursen? (dessutom utan att fråga personen som hållt i kursen om VARFÖR "eleven" blev kuggad)

P@trik skrev:
Var flera som kraschade på min licenskurs, alla fick licensen.

In de senaste åren hos Linköping MS iallafall, hur andra gör vet jag inte

bad santa skrev:
har de inte olika tider på träningar tex en halvtimme för nya förare och sen 30min för "elit" tex

Linköping brukar det bli 2 grupper om det är mycket folk, över och under minuten brukar gälla då...

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
bad santa skrev:
vet ej om denna tråd ska va här men jag chansar.
någon som vet om man kan gå några roadracing kurser har pratat med lms men de har ju bara för yngre är själv 25år.
är sugen på att köpa en banhoj istället för gathoj mest för att jag tycker om att köra fort och då lämpar det sig nog bankörning bättre. nu till min fråga måste man ha A kort för att får banlicen för RR?
kan man Ta Banlicen utan Akort? har kört mc höll på med mc kortet när jag vad 16 men tog det aldrig :3freak mest kanske för att man visste att man inte skulle sitta här idag isåfall nu är man äldre o lite visare :kocko
vad skulle ni göra
gathoj eller banhoj? :confused:

RR Kurser arrangeras av många, i somras hade LMS några dagar för de som ville lära sig använda banan och bli av med lite överlevnadsinstinkter.

Licens behövs inget körkort för.
Helt klart banhoj om du gillar köra fort... först när du kört bana inser man hur jävla farligt det är på vägen ;)

www.lms.se
har lite info på webben om vad som gäller på själva kursen

Reglementet finns på www.svemo.se

Sen för att lära dig köra MC fortare på bana finns det många kurser att välja emellan, Linköping MS kommer nog ha någon/några dag kurs för att lära dig köra fortare kurs.
Fördmoligen steg1 och steg2 kurs..

Sen har ju JohanFÖK o Co kurser också (www.mckursen.nu ??)

//håkan

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
håkan skrev:
In de senaste åren hos Linköping MS iallafall, hur andra gör vet jag inte

Tog licensen på lms i april, det var åtminstonde 2 vurpor +en som tog en liten titt på endurospåret.

Det sas även att om man korsade linjen vid depåutsläppet så kunde man glömma licensen, den korsades vid ett flertal tillfällen en del förare korsade den flera varv på raken.

Sen var det ju ett par förare som hade problem med hojarna och knappt syntes till på banan utan var mest och skruvade i depån.

Vid dagens slut fick iallafall alla sin licens.

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Hoj
-
P@trik skrev:
Tog licensen på lms i april, det var åtminstonde 2 vurpor +en som tog en liten titt på endurospåret.

Det sas även att om man korsade linjen vid depåutsläppet så kunde man glömma licensen, den korsades vid ett flertal tillfällen en del förare korsade den flera varv på raken.

Sen var det ju ett par förare som hade problem med hojarna och knappt syntes till på banan utan var mest och skruvade i depån.

Jag vet att det var några som inte hade cyklar i trim och några som kollade naturen men dessa brukar få en "andra chans" att visa upp sej en tisdag eller så för att bevisa och övertyga Micke att dom ska ha sina licenser....

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
P@trik skrev:

jupp, jag va där också.
Han som hade problem med hojen var med på starterna och teoretiska genomgången.
Klarade starterna bra och körde bra när väl hojen fungerade.

de 2 som du säjer krashade så minns jag 1 som var omkull, men va uppe igen innan nån fattat att han var omkull och körde även resten av dagen

Teori, startträning och kunna köra säkert och konsekvent (inte vajja omkring som en ungtupp på banan) är de kriterier som SVEMO lagt ut.

Vi har flera här på forumet som idag är ganska duktiga förare som har varit på gränsen till att kuggas för att de var för långsamma på licenskursen.

Micke som höll i licenskursen kommer svara på dina frågor senare idag

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...