Roadracingkurser?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
jP skrev:
Jag tror du, med dina år av hoj/rrvana bakom dig, är något blind eller bara glömt vad som krävs för att komma igång och kunna köra hoj om man saknar reell erfarenhet sen tidigare. Inledningsvis handlar det mer om att köra "på rätt sätt" än att köra snabbt. Det är ju även därför man ska ha kört en del hoj innan man går en licenskurs. Mao tycker jag Bad santas morsas råd att först ta kortet inte alls låter speciellt tokigt, det är snarare praktiskt. Kostnaden för att ta kortet är knappast avgörande för huruvida man har råd med rejsing eller inte.

Nä rådet att ta körkort var säkert bra och välmenat. Inget jag opponerar mot!

På en licenskursens "uppkörning" så får man följa efter en föråkare som visar spåret, visar hur man gör när man ska köra ut eller in till depån, funktionärerna flaggar med olika flaggor för att se om "eleverna" uppför sig rätt då, man tränar några starter. Att kunna köra på mc:n krävs då men man behöver inte ha så väldigt mycket erfarenheter bakom sig för att klara dom proven. Att ta körkortet bara för att klara av licensen är överkurs.

Oftast låter det som om man måste ha kört en massa år på banåkning, ha en mentor, skaffat många sponsorer, och helst prestera 1.10 på Kga och 56:0 på Linköping för att ens våga börja ta licens och köra i rookie.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
jP skrev:
Det ena utesluter inte det andra, men det kan knappast vara en nackdel att ta hojkort först/också för att få ännu mer hojvana.

En dag på racerbanan så har man garanterat lärt sig mer än på någon körkortsutbildning.

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
:(
ser att det är dags att hoppa in :)
okey min sitts är följande
är 25år
höll på med mc kortet när jag var 16 (hade bara uppskrivning och uppkörning kvar)men då min mors två arbetskamrater förlorade sina söner i mc olyckor så ville mor att jag skulle vänta med kortet sakt o gjort vi gjorde en liten deal där.(jag fick tillbaks de pengar jag själv lagt ut på kortet)
under tiden så spendera jag lite tid på cross åkning (ej tävling)
under flera år ända sen jag va moppe ålder så har roadracingen legat som ett moln över mig.men har aldrig tagit steget ut för att satsa på det förns nu.
ända banvana jag har är med bil då jag va flitig på banan med min förra leksak en bmw m3.men att köra bil på bana är ju långt ifrån att sitta på en hoj o gasa runt på banan.att köra på gatan har jag inget som helst intresse i.
samma gäller bil körning inget kul att köra fort i trafiken blir bara dyrt och kan kosta ens och säkert andras liv ochså :död.
så ligger det till just nu frågan är hur man ska gå fårn detta till licenstagande :confused:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Svårt eftersom du inte har kort.
Om du känner dig säker på att framföra en hoj säkert så kan du ta licens, men enklast vore ju om du körde på bana några gånger innan. Men då har du problemet att du kan inte köra i RR-gruppen, för du har inte licens, och du kan inte köra i försäkrade för du har inte körkort. Mitt råd: Pröva. Låna en hoj, anmäl dig till licenskursen, öva på en stor parkering om du känner dig ovan vid RR-hojar och sedan får du väl se hur det går. Låna hoj går alltid att fixa.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Som sagt, LMS kommer att hålla en kurs i april. Står det nödvändigaste på www.lms.se, välj roadracing-sektionen och klicka på RR Licenskurs. Det är bara att skaffa en hoj tills dess och dyka upp.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum