Roadracingkurser?

SletEmil

#71 Rookie 600
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Kwackasaki ZX6RR -05
håkan skrev:
Vi har flera här på forumet som idag är ganska duktiga förare som har varit på gränsen till att kuggas för att de var för långsamma på licenskursen.

Micke som höll i licenskursen kommer svara på dina frågor senare idag

Hmm... hur pass långsamma var dom?... Planerar att ta licens till våren men har inte så mycket erfarenhet från bana... Kanske kan köra skapligt fort... hehe... men vill ju inte köra omkull i onödan....

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
SletEmil skrev:
Hmm... hur pass långsamma var dom?... Planerar att ta licens till våren men har inte så mycket erfarenhet från bana... Kanske kan köra skapligt fort... hehe... men vill ju inte köra omkull i onödan....

Tja jag hörde nått om 1:15 tider men jag är inte säker :va

björn

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
GSXR1100R skrev:
Regnade det mycket den dagen :confused:

Ne men gatnissarna är ju övertygade om att deras 55 tider med polaren pärs klocka stämmer :) Där av kanske det inte går så fort som man trodde att det gjorde. Sen är man lite nervös osv...

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
:(
för en som jag som inte kört hoj på ett tag så kanske man kan ta ett par körlektioner på en körskola mm och se kanske fixa en "mentor" som kan lära en lite mer saker inom RR. mckursen.se verkar vettig.

eller som morsan sa när jag prata med henne idag varför inte ta A kortet men sen köpa dig en racinghoj istället för gathoj?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag övningskörde lite privat med farsan för jag hade tänkt ta mc-kortet. Sen kom jag på att jag ville tävla så det blev aldrig något mc-körkort. Första gången jag körde på en bana var på licenskursen. Jag klarade licensen trots väldigt lite mc-vana, har inte ens haft moped eller kört cross.

Så vill du köra på bana och tävla gör det! Gatkörning har inte mycket att göra med tävlingskörning! Vill du köra på gata ta körkort då. Vissa gör båda men det kostar att tävla så många har inte råd med båda.

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
:(
Neutral skrev:
Låter som en bra morsa :yoparty
hon har sina stunder kära mor :hihi

jo som sagt det är ju varken eller. gata eller bana.
garage för en banhoj har jag ca 10min från sviestad kan mer eller mindre gå med hojen till banan :yoparty
som jag sa till en kompis idag som undra varför bara bana?
jo då slipper man få tant agda med gråstarr att köra på en i en korsning plus att harry haffa inte kommer o tar kortet för dig om du har hållt över 50 på rakan :tungan så ren bankörning blir det :D
har fixat så syrrans sambo kommer va sponsor ansvarig.slipad säljare borde passa skitbra för en sån sak

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Hojvana sen innan är ju inte helt dumt, däremot tror jag inte just gatkörning ger något särskilt för roadracing, kan nog vara bra att komma in så "oförstörd" som möjligt..

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
En fråga som kanske inte hör hemma här i RR-forumet men ändå; Om man saknar licens och har fått indraget körkort, vilka bandagar kan man tänkas få köra?
Är det enbart dom som har en "oförsäkrad" grupp? Får man ens köra där?

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Victor skrev:
En fråga som kanske inte hör hemma här i RR-forumet men ändå; Om man saknar licens och har fått indraget körkort, vilka bandagar kan man tänkas få köra?
Är det enbart dom som har en "oförsäkrad" grupp? Får man ens köra där?
Körkort eller licens har alltid krävts på de åkningarna jag varit på.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Axxexs skrev:
Så vill du köra på bana och tävla gör det! Gatkörning har inte mycket att göra med tävlingskörning!

Fel imo om du sen tidigare inte har någon vidare hojerfarenhet och saknar en rr-mentor. På en körskola lär du dig grundläggande broms- & kurvteknik som naturligtvis kan appliceras på en motorbana. Även saker som att kolla långt fram, planera inför nästa kurva i tid, undanmanövrar (av långsamtgående fordon på rr-banor då) o.s.v. Du framställer det som det vore slöseri med pengar att gå på körskola parallellt.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
jP skrev:
Fel imo om du sen tidigare inte har någon vidare hojerfarenhet och saknar en rr-mentor. På en körskola lär du dig grundläggande broms- & kurvteknik som naturligtvis kan appliceras på en motorbana. Även saker som att kolla långt fram, planera inför nästa kurva i tid, undanmanövrar (av långsamtgående fordon på rr-banor då) o.s.v. Du framställer det som det vore slöseri med pengar att gå på körskola parallellt.

Jo man kan läsa det som ett påpekande att det faktiskt inte är en större fördel av ett körkort när man tävlar! Har man kört bankörningar så ok men att köra i trafik är långt ifrån något man lär sig bli snabbare på en bana vilket det handlar om när man tävlar. En motorcykel beter sig helt annorlunda på en rr-bana mot en konbana på körskolan eller nån annanstans främst pga hastigheten. Att kolla långt fram var något som var det första man fick lära sig och det var en sån grej man kunde läsa sig till om hur man skulle göra när man kör bana. När man kör bana så ser du hur andra kör och man fattar ganska så snabbt vilket som är det snabbaste placeringen man ska ha i en kurva. Man behöver inte ta hänsyn till att man ska planera sin placering med tanke på mötande trafik/filbyte mm. När jag läste till körkortet så fanns det många skillnader på gatkörning mot bankörning. Att bromsa i en kurva med mycket nerlägg var något som inte rekomenderades och vid regnkörning så skulle man luta åt andra hållet mot mc:n bl.a.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Axxexs skrev:
Jo man kan läsa det som ett påpekande att det faktiskt inte är en större fördel av ett körkort när man tävlar!

<snip>

När man kör bana så ser du hur andra kör och man fattar ganska så snabbt vilket som är det snabbaste placeringen man ska ha i en kurva.

Jag tror du, med dina år av hoj/rrvana bakom dig, är något blind eller bara glömt vad som krävs för att komma igång och kunna köra hoj om man saknar reell erfarenhet sen tidigare. Inledningsvis handlar det mer om att köra "på rätt sätt" än att köra snabbt. Det är ju även därför man ska ha kört en del hoj innan man går en licenskurs. Mao tycker jag Bad santas morsas råd att först ta kortet inte alls låter speciellt tokigt, det är snarare praktiskt. Kostnaden för att ta kortet är knappast avgörande för huruvida man har råd med rejsing eller inte.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
jP skrev:
Jag tror du, med dina år av hoj/rrvana bakom dig, är något blind eller bara glömt vad som krävs för att komma igång och kunna köra hoj om man saknar reell erfarenhet sen tidigare. Inledningsvis handlar det mer om att köra "på rätt sätt" än att köra snabbt. Det är ju även därför man ska ha kört en del hoj innan man går en licenskurs. Mao tycker jag Bad santas morsas råd att först ta kortet inte alls låter speciellt tokigt, det är snarare praktiskt. Kostnaden för att ta kortet är knappast avgörande för huruvida man har råd med rejsing eller inte.

Nejdå, det tror jag inte alls Axxexs är, utan det är många juniorer som knappt kunnat hålla styrfart genom kurvorna under sina första tävlingar/träningar. För att de ganska snart efter det dängt till och kört ruggigt bra.
Men visst, man ska kunna koppla, svänga och bromsa hjälpligt iaf. Cross/minimoto eller annat tror jag är en fördel, vanlig körskola/körkort skulle jag nog nästan säga är en nackdel..
Dessutom, körskola är dyrt..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Nejdå, det tror jag inte alls Axxexs är, utan det är många juniorer som knappt kunnat hålla styrfart genom kurvorna under sina första tävlingar/träningar. För att de ganska snart efter det dängt till och kört ruggigt bra.
Men visst, man ska kunna koppla, svänga och bromsa hjälpligt iaf. Cross/minimoto eller annat tror jag är en fördel, vanlig körskola/körkort skulle jag nog nästan säga är en nackdel..
Dessutom, körskola är dyrt..

Japp, jag själv hade oturen att köra flera år på gata innan jag började med RR vilket jag lider av ännu, Sturla Borch Fagerhaug 13 år körde typ 1.10 runt Sviestad år 2004, 2005 körde han 56.0 med en 125:a....

Skit i hojkortet och börja med RR så fort som möjligt, ju yngre desto bättre.....

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:

Vilka juniorer har "knappt kunnat hålla styrfart genom kurvorna under sina första tävlingar/träningar. För att de ganska snart efter det dängt till och kört ruggigt bra." OCH inte haft SMC Roadracingfabrik, kompismentor, RR-pojk/flickvän eller RR-farsa bakom sig som kunnat coacha en?

Jag talar alltså utifrån det perspektiv Bad Santa verkar befinna sig, dvs att komma in helt grön i RR-cirkusen, utan att knappt ha kört hoj innan, inte ha något körkort, och inte ens känna någon mentor. Tveksam på om man verkligen får en särskild lyckad start på sin karriär som RR-utövare då.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
jP skrev:
Vilka juniorer har "knappt kunnat hålla styrfart genom kurvorna under sina första tävlingar/träningar. För att de ganska snart efter det dängt till och kört ruggigt bra." OCH inte haft SMC Roadracingfabrik, kompismentor, RR-pojk/flickvän eller RR-farsa bakom sig som kunnat coacha en?

Jag talar alltså utifrån det perspektiv Bad Santa verkar befinna sig, dvs att komma in helt grön i RR-cirkusen, utan att knappt ha kört hoj innan, inte ha något körkort, och inte ens känna någon mentor. Tveksam på om man verkligen får en särskild lyckad start på sin karriär som RR-utövare då.

Nu har jag missat Bad Santa's ålder. Men är han junior, så har han iaf en hel del grejer han kan hoppa på, rr-fabriken borde kunna hjälpa. Eller någon härifrån.
Hela det gänget som började köra 125jr första året, 2002, kunde knappt hålla styrfart i kurvorna på mantorp. På slutet var det helt sanslösa bromsdueller.

Han lär ju knappast känna fler mentorer på körskolan, utan kom ut till banan istället.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Han lär ju knappast känna fler mentorer på körskolan, utan kom ut till banan istället.

Det ena utesluter inte det andra, men det kan knappast vara en nackdel att ta hojkort först/också för att få ännu mer hojvana.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
jP skrev:
Det ena utesluter inte det andra, men det kan knappast vara en nackdel att ta hojkort först/också för att få ännu mer hojvana.

Jo, om han lägger ner 10-15000kr som han istället hade kunnat träna för på banan är det en nackdel, eftersom det inte ger någon fördel.
Så, vill man inte köra på gatan, är pengar slängda på ett körkort nästan garanterat pengar i sjön. Vill man sen ändå köra på gatan, så fine, men något för RR'en ger det inte direkt.

Edit: I sådant fall är det bättre att "privatköra" lite, för att lära sig bromsa, gasa och svänga lite.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum