Rocktråden

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Starstriker skrev:
Klockrent 2005. Klarare, bättre dynamik, bättre kvalitet. Förstår inte ens hur någon kan vara av annan åsikt. Är du en sån som tycker att LP låter bättre än CD också?

Alltså det som låter 100% bäst är ju när man står och lirar 100% Live, mer verklighet än så blir det ju inte. Och 1970 lät det fanimej Live om det....

Bara såna styggelser som att sortera bort brummande förstärkare, oavsiktliga glissandon, feedback, sångares andetag och fingerrörelser hör hemma i eldsjön. Det ska låta att det är människor som spelat in.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Dr.Bike skrev:
Jotack föralldel är det som du säger... men kan nåt vara mer verklighetstroget än originalet????

Skulle inte tro det. :wiggle

Ok, och vad är orginalet i det här fallet ? En LP ? Eller är det ljudet från en konsert man går på? Är inte det kalrare och bättre i verkligheten än vad det är på en LP ? Syftet med digitala medier är ju bla att försöka skapa så bra kvalitet som möjlig på ljudet, och i mina öron är en CD närmare orginalet än en LP.............

Chris Ash skrev:
Alltså det som låter 100% bäst är ju när man står och lirar 100% Live, mer verklighet än så blir det ju inte. Och 1970 lät det fanimej Live om det....

Bara såna styggelser som att sortera bort brummande förstärkare, oavsiktliga glissandon, feedback, sångares andetag och fingerrörelser hör hemma i eldsjön. Det ska låta att det är människor som spelat in.

Jag tycker inte att brummande förstärkare och flåsande sångare har med musik att göra, så för min del får de gärna filtrera bort de oljuden :)

Jonathan

Guest
Dr.Bike skrev:
Äjjsiiidisi hit och äjjsi disi dit! :lol

Nu har du spammat forumet med denna "noise pollution" grupp länge!!

Finns inte EN ENDA ac/dc låt som innehåller mer än TRE ackord.
Enkla slingor.
Enkla riff
Enkla solon.

Det är ju iofs OTOLIGT känsloladdad musik.... och det finns ingen bättre GYM-musik - man orkar lätt 25% till på stången!

Men hallå, när du tar upp ac på listan över bra gitarrsolon, bästa ballad osv då får det vara nog!
AC/DC är rockens analfabeter.
Tunggung på Neanderthalnivå.

Svinbra på ett sätt - MEN! vare sig teknik eller finess förpassar dem utanför alla rockens finrum.

Räddningen är dock känslan, och ja! Jag har i princip alla ac´s plattor ja! :lol

Japp, och jag tänker fortsätta.

Men vem har sagt att man behöver att femtielva olika ackord i en låt för att den ska bli bra ?
Visst, gitarrsolona, finnessen etc. är nog inte deras grej. Men det är ju just det som är så jävla bra!
Att göra så lite som möjligt men ändå få ut så mycket rå, jävlaranamma rock `n roll som dom gör!

Visst erkänner jag att jag är insnöad på AC/DC, det märks väl om inte annat. Men det säger inte att jag inte lyssnar på annat, för det gör jag.
System of a Down har gjort en massa bra saker. Panthera har gjort vissa bra grejer dom med som exempel.. Det är inte ens i närheten av samma musik som AC/DC.

Sen anser jag att dom skapade en ny genre (vilket är en högst personlig åsikt), med deras stil och musik, och det finner jag mkt imponerande.
Ännu bättre är väl att dom än idag håller på, visst inte alls lika bra som det var i slutet på 80-talet, men ändå.
Bäst av allt är att dom kör sin egen grej, vilket du aldrig ser idag där alla tar efter alla etc.

Du får stå ut Dr.Bike. Eller blocka mig :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Starstriker skrev:
Ok, och vad är orginalet i det här fallet ? En LP ? Eller är det ljudet från en konsert man går på? Är inte det kalrare och bättre i verkligheten än vad det är på en LP ? Syftet med digitala medier är ju bla att försöka skapa så bra kvalitet som möjlig på ljudet, och i mina öron är en CD närmare orginalet än en LP.............

Klart LP låter bättre än CD.

Starstriker skrev:
Jag tycker inte att brummande förstärkare och flåsande sångare har med musik att göra, så för min del får de gärna filtrera bort de oljuden :)

Du är tragisk...;)

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Starstriker skrev:
Ditt resonemang talar sitt tydliga språk, och jag drar slutsatsen att du är från landsorten :) Jag klandrar dig inte. Det är inte lätt alla gånger............ :hihi

Edit: Det här inlägget blev helt fel, men skit idet. Jag fick iaf komma med mitt påhopp. Om det sedan har något med tidigare inlägg att göra är irrelevant.
Eller så kan du dra slutsatsen att jag spelar musik och anser att analoga saker är helt klart bättre.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
honkiie skrev:
Eller så kan du dra slutsatsen att jag spelar musik och anser att analoga saker är helt klart bättre.

Vad är det för läskig avatar du har förresten?
Vad spelar du för musik? Själv spelar jag trummaskin :rolleyes:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jonathan skrev:
Japp, och jag tänker fortsätta.

Men vem har sagt att man behöver att femtielva olika ackord i en låt för att den ska bli bra ?
Visst, gitarrsolona, finnessen etc. är nog inte deras grej. Men det är ju just det som är så jävla bra!
Att göra så lite som möjligt men ändå få ut så mycket rå, jävlaranamma rock `n roll som dom gör!

Visst erkänner jag att jag är insnöad på AC/DC, det märks väl om inte annat. Men det säger inte att jag inte lyssnar på annat, för det gör jag.
System of a Down har gjort en massa bra saker. Panthera har gjort vissa bra grejer dom med som exempel.. Det är inte ens i närheten av samma musik som AC/DC.

Sen anser jag att dom skapade en ny genre (vilket är en högst personlig åsikt), med deras stil och musik, och det finner jag mkt imponerande.
Ännu bättre är väl att dom än idag håller på, visst inte alls lika bra som det var i slutet på 80-talet, men ändå.
Bäst av allt är att dom kör sin egen grej, vilket du aldrig ser idag där alla tar efter alla etc.

Du får stå ut Dr.Bike. Eller blocka mig :)

Lyssnar du på annan musik från 70-talet? Det finns nämligen en nästan oändlig källa att ösa ur....

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
honkiie skrev:
Näpp, jag kan inte sjunga och spela samtidigt :gnissla

Du kan alltså sjunga om du inte spelar? Lägg upp nåt acapella då!
Jag tycker att det är dax att du ger dig till känna!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Starstriker skrev:
Du kan alltså sjunga om du inte spelar? Lägg upp nåt acapella då!
Jag tycker att det är dax att du ger dig till känna!
NEVER! Jag sjunger bara full eller ensam eller både och :mattias

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
honkiie skrev:
NEVER! Jag sjunger bara full eller ensam eller både och :mattias

MUAHA. Det skulle ajg vilja se.. När du sitter asplakat på toaringen med en lappin i näven och sjunger ACDC. Ta en bild i helgen vetja och släng upp i krökatråden sen (du vet, din och min tråd)

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
honkiie skrev:
Själv är jag av den bestämda åsikten att det bara är mobbebarn, tjejer och jag vet inte vad jag ska kalla dom* som lyssnar på techno. :)

Men du bor å andra sidan i norrland, så du är ursäktad denna enda gång. Vet du ens vad "techno" är föresten? :tungan
(Jaa, jag vet att detta är rocktråden, men vi är bara på sidan tre och har redan hunnit med att avhandla synthar och mobbade högstadiekids...)

För övrigt håller jag med Jonathan. Enkel och avskalad musik är svårt! Därav AC/DC's storhet. :yoparty

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Halogen skrev:
Men du bor å andra sidan i norrland, så du är ursäktad denna enda gång. Vet du ens vad "techno" är föresten? :tungan
(Jaa, jag vet att detta är rocktråden, men vi är bara på sidan tre och har redan hunnit med att avhandla synthar och mobbade högstadiekids...)

För övrigt håller jag med Jonathan. Enkel och avskalad musik är svårt! Därav AC/DC's storhet. :yoparty
Jag vet vad techno är.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...