Rolandsson avstängd från SM-premiären

Status
Ej öppen för fler svar.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
såja gossar, krama varandra istället för att skälla. Ni blir bara arga :)
Highsider skriver ju att det skall bli en följetong. Följ den och försök sen anlysera vad det handlar om.
Det är väl dessutom inte Benny eller nån annan domare som stänger av nån utan det gör diciplinnämnden.
/Stefan
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Verkar sitta nötter:huvet i diciplinnämnden enligt mig, var det någon eller några som av någon anledning inte gillar Mikael fick chansen att naila honom och tog den chansen fullt ut.
 

Carry ARC

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Ort
Gislaved
Hoj
Nada 01
Jag var TL på tävlingen på Mantorp och vi krävde inte att Rolandsson skulle hjälpa till med någon bärgning. Han var däremot otrevlig mot våra funktionärer vilket inte accepteras. Han ansåg att det skulle flaggats oljeflagg och då det inte gick att se om det var olja på banan så kom det inte ut någon flagga. Det är omöjligt att se en oljesträng med solen i ryggen som posteringen hade. När jag fick rapport om att det låg olja i snabba vänstern innan chikanen så rödflaggade jag. Då hade tyvärr Rolandsson gått omkull, dessutom på samma varv som han som släppte oljan. Ett varv på Mantorp tar ca 1.20...

Vad gäller tiden innan bitr tl gick och ville fråga Rolandsson så råder det delade meningar, kan bara delge er det som hände. Vi i tävlingsledningen diskuterade om beteendet osh beslutade att vi måste höra Rolandsson. Vi beslutade även att vänta till han lugnat sig, så första gången Benny gick fram till honom var ca 45-50 min efter incidenten. Då hade han redan börjat lasta och plocka ihop. Han bad Benny hålla käften och sticka iväg. Vi väntade ytterligare en stund eftersom han fortfarande var oresonlig och gick tillbaka till honom, allt för att försöka reda ut saken,samma svar från Rolandsson. Jag vill inte prata med dig. Därefter så tog vi ett TL beslut på uteslutning och böter. När han delgavs beslutet så knölade han ihop det och slängde det på marken, och vägrade skriva på. Därefter så blir det ett jurybeslut på detta, som han återigen knölade ihop och slängde på marken. Ett sådant beteende tolererar varken jag eller Benny så avstängningen är hel korrekt inom det regelverk som vi har inom idrotten i Sverige. Sedan får Rolandsson lipa hur mycket han vill.

Nog sagt av mig i denna meningslösa tråden.

Carry Mårtensson TL
 

Smagatusk

Guest
Benny är en av Världens bästa. En TL / Domare som alltid gör ett jobb för dig. SOM ALDRIG skulle jobba mot dig som förare. Och NU försöker några. med Sandström i spetsen, pissa på en av klipporna. En av dom överlägset bästa vi har.

Det här är en av anledningarna till att jag lägger av som TL
Fortsätt i samma negativ anda så blir det bra

Stefan carlsson
Roadracingfabriken

Det absolut första S&S3M skriver är att "det är bara en sida av historien", dvs säga att han är öppen för en utveckling av diskussionen och vill ha mer fakta. Att du sen skriver att han "pissar på en av klipporna" är ju bara dumt.
Är du lika benägen att hitta på egna scenarion i raceincidents som du är på att hitta oskrivna rader är det nog lika bra för sporten att du slutar som tävlingsledare.

Och straffen som delas ut tycker jag generellt är för hårda. Tänker på både David Andersson och Rolandsson om det Rolandsson säger är sant.

/Mange, rookie nästa år
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett sådant beteende tolererar varken jag eller Benny så avstängningen är hel korrekt inom det regelverk som vi har inom idrotten i Sverige. Sedan får Rolandsson lipa hur mycket han vill.

Mycket bra agerat...! Svensk idrott i allmänhet och motorsport i synnerhet behöver inga deltagare som beter sig på det sättet, oavsett orsak...!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag var TL...

[Text...]

Nog sagt av mig i denna meningslösa tråden.

Carry Mårtensson TL


Man ser, en till sida i historien :tummenupp

The plot thickens, dam dam dam dam dam...


Låter som att det är ett fall som är rätt omöjligt att med säkerhet bedöma öht om man inte är antingen TL eller förare, och båda har säkert en alldeles uppenbar bild av situationen som nästan lika säkert kommer vara aningen mildare om 3 veckor när båda sidor fått lite perspektiv. Lite sympati på ena sidan, och lite skam på andra kanske kommer om några dar?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ett sådant beteende tolererar varken jag eller Benny så avstängningen är hel korrekt inom det regelverk som vi har inom idrotten i Sverige. Sedan får Rolandsson lipa hur mycket han vill.

Nog sagt av mig i denna meningslösa tråden.

Carry Mårtensson TL
Tack för din version Carry.

Tanken med den här "meningslösa" tråden var just att få fram info om vad som verkligen hände och nu är vi en bra bit på väg.

I övrigt tycker jag att din avslutning om att Rolandsson får lipa hur mycket han vill är opassande för en Svemo-representant.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Och straffen som delas ut tycker jag generellt är för hårda. Tänker på både David Andersson och Rolandsson om det Rolandsson säger är sant.

/Mange, rookie nästa år

Så vad om det tävlingsledningen säger är sant? Det som straffet grundar sig på? Är straffet fortfarande för hårt då? Hur ska vi göra annars? Det är svårt nog att få folk som hjälper till, om dessutom förarna ska bete sig illa åt utan risk för konsekvenser lär det knappast bli lättare.

Hur kan du tycka det är meningslöst att dra din version av vad som hände? Och sjysst attityd du har för övrigt... "Rolandsson lipa"...

Meningslöst för att den här diskussionen är rätt meningslös? Straffet är utdelat, de inblandade är införstådda med det och har hört varandras versioner, troligen mer än en gång.

Om man inte kan vara trevlig mot funkisarna under tävling kan man åtminstone låta bli att säga nåt alls. Skriker man "Det skall du skita i" har man troligen inte fått frågan "Kan du hjälpa till att bärga din hoj?" utan snarare "Hur gick det med dig?". Jag har aldrig hört talas om att nån har bett en förare hjälpa till att bärga, det låter helt befängt.

... som nästan lika säkert kommer vara aningen mildare om 3 veckor när båda sidor fått lite perspektiv. Lite sympati på ena sidan, och lite skam på andra kanske kommer om några dar?

Fast det här var väl i höstas? :va
 

Carry ARC

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Ort
Gislaved
Hoj
Nada 01
Tack för din version Carry.

Tanken med den här "meningslösa" tråden var just att få fram info om vad som verkligen hände och nu är vi en bra bit på väg.

I övrigt tycker jag att din avslutning om att Rolandsson får lipa hur mycket han vill är opassande för en Svemo-representant.

Jag kan hålla med om det sista men tycker att det måste komma fram båda versionerna innan det dras en massa slutsatser, vi får väl vänta på del 2 i highsider innan alla har sin uppfattning klar. Har inget emot Mikael övh

Nu är jag klar tills del 2 kommer.

Carry
 

Smagatusk

Guest
Så vad om det tävlingsledningen säger är sant? Det som straffet grundar sig på? Är straffet fortfarande för hårt då? Hur ska vi göra annars? Det är svårt nog att få folk som hjälper till, om dessutom förarna ska bete sig illa åt utan risk för konsekvenser lär det knappast bli lättare.



Meningslöst för att den här diskussionen är rätt meningslös? Straffet är utdelat, de inblandade är införstådda med det och har hört varandras versioner, troligen mer än en gång.

Jag vill påstå att det är svårare att få folk att tävla. Ska ett straff innebära att hela säsongen är körd? Det är inte så många race på en säsong, så att stänga av en förare så fort de visar lite känslor är inte rätt väg att gå.

Det kan väl inte vara meningslöst att diskutera en dom? David Andersson fick ju sitt straff sänkt vilket innebar att SVEMO erkände sitt misstag.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag vill påstå att det är svårare att få folk att tävla. Ska ett straff innebära att hela säsongen är körd? Det är inte så många race på en säsong, så att stänga av en förare så fort de visar lite känslor är inte rätt väg att gå.

Det kan väl inte vara meningslöst att diskutera en dom? David Andersson fick ju sitt straff sänkt vilket innebar att SVEMO erkände sitt misstag.

Du vill påstå det? Välkommen att arrangera en tävling... ;) I slutändan är det ju ändå så att det är förarna som är beroende av funktionärerna, inte tvärtom. Och funktionärer slutar komma om de inte har roligt eller blir behandlade illa.

Att diskutera det på Sporthoj tycker jag är direkt meningslöst. Nästan samtliga kommentarer kommer direkt ovetande om händelsen i fråga, de enda som vet nåt om det har ju redan diskuterat det. I Anderssons fall var det mycket annat som spelade in och jag har mycket svårt att tro att Sporthoj.com påverkade Riksidrottsnämndens beslut om att korta ner avstängningen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Meningslöst för att den här diskussionen är rätt meningslös? Straffet är utdelat, de inblandade är införstådda med det och har hört varandras versioner, troligen mer än en gång.
Så du tycker inte att man ska kunna diskutera eventuella straff som utdöms av Svemo om det inte görs innan domen har fallit?

Min tanke med tråden var inte att få något straff ändrat eller att hänga ut någon. För mig var avstängningen en nyhet och jag trodde att det kanske var fler som var intresserad av att få bakgrunden från båda sidor. Men det är tydligen samma sak som att "pissa" på folk och att föra en meningslös diskussion...
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Du vill påstå det? Välkommen att arrangera en tävling... ;) I slutändan är det ju ändå så att det är förarna som är beroende av funktionärerna, inte tvärtom. Och funktionärer slutar komma om de inte har roligt eller blir behandlade illa.

Att diskutera det på Sporthoj tycker jag är direkt meningslöst. Nästan samtliga kommentarer kommer direkt ovetande om händelsen i fråga, de enda som vet nåt om det har ju redan diskuterat det. I Anderssons fall var det mycket annat som spelade in och jag har mycket svårt att tro att Sporthoj.com påverkade Riksidrottsnämndens beslut om att korta ner avstängningen.

Det finns ganska många trådar där det diskuteras hur man skulle kunna få fler att delta i tävlingarna. Det är trots allt förarna som ska få ihop det både ekonomiskt och tidsmässigt, så jag vill fortfarande påstå att det är svårare att få folk att tävla. Har inte sett jättemånga trådar hur man ska få in fler tävlingledare. Men jag kan ha fel...

Hur vet du att sporthoj.com inte hade nåt med Anderssons straff att göra? Jag vill minnas att det var en namninsamling här på sporthoj arrangerad av Petter Jansson. Och även om det inte var så, så blev hans straff nerkortat. Och det är ju uppenbart att SVEMO läser här, så varför inte väcka en opinion eller en diskussion? Och ja, nästan alla kommentarer här är funderingar och åsikter. Kom det som en chock för dig?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Så du tycker inte att man ska kunna diskutera eventuella straff som utdöms av Svemo om det inte görs innan domen har fallit?

Min tanke med tråden var inte att få något straff ändrat eller att hänga ut någon. För mig var avstängningen en nyhet och jag trodde att det kanske var fler som var intresserad av att få bakgrunden från båda sidor. Men det är tydligen samma sak som att "pissa" på folk och att föra en meningslös diskussion...

Jo det tycker jag men inte utan samma underlag som straffet grundas på. Diskussioner är nyttigt men i det här fallet är den meningslös eftersom vi bara hör en sida. Om vi från början fått bakgrunden från båda sidor hade man kunnat bilda sig en annan uppfattning, nu hamnar den ena sidan i martyrställning och den andra i försvarsställning istället.

Det är inte kritik mot dig - eftersom bara en sida är 'officiellt' publicerad, där den andra då fick skynda till och skriva ett försvarstal istället, så blir diskussionen meningslös.
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Funktionärerna har inte en susning om hur kraschen har påverkat föraren och vilket skick denne är i.

Det var väl inte du som skrev det här. Absolut inte skulle väl en förnuftig person uttala sig så.... som inte var där.....
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det finns ganska många trådar där det diskuteras hur man skulle kunna få fler att delta i tävlingarna. Det är trots allt förarna som ska få ihop det både ekonomiskt och tidsmässigt, så jag vill fortfarande påstå att det är svårare att få folk att tävla. Har inte sett jättemånga trådar hur man ska få in fler tävlingledare. Men jag kan ha fel...

Hur vet du att sporthoj.com inte hade nåt med Anderssons straff att göra? Jag vill minnas att det var en namninsamling här på sporthoj arrangerad av Petter Jansson. Och även om det inte var så, så blev hans straff nerkortat. Och det är ju uppenbart att SVEMO läser här, så varför inte väcka en opinion eller en diskussion? Och ja, nästan alla kommentarer här är funderingar och åsikter. Kom det som en chock för dig?

Förmodligen har du inte sett de trådarna för att det alltid löser sig i sista stund, arrangörerna får alltid ihop det. Men den dagen vi står där utan tävlingsledare så tror jag ju inte heller att de kommer efterfrågas i trådar på Sporthoj. Vi har också insett att fråga efter ban- eller andra funktionärer på sporthoj är ganska fruktlöst, tyvärr.

Jag skrev på den namninsamlingen också men där hade jag grundmaterialet att tillgå. I slutändan var det dock Riksidrottsnämnden som fattade beslutet och är de på något vis påverkade av diskussionerna på SH så tror jag det är läge för samtliga där att avgå.

Som jag skrev i inlägget precis: åsikter och funderingar är meningslösa och kanske rent av skadliga för sporten (på så sätt att de skapar agg, eller upplevt agg, hos de som på sin fritid gör hela arrangemangen möjliga) om de baseras på bara en sida av en infekterad diskussion.
 

Smagatusk

Guest
Förmodligen har du inte sett de trådarna för att det alltid löser sig i sista stund, arrangörerna får alltid ihop det. Men den dagen vi står där utan tävlingsledare så tror jag ju inte heller att de kommer efterfrågas i trådar på Sporthoj. Vi har också insett att fråga efter ban- eller andra funktionärer på sporthoj är ganska fruktlöst, tyvärr.

Jag skrev på den namninsamlingen också men där hade jag grundmaterialet att tillgå. I slutändan var det dock Riksidrottsnämnden som fattade beslutet och är de på något vis påverkade av diskussionerna på SH så tror jag det är läge för samtliga där att avgå.

Som jag skrev i inlägget precis: åsikter och funderingar är meningslösa och kanske rent av skadliga för sporten (på så sätt att de skapar agg, eller upplevt agg, hos de som på sin fritid gör hela arrangemangen möjliga) om de baseras på bara en sida av en infekterad diskussion.

Är diskussionen vettig och synpunkter kommer fram som påverkar Riksidrottsnämnden så tycker inte jag att de borde avgå, oavsett om den hålls inom nämnden själva eller på SH.

Jag vet att stämningen kan bli ganska hetsk när saker diskuteras, men i just denna tråden kan man titta tillbaka på inlägg #15 och se att det var nog en TL som kastade första stenen.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag var TL på tävlingen på Mantorp och vi krävde inte att Rolandsson skulle hjälpa till med någon bärgning. Han var däremot otrevlig mot våra funktionärer vilket inte accepteras. Han ansåg att det skulle flaggats oljeflagg och då det inte gick att se om det var olja på banan så kom det inte ut någon flagga. Det är omöjligt att se en oljesträng med solen i ryggen som posteringen hade. När jag fick rapport om att det låg olja i snabba vänstern innan chikanen så rödflaggade jag. Då hade tyvärr Rolandsson gått omkull, dessutom på samma varv som han som släppte oljan. Ett varv på Mantorp tar ca 1.20...

Vad gäller tiden innan bitr tl gick och ville fråga Rolandsson så råder det delade meningar, kan bara delge er det som hände. Vi i tävlingsledningen diskuterade om beteendet osh beslutade att vi måste höra Rolandsson. Vi beslutade även att vänta till han lugnat sig, så första gången Benny gick fram till honom var ca 45-50 min efter incidenten. Då hade han redan börjat lasta och plocka ihop. Han bad Benny hålla käften och sticka iväg. Vi väntade ytterligare en stund eftersom han fortfarande var oresonlig och gick tillbaka till honom, allt för att försöka reda ut saken,samma svar från Rolandsson. Jag vill inte prata med dig. Därefter så tog vi ett TL beslut på uteslutning och böter. När han delgavs beslutet så knölade han ihop det och slängde det på marken, och vägrade skriva på. Därefter så blir det ett jurybeslut på detta, som han återigen knölade ihop och slängde på marken. Ett sådant beteende tolererar varken jag eller Benny så avstängningen är hel korrekt inom det regelverk som vi har inom idrotten i Sverige. Sedan får Rolandsson lipa hur mycket han vill.

Nog sagt av mig i denna meningslösa tråden.

Carry Mårtensson TL


Tack för att du klargjorde din bild. Snälla. Lipa och meningslös? Det var väl onödigt? Resten var kanonbra dock.
Till er andra... Finns alltid minst 2 sidor av en historia. Tänk på att vara väldigt tacksamma och snällt inställda till alla funkisar. De gör ett hästejobb många ggr helt gratis. Hade önskat att vi som tävlar kunde gjort mer för dem.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top