Rolandsson avstängd från SM-premiären

Status
Ej öppen för fler svar.

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
För det första har vi bara ena sidan i det här, vilket jag vill påpeka igen då mina tidigare inlägg föregicks av ett "om".

Jag håller naturligtvis med om att man inte har rätt att bete sig som skit. Men det är nog ingen tävlande som inte investerar en hel del tid, pengar och kanske framförallt känslor i sporten. Precis som i alla andra sporter så svider nederlag, om de sker pga av externa faktorer blir man än mer förbannad (torskade placeringar i en kappseglíng en gång pga nån ¤%#& söndagsseglare som gled rätt in i banan, ville fan borda båten och sänka skiten så arga vi var).

Att funktionärerna hade fel är rätt uppenbart, det är inte förarens ansvar och han borde sätta sig i säkerhet och checka av benbrott. Det verkar alla överens om.

Att som förare "bete" sig mot domare är väl också en självklarhet. Men (om) när han nu så snällt han kunde bad Benny återkomma när han fått sänka pulsen och trycka ned lite av adrenalinet så känns det lika självklart att svaret borde vara: "-Självklart, sansa dig lite och kom förbi borta hos mig sen". Inte utförda straff för något som sker när adrenalinet och testosteronet sprutar ur öronen.

Det handlar inte om vare sig regler eller "hur man beter sig", det handlar om lite förståelse för vilka psyken som tävlar på den nivån. Förluster är smärtsamma, kraschser är smärtsamma och av politiker kan man kräva lugn i alla situationer, men inte av idrottsmän.

Men som sagt, det ska bli intressant att få den andra sidan av historien också :).

Intressant att du jämför med kappsegling, eftersom jag tillhör Sveriges mest meriterade seglings och tävlingsledare nationellt. + Att jag seglat ett antal DM, RM, SM, EM och VM som deltagare. Det finns ALDRIG någon ursäkt för dåligt uppförande som deltagare. Jag har seglat med båtar som är mångdubbelt dyrare än vad en banhoj är, oavsett vilken klass man deltager i. Utöver det så började jag på tidigt 80-tal att tävla i Windsurfing, som då var en extrem materialsport, som kostade i paritet med vad en topp SM satsning på hoj kostar idag. Satsat stenhårt med träning 7 dagar/vecka, 52 dagar/år, men aldrig någonsin förudmjukat någon funktionär oavsett vad som hänt. Jag har även själv varit funktionär i världens, medialt, största idrottsevenemang, Americas Cup. Och i sammanhandet är vi alla några jävla amatörer.
Lär er för fan att inse att vår sport är grymt beroende av de ideellt arbetande funktionärer som finns på de banor som vi kör på. Uppträd inte som några jävla ballerinor. Inse fakta, 9 gånger av 10, så är det vi själva som gjort fel. Sen skiter jag fullständigt i om man heter Rossi eller You name it. Det finns ALDRIG någon ursäkt för att uppträda på ett dåligt sätt gentemot en funktionär. Aldrig någonsin. Utan dessa, så finns inte vår sport. Face it!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jo det tycker jag men inte utan samma underlag som straffet grundas på. Diskussioner är nyttigt men i det här fallet är den meningslös eftersom vi bara hör en sida. Om vi från början fått bakgrunden från båda sidor hade man kunnat bilda sig en annan uppfattning, nu hamnar den ena sidan i martyrställning och den andra i försvarsställning istället.
Men om du hade läst artikeln på Highsider hade du sett att Rachid planerar en följetång med konversationen mellan parterna. Hur det kan vara meningslöst förstår jag fortfarande inte.

Funktionärerna har inte en susning om hur kraschen har påverkat föraren och vilket skick denne är i.

Det var väl inte du som skrev det här. Absolut inte skulle väl en förnuftig person uttala sig så.... som inte var där.....
Om du ska kommentera ett inlägg klickar du på "Svara med citat". Som du gör nu är det svårt att veta vem det är du citerar.

Men eftersom det var jag som skrev det du försöker citera ska jag svara dig. Det var en generalisering av hur det är efter en krasch. Funktionärerna har inte en susning om vad som pågår i huvudet på den som kraschar, hur denne mår osv. Funktionärernas jobb är att sätta föraren i säkerhet och få bort hojen. De kan fråga hur föraren mår och beroende på svar vidta de åtgärder som är nödvändiga. Det jag skrev hade alltså inget med den specifika olyckan att göra eftersom det bara är ett fåtal personer som vet vad som hände.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Känns inte bra att Rachid och Higsider försöker skapa ett drev mot SVEMO. Känns allt mer som överdrivna löpsedlar från Aftonbladet med syfte att sälja lösnummer.

Resultatet är att folk som bara läser "löpsedeln" skapar en felaktig bild av händelsen som påverkar vår sport och stämning negativt.

Rachid har en tendens att ibland vara lite väl partisk för att vara en neutralt rapporterande tidning vilket Highsider borde vara. I övrigt tycker jag tidningen är jättebra.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Intressant att du jämför med kappsegling, eftersom jag tillhör Sveriges mest meriterade seglings och tävlingsledare nationellt. + Att jag seglat ett antal DM, RM, SM, EM och VM som deltagare. Det finns ALDRIG någon ursäkt för dåligt uppförande som deltagare. Jag har seglat med båtar som är mångdubbelt dyrare än vad en banhoj är, oavsett vilken klass man deltager i. Utöver det så började jag på tidigt 80-tal att tävla i Windsurfing, som då var en extrem materialsport, som kostade i paritet med vad en topp SM satsning på hoj kostar idag. Satsat stenhårt med träning 7 dagar/vecka, 52 dagar/år, men aldrig någonsin förudmjukat någon funktionär oavsett vad som hänt. Jag har även själv varit funktionär i världens, medialt, största idrottsevenemang, Americas Cup. Och i sammanhandet är vi alla några jävla amatörer.
Lär er för fan att inse att vår sport är grymt beroende av de ideellt arbetande funktionärer som finns på de banor som vi kör på. Uppträd inte som några jävla ballerinor. Inse fakta, 9 gånger av 10, så är det vi själva som gjort fel. Sen skiter jag fullständigt i om man heter Rossi eller You name it. Det finns ALDRIG någon ursäkt för att uppträda på ett dåligt sätt gentemot en funktionär. Aldrig någonsin. Utan dessa, så finns inte vår sport. Face it!

Detta var ett mycket bra inlägg,
Kan en person inte respektera och uppföra sig bland andra människor oavsett sammanhang, borde man allvarligt överväga en KBT behandling. Annars är risken stor att betendet eskalerar och i nästa fas börjar personen att använda händer och fötter för att kommunicera.

Respekt kan man aldrig "kräva", det förtjänar man genom sina ord och handlingar varje dag, och imorron är en ny dag.

/KentW
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Intressant att du jämför med kappsegling, eftersom jag tillhör Sveriges mest meriterade seglings och tävlingsledare nationellt. + Att jag seglat ett antal DM, RM, SM, EM och VM som deltagare. Det finns ALDRIG någon ursäkt för dåligt uppförande som deltagare. Jag har seglat med båtar som är mångdubbelt dyrare än vad en banhoj är, oavsett vilken klass man deltager i. Utöver det så började jag på tidigt 80-tal att tävla i Windsurfing, som då var en extrem materialsport, som kostade i paritet med vad en topp SM satsning på hoj kostar idag. Satsat stenhårt med träning 7 dagar/vecka, 52 dagar/år, men aldrig någonsin förudmjukat någon funktionär oavsett vad som hänt. Jag har även själv varit funktionär i världens, medialt, största idrottsevenemang, Americas Cup. Och i sammanhandet är vi alla några jävla amatörer.
Lär er för fan att inse att vår sport är grymt beroende av de ideellt arbetande funktionärer som finns på de banor som vi kör på. Uppträd inte som några jävla ballerinor. Inse fakta, 9 gånger av 10, så är det vi själva som gjort fel. Sen skiter jag fullständigt i om man heter Rossi eller You name it. Det finns ALDRIG någon ursäkt för att uppträda på ett dåligt sätt gentemot en funktionär. Aldrig någonsin. Utan dessa, så finns inte vår sport. Face it!

Jag är funktionär på Sviestad till och från och jag har aldrig fått skit av någon förare, men däremot massor med tumme upp från förarna efter avslutat race och det är trevligt som fan.
Jag kör en del bana och jag anser att man som förare ser väl om det hänt nått och det kan vara risk för skräp/olja på banan,, lite självbevarelsedrift är väl bra att ha.

Bra skrivet, lite artighet är gott för alla.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Intressant att du jämför med kappsegling, eftersom jag tillhör Sveriges mest meriterade seglings och tävlingsledare nationellt. + Att jag seglat ett antal DM, RM, SM, EM och VM som deltagare. Det finns ALDRIG någon ursäkt för dåligt uppförande som deltagare. Jag har seglat med båtar som är mångdubbelt dyrare än vad en banhoj är, oavsett vilken klass man deltager i. Utöver det så började jag på tidigt 80-tal att tävla i Windsurfing, som då var en extrem materialsport, som kostade i paritet med vad en topp SM satsning på hoj kostar idag. Satsat stenhårt med träning 7 dagar/vecka, 52 dagar/år, men aldrig någonsin förudmjukat någon funktionär oavsett vad som hänt. Jag har även själv varit funktionär i världens, medialt, största idrottsevenemang, Americas Cup. Och i sammanhandet är vi alla några jävla amatörer.
Lär er för fan att inse att vår sport är grymt beroende av de ideellt arbetande funktionärer som finns på de banor som vi kör på. Uppträd inte som några jävla ballerinor. Inse fakta, 9 gånger av 10, så är det vi själva som gjort fel. Sen skiter jag fullständigt i om man heter Rossi eller You name it. Det finns ALDRIG någon ursäkt för att uppträda på ett dåligt sätt gentemot en funktionär. Aldrig någonsin. Utan dessa, så finns inte vår sport. Face it!

Vad häftig du e som seglat massa stora race. punkt

Hur du läser in hela ditt ovan agg mot mitt inlägg när:

Agile: "Jag håller naturligtvis med om att man inte har rätt att bete sig som skit."
Agile: "För det första har vi bara ena sidan i det här, vilket jag vill påpeka igen då mina tidigare inlägg föregicks av ett "om"."
Agile: "Men som sagt, det ska bli intressant att få den andra sidan av historien också."

Var sa jag i seglingreferensen att jag tyckte det var ok att skälla på funkisar? Exemplet i fråga gällde en söndagsseglare som inte hade på banan att göra öht.

Hur tror du att en Am-Cup besättning skulle reagera om de vid ett rundningsmärke var tvungna att slå en extra gång för att det låg en funktionärsbåt och guppade mitt i banan? Så att de tappade några båtlängder mot deras kombattent? Bjuda på en öl på kvällen!? Knappast!! Det skulle sväras, skrikas och ryckas protestflagg hej vilt. Om du nu seglat på SÅ hög nivå borde du va väl bekant med de rätt häftiga temperament som finns på en stor del av båtarna.

I jämförelsens namn.. Hur ofta "kraschar" båtar pga yttre omständligheter? Hur ofta skadar sig folk? Hur ofta körs tusenlappar sönder pga andras fel (instrasslade nylonblåsor undantaget, race-incidents)?

Så snälla, lägg in ord i munnen på mig som inte stämmer.

/ Tävlingsfunktionär
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men om du hade läst artikeln på Highsider hade du sett att Rachid planerar en följetång med konversationen mellan parterna. Hur det kan vara meningslöst förstår jag fortfarande inte.

Följetången finns där inte nu och på det sättet och med det som finns att läsa så blir diskussionen meningslös - för, som jag skrev innan, nu har vi en sida som sitter i försvarsställning och har alla ögonen på sig istället för att båda sidor har lika mycket fokus direkt. Det är ju klassisk kvällstidningstaktik, att publicera en sida först för att folk ska sätta sig in i det och ta ställning först innan man ger andra sidan också. På det sättet får andra sidan kämpa mycket mer för samma 'anseende', det är mycket svårare att få folk att ändra åsikt än att skapa en.

Det är alltså den nuvarande diskussionen jag tycker är meningslös och, som Munken skriver, skapar den bara negativ stämning när vi, som jag sagt hundra gånger säkert, borde jobba tillsammans som aktiva och förbund.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Om jag är häftig eller ej har inte att smack med tråden eller diskussionen att göra, så lägg ner personangreppen.
Det var du som drog upp seglingen som argument.

Och det hör till vanligheterna oavsett vilken nivå man tävlar på, att båtar körs sönder pga yttre omständigheter, OCH pga av andra båtar.

Det finns ett hetsigt temprament, bland seglare oxå. Och varesig bättre eller sämre ju högre upp i hierarkin du kommer.
Men medvetet arbetar man betydligt mer med regel 69 idag, både nationellt i Sverige, och internationellt.

Och att ditt exempel med funktionärsbåt vid rundningsmärke skulle vara en utopi kan du glömma, betydligt värre incidenter än så både har skett och kommer att ske. UTAN att man ger sig på funktionärer.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Lär er för fan att inse att vår sport är grymt beroende av de ideellt arbetande funktionärer som finns på de banor som vi kör på. Uppträd inte som några jävla ballerinor. Inse fakta, 9 gånger av 10, så är det vi själva som gjort fel. Sen skiter jag fullständigt i om man heter Rossi eller You name it. Det finns ALDRIG någon ursäkt för att uppträda på ett dåligt sätt gentemot en funktionär. Aldrig någonsin. Utan dessa, så finns inte vår sport. Face it!
WORD...! Precis denna text borde ingå i licensen...!

Det finns inga ursäkter för att bete sig illa mot en funktionär. Den som sysslar med sådant bör bestraffas extremt hårt. Om detta förstör säsongen, sponsringen, ekonomin eller till och med hela karriären för den bestraffade är i sammanhanget fullständigt ointressant...! Detta handlar enbart om att skydda det fåtal frivilliga och ofta gratisjobbande funktionärer vi har...!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om jag är häftig eller ej har inte att smack med tråden eller diskussionen att göra, så lägg ner personangreppen.
Det var du som drog upp seglingen som argument.


Nej, dina seglingsmeriter har inte heller mkt med tråden att göra.

Jag tog ett exempel från en annan sport för att:

- Distansiera situationen
- Poängtera att saker hände i "stridens hetta"
- Visa på mänskligheten i reaktionen när en tävlande blir "störd" av yttre omständligheter

I samma inlägg skriver jag att beteendet givetvis inte är ok. Så vad är din poäng?


(Likheterna med funktionärer mot segling har jag svårt att se däremot. Funkisbåtarna ska inte va i närheten av de tävlande om det inte rör sig om räddning, och det tvivlar jag på att besättningar blir förbannade för om nån är i vägen. Har du sett "betydligt värre" så känns det katastrofalt i mina ögon. Jag har inte seglat internationell, men har ett hundratal starter, och att funktionärsbåtar skulle va i vägen har aldrig nånsin ens slagit mig som problem.)

Kan vi släppa det, eller börja hata varandra via PM istället?
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Hallå! Man ska visa respekt för alla människor, inte bara mot funktionärer och domare. Även ni som tjafsar ska visa respekt gentemot varandra. Backa hem nu och ta en nypa frisk luft....
Våren är här och med den hojsäsongen!!!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är alltså den nuvarande diskussionen jag tycker är meningslös och, som Munken skriver, skapar den bara negativ stämning när vi, som jag sagt hundra gånger säkert, borde jobba tillsammans som aktiva och förbund.
Men det här är ju bara början. Vi ska ju få båda sidors versioner inom sin tid så jag förstår fortfarande inte vad som är fel att diskutera. Vi är väl förhoppningsvis normal begåvade människor som fattar att Rachid vill vinkla sina nyheter åt ett visst håll. Att en TL går in och svarar i tråden är ju bra även om tonen som så ofta är hård och på gränsen till otrevlig. Att påstå att någon kan få lipa så mycket de vill är inte att visa respekt.

Du verkar precis som Stefan mest vara intresserad av att sopa hela saken under mattan eller i vilket läge tycker du att man kan börja diskutera en sån här sak om det ens ska göras?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Du verkar precis som Stefan mest vara intresserad av att sopa hela saken under mattan eller i vilket läge tycker du att man kan börja diskutera en sån här sak om det ens ska göras?

Sopa under mattan? Nej. Diskutera med alla fakta? Ja.

Som jag skrivit i fyra inlägg tidigare: den här vinklingen gör debatten meningslös för den sätter folk i en ställning de inte borde behöva vara i.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Varför inte bara låta föraren vara om man nu märker att han är förbannad istället för att vara på och gång på gång som sedan blir till ett straff.
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Som TL försöker jag alltid sopa ner skräp. Hellre fria än fälla, om det går. Nästan alltid löser man problem på plats.
I den här tråden har alla en åsikt, som jag tycker skall respekteras. Det finns just inget rätt eller fel. Det finns åsikter.
Har man fimpat av en förare, gissar jag att man gjort det på ett sätt som är korrekt. Att man följt regelboken. Att man tagit steget är den enda följden man kunnat ta. Inte (som jag sa) pissat på någon. Ingen vill jävlas bara för att det kan göras. VI kör det här tillsammans. Så kanske, bara kanske, har någon gjort fel, och fått ett straff.
På samma sätt som jag kanske parkerat min bil fel. Böter. Men du får inte köra på bilen, hur jävla illa den än står.
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Jag hoppas Rolandsson kommer tillbaka, ordentligt jä-a förbannad och vispar om ordentligt. Använd det här på rätt sätt
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Allt är bara en personlig vendetta
Lika som Björn A å Svensken..
Undrar när svensk roadracing fattar att man ska vara om kunderna...lite badboy karaktärer behövs i detta flata land...å just det perra. Varför älta detta på SH när det står på Highsider. Snart ska man väl ha reda på om vilka som rakar pungen med vinkelslip...:arsele

Perra börja kör igen i stället så slipper du va så nyfiken...då är du där det händer.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
När Disciplinnämnden utdelar ett straff till en roadracingförare borde det väl stå på något officiellt ställe på svemo.se? Finns väl ingen anledning att tysta ner ett beslut? Om man utdelar ett straff borde väl det även fungera som en förvarning till andra förare angående liknande situationer som kan uppstå i framtiden?

Min målsättning är bara att få ut information i ärendet genom att höra alla parter och sedan få till en diskussion om det döms för hårda bestraffningar eller ej.
Tex som Svenskens straff för ett år sedan. Rolandsson fick böter och uteslöts ur tävlingen på Mantorp Park i höstas. Utöver det uteslöts han från alla tävlingar i två veckor under premiärdelen av säsongen.

Blir det inte lite kaka på kaka med alla bestraffningar?

Vi har många väldigt duktiga funktionärer och tävlingsledare här i Sverige. Men alla kan göra misstag. Förare bestraffas med böter, uteslutning mm, vad händer när och om en tävlingsledare gör fel? Har vi för hårda bestraffningar och får man dela ut tre bestraffningar för ett fel?
 

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1100 F, och en trave smått
Du har ju alltid möjligheten att överklaga till RI. Det betyder ju inte automatiskt att du får rätt, men det är en utomstående enhet. Som ändock har vårt regelverk att följa.
Jag har fått bra med skit som TL. Bl.a. flög en förare in på raceoffice i Falkenberg och skulle döda alla som satt där, efter att fått en tjuvstart tilldömd. Benny Mårtensson valde att fria, med anledningen att han vid tillfället var redigt upprörd. Efter några minuter lugnade allt ner sig och ingen var död eller begraven. Så visst går det att fria.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top