SilverWolf
Medlem
För det första har vi bara ena sidan i det här, vilket jag vill påpeka igen då mina tidigare inlägg föregicks av ett "om".
Jag håller naturligtvis med om att man inte har rätt att bete sig som skit. Men det är nog ingen tävlande som inte investerar en hel del tid, pengar och kanske framförallt känslor i sporten. Precis som i alla andra sporter så svider nederlag, om de sker pga av externa faktorer blir man än mer förbannad (torskade placeringar i en kappseglíng en gång pga nån ¤%#& söndagsseglare som gled rätt in i banan, ville fan borda båten och sänka skiten så arga vi var).
Att funktionärerna hade fel är rätt uppenbart, det är inte förarens ansvar och han borde sätta sig i säkerhet och checka av benbrott. Det verkar alla överens om.
Att som förare "bete" sig mot domare är väl också en självklarhet. Men (om) när han nu så snällt han kunde bad Benny återkomma när han fått sänka pulsen och trycka ned lite av adrenalinet så känns det lika självklart att svaret borde vara: "-Självklart, sansa dig lite och kom förbi borta hos mig sen". Inte utförda straff för något som sker när adrenalinet och testosteronet sprutar ur öronen.
Det handlar inte om vare sig regler eller "hur man beter sig", det handlar om lite förståelse för vilka psyken som tävlar på den nivån. Förluster är smärtsamma, kraschser är smärtsamma och av politiker kan man kräva lugn i alla situationer, men inte av idrottsmän.
Men som sagt, det ska bli intressant att få den andra sidan av historien också .
Intressant att du jämför med kappsegling, eftersom jag tillhör Sveriges mest meriterade seglings och tävlingsledare nationellt. + Att jag seglat ett antal DM, RM, SM, EM och VM som deltagare. Det finns ALDRIG någon ursäkt för dåligt uppförande som deltagare. Jag har seglat med båtar som är mångdubbelt dyrare än vad en banhoj är, oavsett vilken klass man deltager i. Utöver det så började jag på tidigt 80-tal att tävla i Windsurfing, som då var en extrem materialsport, som kostade i paritet med vad en topp SM satsning på hoj kostar idag. Satsat stenhårt med träning 7 dagar/vecka, 52 dagar/år, men aldrig någonsin förudmjukat någon funktionär oavsett vad som hänt. Jag har även själv varit funktionär i världens, medialt, största idrottsevenemang, Americas Cup. Och i sammanhandet är vi alla några jävla amatörer.
Lär er för fan att inse att vår sport är grymt beroende av de ideellt arbetande funktionärer som finns på de banor som vi kör på. Uppträd inte som några jävla ballerinor. Inse fakta, 9 gånger av 10, så är det vi själva som gjort fel. Sen skiter jag fullständigt i om man heter Rossi eller You name it. Det finns ALDRIG någon ursäkt för att uppträda på ett dåligt sätt gentemot en funktionär. Aldrig någonsin. Utan dessa, så finns inte vår sport. Face it!