BlodpuddingDelux
Medlem
Provkör. Provkör. Provkör. Och välj sedan.
Jo, det ska jag. Men om jag inte sållar lite först så kommer jag bli utkastad från mc-butiken efter att ha provkört ett 20-tal hojar och inte ens kommit halvvägs! ?
Dessutom så är det vissa butiker som bara har en enda intressant model. Och iom att alla butiker jag hittat har legat långt bort så blir det mycket kommunalt åkande (jag äger inget fordon alls i dagsläget).
Du har åsikter om vikt men som du själv skriver har fördelningen av vikten stor betydelse. Titta inte bara på specifikationerna utan undersök hur de känns i verkligheten.
Jo, men som sagt, det är inte trivialt för mig att ta mig till dessa butiker. Och jag tänker mig att någon här kanske vet hur dessa modeller har sin vikt fördelad, eller kan tipsa om modeller som dom vet har låg tyngdpunkt. Eller kanske kan informera om vilken siffra man ska titta på i specifikationerna, som anger tyngdpunkten (det borde ju gå att mäta fram, och definiera enligt en standard).
Om t.ex någon kört både en BMW F750 GS (eller liknande modell med avseende på storlek, tyngd, tyngdpunkt och enkel/tung att flytta för hand) och en Triumph T120 så kanske jag i ett enda svep kan få reda på att dom är ganska lika i det avseendet (dvs jag tar nog bort från min lista, eller flyttar långt ner), eller att T120 är smidigare (och då åker den upp i topp på min lista).
Likaså skriver du om bättre/sämre bromsar. Jag tvivlar på att det har någon egentlig betydelse eftersom du talar om vanlig landsvägskörning. Skall du inte jaga varvtider på bana så spelar det mindre roll. Nästan ingen modern hoj är dålig i det här avseendet.
Du har förmodligen helt rätt. Jag ska inte köra bana.
Men dom andra punkterna då? T.ex ökad risk för rost på vissa modeller. Eller dåliga stötdämpare. Är dom som skriver om de dåliga stötdämparna på Kawasaki Vulcan S Tourer överdrivet petiga/känsliga, eller kan det ligga något i det? Det kanske man inte hinner känna av ordentligt efter en kort provkörning. Och jag tror definitivt inte att dom låter mig provköra så pass länge att jag hinner bedömma risken för rostbildning
Skall du skjutsa i "30/50km/h" (vem f-n kör så sakta? ) så duger vilken 250 som helst.
Som sagt, hon föredrar den hastigheten, vad jag har märkt. Hon klagar inte högljutt om jag kör 70 eller 90 eller så, men motorvägsfart verkar hon tycka är obehagligt på en hoj. Delvis har det att göra med en olycka hon var med om på en landsväg i hennes hemland för ett par år sen.
Och jag kan faktiskt till viss del uppskatta att köra i lägre hastigheter ibland jag också. Man kan finna njutning i det, bara i en annan form, helt frikopplat från allt vad adrenalin heter.
Men som sagt, oavsett hur sakta jag kör när hon sitter på, så vill jag ju fortfarande ha lite muskler under huven när jag kör själv. Ingen raketfart, men runt 600cc räcker nog utmärkt för mig.
Slutligen, köp en begagnad. Om du köper en ny och ångrar dig tappar du väldigt mycket pengar om du vill sälja om ett år. Köper du begagnat blir den ekonomiska smällen i regel betydligt mindre.
Jo, men det är ju just därför jag vill göra ett riktigt ordentligt förarbete innan köp. Jag vill verkligen sikta på att hitta en hoj som jag inte ångrar senare. Det har funkat utmärkt när det gäller hyr-hojar (bortsätt från passagerarkonforten då, som sagt), så varför ska det inte funka när jag provkör och sen köper?
Det finns många nackdelar med begagnat. Köp från privatperson är uteslutet för min del (pga bristande kunskaper och inga mc-vänner inom landets gränser), så där försvinner en stor del av utbudet. Jag är inte heller intresserad av gamla modeller, eller hojar som kört långt, eftersom då är risken större att det blir större kostnader i underhåll (som måste ske på verkstad, som sagt).
Men visst, en demohoj eller väldigt lättkörd begagnad, av modell säg 2018+, skulle kunna vara aktuellt. Men jag ser ingen anledning till att inte gå igenom för och nackdelar (som ovan) även på en sån hoj, och få feedback här.