Roliga anekdoter vid kk-tagning

Rumpelstiltskin

Man ska inte kasta kniv i kuvös.
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Västsverige
Hoj
Suzuki 1127 +OR50
En tråd för dom som har en rolig fadäs runt sitt kk tagande att dela med sig av. (Typ Pölsa som mötte uppkörningsbilen i rondellen.)

Själv körde jag ifrån uppkörningsmannen på kurvig 70 väg utan mittlinje (hela körbanan får ju då utnyttjas), samt fick soppatorsk på uppkörningen. Lätt stressad blev jag när soppan tog slut. Men kortet fick jag.
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Killen före mig va så nervös på säkerhetschecken så han glömde av allting
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Chronic(tror jag det va) hade några fadäser sina första uppkörningar :hihi Han skrev om det i någon annan tråd men nu hittar jag det inte.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag drabbades hårt.

Jag blev kuggad för två fingergrepp på bromsen.

Morsan försökte muta VV gubben o slanga upp en bunt hundringar - de vart säkert några tusen - visst det vart 15 år sen nästan men det var nog en del cash.

Jag skämdes som en gris när jag såg henne me sedelbunten o gubben sa " nä - det går nog inte"

Men nått år senare när jag råkade ut för en incident och höll på att krocka så vart jag glad att jag blev kuggad.
Vissa bågar kan man köra lungt med tvåfingergrepp även i hög fart men just den jag hade då krävde fullt utslag -inga fingrar mellan handtaget och bromsgreppet.
 

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Jag kan ju berätta om min uppkörning.

Jag hade lånat en Suzuki 750 som jag skulle köra upp med och man var ju lagom nervös inför uppkörningen redan ifrån början.

På väg mot uppkörningen åkte jag via Gullmarsplan och sedan mot huddingevägen och stannade vid rödljuset i korsningen vid gamla årstalänken.
Det var långa köer i höger körfält med folk som skulle ut på årstalänken, i vänster körfält står en buss men mittenfilen var helt tom ända fram till rödljuset. För Er som inte vet hur det såg ut där innan så var det en lång nedförsbacke i en högerkurva som slutade med en korsning.

Då jag stått still i ca 5-10 sekunder så ser jag något i backspegel och börjar fundera sen säger det pang och jag flyger ut i korsningen, jag hade ingen möjlighet att flytta på mig eller göra något åt det. Som tur var så hade cykeln ett 4-2 system och den vänstra ljuddämparen tog den värsta smällen.
Med mer tur än skicklighet så lyckades jag hålla mig kvar på cykeln och klarar att hålla den upprätt, men fick duktigt ont i mitt vänstra ben som träffades i smällen. (utan skydd hade jag nog gjort illa mig riktigt ordentligt)

Blinkers, bakljus, skylthållare mm var trasiga och vänstra ljuddämparen var böjd uppåt i nästan 90 grader.

Detta var alltså 1h innan uppkörning. :näsblod

Jag trodde så klart att det var helt kört, men vi gjorde vårt bästa i alla fall. Som tur var så hade vi en nästan likadan hoj som vi temporärt kunde sno blinkers och bakljus ifrån. Resten satt någurlunda och ljudämparens hölje var faktiskt helt vilket gjorde att det trots allt gick att köra med cykeln.

Vi stod och meckade tills ca 10 min innan uppkörningen då vi fått allt på plats.
Jag hade lugnat ner mig lite men hade fortfarande så ont i benet att jag knappt kunde stödja på det. Det gjorde ont bara att växla.

Det blev inte lättare av att farsans polare kört upp på samma ställe ett par år tidigare och berättade att han blivit kuggad 6 ggr där. Och här kommer jag som privatist!

Riktigt nervös, med ett ben som värkte mer än lovligt så körde jag upp, fick göra om 70 bromsningen en gång innan han var nöjd och klarade sedan lappen.:tummenupp
 

JohnnyPark

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Ort
Lund
Hoj
Monster S2R -05
När jag tog c-kort körde jag mot rött men fick ändå kortet. (Lite OT, förlåt..)

Det hela utspelade sig i Östersund och i just den här t-korsningen är det egentligen huvudled där jag åkte. Men för att underlätta för bussarna (gul) så är det trafikljus uppställda där men som bara slås på när bussarna kommer. Jag (blå) kom alltså nerifrån och ljuset slog om till rött och jag stannade såklart.

Han: "Varför stannar du?"
Jag: "För att det är rött...?" Börjar bli lite nervös och osäker på om jag har gjort fel.
Han: "Men det där gäller ju inte dig"
Jag: "Eeehh nehe.. vem gäller det då?" Tänkte att han kanske försöker testa mig.
Han: "Det är ju bara för att bussarna ska kunna svänga ner här, kör nu!"
Jag: "Men alltså.."
Han: "Kör nu! Det är ju kö bakom!"
Jag: "Jaja ok!"

Jag körde mot rött och svängde vänster mitt framför en buss och frågar: "Men om bussen ska svänga vänster då? Hur går det till?" Han blir helt ställd, sitter tyst en stund och funderar. Sen säger han "Hmm.. oj det tänkte jag inte på. Måste kolla upp det där.." Men kortet fick jag iallafall! :tummenupp

ckort.jpg
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Körde upp för tung hoj på Bromma (GSX 750 ES med megafonsystem). Kontrollanten tyckte väl att hojen lämnade en del att önska men godkände den. Mitt problem var att jag enbart kört cross/offroad innan, på konbanan skrapade jag fotpinnar, avgassystem och annat i varje sväng och för att göra saken bättre var det frost på väg till uppkörningen. Trots detta och enorm nervositet gick allt bra (förutom att man var blåkyld efter en hel dag på hojen i +2, hade man kortet så hade man)
 

caz

Popcornansvarig
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XJ Diversion 600 - Letar efter en R6 från ~ 03
Jag kan ju berätta om min uppkörning.

Jag hade lånat en Suzuki 750 som jag skulle köra upp med och man var ju lagom nervös inför uppkörningen redan ifrån början.

På väg mot uppkörningen åkte jag via Gullmarsplan och sedan mot huddingevägen och stannade vid rödljuset i korsningen vid gamla årstalänken.
Det var långa köer i höger körfält med folk som skulle ut på årstalänken, i vänster körfält står en buss men mittenfilen var helt tom ända fram till rödljuset. För Er som inte vet hur det såg ut där innan så var det en lång nedförsbacke i en högerkurva som slutade med en korsning.

Då jag stått still i ca 5-10 sekunder så ser jag något i backspegel och börjar fundera sen säger det pang och jag flyger ut i korsningen, jag hade ingen möjlighet att flytta på mig eller göra något åt det. Som tur var så hade cykeln ett 4-2 system och den vänstra ljuddämparen tog den värsta smällen.
Med mer tur än skicklighet så lyckades jag hålla mig kvar på cykeln och klarar att hålla den upprätt, men fick duktigt ont i mitt vänstra ben som träffades i smällen. (utan skydd hade jag nog gjort illa mig riktigt ordentligt)

Blinkers, bakljus, skylthållare mm var trasiga och vänstra ljuddämparen var böjd uppåt i nästan 90 grader.

Detta var alltså 1h innan uppkörning. :näsblod

Jag trodde så klart att det var helt kört, men vi gjorde vårt bästa i alla fall. Som tur var så hade vi en nästan likadan hoj som vi temporärt kunde sno blinkers och bakljus ifrån. Resten satt någurlunda och ljudämparens hölje var faktiskt helt vilket gjorde att det trots allt gick att köra med cykeln.

Vi stod och meckade tills ca 10 min innan uppkörningen då vi fått allt på plats.
Jag hade lugnat ner mig lite men hade fortfarande så ont i benet att jag knappt kunde stödja på det. Det gjorde ont bara att växla.

Det blev inte lättare av att farsans polare kört upp på samma ställe ett par år tidigare och berättade att han blivit kuggad 6 ggr där. Och här kommer jag som privatist!

Riktigt nervös, med ett ben som värkte mer än lovligt så körde jag upp, fick göra om 70 bromsningen en gång innan han var nöjd och klarade sedan lappen.:tummenupp

Var det gullmarsplans skola??

Jag körde med dem, och använde deras ena Suzuki 750 (inte den som de kallar DAMcykeln) under hela min utbildning. Hade med den cykeln väldigt lätt för att köra de låg/hög -fartsbanorna.

Jag hade uppkörning på måndag och var väl som alla andra nervös som fan och dyker upp på skolan och får höra att en person hade kraschat med den cykeln som jag skulle köra upp på, och att jag skulle få köra på damcykeln, som enligt honom var exakt likadan, men med lite snävare styre.

Under uppvärmningen så satte jag ingen av de olika banorna så jag var på ruskigt dåligt humör på väg till uppkörningen och svor flertalet tillfällen för mig själv mot den "idiot" som hade kraschat bara dagarna före min uppkörning.

Men det gick vägen till slut, tack gode gud för det!

Vi ses på vägarna..
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
En kille som körde upp samtidigt som mig hade kopplat bort frambromsen på sin 125'a. "Helt livsfarligt, man flyger nästan över styret!" var förklaringen.
Bromsprovet gick inte helt enligt boken om man säger så...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag körde mot rött och svängde vänster mitt framför en buss och frågar: "Men om bussen ska svänga vänster då? Hur går det till?" Han blir helt ställd, sitter tyst en stund och funderar. Sen säger han "Hmm.. oj det tänkte jag inte på. Måste kolla upp det där.." Men kortet fick jag iallafall! :tummenupp
:hihi Hehe, vilken av stjärnorna var det då?
 

rials

Racing Is A LifeStyle
Gick med
19 Apr 2004
Ort
älvsjö
Hoj
triumph daytona 675( grå)
Körde upp i huddinge med min r6:a, under manöver provet så vinkade han in mig å sa: "det är ingen djävla roadracing bana det här" tyckte väl jag inte behövde lägga ner så mkt...

sen under själva trafik delen, så åkte vi runt vi huddinge sjukhus, där en tjej(otroligt snygg:tuttar ) och jag släpper av gasen och njuter av hon som går över... då kommer uppkörningsförättaren och blåser om, kliper nästan tjejen!

pratade med killen när vi kom tillbaka, då var hans svar : "du behöver inte bromsa så djävla hårt, höll juh på att bromsa in i dig"

hehe allså satt han och sov ...


men kortet har man:yoparty
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Körde upp med sporthoj. Inspektörn´, som sedemera visade sig själv ha en gammal XL el likn, hade inte så mkt erfarenhet av plastraketer. Efter säk.kollen så är det dags att leda runt hojjen för garagesvängen. Då jag gjort det lägger han ut begränsningarna (plankor) och tar till ca 2 METER EXTRA!:) . Jag bara stirrar på karln, -Ja de är ju så svåra att svänga med de där hojjarna, säger han. Den garagevändningen blev ju stor som en normal rondell.

Bara att tacka och ta emot.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
En tråd för dom som har en rolig fadäs runt sitt kk tagande att dela med sig av. (Typ Pölsa som mötte uppkörningsbilen i rondellen.)

Själv körde jag ifrån uppkörningsmannen på kurvig 70 väg utan mittlinje (hela körbanan får ju då utnyttjas), samt fick soppatorsk på uppkörningen. Lätt stressad blev jag när soppan tog slut. Men kortet fick jag.

Låste framhjulet när man skulle bromsa ned och svänga undan "älgen" hade inte övat mycket inbromsning i regn...Men jag fortsatte och bromsa till stillastående och inspektören bara log och sa, tänk på att det är halt, gör om..
Kortet fick jag:tummenupp

Vet en Kille som kör HD som körde ikull på uppkörningen och bröt ena armen:huvet
 

Dark_Messenger

Guest
Inte på uppkörningen då men väl första gången när man skulle göra det sk "bromsprovet" i 50, 70 o 90 med körskoleläraren. Brassade på och slaskade upp hojen i en fet stoppie på 90-provet. Körskoleläraren var hyfsat vit i ansiktet kan jag säga.
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
När jag körde upp för 125a för första gången (av två) var det riktigt svinhalt på området jag skulle köra konbanan på (old-school versionen alltså). Redan på uppvärmningen kände jag på mig att det skulle gå dåligt (riktigt, riktigt halt). Första försöket lyckades jag riva en kon men jag fick en chans till. För er som är för unga för att komma ihåg gamla versionen så bestod sista delen av en inbromsning på begränsad sträcka. Lyckades låsa framhjulet och slog i backen hårt :huvet

Blir svart ett par sekunder och när jag återfår medvetande ser jag bakhjulet ligga och snurra. Första reaktionen var komiskt nog att bli förbannad på sig själv för att jag eventuellt skadat bågen :D Förättaren springer fram till mig och frågar hur jag mår, varpå jag svarar:

- Jorrå, bara bra (lögn). Nästa gång tar jag det!
- Du.... det blir nog ingen nästa gång.

Körde upp 2 veckor senare utan vurpor eller andra incidenter! :yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vet en Kille som kör HD som körde ikull på uppkörningen och bröt ena armen:huvet


Det låter som vår plutons stolpskott! Vi skulle bli MC-ordonanser och för att bli det måste man ha minimum A eller B-kort vilket vårt stolpskott saknade. I samband med en ledighet skulle han fixa både A och B.
Måndag morgon var han tillbaka fortfarande utan nåt körkort men med armen i mitella.

Det var inte det enda vårt stolpskott lyckades med under 7 månader...
 

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Z750 -04
Jag var så nervös att jag tappa hojen. Precis efter att Uppkörningsgubben och hans lärling kommit fram och hälsat så skulle jag leda ut cykeln från där jag parkerat den, bakhjulet fastna mot en grästuva på marken ,jag fick hojen för långt ifrån mig och jag tappade hojen... Min lärare som satt en bit ifrån, stirra å tänkte "Vafan håller hon på med nu då??" Det undrade nog inspektörerna me..
haha de va pinsamt.

Men sen sket jag i det å själva uppkörningen gick bra iaf:D
 

Optimus Prime

:Þ(Ÿ)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
CRF 450
Inte på uppkörningen då men väl första gången när man skulle göra det sk "bromsprovet" i 50, 70 o 90 med körskoleläraren. Brassade på och slaskade upp hojen i en fet stoppie på 90-provet. Körskoleläraren var hyfsat vit i ansiktet kan jag säga.



Det gjorde jag på uppkörningen (eller kanske inte den fetaste men en stopie var det) han sa gör om, samma sak igen då sa han " aja, det är ju kontrolerat så" svårt att hålla ner asset när man övat i några mån på att få upp det =)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top