Roliga anekdoter vid kk-tagning

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jag körde också fel. Skulle tagit höger i en rondell men fortsatte rakt fram istället. Så det var bara att vända i rondell #2 lite längre fram och köra tillbaka igen. Jag fick lappen ändå :)
 

V.J

Tänk efter, före
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Östhammar
Hoj
Honda nsr
När jag körde upp i mitten av sommaren för lätt-mc kort så höll jag nästa npå att komma försent! Jag hade varit och övat på banerna där vi skulle samlas flera gånger men hade helt plötsligt tappat bort mig helt, väl där 5 minuter innan det skulle börja och stressad som f*n så går krypbanan riktigt bra som jag fick börja med. Därefter var det dags för högfartstestet. Efter att ha rundat konerna bra hela vägen så slog jag till den sista. Bara att göra om sa "gubben"...
När jag sen gjorde om den fick jag panik inför inbromsningen till garagevändningen efter serpentin banan och låste bakhjulet totalt. Det blev en 4 meters "drifting" runt pilonen,( kändes som att jag fick till det bra endå) men det var ju bara att packa ihop och åka hem!
 

fleetwood

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Gbg
Hoj
1985 Honda NS400R
När jag skulle köra upp för lätt cykel nån gång på 80-talet var det en annan kille med, - han såg ut som HA-aspirant, vägde säkert 160 kg och hade väst o hela kittet. Hans "weapon of choice" - en blårykande sleten Suzuki GT125 som väl hade 12 hästar eller nåt (när den var ny). När vi ska göra bromstesterna så kommer grabben knappt upp i 70 knyck med rishögen...efter ett antal försök och dividerande med uppkörningsläraren så kör han åt andra håller för att få medvind och lyckas spränga 80km/h-vallen iaf och godkänns...
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Jag körde upp -01 och var nervös som fan.. jag var tvungen att åka till kiruna för att köra då man inte kunde göra det där jag växte upp (lite norrlänsk håla med ett trafikljus som aldrig fungerade:3freak ) Så jag och en polare kopplade upp min rf 900r på ett släp och åkte uppåt. När vi var framme så började jag tjata med dom andra som var där och fick höra rykten att gubben som var där visst var stenhård och hellre kuggade än friade. man blev ju inte mindre nervös av det direkt... ja ja men jag tog mig samman och fixade bromsprov och garagevändningen mm.. sen var det dags att åka ut och köra i trafik och jag var nummer 2 på listan. ännu lite smånervös såg jag gubben och killen som var först köra iväg, och när det hade gått 1 timme så började vi som satt där bli jäääävligt nervösa av väntan... varför tog det sån tid? hur mycket måste man bevisa åt gubben???
Det gick en över en halvtimme till och äntligen så kom dom, shit tänkte jag gubben är hård!
på en gång när dom var klara så frågade jag killen hur dom kunde köra så länge... gubben måste ju vara stenhård?
Nääeee sa killen... vi drog iväg och efter 5 minuter sa gubbe åt mig att köra till en mc firma här i närheten, han var tvungen och köpa olja till hojen så jag satt där och väntade på att han handlade och fyllde olja... sen sa han att han inte hade käkat nån frukost och var vrålhungrig så vi drog till sibylla och käkade korv och tog en mjukglass och njöt av solen och snackade om hojar:D sen drog vi tillbaka hit, så jag har nog bara kört i 15- 20 minuter!!
....Efter det så var jag inte nervös mera, fixade uppkörningen och drog iväg och köpte mig en mjukglass.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
När jag körde upp för lätt-mc för 3 år sedan pajade com utrustningen efter 500m, började skaka på huvvet och vifta för att visa att nåt hade hänt. Men han åkte kvar bakom, så jag fortsatte rakt fram enda tills jag kom till Jakobsberg centrum, där körde han om mig och frågade vad jag sysslade med.

-Eeh jo jag hör ju inte dig..

Stog i Jakobsberg ett tag och fixade allting. När vi sedan börjar åka så hör jag verkligen hur det pajar igen, så han kör upp bredvid mig vid nästa rödljus och säger att jag ska kolla i bakspeglarna inför varje korsning för att se om vi ska svänga nånstans.. Det var en rätt svettig uppkörning kan jag meddela.

Men lappen klarade jag. Och nu i våras när jag körde upp för tung så fick jag samma uppkörningsförättare. Han visste väl att jag kunde köra i trafik, så det blev grusväg och massor av konstiga vägar. Men klarade mig denna gång också :)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tog mitt kort i Falun, gick intensivkurs och en av Stockholmarna som var med lyckades kvadda den sprittnya Suzuki 800 Maraudern TRE gånger på en vecka!

Måndagen började med att vår lärare drog iväg och hämtade ut en sprillans Marauder med 0mil på mätaren, och senare samma dag lägger killen från stockholm omkull hojen i ett bromsprov. Han lyckas sedan lägga hojen 2ggr till under samma vecka. Den cykeln såg välanvänd ut sen kan jag lova....

Det värsta va att grabben faktiskt fick kortet också, med tanke på hur kass han var på att köra så hade det nog varit bäst om han inte fått det. :rolleyes:
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Körde upp i falun, vid en trevägskorsning hade alla rött ljus och vi stog där en liten stund. Jag bytte fil så jag fick närmare till ljusen. Väntade lite till, all trafik stog fortfarande still.
"Det här verkar ju konstigt" eller nått hörde jag i hörlurarna, jag börjar tuta på bilarna framför som sakta åker iväg, kollar så ingen annan är påväg in i korsningen och sedan gasar vidare.

Trodde redan att jag inte skulle få kortet då jag kört fel en gång och nästan åkt ifrån uppkörningskontrollanten två gånger. Kan säga att det är riktigt drygt och vänta in kontrollanten, dvs stå till höger i en skymd högersväng då jag hade åkt tillräckligt långt ifrån han..

Men kortet fick jag!

Han komenterade inte ens rödkörningen när han gav mig lappen :va
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
När jag körde upp för "begränsad" så var det en privatist som kom och lastade av en gammal Gt125a (ser ut ungefär som en Puch Dakota). vi andra tre som skulle köra stog bakom ett hörn och ser bara när killen kommer och vänder för att ta fart på bromsprovet.. När han Gazzar på allt han har för att komma upp i stadiga 90km/h och sedan slänger sig på bromsen så glidar han på framdäcket tills det säger krasch och han glider med hojen (som nu är i princip helt förstörd) fram till uppkörningskontrollanten som säger att han nog inte kommer få en ny chans den dagen :D
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
KK för bil; Räcker upp långfingret år en "medtraffikant" för att påvisa min åsikt om dennes uppträdande i trafiken. Det ogillades av kontrollanten som gav mig kortet med ett uttalandet... "Du är godkänd men man -behöver- inte göra sådana gester som dy gjorde men jag håller med om att han var en idiot"

KK MC; vi är 4st som ska köra upp. min skyddsutrustning underkändes då ryggskydd saknades, fick låna skolans 10cm förkorta skinnställ istället. uppkörningen gick iaf bra och körde hem utan övningsvästen på
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
En rätt rolig grej när en tjejkompis skulle köra upp hände.

En mycket kaxig kille skrävlade och skröt för gruppen som skulle köra upp över hur duktig han var på att köra. Bakhjulet, ligga över 200 blås etc... :)näsblod, vilken övningskörning det har varit... )

Så, manöverprovet de skulle börja med var ju bara en skitlöjlig formalitet för honom.

Vid broms/väjningen bromsade han bara med bakbromsen förutom sista försöket där han nitade frambromsen och lyckades att lägga cykeln. (off roadare)

Tjejkompisen klarade sig galant och killen fick höra en del gliringar innan han smet iväg från det misslyckade provet...:D
 

Tall

Böjlig
Gick med
14 Feb 2008
Ort
Numera Halmstad
Hoj
MV Agusta F4
När jag skulle köra upp för lätt cykel nån gång på 80-talet var det en annan kille med, - han såg ut som HA-aspirant, vägde säkert 160 kg och hade väst o hela kittet. Hans "weapon of choice" - en blårykande sleten Suzuki GT125 som väl hade 12 hästar eller nåt (när den var ny). När vi ska göra bromstesterna så kommer grabben knappt upp i 70 knyck med rishögen...efter ett antal försök och dividerande med uppkörningsläraren så kör han åt andra håller för att få medvind och lyckas spränga 80km/h-vallen iaf och godkänns...

Hahahahaha! :tummenupp
 

Aeng

Medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Visby
Hoj
Yamaha Tenere 700
Den dagen jag körde var det ca 12 grader kallt och upp stod regnet som spön backen! Jag hade en kvinnlig körkortsförättare som för övrigt var rätt så söt (för att vara körkortsförättare alltså)! När jag klarat av säkerhetskontrollen så frågor hon helt iskallt om jag inte vill ta visa henne var jag bor någonstans!! Min "manshjärna" går på högvarv för att tolka vad hon menade med det egentligen och samtidigt hör jag mig själv svara...

"Men du, kan jag inte åtminstone få testa o köra upp först!!"

Jag inser direkt att jag mycket väl kan vara långt ute på hal is nu, men hon bara gav mig ett oansträngt, brett leende utan att kommentera mitt uttalande! Vi körde förbi min lägenhet o jag pekade ut den i förbifarten... kortet var 30 min senare kirrat o det hela kändes ganska mycket bättre på en gång!!
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Tog det lätta kortet vid 16 års ålder, så jag tänkte när man fyllde 18 att nu är det juh bara en uppkörning (behöver inte skriva teorin). Så jag ringde och bokade en tid, köpte min hoj (660in). Åkte väl runt en 100 mil innan uppkörningen på hojen för att lära känna den (själv). Sen på uppkörningsdagen så hoppar jag upp på hojjen och beger mig mot tullinge. Är nästan framme och klockan är väl runt 12 tiden. Kör in på området och det enda jag ser är poliser överallt (är väl nån skola där eller nått). Svetten bara rann ner för ryggraden och jag trodde att nu är det kört FAN när man kommit så nära. Men puttrar förbi alla som ingenting har hänt och kan bege mig mot uppkörningen.

Stannar cirka 50 meter innan där jag ska vara och hoppar av hojen och börjar leda den. Kommer ner till samlingsplatsen där några andra är. Så kommer gubben fram till mig och frågar om lite reg bevis och grejjer. Allt klappat o klart, nu åker vi ut mot konbanan.

Jag som inte tagit några lektioner på körskolan har juh egentligen ingen större koll på vad som ska göras. Kom ihåg lite från mitt lätta mc-kort men inte var det mycket. Gubben ber mig göra en säkerhetskoll på hojjen. Själv tänkte jag "fan skulle pluggat mer på detta". Men kollar alla lampor, klämmer och känner på lite slangar, testar dämparna etc. Tror faktiskt att det såg ut som jag gjort det 1 miljon gg även fast jag inte visste riktigt vad man skulle kolla. Han tyckte iaf att det räckte och godkände det!

Nu ville han att jag skulle köra konbanan. Då frågade jag han: "- Hur ska jag köra?", fick lite konstiga blickar av han, men han förklarade lite snabbt hur jag skulle köra. Tror mer på att han hade tanken att jag bara var lite nervös. Iaf sätter mig på hojen och ska nu plöjja igenom konbanan. Inga problem felfritt från början, men det gick lite väl fort tyckte han.

Bromsprovet gick inte lika bra i början fick sån jävla kort sträcka att gasa på så det är klart att jag åker upp på bakhjulet det första jag gör, ner med hojjen snabbt som fan och fortsätter gasa, vid inbromsningen så låser sig bakbromsen, detta hände även en andra gång. Nu börjar jag bli lite irriterad så jag tänker när jag gasar upp, "fan nu skiter jag i bakbromsen". Bromsar in med ett leende bakom hjälmen och gubben kommer fram och säger "perfekt, nu åker vi ut en sväng".

Tror vi åkte landsväg i ungefär 5 minuter, sedan i ett litet villa område ca 2 minuter sen var det klart. Så kommer han fram till mig med sina anteckningar i handen och säger "jag har egentligen bara en fråga, hur kom du hit?". Så ler han lite", jag svarade såklart: "farsan skjutsade vi hade hojen på släpkärra". Så säger han "vad gör du om du inte klarat kortet nu då?". Självsäker som jag är så säger jag "men det har jag nog gjort". Så gav han mig lappen och säger "jag tyckte jag såg dig påvägen hit när jag hade en annan uppkörning". :hihi
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
När jag skulle bromsa från 90 under uppkörningen för lätt mc så sa kontrollanden till mig att "du behöver inte pressa upp den till precis 90, jag vet att dom är ganska sega dom där 125:eek:rna". Det roliga var att sträckan man skulle accelerera på var hur lång som helst och att hojen var trimmad med större cylinder etc. Men jag puttrade på i 70-80 eftersom jag fick :D

Under körning i manöverbanan då jag körde upp för mellankort så regnade det och var ca 10-12 grader. I kombination med MT21 offroaddäck så var ju inte greppet det bästa, så jag gick in på sladd i slutet av banan där man ska vända. Var lite nervös då jag kört klart men kontrollanten tyckte att det såg ut som om jag hade bra kontroll på hojen så det var inga problem. Denna dag så var det även en extra kontrollant från vv som övervakade hela processen, men allt gick bra och kortet fick man :)
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Jag råkade köra ifrån min handledare efter en utart. chansade på att jag skulle hinna framför några bilar men det gjorde inte han. i hörsnäckan ropade han att jag skulle svänga vänster nästa avfart men den hade jag redan åkt förbi. slutade med att jag fick irra runt själv i 5 (kändes som 15) minuter innan jag hittade honom igen, men det gick bra.
 

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nej, tyvärr
Kass som jag var sumpade jag de två första uppkörningarna på teknikdelen.
Tredje satt bättre, och jag fick i fotpinnen på en sjuttiväg utan mittlinje. Kändes fantastiskt bra med lite revanch. Fick tråkigt nog ingen kommentar om mitt stordåd, men lappen värmde gott ändå.
 

pola

Längtar till sommaren
Gick med
1 Apr 2007
Ort
Hos farmor
Hoj
zx10r 07
gjorde en riktigt fett stoppie på bromsprovet var på körförrättaren säger:
Har du gjorde det någon annanstans också?:va
Blev lätt nervös och svarade:
Ja, det har väl hänt...:rolleyes:
Var på hans svarade:
Jaha, med en stor suck

Fick kortet iaf :yoparty
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kass som jag var sumpade jag de två första uppkörningarna på teknikdelen.
Tredje satt bättre, och jag fick i fotpinnen på en sjuttiväg utan mittlinje. Kändes fantastiskt bra med lite revanch. Fick tråkigt nog ingen kommentar om mitt stordåd, men lappen värmde gott ändå.

Supa mina 2 första jag med. Surt då, jävligt gött i efterhand då jag toh mellan istället. Lyckdes spruta gnistor med stödet eller fotpinnen påväg ut på en accelerationssträcka som svängde. TYdligen blev gubben bakom livrädd. Vet inte om han blev rädd att jag skulle vurpa eller varför. Fick dock kortet.

Min körlärare berättade att han under en tur till bulltofta banan för att ha halkkörning såg någon köra MC-banan med en goldwing:D
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Körde upp i uppsala med någon Bo tror jag att han hette. :va Jäkligt skön gubbe som brukade köra upp med bil fast fick rycka in som MC-kontrollant under säsong.

Jag var sist av 3 personer och tjejen som var först skulle köra med något customaktigt som hon inte riktigt hade koll på så hon lyckades slå ned koner på snabba banan 2 gånger i rad. Men hon fick ett försök till för att han var så snäll men även då slog hon ned en kon på slutet men fick bara kommentaren "Fick nån humla i ögat där på slutet men det såg väl bra ut". :D

Sen när jag skulle köra trafik så lyckades jag köra fel säkert 3 gånger då uppsala var förvånansvärt svårt att hitta i så när vi kommer tillbaka till VV så ber jag så mycket om ursäkt för någon rondell där för det hängde grenar ivägen för skylten (vilket det iofs gjorde) och blabla. "Nae, tyvärr" säger han då.. "Jag har redan godkänt dig" :yoparty Fifaan vilka sega 2 sekunder innan han sa det, ville fan både slå till och krama om honom samtidigt. :tungan

Edit: Har för övrigt också lyckats göra en stoppie på bromsprovet på en annan uppkörning som jag missade. Fast det berodde inte på inbromsningen.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Låg i mina 50 på väg mot en korsning när det gröna ljuset slog om till gult. Tyckte det skulle se dumt ut om jag nitade framför en korsning, så jag körde rakt på och såg i min backspegel kontrollanten bromsa och skaka uppgivet på huvudet, medan jag började leta efter en lämplig ficka att stanna i medan jag väntade in honom. Efter det var jag hundra på att jag hade missat lappen (misstänkte att han hade uppfattat det som att jag körde mot rött), så jag var helt lugn och körde som jag brukar och bara väntade på att få order att vända tillbaka till körskolan. Det hände inte, utan när han gav mig lappen tipsade han mig bara om att man brukar bromsa inför korsningar.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top