H3dlund
Sporthojsnörd
Jag är uppvuxen i ett vedeldarhushåll och det är inget jag skulle låta mina barn genomlida... Försök att ta en dusch på morgonen, icke! Vänta en timme innan vattnet har blivit varmt om det har slocknat under natten.
Ge sig ut på vintern för att dra hem träden du får kapa samtidigt, bara för att markerna inte håller för traktorn om det inte är tjäle.
Sen stå och hugga skiten i flera veckor, stapla minst en vecka och sedan köra in det i huset.
För att inte tala om hur mycket rök det luktade om alla kläder då tvättstugan låg vägg i vägg med pannrummet...
Jag har fjärrvärme. Det är dyrt men jag har inte gjort något åt det sedan jag flyttade in mer än att justera upp och ned kurvan litegrann.
Jag har två kaminer varav en är installerad och det har inte eldats många kg björk i den än, jag har dock några kubik liggandes som väntar på att klyvas. Det känns som att jag har vettigare saker att göra på den tiden det tar att klyva skiten och bära in den.
Haha känner igen det där! Flyttade in i första egna huset för 3 år sen, med vedpanna, kommer aldrig mer i hela mitt liv bo i bostad där det behövs eldas för att få värme. Nu står det en ståtlig jordvärmepanna där förra äckelpannan stod. Enda som eldas nu är pengar.
Gamla pannan var inget att ha kvar, så ser man till mellanskillnaden mellan ny vedpanna och jordvärme var det värt varenda krona. Driftskostnaden per månad är förvånande låg ändå faktiskt. Har en vedspis i köket kvar och en kamin i vardagsrummet, används bara för mysfaktorns skull på vintern. Spar så lite om man ska snåla med att stödvärma med dessa som många gör...
Men lite kul är det och se på kompisens fader, som spenderar många kvällar och helger för att köra timmer i skogen. Allt ska tas hand om, kapas, klyvas, ställas iordning. Så mycket tid som går åt så förstår jag inte hur folk orkar fortsätta.