Rookie 600 - kan det vara något?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nyteknik skrev:
Hur menar du?

QUOTE]


Tja enligt teorin så bör man ju med 1L hoj bromsa in i kurvan, vända rätaupp ge fullt. 0.6L så måste man ge gas inann böjen för att få med farten ut. Detta är ju inget nytt för dig som kör tvitakt.


björn
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
ecce skrev:
Tja enligt teorin så bör man ju med 1L hoj bromsa in i kurvan, vända rätaupp ge fullt. 0.6L så måste man ge gas inann böjen för att få med farten ut. Detta är ju inget nytt för dig som kör tvitakt.


björn
Nja, jag gasar knappast innan en sväng. Däremot bromsar jag så sent och lite som möjligt, kör med avslag genom större delen av svängen (för att inte störa fjädringen och kunna hålla så hög kurvhastighet som möjligt) och ger gas så tidigt och jämnt/mjukt som möjligt.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nyteknik skrev:
Nja, jag gasar knappast innan en sväng. Däremot bromsar jag så sent och lite som möjligt, kör med avslag genom större delen av svängen (för att inte störa fjädringen och kunna hålla så hög kurvhastighet som möjligt) och ger gas så tidigt och jämnt/mjukt som möjligt.


Då får du nog lära om lite, trodde att ni körde så i 250. Min erfarenhet när jag körde 55:eek:r är att man måste köra på det sättet. 600 är väl en blandning mella 1000 och 250 med allt vad det innebär. Själv tyker jag att det är en kanon klass men det börjar ryktas om att jag ev byter med vi får se...


björn
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jag har tänkt att köra r 600 nästa år och funderar på att köpa en nyare standar hoj kanske byta fram fjädringen va lite inne på att ta ha en SS men sen jag har börjat köra med Don q och sett hur snabbt det faktiskt går att köra med en standard 600 av nyare modell så tror jag det kvittar hänger nog mer på föraren :tummenupp
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Gottis skrev:
Jag har tänkt att köra r 600 nästa år och funderar på att köpa en nyare standar hoj kanske byta fram fjädringen va lite inne på att ta ha en SS men sen jag har börjat köra med Don q och sett hur snabbt det faktiskt går att köra med en standard 600 av nyare modell så tror jag det kvittar hänger nog mer på föraren :tummenupp



Visst hänger det på föraren, men man behöver ju inte göra svårare för sig. Kittat är snabbare.


björn
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
coolare att piska någon med en standard hoj med :tungan

inte för att jag skulle göra de...

men får se vad som dyker upp nu när säsongen är slut :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Gottis skrev:
Jag har tänkt att köra r 600 nästa år och funderar på att köpa en nyare standar hoj kanske byta fram fjädringen va lite inne på att ta ha en SS men sen jag har börjat köra med Don q och sett hur snabbt det faktiskt går att köra med en standard 600 av nyare modell så tror jag det kvittar hänger nog mer på föraren :tummenupp
Håller med, det tar många pass innan man har nytta av en kittad hoj, iof så är bra fjädring guld värd men om man har 110 eller 130 på slangen ger bara marginellt resultat på våra knixiga banor i Sverige, A-torp är gynnsam för effektmonster men på Knudan kvittar det, 125R går nästan lika fort som NSB.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nyteknik skrev:


Slå på gasen så fort du släppt bromsen. 600 har inte den efekten som krävs för att åka riktigt fort utan den tekniken på LMS. Självklart är detta minna erfarenheter och jag är långt ifrån snabb.


björn
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
ecce skrev:
Slå på gasen så fort du släppt bromsen. 600 har inte den efekten som krävs för att åka riktigt fort utan den tekniken på LMS. Självklart är detta minna erfarenheter och jag är långt ifrån snabb.


björn

Låter i mina öron som en märklig körstil, är det fler fyrtaktsåkare än du som kör så? Om man behöver gasa innan svängen så kan man ju lika gärna gå in i den hårdare....

Nyteknik: Tror iofs en modern 600 kan vara en rätt trevlig bekantskap på bana, mycket pulver och mycket varv är aldrig fel. Men jag har kärat ner mig för mycket i 125:eek:rnas chassiegenskaper och anorektiska vikt att jag bara inte kan tänka mig ett byte... :kär

Men tänk på att ett fyrtaktsras inte är en rolig historia när det väl inträffar. När min SS600 skar var det ju bara att kassera motorn eller lägga astronomiska summor på renovering. Den motorcykeln som inte behöver underhållas med jämna mellanrum finns inte. Det finns tex inga speciella tvåtaktskullager eller tvåtakts-växellådsdrev.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Låter i mina öron som en märklig körstil, är det fler fyrtaktsåkare än du som kör så? Om man behöver gasa innan svängen så kan man ju lika gärna gå in i den hårdare....
Så tänkte jag med. Om man behöver gasa mellan broms och apex har man bromsat för tidigt.

Chris Ash skrev:
Nyteknik: Tror iofs en modern 600 kan vara en rätt trevlig bekantskap på bana, mycket pulver och mycket varv är aldrig fel. Men jag har kärat ner mig för mycket i 125:eek:rnas chassiegenskaper och anorektiska vikt att jag bara inte kan tänka mig ett byte... :kär
Visst inser jag att en gathoj är mindre "giftig" än en racer. Men jag tror att jag skulle tycka om det turbinliknande/mjuka effektregistret och att slippa ägna så mycket tid åt hojen hemma och i depån.

Chris Ash skrev:
Men tänk på att ett fyrtaktsras inte är en rolig historia när det väl inträffar. När min SS600 skar var det ju bara att kassera motorn eller lägga astronomiska summor på renovering. Den motorcykeln som inte behöver underhållas med jämna mellanrum finns inte. Det finns tex inga speciella tvåtaktskullager eller tvåtakts-växellådsdrev.
Visst måste även en fyrtaktare underhållas. Men håll med om att det är en enorm skillnad mellan en tvåtaktsracer och en fräsch fyrtaktare i standardskick. Åh vad skönt att bara smörja kedjan, fylla på bensin och rengöra kåpglaset från insekter...
:tummenupp
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Låter i mina öron som en märklig körstil, är det fler fyrtaktsåkare än du som kör så? Om man behöver gasa innan svängen så kan man ju lika gärna gå in i den hårdare....
Sorry om jag lägger mig i men eftersom ämnet är intressant så är det svårt att låta bli.

När jag var på kurs på LMS fick vi prova att bromsa klart och växla ner före kurvan för att kunna ge gas redan i ingången.
Kändes väldigt mjukt och fint, hojen satte sig perfekt med mina mått mätt.

Om jag har förstått det hela rätt så bromsar de snabba pojkarna i tex NSBK en bit in i kurvan, passerar max nerlägg för att sedan ge fullt ut ur böjen.
Någon som vet om det stämmer?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nyteknik skrev:
Så tänkte jag med. Om man behöver gasa mellan broms och apex har man bromsat för tidigt.
Missförstår ni inte varandra? Direkt efter bromsningen när man styr slår man väl på så pass gas att man neutraliserar chassit, om man kör på fullt avslag så blir hojen framtung (när den har mycket motorbroms som en 4t har) och den kan ju vara ohälsosamt. Runt apex börjar man slå på för att accelerera.

Kanske så han menade? :va
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Visst måste även en fyrtaktare underhållas. Men håll med om att det är en enorm skillnad mellan en tvåtaktsracer och en fräsch fyrtaktare i standardskick. Åh vad skönt att bara smörja kedjan, fylla på bensin och rengöra kåpglaset från insekter...
:tummenupp

Jo det är det, men jag kan ärligt inte förstå att du av alla klagar. Du har ju haft en rätt problemfri resa hittills. Men ajja, prova du att åka 600. Det kommer förmodligen gå jävligt fort vilken hoj du än sitter på.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Nyteknik skrev:
Så tänkte jag med. Om man behöver gasa mellan broms och apex har man bromsat för tidigt.

Så du menar att du aldrig börjar att accelerera före apex någon gång?? :7peta
 
Last edited by a moderator:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Neutral skrev:
Missförstår ni inte varandra? Direkt efter bromsningen när man styr slår man väl på så pass gas att man neutraliserar chassit, om man kör på fullt avslag så blir hojen framtung (när den har mycket motorbroms som en 4t har) och den kan ju vara ohälsosamt. Runt apex börjar man slå på för att accelerera.

Kanske så han menade? :va
Jag tyckte det lät konstigt att gasa efter inbromsningen innan man når kurva.

Men om det betyder att möta kopplingen med lite gas för att inte tappa för mycket fart när man motorbromsar förstår jag. På en 250 har man ju så lite motorbroms att det går utmärkt att glida på "fullt avslag" mellan in- och utgång i en kurva.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Nyteknik skrev:
Men om det betyder att möta kopplingen med lite gas för att inte tappa för mycket fart när man motorbromsar förstår jag.


Njae, man möter väl inte direkt, kopplingen är snarare redan ute. Men vad jag tror menas är väl att som någon innan sagt, att man går på grundgas redan in i böjen (efter att man släppt ut kopplingen) för att stabilisera hojen.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Konstigt att jag inte har tänkt på det innan men visst innan kurvan så ger man ju lite gas och i utgången ger man ju fullt och hoppas inte på en highside :3freak
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top