Nyteknik
Bannad
Rookie 600 är en annan idé bara. Jag är egentligen mer intresserad av att köra 400 i 250 SP. Men det kan bli knepigt att få tag på en bra hoj.Goodstuff skrev:Vad hände med CBR/RVF400 idéerna?
Rookie 600 är en annan idé bara. Jag är egentligen mer intresserad av att köra 400 i 250 SP. Men det kan bli knepigt att få tag på en bra hoj.Goodstuff skrev:Vad hände med CBR/RVF400 idéerna?
Troligen. Någon som beskriver att han "gasar" in i kurvorna använder i själva verket lite mellangas.Goodstuff skrev:Angående när man börjar gasa så tror jag att det kan vara lite av samma fenomen som det som beskrivs som "riders full gas" dvs det som datatelemetrin obönhörligen visar. Det är väldigt ofta som förarna i VM i sluett på rakan inte alls har full gas utan ligger på 95% och ibland ända ner på 80 % av full gas fast frågar man föraren så säger han att han håller full gas hela rakan. Tror det är lite samma fenomen när folk beskriver hur de kör, när de bromsar och när de gasar.
Ja, det var nog så jag menade.Nyteknik skrev:Troligen. Någon som beskriver att han "gasar" in i kurvorna använder i själva verket lite mellangas.
Neutral skrev:Missförstår ni inte varandra? Direkt efter bromsningen när man styr slår man väl på så pass gas att man neutraliserar chassit, om man kör på fullt avslag så blir hojen framtung (när den har mycket motorbroms som en 4t har) och den kan ju vara ohälsosamt. Runt apex börjar man slå på för att accelerera.
Kanske så han menade?
Uj vad tråkigt. Verkar bäst att hålla sig till 250 SP-planen.Goodstuff skrev:Som sagt. Ska du köra Rookie600 så blir du duktig på att byta däck.
Swedie skrev:Torkel skröt ju om att han kört 27 pass med sina däck. Vet inte vad för däck han har, men det är smått otroligt.
Visst serru, och då har jag inte vänt på däcken än! Ett set per säsong är väl lagom? D208 och D209 som Sleven skrev.Swedie skrev:Torkel skröt ju om att han kört 27 pass med sina däck. Vet inte vad för däck han har, men det är smått otroligt.
Intressant. Jag minns att Miinin körde en GSX-R 1000 en hel säsong som var original ut i bromsslangarna. Tror till och med att han vann hela mästerskapet. Har själv aldrig ägt/kört en "kitad" hoj och heller aldrig varit typen som gnäller över gungig fjädring, släpp, konstiga bromsar etc. Är tyvärr dålig på att känna vad som eventuellt är fel, ändra och nå en förbättring. Detta talar för att köpa en hoj som är så nära originalskick som möjligt; i både motor och chassie.fezt skrev:Rookie600 - Köp en lite nyare hoj så får du ett chassie och orginalfjädring som räcker till, ett helsystem ser till att du inte blir alltför avhängd. Jag rekommenderar INTE en supersportkittad hoj med andra kammar och skit... då ökar underhållskraven väsentligt för att du ska slippa haveri. Och som det verkar vill du ägna mer tid åt körning än åt att meka.
Lägg inte dyra pengar på öhlinare då de inte gör ngn större skillnad på rookienivå. Lär dig ställa in hojen så bra som möjligt med orginaldämparna så räcker det långt.
Du kommer inte behöva gör ngt mer åt hojen än ngt oljebyte och ev bromsbelägg.
Det som däremot är tidsödande och kostsamt är däcken. Beror givetvis på vilken nivå du kör på och vill ligga på, samt hur väl du ställt in din hoj. En felaktig fjädringsinställning massakrerar ditt bakdäck på ett pass. Rätt inställning = flera pass
jag å pappsen har legat i toppen i rookie1000 i år med BARA orginalgrejor. Vi e nog de enda som inte ens har stålomspunnet.
Släpp verktygen å gå över till fyrtakt......
Jag tycker likadant; att det vore kul att jämföra, lära om/nytt och förhoppningsvis bli mer mångsidig som förare.Mulles skrev:Håller med föregående inlägg.
Oavsett om du ska köra R600 el R1000 så rekomenderar jag en skapligt ny (läs: -03 och framåt när det gäller 600...företrädesvis R6 och CBR600 ) standard hoj. Finns ju redan f.d STD600- hojar att köpa efter denna säsong.
...tycker det är kul när nån hoppar mellan 2T och 4T och tvärtom
Intressant att höra vad du tycker om klassbytet efter halva nästa säsong.
Kan vara så, men jag tippar på att det är slumpen som gjort att det blivit så och inte att topp 10 är snabbare för att de sitter på ss-hojar.ecce skrev:Det här är taget helt ur luften men jag tippar på att 8 av 10 hojar i toppen på 600 är SS hojar, men som sagt taget ur luften någon som vet???
björn
Nyteknik skrev:Intressant. Jag minns att Miinin körde en GSX-R 1000 en hel säsong som var original ut i bromsslangarna. Tror till och med att han vann hela mästerskapet. Har själv aldrig ägt/kört en "kitad" hoj och heller aldrig varit typen som gnäller över gungig fjädring, släpp, konstiga bromsar etc. Är tyvärr dålig på att känna vad som eventuellt är fel, ändra och nå en förbättring. Detta talar för att köpa en hoj som är så nära originalskick som möjligt; i både motor och chassie.
Jag tycker likadant; att det vore kul att jämföra, lära om/nytt och förhoppningsvis bli mer mångsidig som förare.
fezt skrev:Kan vara så, men jag tippar på att det är slumpen som gjort att det blivit så och inte att topp 10 är snabbare för att de sitter på ss-hojar.
Finns ju ngn som åker på stiggys gamla ss-honda med 135bakhjulspollar, han e inte snabbast för det. Eller Micke Nilssons 7r på åsen med en standard säger ju oxå lite om hur viktigt de är med en supersportkittad hoj.
Jag delar ditt resonemang, eller rättare sagt, håller med till hundra %. En SS-hoj ÄR snabbare än standard, de e ju ett faktum. Frågan är ju bara hur "nödvändigt" det är med en så pass kittad hoj på rookie nivå. En toppförare åker omkring en halvsekund snabbare /varv med en supersport jämfört mot helt standard, (på en svensk bana, dvs ganska kort) men skillnaden är ju marginell. Och skillnaden framträder ju just för att en toppförare pressar materialet till gränsen. En B-förare gör inte det och har således inte nytta utav de värre fjädringskomponenterna eftersom han/hon inte ens når gränsen med orginal.ecce skrev:Nja jag är inte så säker på det. Jag håller till viss del med om resonemanget om nyare hoj men det är nog LÄTTARE att åka fort på SS hoj. Vet inte hur det var föra året men Packalen och Spyan med flera körde ju inte org... Jag tror inte skillnaden blir lika stor i 1000 pga av att man inte har samma kurvhastighet där. Sen tror jag mer att det är fjädringen som gör skilnaden inte motorn SS hojarnas HK.
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |