Rookie 600 - kan det vara något?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Angående när man börjar gasa så tror jag att det kan vara lite av samma fenomen som det som beskrivs som "riders full gas" dvs det som datatelemetrin obönhörligen visar. Det är väldigt ofta som förarna i VM i sluett på rakan inte alls har full gas utan ligger på 95% och ibland ända ner på 80 % av full gas fast frågar man föraren så säger han att han håller full gas hela rakan. Tror det är lite samma fenomen när folk beskriver hur de kör, när de bromsar och när de gasar.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Angående när man börjar gasa så tror jag att det kan vara lite av samma fenomen som det som beskrivs som "riders full gas" dvs det som datatelemetrin obönhörligen visar. Det är väldigt ofta som förarna i VM i sluett på rakan inte alls har full gas utan ligger på 95% och ibland ända ner på 80 % av full gas fast frågar man föraren så säger han att han håller full gas hela rakan. Tror det är lite samma fenomen när folk beskriver hur de kör, när de bromsar och när de gasar.
Troligen. Någon som beskriver att han "gasar" in i kurvorna använder i själva verket lite mellangas.
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Troligen. Någon som beskriver att han "gasar" in i kurvorna använder i själva verket lite mellangas.
Ja, det var nog så jag menade.
Men, men, gas är gas oavsett om den är full eller inte :)
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Ja inte ge fullgas innan apex, det är nog ingen som gör. Men lite grundgas måste man ha för annars understyr det.

Provkör en kittad 600 någongång så får du en rätt cool upplevelse, för rör på sig det gör dom. Går det riktigt fort så är dom ändå ganska svettiga att brottas med, har bara kört 600 det senaste så jag har inget att jämföra med.
Angående underhåll så, en rejäl genomgång på vinter så ska du klara dig med oljebyte och kanske någon koll på ventilerna också under säsongen men det är ju snabbt ordnat.
Jag har tyvärr inte provkört någon 250 än så jag vet inte skillnaden.
Men det är nog mer lättkört med en 600 än en 250 i alla fall, kommer man lite fel i registret så är inte det hela världen. Även om SS-hojar kan vara ganska tjuriga under 8k.

Överlägset största kostnaden i R600 är däck.
Jag kom precis hem från Knutstorp och undrar vad som hänt med min hoj, det kändes som möten när jag körde om folk på rakan. :)
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Neutral skrev:
Missförstår ni inte varandra? Direkt efter bromsningen när man styr slår man väl på så pass gas att man neutraliserar chassit, om man kör på fullt avslag så blir hojen framtung (när den har mycket motorbroms som en 4t har) och den kan ju vara ohälsosamt. Runt apex börjar man slå på för att accelerera.

Kanske så han menade? :va


Jag lägger på så mycket gas jag vågar. Då får du känslan av att "köra" genom böjen istället får att åka" genom böjen. Jag tror att ju mer gas du vågar ge när du bromsat klart ju närmare 53tider kommer du. Inbromsningen med den här tekninken blir inte så avgörande längre imo att du ger på gas när du är framme vid ingången till kurvan. Självklart så ska du ju inte ha bromsat klart 15m innan kurvan men om du är klar 1-5 meter inann spelar i det här fallet inte så stor roll imo att du får en höger hastighet igenom böj. Ett perfekt ställe att prova är Bergskurvan på LMS, även Torparn kan man köra på gaspådrag när du väl bromsat klart.Man ska alltå enligt mig börja öka farten in i böj. Har man gjort rätt genom Torparen tar du 1000 hojarna med en 25-50 meter inann dom börjar komma i kapp.

björn
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag upptäckte faktiskt på Knutstorp att med 600an går det ha sjukt skön och fin fart genom kurvorna. Kanske därför jag var snabbare på 600an än på R1an...

Tycker gott du ska satsa på 600a. Köp dock en nyare hoj (03-04+) så får du lite bättre chassi.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Torkel skröt ju om att han kört 27 pass med sina däck. Vet inte vad för däck han har, men det är smått otroligt.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Swedie skrev:
Torkel skröt ju om att han kört 27 pass med sina däck. Vet inte vad för däck han har, men det är smått otroligt.

Dunlop 208GP fram och 209Gp bak. Klassens standarddäck. Dom håller hur länge som helst i mitt touringtempo :tungan
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Rookie600 - Köp en lite nyare hoj så får du ett chassie och orginalfjädring som räcker till, ett helsystem ser till att du inte blir alltför avhängd. Jag rekommenderar INTE en supersportkittad hoj med andra kammar och skit... då ökar underhållskraven väsentligt för att du ska slippa haveri. Och som det verkar vill du ägna mer tid åt körning än åt att meka.
Lägg inte dyra pengar på öhlinare då de inte gör ngn större skillnad på rookienivå. Lär dig ställa in hojen så bra som möjligt med orginaldämparna så räcker det långt.
Du kommer inte behöva gör ngt mer åt hojen än ngt oljebyte och ev bromsbelägg.
Det som däremot är tidsödande och kostsamt är däcken. Beror givetvis på vilken nivå du kör på och vill ligga på, samt hur väl du ställt in din hoj. En felaktig fjädringsinställning massakrerar ditt bakdäck på ett pass. Rätt inställning = flera pass :tummenupp

jag å pappsen har legat i toppen i rookie1000 i år med BARA orginalgrejor. Vi e nog de enda som inte ens har stålomspunnet. :va

Släpp verktygen å gå över till fyrtakt...... ;)
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Swedie skrev:
Torkel skröt ju om att han kört 27 pass med sina däck. Vet inte vad för däck han har, men det är smått otroligt.
Visst serru, och då har jag inte vänt på däcken än! :hihi Ett set per säsong är väl lagom? D208 och D209 som Sleven skrev.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Håller med föregående inlägg.

Oavsett om du ska köra R600 el R1000 så rekomenderar jag en skapligt ny (läs: -03 och framåt när det gäller 600...företrädesvis R6 och CBR600 ) standard hoj. Finns ju redan f.d STD600- hojar att köpa efter denna säsong.

...tycker det är kul när nån hoppar mellan 2T och 4T och tvärtom
Intressant att höra vad du tycker om klassbytet efter halva nästa säsong.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
fezt skrev:
Rookie600 - Köp en lite nyare hoj så får du ett chassie och orginalfjädring som räcker till, ett helsystem ser till att du inte blir alltför avhängd. Jag rekommenderar INTE en supersportkittad hoj med andra kammar och skit... då ökar underhållskraven väsentligt för att du ska slippa haveri. Och som det verkar vill du ägna mer tid åt körning än åt att meka.
Lägg inte dyra pengar på öhlinare då de inte gör ngn större skillnad på rookienivå. Lär dig ställa in hojen så bra som möjligt med orginaldämparna så räcker det långt.
Du kommer inte behöva gör ngt mer åt hojen än ngt oljebyte och ev bromsbelägg.
Det som däremot är tidsödande och kostsamt är däcken. Beror givetvis på vilken nivå du kör på och vill ligga på, samt hur väl du ställt in din hoj. En felaktig fjädringsinställning massakrerar ditt bakdäck på ett pass. Rätt inställning = flera pass :tummenupp

jag å pappsen har legat i toppen i rookie1000 i år med BARA orginalgrejor. Vi e nog de enda som inte ens har stålomspunnet. :va

Släpp verktygen å gå över till fyrtakt...... ;)
Intressant. Jag minns att Miinin körde en GSX-R 1000 en hel säsong som var original ut i bromsslangarna. Tror till och med att han vann hela mästerskapet. Har själv aldrig ägt/kört en "kitad" hoj och heller aldrig varit typen som gnäller över gungig fjädring, släpp, konstiga bromsar etc. Är tyvärr dålig på att känna vad som eventuellt är fel, ändra och nå en förbättring. Detta talar för att köpa en hoj som är så nära originalskick som möjligt; i både motor och chassie.


Mulles skrev:
Håller med föregående inlägg.

Oavsett om du ska köra R600 el R1000 så rekomenderar jag en skapligt ny (läs: -03 och framåt när det gäller 600...företrädesvis R6 och CBR600 ) standard hoj. Finns ju redan f.d STD600- hojar att köpa efter denna säsong.

...tycker det är kul när nån hoppar mellan 2T och 4T och tvärtom
Intressant att höra vad du tycker om klassbytet efter halva nästa säsong.
Jag tycker likadant; att det vore kul att jämföra, lära om/nytt och förhoppningsvis bli mer mångsidig som förare.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Det här är taget helt ur luften men jag tippar på att 8 av 10 hojar i toppen på 600 är SS hojar, men som sagt taget ur luften någon som vet???


björn
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
ecce skrev:
Det här är taget helt ur luften men jag tippar på att 8 av 10 hojar i toppen på 600 är SS hojar, men som sagt taget ur luften någon som vet???


björn
Kan vara så, men jag tippar på att det är slumpen som gjort att det blivit så och inte att topp 10 är snabbare för att de sitter på ss-hojar.
Finns ju ngn som åker på stiggys gamla ss-honda med 135bakhjulspollar, han e inte snabbast för det. Eller Micke Nilssons 7:eek:r på åsen med en standard säger ju oxå lite om hur viktigt de är med en supersportkittad hoj.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Intressant. Jag minns att Miinin körde en GSX-R 1000 en hel säsong som var original ut i bromsslangarna. Tror till och med att han vann hela mästerskapet. Har själv aldrig ägt/kört en "kitad" hoj och heller aldrig varit typen som gnäller över gungig fjädring, släpp, konstiga bromsar etc. Är tyvärr dålig på att känna vad som eventuellt är fel, ändra och nå en förbättring. Detta talar för att köpa en hoj som är så nära originalskick som möjligt; i både motor och chassie.


Jag tycker likadant; att det vore kul att jämföra, lära om/nytt och förhoppningsvis bli mer mångsidig som förare.

Christers cykel är säkert helt original i motorn, men nog fanken har han pillat dit grejer från wilbers på sin cykel, d.v.s han har fixat fjädringen på den.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
fezt skrev:
Kan vara så, men jag tippar på att det är slumpen som gjort att det blivit så och inte att topp 10 är snabbare för att de sitter på ss-hojar.
Finns ju ngn som åker på stiggys gamla ss-honda med 135bakhjulspollar, han e inte snabbast för det. Eller Micke Nilssons 7:eek:r på åsen med en standard säger ju oxå lite om hur viktigt de är med en supersportkittad hoj.



Nja jag är inte så säker på det. Jag håller till viss del med om resonemanget om nyare hoj men det är nog LÄTTARE att åka fort på SS hoj. Vet inte hur det var föra året men Packalen och Spyan med flera körde ju inte org... Jag tror inte skillnaden blir lika stor i 1000 pga av att man inte har samma kurvhastighet där. Sen tror jag mer att det är fjädringen som gör skilnaden inte motorn SS hojarnas HK. Imo att jag stod 2:a på LMS och en 03-04:a har nog samma hk.

björn

ps tror det optimala är en SS hoj med standard motor som följer med hojen ds
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
ecce skrev:
Nja jag är inte så säker på det. Jag håller till viss del med om resonemanget om nyare hoj men det är nog LÄTTARE att åka fort på SS hoj. Vet inte hur det var föra året men Packalen och Spyan med flera körde ju inte org... Jag tror inte skillnaden blir lika stor i 1000 pga av att man inte har samma kurvhastighet där. Sen tror jag mer att det är fjädringen som gör skilnaden inte motorn SS hojarnas HK.
Jag delar ditt resonemang, eller rättare sagt, håller med till hundra %. En SS-hoj ÄR snabbare än standard, de e ju ett faktum. Frågan är ju bara hur "nödvändigt" det är med en så pass kittad hoj på rookie nivå. En toppförare åker omkring en halvsekund snabbare /varv med en supersport jämfört mot helt standard, (på en svensk bana, dvs ganska kort) men skillnaden är ju marginell. Och skillnaden framträder ju just för att en toppförare pressar materialet till gränsen. En B-förare gör inte det och har således inte nytta utav de värre fjädringskomponenterna eftersom han/hon inte ens når gränsen med orginal.
Mycket är också "psykiskt", har alla andra öhlins, så vill man gärna själv ha det. Har alla andra stålomspunnet, ja då ska man själv ha det...
Tror det är få b-förare som skulle kunna sätta sig på en hoj utan att veta om det är orginal eller öhlins på, åka några varv och känna vilket som sitter på.

:tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top