Rossi tillbaks först 2011

När och hur kommer Rossi tillbaks?


  • Antal röstningar
    0

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Valentino Rossi will ride a Yamaha YZF-R1 at a private test in Misano, Italy this afternoon. The Italian has made an excellent recovery so far since breaking his leg at Mugello on 5th June and he has decided to proceed with the test ride today in order to better understand his current physical condition. Riding a racing motorcycle will help Valentino and his doctors to plan the next stage of his rehabilitation programme in order that he may return to racing as soon as he feels confident to do so.

The test will take place using a YZF-R1 WSB machine provided by the Yamaha World Superbike Team to the Fiat Yamaha Team. Yamaha will inform the media later today of the results of the test and of Valentino's condition.


http://www.yamaha-racing.com/Racing...tle=Valentino Rossi test ride in Misano today
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Själv skulle jag nog oroa mig för vad som skulle hända med benet....

Det verkar inte som att någon av oss vet exakt hur omfattande skada Rossi har. Läkaren säger att det är ett av de värsta brotten han haft att göra med, då lurar man lite på om han egentligen bara känt på blåmärken om nu Rossi kommer köra i helgen.

Även små sprickor räknas som benbrott. Och skulle hans fibula och tibia vara helt av finns det ingen chans i världen att han kör.

Har han småsprickor är det en annan sak, dock måste benet fixeras så det inte flexar för mycket.

Som det låter nu att han redan är ute och testar en hoj lutar det åt att han haft någon form av spricka istället för ett rakt av benbrott
Så du bilderna? Benet pekade åt sydväst. Ansvarig ortoped pratade om en öppen fraktur, som man fixerade med metallskrot.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Så här såg benet ut!
n510301_07.original.jpg
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hmm, ser helt av ut i höjd med solen på smalbenet. :näsblod

Fast Harms på Sviestad var nog värre. Foten roterade på ett "omöjligt" sätt.

Det sägs att Rossi ska prova tumbroms också. JB vet ju hur man monterar en sån. :)
 
Last edited:

jontec

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR1000RR-08 Räser
Så du bilderna? Benet pekade åt sydväst. Ansvarig ortoped pratade om en öppen fraktur, som man fixerade med metallskrot.

Kan inte hålla mig borta ifrån tråden. Vurpade själv på Linköping samma helg som Rossi och bröt just tibia och fibula i högerbenet med en ganska elak spiralfraktur. Läkarna opererade in en 36cm lång märgspik med 1cm i omkrets inuti tibia. Första läkarintrycken var 6 veckors gips och minst 3 månader innan jag ens kunde belasta ordentligt. Idag är det snart 6 veckor sedan och jag kan fortfarande inte gå utan kryckor då knäet inte gillar belastningen men nog tusan skulle jag kunna köra hoj så jag tycker nog det låter ganska troligt att Rossi är ute o testar.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Så du bilderna? Benet pekade åt sydväst. Ansvarig ortoped pratade om en öppen fraktur, som man fixerade med metallskrot.

Ursäktar, hade inte sett bilderna. Om han nu haft gips i exempelvis en månad, bör hans muskulatur vara ganska nedsatt tillsammans med rörlighet. Men Doohan körde ju med sitt trasiga ben
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ursäktar, hade inte sett bilderna. Om han nu haft gips i exempelvis en månad, bör hans muskulatur vara ganska nedsatt tillsammans med rörlighet. Men Doohan körde ju med sitt trasiga ben
Nej, gips behövs inte då frakturen är fixerad med spik/skruv/plattor.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Normala människor hade nog rehabiliterat sig ordentligt innan de åter igen satte sig på en motorcykel, men dessa Moto GP stjärnor pressar nog gränserna rätt långt innan de kastar in handduken. Det har vi ju sett bevis på förr. En sak skiljer Rossi från många andra Moto GP stjärnor. Han har varit väldigt förskonad från skador genom sin karriär. Han borde gott kunnat kosta på sig att låta kroppen läka i lugn och ro istället för att få men för livet i händelse av ytterligare en olycka tycker man.
Jag har inte följt Moto GP den här säsongen och vet inte hur tabellen ser ut. Vad kan få honom att vilja sätta sig skadad i sadeln? Vad är moroten? Kräver sponsorerna det? Teamet? Han själv?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag förstår inte heller varför det är så bråttom. Det här året är ju ändå förlorat med alla tävlingar han missar som dessutom Lorenzo vinner. Doohan var ju i ett annat läge med en stor ledning när han kraschade, han vann ju nästan mästerskapet i alla fall när han kom tillbaka men för Rossi är det ju kört.

För sponsorerna borde det väl räcka att han faktiskt besökte tävlingarna och vinkade lite.
 

laplace

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
cb1000ra -12
Det är ingen som kräver att han sätter sig i sadeln. Titeln är nog redan borta, han har säkert jobb nästa år och han har inget kvar att bevisa för någon. Jag tycker att han ska ta den tid han behöver innan han kommer tillbaka, kvittar om det blir denna säsong eller nästa.
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Rossi testkör idag!

Under dagen kommer Valentino Rossi att köra på Misano med Yamaha R1. Tanken är att testa hur kroppen fungerar vid motorcykelkörning. Rossi har tillfrisknat oväntat fort från benbrottet och är uppenbarligen mycket sugen på att komma igång igen.

ossi har inte kört sedan benbrottet på Mugello den 5 juni men i eftermiddag är det alltså dags för en liten provtur på Misano.

Tanken är att resultaten av testet ska underlätta för läkarna att planera nästa steg i rehabiliteringen. Allt för att Rossi ska kunna återkomma till MotoGP så snart som möjligt.

Testet kommer att ske med hjälp av en YZF-R1 från Yamaha World Superbike Team.

Yamaha kommer att informera oss om resultatet av testet och Valentinos tillstånd redan senare idag.

Kopierat från http://www.bike.se/content/3947/

/Petai
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ja, särskilt ett dubbelbrott på tibia och fibula.
Imponerar lite med latin tror jag, tibia och fibula.:tummenupp

Mick Doohan körde med nått plastpacket istället för gips, Barry Sheene har gjort nått liknade, så visst går det.
Men han kanske inte är så hungrig på VM-titeln i år så han vill offra hälsan.

Vilket sammanträffande. Just nu har 46 personer röstat på att han kommer tillbaka i år.
 
Last edited:

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Ja, särskilt ett dubbelbrott på tibia och fibula.

Exakt.

Tycker det låter helt vansinnigt att han ska köra race 4 veckor efter olyckan. Detta samtidigt som han har sagt:

”I will take all the time I need and be sure not to do anything stupid...”

”It's better to be careful, finish the rehabilitation in the best way...”

Det är lätt att föreställa sig vad som händer med armen om han vurpar igen.

:gråta

Är armen extra känslig när man just brutit benet?


Hmmm... blev lite tyst på dig nu nyteknik. Kan inte vara expert på allt kanske, går ju inte att argumentera bort att du hade fel denna gången. Men detta är ju trots allt bara första och enda gången du någonsin haft fel. Keep up the good work...
:p
 

MC Doktorn

Guest
Finns inte en sanning hur mkt man kan skall belasta efter en fraktur.
Allt beror på klassifiaktionen och stabiliteten och den fixation man åstadkommit kring benbrottet.
En märgspik på en tvär underbensfraktur kan man belasta omedelbart efter Op.
En splittrad ledytebärande fraktur skall inte belastas inom 8v post op.
Trots att den tvära frakturen tar längre tid att läka ....

Många frakturer läker bättre med viss belastning
och sen var det här med mjukdels skadans omfattning ...

Som sagt det går inte säga något utan att veta:fakta

Antar att Mr Rossi redan nu kör hoj indikerar att frakturen och fixationen är relativt stabil.

Tibiafraktur.jpg
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag förstår inte heller varför det är så bråttom. Det här året är ju ändå förlorat med alla tävlingar han missar som dessutom Lorenzo vinner. Doohan var ju i ett annat läge med en stor ledning när han kraschade, han vann ju nästan mästerskapet i alla fall när han kom tillbaka men för Rossi är det ju kört.

För sponsorerna borde det väl räcka att han faktiskt besökte tävlingarna och vinkade lite.
Exakt.

Ett motiv skulle kunna vara att visa konkurrenterna, depån och världen i största allmänhet att Valentino Rossi är något eljest än andra förare. Ett fenomen. En vandringssägen. Någon som det inte går att överträffa. Rossi är kanske mer mentalt instabil än han ger sken av under intervjuerna. Kom ihåg att detta är hans FÖRSTA MOTGÅNG i karriären. Han har tills nu varit grabben som glidit runt på den största räkmackan i GP-historien: mest talang, minst skador, bäst hoj, bäst team, mest pengar och mest populär. Nu är han i underläge. Han förlorar titeln till en spoling i samma team. Det är osäkert om han alls kommer ta en ytterligare titel. Troligen är inte detta vad han har planerat för – att se sin stjärna dala och risken att pensionera sig som en haltande och småbitter has been.
 

Mortis

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Lite här och där
Hoj
Husqvarna 118cc-43, S1000R -15
Själv skulle jag nog oroa mig för vad som skulle hända med benet....

Det verkar inte som att någon av oss vet exakt hur omfattande skada Rossi har. Läkaren säger att det är ett av de värsta brotten han haft att göra med, då lurar man lite på om han egentligen bara känt på blåmärken om nu Rossi kommer köra i helgen.

Även små sprickor räknas som benbrott. Och skulle hans fibula och tibia vara helt av finns det ingen chans i världen att han kör.

Har han småsprickor är det en annan sak, dock måste benet fixeras så det inte flexar för mycket.

Som det låter nu att han redan är ute och testar en hoj lutar det åt att han haft någon form av spricka istället för ett rakt av benbrott

Fick mitt smalben och vadben helt avsparkat, spik genom hela skenbenet från knä å 4 skruvar som håller det.
2 år senare kan ja inte springa ännu.
Om det är den skadan han har fått så verkar det lite tidigt att sitta på en hoj så snabbt.:Bugar
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Jag hörde Eurosports engelska kommentatorer prata om kraftigt minskade publiksiffror. Är det helt omöjligt att detta är ett utspel från Dorna/Ezplezeta som har till syfte att öka antalet besökare på Sachsenring?

Som boende i Örnsköldsvik tyckte man sig se just sådant med Foppas spela eller icke spela i hemmamatcherna. Klubben gick ut med att han skulle spela, men efter 60 sekunder på is försvann han pga nån trasig fot eller så. Arenan var ju välbesökt iaf.

Foliehatt?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top