Nyteknik skrev:
Jo, detta är ju allmän kännedom. Vad som vore intressant att veta mer om är vad som fick dem i ett sådant underläge -01 och hur ett fabriksteam som var så framgångsrikt på så kort tid blev ett som inte har en chans. Till skillnad från vissa som "inte gillar" Kenny kan jag uppskatta honom som en gudabenådad talang som körde ifrån Doohan -99. Jag tycker det är tråkigt att han har fått en så usel start i MotoGP och vill veta vad han skulle kunna göra på en konkurenskraftig fyrtaktare. Kanske kan Yamahas tillfrisknande få Suzuki att samla sig till en kraftanstägning.
Det finns ju en del storys och intervjuer som behandlat detta.
De som inte gillar Kenny skyller på honom, men det som är mest troligt är att en japan i ledande ställning inom suzuki inte kunde ha fel, därför ändrade man ingenting under 2001, trots att resultaten visade att något stod rejält fel till med hojen.
Det rådde nästan öppet krig mellan utvecklarna och Kenny, det jag är mest impad av är att han faktiskt är kvar i suzuki överhuvudtaget..
Men, det verkar iaf som om förare/utvecklare kan ha en dialog nu, även om jag tror 01-kriget fortfarande satt sina spår. Tror nog både suzuki och kenny mått bättre idag om de gått skilda vägar.
Sen var 00 ett litet mellanår, topp-förarna var inte särskilt erfarna. Biaggi gjorde fortfarande sina low-siders, Rossi var grön, men körde rätt bra ändå.
Suzuki trodde nog inte att Honda och rossi skulle bli så extrema redan året efter, när de sen upptäckte det, var det redan försent..