Rossi under lap record on final day in Sepang

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Schwantz kunde lika gärna vunnit, onödigt att spekulera i det. Däremot så vann KRJR VM på en underlägsen hoj 2000. Ingen kan ens i sin vildaste fantasi få det till att Suzukin var lika bra som Yamma och Honda. Kom ihåg som Kenny blev frånåkt på rakorna.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Schwantz kunde lika gärna vunnit, onödigt att spekulera i det. Däremot så vann KRJR VM på en underlägsen hoj 2000. Ingen kan ens i sin vildaste fantasi få det till att Suzukin var lika bra som Yamma och Honda. Kom ihåg som Kenny blev frånåkt på rakorna.

Nä, vänta nu. Den ansågs ha ett övertag genom sitt fina chassi. Inte alldeles oviktigt på en 500. Att den hoj som är snabbst rakt fram inte behöver vara bäst har vi sett många exempel på. Ducati förra året bland annat.

Kval Malaysia -00:

Kenny: 2'06.053
Capirossi: 2'06.412
Biaggi: 2'06.788
Rossi: 2'07.405

Menar du att Roberts var en så mycket bättre förare än de tre efter?
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Nä, vänta nu. Den ansågs ha ett övertag genom sitt fina chassi. Inte alldeles oviktigt på en 500. Att den hoj som är snabbst rakt fram inte behöver vara bäst har vi sett många exempel på. Ducati förra året bland annat.

Kval Malaysia -00:

Kenny: 2'06.053
Capirossi: 2'06.412
Biaggi: 2'06.788
Rossi: 2'07.405

Menar du att Roberts var en så mycket bättre förare än de tre efter?

Med tanke på att han skrapade ihop nästan tre ggr så mycket pinnar som Nobu Aoki, som väl alla vet hur vass han var på tvåtakts V4:eek:r så kan jag inte dra nån annan slutsats än att Kenny körde som en gud det året(och året innan) att Suckan hade ett bra chassi är givet, men att det skulle vara överlägset NSR.....no way!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Med tanke på att han skrapade ihop nästan tre ggr så mycket pinnar som Nobu Aoki, som väl alla vet hur vass han var på tvåtakts V4:eek:r så kan jag inte dra nån annan slutsats än att Kenny körde som en gud det året(och året innan) att Suckan hade ett bra chassi är givet, men att det skulle vara överlägset NSR.....no way!

Tja, vem vet egentligen? Det vore mycket intressant att läsa en intervju med Kenny om åren som har gått sedan hans titel -00. Vad som var annorlunda då jämfört med nu. Hur han själv ser på det. Någon som känner till om en sådan intervju har gjorts?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Tja, vem vet egentligen? Det vore mycket intressant att läsa en intervju med Kenny om åren som har gått sedan hans titel -00. Vad som var annorlunda då jämfört med nu. Hur han själv ser på det. Någon som känner till om en sådan intervju har gjorts?

Nej, är också intresserad av att läsa något sådant.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Tja, vem vet egentligen? Det vore mycket intressant att läsa en intervju med Kenny om åren som har gått sedan hans titel -00. Vad som var annorlunda då jämfört med nu. Hur han själv ser på det. Någon som känner till om en sådan intervju har gjorts?

Man kan väl lugnt säga att Kenny iaf inte är så nöjd med säsongerna efter 00.. Redan 01 så tappade suzuki något brutalt till konkurrenterna, och de fick inget att stämma, vare sig chassi eller motor till 01.
Sen kom fyrtaktarna, och där var man också sen/efter i utvecklingen. Dessutom tappade teamet en hel del spons, så de har inte haft det så enkelt att ta fram det bästa heller.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Man kan väl lugnt säga att Kenny iaf inte är så nöjd med säsongerna efter 00.. Redan 01 så tappade suzuki något brutalt till konkurrenterna, och de fick inget att stämma, vare sig chassi eller motor till 01.
Sen kom fyrtaktarna, och där var man också sen/efter i utvecklingen. Dessutom tappade teamet en hel del spons, så de har inte haft det så enkelt att ta fram det bästa heller.

Jo, detta är ju allmän kännedom. Vad som vore intressant att veta mer om är vad som fick dem i ett sådant underläge -01 och hur ett fabriksteam som var så framgångsrikt på så kort tid blev ett som inte har en chans. Till skillnad från vissa som "inte gillar" Kenny kan jag uppskatta honom som en gudabenådad talang som körde ifrån Doohan -99. Jag tycker det är tråkigt att han har fått en så usel start i MotoGP och vill veta vad han skulle kunna göra på en konkurenskraftig fyrtaktare. Kanske kan Yamahas tillfrisknande få Suzuki att samla sig till en kraftanstägning.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Jo, detta är ju allmän kännedom. Vad som vore intressant att veta mer om är vad som fick dem i ett sådant underläge -01 och hur ett fabriksteam som var så framgångsrikt på så kort tid blev ett som inte har en chans. Till skillnad från vissa som "inte gillar" Kenny kan jag uppskatta honom som en gudabenådad talang som körde ifrån Doohan -99. Jag tycker det är tråkigt att han har fått en så usel start i MotoGP och vill veta vad han skulle kunna göra på en konkurenskraftig fyrtaktare. Kanske kan Yamahas tillfrisknande få Suzuki att samla sig till en kraftanstägning.

Det finns ju en del storys och intervjuer som behandlat detta.
De som inte gillar Kenny skyller på honom, men det som är mest troligt är att en japan i ledande ställning inom suzuki inte kunde ha fel, därför ändrade man ingenting under 2001, trots att resultaten visade att något stod rejält fel till med hojen.
Det rådde nästan öppet krig mellan utvecklarna och Kenny, det jag är mest impad av är att han faktiskt är kvar i suzuki överhuvudtaget..
Men, det verkar iaf som om förare/utvecklare kan ha en dialog nu, även om jag tror 01-kriget fortfarande satt sina spår. Tror nog både suzuki och kenny mått bättre idag om de gått skilda vägar.

Sen var 00 ett litet mellanår, topp-förarna var inte särskilt erfarna. Biaggi gjorde fortfarande sina low-siders, Rossi var grön, men körde rätt bra ändå.
Suzuki trodde nog inte att Honda och rossi skulle bli så extrema redan året efter, när de sen upptäckte det, var det redan försent..
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Jo, detta är ju allmän kännedom. Vad som vore intressant att veta mer om är vad som fick dem i ett sådant underläge -01 och hur ett fabriksteam som var så framgångsrikt på så kort tid blev ett som inte har en chans. Till skillnad från vissa som "inte gillar" Kenny kan jag uppskatta honom som en gudabenådad talang som körde ifrån Doohan -99. Jag tycker det är tråkigt att han har fått en så usel start i MotoGP och vill veta vad han skulle kunna göra på en konkurenskraftig fyrtaktare. Kanske kan Yamahas tillfrisknande få Suzuki att samla sig till en kraftanstägning.

Tycker det är näst itill obegripligt att Kenny är kvar öht. Vill också se honom på en konkurenskraftig maskin då jag är övertygad om att killen kan fortfarande.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Tycker det är näst itill obegripligt att Kenny är kvar öht. Vill också se honom på en konkurenskraftig maskin då jag är övertygad om att killen kan fortfarande.

Jo, alla var nog förvånade att han blev kvar till -02 men hade väl blivit lovad guld och gröna skogar i och med fyrtaktaren. Han borde ha vetat bättre. Då stod han också relativt högt i kurs efter sin titel -00 och borde ha kunnat få platsen hos Yamaha Gauloises Yamaha Tech 3, som istället gick till Nakano.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Jo, alla var nog förvånade att han blev kvar till -02 men hade väl blivit lovad guld och gröna skogar i och med fyrtaktaren. Han borde ha vetat bättre. Då stod han också relativt högt i kurs efter sin titel -00 och borde ha kunnat få platsen hos Yamaha Gauloises Yamaha Tech 3, som istället gick till Nakano.

Varför skulle Yamaha signat en underpresterande förare till förmån för en japan som de coachat fram till ett silver i 250 VM och som blev årets Rookie i 500 VM första säsongen? Knappast en felsatsning från Yamahas sida.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Goodstuff skrev:
Varför skulle Yamaha signat en underpresterande förare till förmån för en japan som de coachat fram till ett silver i 250 VM och som blev årets Rookie i 500 VM första säsongen? Knappast en felsatsning från Yamahas sida.
Underpresterande är ett väldigt diplomatiskt uttryck i detta fall. Om man dessutom visat sig omöjlig att samarbeta med, kan man fanimej ha det.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Macho Woman skrev:
Det är klart han gör. Han har väl tävlingsinstinkt. Stora förare vet att det inte är dem det är fel på. Det är banan eller hojen eller vädret eller teamet.
Håller inte med riktigt.....utan att kritiskt granska sej själv är det svårare att nå toppen. Tror att det som gjort Rossi stor är just den förmågan då han är så duktig på att ställa in cyklarna optimalt för honom själv. Han är nog också enormt duktig på att anpassa sej själv till det material han har.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Underpresterande är ett väldigt diplomatiskt uttryck i detta fall. Om man dessutom visat sig omöjlig att samarbeta med, kan man fanimej ha det.

Vi vet ju också vem som till slut fick ge sig, det var utvecklingschefen, det var inte Roberts som kuvade sig.. Bara att inse att suzuki efter år 2000 totalt misslyckats med att tillverka en snabb hoj, och det är inte Roberts fel.
Bara att kolla på Setes fart när han fick åka på en "riktig" cykel..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Just detta "bevisar" att Roberts hade varit i den absoluta täten om han också hade fått köra Honda. Han var snabbare än Sete på Suzukin. :fakta
Protest, herr ordförande! Detta kräver spekulation!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Protest, herr ordförande! Detta kräver spekulation!

Vadå, du hyser ju ett personligt agg mot Roberts, precis som Biaggi. Att Roberts är snabb som fan och förmodligen fortfarande kan vinna race förstår vem som helst som tar och tittar lite klart på saken.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Vadå, du hyser ju ett personligt agg mot Roberts, precis som Biaggi. Att Roberts är snabb som fan och förmodligen fortfarande kan vinna race förstår vem som helst som tar och tittar lite klart på saken.
Tillåt mig tvivla. Starkt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Tillåt mig tvivla. Starkt.

Visst, men tror du på allvar att Kenny, som regerande mästare, blev mycket sämre förare efter ett halvårs uppehåll?

Kenny vann ju så sent som Motegi 2000, då han körde skiten ur Valentino Rossi.
 
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Top