Rossis framtid

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
"But I know my rivals are so strong and the level is very, very high from the start to the end of the race. The pace has changed a lot from when I was younger.

Jag antar att han menar att loppen började långsammare för att senare ökade takten. Nu kan de köra fullt redan i första kurvan, antagligen på grund av all elektronik samt bättre däck kanske?

Är det fler som kör riktigt fort nu än det var för 10 och 20 år sedan? Nu är det 3 förare som slåss om samma topp-placeringar. Var det hårdare konkurrens (fler som kunde vinna) 2003 och 1993? Eller försöker Rossi hitta ursäkter...?

På tal om konkurrens så noterade jag nyligen att Giacomo Agostini vann alla race som han ställde upp i under 1968, 1969, 1970, 1971 och 1972. Det inkluderar både 500cc och 350cc eftersom han tävlade i bägge klasserna samtidigt!
Man kan ju undra hur konkurrensen var då egentligen :va

(han avbröt endast 2 race i 500cc av okänd anledning och kom sämre än 1:a i endast 2 race i 350cc under alla dessa år)
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Rossi talar numera ofta om att hans nya konkurrenter kör väldigt snabbt och jämnt.

Just det här med jämnheten intresserade mig. Jag har kollat toppförarnas tider på Assen sedan Rossis debuten i stora klassen, för att se hur det ser ut med jämnheten. Det ser ut som att förarna i toppen kört oerhört jämt varje år, 2001 till 2013. Oftast 90% av racet inom några tiondelar, och hela racet inom 1 sekund.

Några axplock:

Biaggi 2001:
1 2'08.460 58.472 10.651 36.281 23.056 284.9
2 2'03.772 53.528 10.745 36.310 23.189 284.4
3 2'03.915 53.846 10.547 36.270 23.252 289.2
4 2'03.560 53.380 10.616 36.574 22.990 288.8
5 2'03.652 53.197 10.589 36.529 23.337 289.9
6 2'03.359 53.219 10.693 36.359 23.088 279.9
7 2'03.300 53.420 10.631 36.260 22.989 285.8
8 2'03.387 53.218 10.813 36.175 23.181 282.9
9 2'03.281 53.153 10.763 36.320 23.045 283.9
10 2'03.333 53.220 10.760 36.257 23.096 282.4
11 2'03.017 53.108 10.791 36.200 22.918 283.1
12 2'03.267 53.275 10.728 36.211 23.053 282.9
13 2'03.181 53.043 10.805 36.244 23.089 282.1
14 2'03.575 53.273 10.815 36.285 23.202 282.7
15 2'03.287 53.306 10.774 36.095 23.112 283.2

Gibernau 2004:
1 2'06.630 35.103 32.625 36.256 22.646
2 2'00.802 29.815 32.444 36.051 22.492 307.5
3 2'00.264 29.584 32.279 35.925 22.476 307.6
4 2'00.247 29.654 32.204 36.029 22.360 308.2
5 2'00.207 29.698 32.070 36.143 22.296 306.1
6 2'00.524 29.812 32.244 36.095 22.373 302.5
7 2'00.440 29.793 32.317 36.059 22.271 299.3
8 2'00.136 29.669 32.240 35.966 22.261 307.0
9 2'00.357 29.666 32.205 36.074 22.412 304.5
10 2'00.570 29.782 32.284 36.116 22.388 306.5
11 2'00.262 29.607 32.274 36.018 22.363 302.1
12 2'00.664 29.577 32.598 36.198 22.291 305.9
13 2'00.256 29.565 32.242 36.059 22.390 303.4
14 2'00.578 29.767 32.374 36.028 22.409 305.1
15 2'00.190 29.649 32.245 36.000 22.296 303.2
16 1'59.782 29.457 32.192 35.853 22.280 306.2
17 1'59.911 29.387 32.022 36.142 22.360 304.1
18 1'59.473 29.489 31.963 35.757 22.264 307.5
19 2'00.994 29.479 32.351 36.964 22.200 310.0

Rossi 2005
1 2'11.330 35.871 34.483 38.130 22.846 256.3
2 2'03.302 29.662 33.194 37.742 22.704 294.8
3 2'01.811 29.344 32.734 37.357 22.376 286.4
4 2'01.825 29.353 32.841 37.200 22.431 288.0
5 2'01.917 29.372 32.677 37.483 22.385 288.5
6 2'01.778 29.373 32.931 36.996 22.478 294.8
7 2'01.938 29.358 32.819 37.278 22.483 286.5
8 2'01.859 29.418 32.763 37.342 22.336 293.2
9 2'01.547 29.286 32.541 37.131 22.589 295.4
10 2'01.748 29.408 32.903 37.435 22.002 290.5
11 2'01.609 29.416 32.838 37.265 22.090 294.7
12 2'01.609 29.428 32.649 37.292 22.240 292.4
13 2'01.372 29.555 32.767 37.013 22.037 292.9
14 2'01.514 29.316 32.572 37.396 22.230 297.9
15 2'01.513 29.332 32.908 37.258 22.015 299.3
16 2'01.437 29.225 32.818 37.298 22.096 299.4
17 2'01.386 29.145 32.770 37.310 22.161 300.8
18 2'01.322 29.217 32.684 37.322 22.099 298.8
19 2'00.991 29.089 32.659 37.193 22.050 298.1

Stoner 2007
1 1'43.163 36.022 16.904 27.860 22.377 284.1
2 1'38.164 31.626 16.613 27.681 22.244 290.7
3 1'38.120 31.448 16.652 27.752 22.268 285.3
4 1'38.085 31.523 16.562 27.729 22.271 286.8
5 1'38.274 31.552 16.707 27.781 22.234 286.9
6 1'38.399 31.556 16.697 27.829 22.317 285.1
7 1'38.239 31.601 16.649 27.801 22.188 286.0
8 1'38.284 31.677 16.631 27.744 22.232 283.5
9 1'38.101 31.484 16.724 27.754 22.139 284.0
10 1'38.453 31.870 16.574 27.859 22.150 288.1
11 1'38.063 31.621 16.550 27.777 22.115 286.5
12 1'38.001 31.513 16.673 27.788 22.027 285.9
13 1'38.373 31.601 16.521 28.089 22.162 288.3
14 1'38.467 31.554 16.723 27.911 22.279 288.1
15 1'38.528 31.754 16.750 27.883 22.141 285.0
16 1'38.178 31.623 16.555 27.801 22.199 287.0
17 1'38.321 31.547 16.659 27.806 22.309 286.5
18 1'38.097 31.601 16.474 27.808 22.214 290.9
19 1'38.233 31.469 16.621 27.835 22.308 286.9
20 1'37.906 31.609 16.424 27.767 22.106 291.5
21 1'37.988 31.558 16.596 27.684 22.150 286.7
22 1'37.977 31.495 16.564 27.792 22.126 288.0
23 1'38.526 31.673 16.531 27.819 22.503 288.3
24 1'38.363 31.768 16.631 27.731 22.233 282.2
25 1'38.268 31.655 16.550 27.718 22.345 288.2
26 1'38.487 31.659 16.497 27.774 22.557 289.1

Marquez 2013:
1 1'42.308 37.213 14.474 28.302 22.319 307.1
2 1'35.309 31.484 14.144 27.765 21.916 307.9
3 1'35.094 31.422 14.026 27.736 21.910 309.4
4 1'35.331 31.466 14.096 27.791 21.978 308.4
5 1'35.650 31.783 14.114 27.791 21.962 306.3
6 1'35.596 31.477 14.005 28.228 21.886 308.6
7 1'35.438 31.658 14.046 27.882 21.852 310.7
8 1'35.593 31.564 14.142 27.946 21.941 309.8
9 1'35.328 31.469 14.040 27.995 21.824 296.9
10 1'35.096 31.433 14.017 27.944 21.702 297.1
11 1'34.921 31.404 13.944 27.804 21.769 309.9
12 1'35.158 31.495 13.957 27.869 21.837 309.8
22 1'35.479 31.478 13.996 28.089 21.916 308.3
23 1'35.320 31.443 14.062 27.969 21.846 307.7
24 1'35.834 31.580 14.106 28.213 21.935 302.3
25 1'35.491 31.509 14.023 28.159 21.800 308.1
26 1'36.048 31.680 14.169 28.216 21.983 305.3
13 1'35.369 31.542 14.106 27.872 21.849 309.0
14 1'35.336 31.528 14.031 27.937 21.840 309.9
15 1'35.313 31.580 13.982 27.952 21.799 309.8
16 1'35.326 31.575 13.915 27.999 21.837 311.1
17 1'35.079 31.423 13.975 27.875 21.806 310.6
18 1'35.671 31.544 14.152 28.023 21.952 311.4
19 1'35.410 31.467 14.047 27.958 21.938 299.3
20 1'35.520 31.515 14.084 27.978 21.943 306.7
21 1'35.354 31.456 14.073 27.918 21.907 308.6


Som synes har Rossis konkurrenter kört väldigt jämt hela tiden. Så hans påstående om att man kör jämnare idag än när han började i stora klassen, verkar inte stämma.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Nu kan de köra fullt redan i första kurvan

Detta verkar vara en myt. Se siffrorna ovan. Biaggi's och Setes första varv var 5-6sekunder långsammare än deras övriga varv. Ett decennium senare är Stoner och Marquez första varv 5-7 sekunder långsammare än deras övriga varv.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Detta verkar vara en myt. Se siffrorna ovan. Biaggi's och Setes första varv var 5-6sekunder långsammare än deras övriga varv. Ett decennium senare är Stoner och Marquez första varv 5-7 sekunder långsammare än deras övriga varv.

Intressant jämförelse du gjort, tack för att du tog dig tiden att göra det!

Nu börjar de ju bli knivigt eftersom man måste definiera "tempo" (pace) om vi ska nå en slutsats. För mig är det en tvådelad definition; dels hur snabbt det snabbaste varvet är och dels hur nära resterande varv ligger det snabbaste varvet.

Det snabbaste varvet visar hur högt maxtempot är och hur nära resten av varven ligger det tempot visar hur konsekventa förarna är i att hålla detta tempo. Det borde man kunna räkna ut med intervaller, antingen hur stor skillnad det är mellan de, säg, 50%, 75% och 90% snabbaste varven alternativt hur många procent av varven som ligger inom inom, säg, 1% av det snabbaste varvet, 2% osv.

Man måste nog inkludera de tre-fyra snabbaste förarna också för att jämföra hur stor spridning i tempo det är mellan toppförarna dvs hur hård konkurrensen är.


En mycket enklare jämförelse vore väl att jämföra totaltiderna för de tre-fyra bästa förarna per år så ser man hur mycket snabbare det går totalt sett och hur stor skillnaden är mellan förarna.
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
"The pace has changed a lot from when I was younger."

pace-substantiv
takt = rate, pace, stroke, tact, delicacy, finesse
tempo = tempo, pace, speed, time, movement
fart = speed, pep, pace, zip, snap, velocity
hastighet = speed, rate, velocity, rapidity, tempo, pace

JAG tolkar det som om han pratar om "hastigheten" inte att "fler" kör fortare.

/KentW
Det är klart att tempot är högre. Frågan är om tempot är relativt högre.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Rossi talar numera ofta om att hans nya konkurrenter kör väldigt snabbt och jämnt.

Just det här med jämnheten intresserade mig. Jag har kollat toppförarnas tider på Assen sedan Rossis debuten i stora klassen, för att se hur det ser ut med jämnheten. Det ser ut som att förarna i toppen kört oerhört jämt varje år, 2001 till 2013. Oftast 90% av racet inom några tiondelar, och hela racet inom 1 sekund.

[massor av tider som jag tog bort]

Som synes har Rossis konkurrenter kört väldigt jämt hela tiden. Så hans påstående om att man kör jämnare idag än när han började i stora klassen, verkar inte stämma.
Heder åt dig som jämförde. Intressant och klargörande.

:) :tummenupp
 

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Stoner 2007, 21 grader varmt och torrt
Marquez 2013, 18 grader varmt och torrt

Nästan 3 sekunder snabbare varvtid 2013, och 20 km/h högre toppfart, nog har takten ändå ökat. Däremot kör de lika jämnt. Om man utgår från att Rossi talar sanning, kan det vara så att:
-Nu kan man ligga närmare däckens gräns utan att fästet minskar
-Tidigare måste man spara till en början för att hålla racet ut, varvtiderna hålls jämna för att de pressade hårdare mot slutet men fästet minskade

Alternativt så ligger det till på ett helt annat sätt, och Rossi talar i egen sak.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Att "the pace" är högre tolkar jag som att de kör på en högre fysisk nivå inte jämnare utan helt enkelt att förarna måste anstränga sig mer. Förut var det kanske mer handlag/känsla med hojen och mindre fysisk förmåga som var utslagsgivande och nu så står hojen för mer av känslan/handlaget och föraren måste jobba mer på sin position osv.
Rossi har tom sagt att han försöker ändra sin åkstil med mer häng osv.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Än när man körde 500 tvåtakt?

:)

Härligt att se att du inte slutat med att se ner på andra med din djupa insikt om gp-världen och allt annat för den delen...

Alla historier när de gamla stjärnorna satt efter racen (eller före) i baren och drack eller rökte ett paket cigg om dagen men ändå var med i toppen är alltså bara struntprat? Tror du att Lorenzo eller Pedrosa skulle klara av att köra som dom gör genom att röka och dricka?

Sen börjar faktiskt bli riktigt irriterad på ditt sätt att klippa ut i citat för att få dom att betyda andra saker! Jag menade den fysiska ansträngningen medans du får det att se ut som ansträngning öht vilket så klart är helt fel då dom säkert var helt färdiga efter att försökt överleva 500:an!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Förut var det kanske mer handlag/känsla med hojen och mindre fysisk förmåga som var utslagsgivande....

Jag menade den fysiska ansträngningen...dom var säkert helt färdiga efter att försökt överleva 500:an!
När menar du att den fysiska förmågan var mest viktig alltså?

Tror du att Lorenzo eller Pedrosa skulle klara av att köra som dom gör genom att röka och dricka?
Vilka av toppförarna i 500/MotoGP på 90- och 00-talet ägnade sig åt att ”röka och dricka”?
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Detta verkar vara en myt. Se siffrorna ovan. Biaggi's och Setes första varv var 5-6sekunder långsammare än deras övriga varv. Ett decennium senare är Stoner och Marquez första varv 5-7 sekunder långsammare än deras övriga varv.

Men det har väl att göra med att starten är från stillastående?:7peta
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"Vilka av toppförarna i 500/MotoGP på 90- och 00-talet ägnade sig åt att ”röka och dricka”? "

Var på ett av de sista GP-racen som gick på stadsbanan i IMATRA, på den tiden -74 var det fritt fram i depåerna. En av förarna gick i princip hela tiden i depån omkring med en cigg i mungipan, och var ändå med i toppen. Nån fler som minns honom, lång, smal, långhårig och alltid sevärd på banan?
Detta var också ett av de sista racen som Jarno Sarrinen körde på hemmaplan.
Rätt svar belönas med en "gilla".

/KentW
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Men det har väl att göra med att starten är från stillastående?:7peta

Jag kanske borde varit tydligare. Jag menade att starten och de första kurvorna inte gick nämnvärt långsammare 2001, jämfört med idag. Så det verkar inte som att förarna höll igen märkbart i de första kurvorna 2001. Utan det verkar som att de körde "fullt från första böj" redan då.

Nu är det ju en ganska grov jämförelse, eftersom att själva startaccelerationen ju tagit olika lång tid genom åren, beroende på maskiner o.s.v. Så vi vet inte vad som är tappat i start respektive sväng. Dessutom är ju Assen ombyggd. Jag vet inte om första svängen är ny.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
När menar du att den fysiska förmågan var mest viktig alltså?

Vilka av toppförarna i 500/MotoGP på 90- och 00-talet ägnade sig åt att ”röka och dricka”?

Den fysiska förmågan var alltså inte lika viktig förr som idag även om dom inte var uselt tränade då.

Det stående skämtet mellan Doohan och hans främsta kollegor efter racen var att i baren fråga dom andra "who came fourth?" men dom drack säkert apelsinjuice...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Än när man körde 500 tvåtakt?:)
Det verkar inte ha varit allt för jobbigt (1) eller svårt (2) om man ska tro Scott Redding som körde 10 varv på Kevin Schwantz vinnarhoj från 1994 i går:

"The bike was absolutely amazing. Okay, the brakes weren't great, but we were expecting that. (1) The handling was incredible because the bike is so light; it was really easy to change direction. It accelerated hard too, with the front coming up in every gear. I didn't need a rev counter; I just changed up whenever I felt the front wheel was high enough! (2) There was a lot of power, but it was pretty controllable, nothing like the razor sharp powerband I was expecting. It turns like a 125 and was still pulling in sixth. They should bring these back. It was absolutely mega to ride!"
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Det här med att Rossi säger att toppförarna kör jämnare är ju inte varvtider han pratar om... utan att de gör så få misstag.... han pratar i egen sak är utan tvekan. Rossi har alltid varit känd för sina få misstag och sin förmåga att kunna köra om på de mest omöjliga ställen... Nu när konkurrenterna både är snabba och gör få tabbar så har han det tufft helt enkelt :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top