Rossis framtid

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
P€RRA;5844066 skrev:
Det verkar inte ha varit allt för jobbigt (1) eller svårt (2) om man ska tro Scott Redding som körde 10 varv på Kevin Schwantz vinnarhoj från 1994 i går

Väldigt kul att läsa om hans äventyr på femhundran!

Fast det var ju inte något vidare argument för hur krävande det var att försöka vara snabbast i VM med hojen.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5844066 skrev:
Det verkar inte ha varit allt för jobbigt (1) eller svårt (2) om man ska tro Scott Redding som körde 10 varv på Kevin Schwantz vinnarhoj från 1994 i går.
Är det vad du tror?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag blev intresserad av hur åldern på förarna samt hur hårt motstånd de haft tidigare... så jag satte samman denna graf över alla MotoGP/500cc förarna sedan starten på GP Racing 1949. :tummenupp

På botten: förarålder samt fabrikat (färgkodat) på han som vann det årets GP.
På toppen: % vunna lopp det året och % poängledning över motståndarna.
 

Bifogat

  • MGPDriverAge_Manfucaturer-med.jpg
    MGPDriverAge_Manfucaturer-med.jpg
    141.1 KB · Visningar: 443
Last edited:

Smagatusk

Guest
Jag kanske borde varit tydligare. Jag menade att starten och de första kurvorna inte gick nämnvärt långsammare 2001, jämfört med idag. Så det verkar inte som att förarna höll igen märkbart i de första kurvorna 2001. Utan det verkar som att de körde "fullt från första böj" redan då.

Nu är det ju en ganska grov jämförelse, eftersom att själva startaccelerationen ju tagit olika lång tid genom åren, beroende på maskiner o.s.v. Så vi vet inte vad som är tappat i start respektive sväng. Dessutom är ju Assen ombyggd. Jag vet inte om första svängen är ny.

Ok, det var så du menade. Nu är det jag som får ta på mig dumstruten.:rodnar
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Väldigt kul att läsa om hans äventyr på femhundran! Fast det var ju inte något vidare argument för hur krävande det var att försöka vara snabbast i VM med hojen.
Nej, kanske inte, men jag tror att många, av nostalgiska skäl, överdriver en aning när de pratar om 500:eek:rna.

Jag tror dagens toppförare jobbare hårdare under ett race än vad de gjorde på 80- och 90-talet, precis som inom i princip alla andra sporter.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
P€RRA;5844154 skrev:
Nej, kanske inte, men jag tror att många, av nostalgiska skäl, överdriver en aning när de pratar om 500:eek:rna.

Helt klart. Det finns flera gamla GP-mekaniker som vid ett eller annat tillfälle fick provköra en 500. Samtliga kan intyga att provkörningen inleddes i skräck - på grund av vad alla trodde och tyckte om ett sådant monster - och avslutades i ren förvåning kombinerat med förtjusning - över hur lättkörd och lätthanterad den egentligen var. Det finns inte många saker som slår en korrekt bestyckad, mångcylindrig tvåtaktare då det kommer till ren känsla för karaktär och effektregister.

Detta kanske inte säger så mycket om dess karaktär då man ligger på gränsen av däcksgreppet, men det är i alla fall tillräckligt för att avliva myten om att en gammal 500 var som en bristfälligt säkrad handgranat. En myt som i mitt tycke byggdes upp eller i alla fall späddes på av ett fåtal provkörande journalister typ Cathcart och Oxley.

Sedan råder ingen tvekan om att sporten blivit mycket mer seriös nu jämfört med tjugo, tio eller bara fem år sedan. Den fysiska och mentala träningen har blivit ett heltidsjobb för samtliga toppförare. Alla har personliga tränare, fysioterapeuter och kostrådgivare och man följer noga uträknade träningsprogram mellan tävlingarna. Och den allmänna uppfattningen verkar vara att detta behövs för att upprätthålla den koncentrationsnivå som krävs för ett perfekt MotoGP lopp utan misstag.

Jag tror att Valentino's uttalande delvis syftar på detta. För bara tio år sedan kunde du fortfarande vinna ett race även om du gjorde flera misstag eftersom dina konkurrenter också gjorde misstag. Nuförtiden har du tre-fyra stycken längst fram som inte gör några misstag alls, och när de i undantagsfall gör ett enda misstag så är de direkt borta från tätstriden.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tror att Valentino's uttalande delvis syftar på detta. För bara tio år sedan kunde du fortfarande vinna ett race även om du gjorde flera misstag eftersom dina konkurrenter också gjorde misstag. Nuförtiden har du tre-fyra stycken längst fram som inte gör några misstag alls, och när de i undantagsfall gör ett enda misstag så är de direkt borta från tätstriden.

Hur mycket tror du TC och övrig elektronik hjälper i detta? Min amatöruppfattning har varit att elektroniken sänker inte den snabbaste varvtiden utan den gör att snittvarvtiden hamnar närmare den snabbaste varvtiden och minimerar förluster pga misstag, inte nödvändigtvis genom att bara minska antalet krascher utan den "rättar till" när förarna ger några % för mycket gas. Den gör helt enkelt att variansen mellan varvtiderna minskar?

Å andra sidan tittade jag på varvtider för Biaggi från 2001, kommer inte ihåg vilket race det var men han vann, och det var skrämmande liten skillnad mellan varvtiderna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror att Valentino's uttalande delvis syftar på detta. För bara tio år sedan kunde du fortfarande vinna ett race även om du gjorde flera misstag eftersom dina konkurrenter också gjorde misstag. Nuförtiden har du tre-fyra stycken längst fram som inte gör några misstag alls, och när de i undantagsfall gör ett enda misstag så är de direkt borta från tätstriden.

Tätstriden verkar de inte direkt ramla bort ur, med tanke på CC och MM som gör missar då och då men ändå är med i top 4. Förstaplatsen verkar däremot vara något som de som kör helt omänskligt felfritt får slåss om. Fast nu kanske jag missförstod. Inte ovanligt att jag gör det. :)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
View attachment 388210

Det ser ut som att medelåldern har legat lägre de senaste 12 åren jämfört med tidigare, det stämmer ju bra med att det krävts högre kondition från förarna (om inte Rossi vinner och sabbar statistiken :tummenupp.

Skulle Rossi vinna mästerskapet nästa år så skulle han vara delad 2:a äldsta att göra det, och han har 2 år efter det på sig innan han blir den äldsta någonsin att göra det (1949, Leslie Graham 37 år, fyllde 38 några veckor senare)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
View attachment 388210

Det ser ut som att medelåldern har legat lägre de senaste 12 åren jämfört med tidigare, det stämmer ju bra med att det krävts högre kondition från förarna (om inte Rossi vinner och sabbar statistiken :tummenupp.

Skulle Rossi vinna mästerskapet nästa år så skulle han vara delad 2:a äldsta att göra det, och han har 2 år efter det på sig innan han blir den äldsta någonsin att göra det (1949, Leslie Graham 37 år, fyllde 38 några veckor senare)

Den där grafen visar ju att det dyker upp någon hojgud då och då som tar titlarna flera år i rad utan pardon, och att vi de senaste åren haft ganska blandat bland titlarna... Lite intressant iaf. Om Pedrosa vinner i år är det väl i princip första gången som det är 5 olika som tar titeln på 8 år?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Finns det ett samband mellan kondition och ålder bland professionella idrottsmän i åldern 20–35 år? Det tror inte jag.

Om det bara är fysisk konsition du avser bör det ju märkas i väldigt konditionsfokuserade idrotter typ triathlon, maratonlöpning osv.

From a physiological perspective, there's nothing special about the decade between age 25 and 35, says exercise physiologist Dugas. Instead, he says, the fact that so many marathoners hit their PRs at that age is probably a relic of their career paths, rather than a statement about intrinsic physiology. "There's not any rule that says you peak in your early 30s," says Dugas. "It's just that many runners don't move to the event until later in their careers."

http://www.runnersworld.com/running-tips/age-matters?page=single

Däremot verkar olika former av reaktionstider försämras runt 30, "simple reaction time" verkar försämras gradvis men väldigt lite fram tills 50 när den accelererar medan "choice reaction time" börjar försämras redan från runt 20 och sedan gradvis.

Vilken som påverkar varvtiderna mest vet jag dock inte :)
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ursäkta, men hur relevant är finska Karelen på 70-talet?

Kanske inte alls...men hur vet du vilka som INTE "röker och krökar" av dagens piloter?

-"Sheene raced his last 500cc Grand Prix in San Marino in 1984 before retiring from the racing circuit."

/KentW
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
View attachment 388210

Det ser ut som att medelåldern har legat lägre de senaste 12 åren jämfört med tidigare, det stämmer ju bra med att...
• ...det finns mer pengar att tjäna i sporten nu än förr.
• ....man måste börja tidigare nu än förr.
• ...slumpen spelar en större roll än vi tror.
• ...sporten har blivit väsentligt mer rumsren.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5844066 skrev:
Det verkar inte ha varit allt för jobbigt (1) eller svårt (2) om man ska tro Scott Redding som körde 10 varv på Kevin Schwantz vinnarhoj från 1994 i går:

"The bike was absolutely amazing. Okay, the brakes weren't great, but we were expecting that. (1) The handling was incredible because the bike is so light; it was really easy to change direction. It accelerated hard too, with the front coming up in every gear. I didn't need a rev counter; I just changed up whenever I felt the front wheel was high enough! (2) There was a lot of power, but it was pretty controllable, nothing like the razor sharp powerband I was expecting. It turns like a 125 and was still pulling in sixth. They should bring these back. It was absolutely mega to ride!"

Precis beskrivning av hur det är att köra en riktig racer. Tänk om man låtit 2T utvecklas då hade nog 4 taktarna fortfarande varit ett minne.
:)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kanske inte alls...men hur vet du vilka som INTE "röker och krökar" av dagens piloter?

-"Sheene raced his last 500cc Grand Prix in San Marino in 1984 before retiring from the racing circuit."

/KentW


radare vet ALLT:fakta








...eller inte:crash

att ni ens orkar svara på/citera hans inlägg gång på gång på gång:dummer
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Som jag minns Rossi för tio år sedan var han ofta en bit bak i första böj, knep en plats i taget mycket lugnt och låg sedan tvåa till i princip sista böj där han körde om och vann.

Kan han med ordet Pace mena att idag kör man mer på hörntänderna?
Jag tycker hans sistavarv i tabellen antyder det men det finns för lite data.


Rossi talar numera ofta om att hans nya konkurrenter kör väldigt snabbt och jämnt.

Just det här med jämnheten intresserade mig. Jag har kollat toppförarnas tider på Assen sedan Rossis debuten i stora klassen, för att se hur det ser ut med jämnheten. Det ser ut som att förarna i toppen kört oerhört jämt varje år, 2001 till 2013. Oftast 90% av racet inom några tiondelar, och hela racet inom 1 sekund.

Några axplock:

Biaggi 2001:
1 2'08.460 58.472 10.651 36.281 23.056 284.9
2 2'03.772 53.528 10.745 36.310 23.189 284.4
3 2'03.915 53.846 10.547 36.270 23.252 289.2
4 2'03.560 53.380 10.616 36.574 22.990 288.8
5 2'03.652 53.197 10.589 36.529 23.337 289.9
6 2'03.359 53.219 10.693 36.359 23.088 279.9
7 2'03.300 53.420 10.631 36.260 22.989 285.8
8 2'03.387 53.218 10.813 36.175 23.181 282.9
9 2'03.281 53.153 10.763 36.320 23.045 283.9
10 2'03.333 53.220 10.760 36.257 23.096 282.4
11 2'03.017 53.108 10.791 36.200 22.918 283.1
12 2'03.267 53.275 10.728 36.211 23.053 282.9
13 2'03.181 53.043 10.805 36.244 23.089 282.1
14 2'03.575 53.273 10.815 36.285 23.202 282.7
15 2'03.287 53.306 10.774 36.095 23.112 283.2

Gibernau 2004:
1 2'06.630 35.103 32.625 36.256 22.646
2 2'00.802 29.815 32.444 36.051 22.492 307.5
3 2'00.264 29.584 32.279 35.925 22.476 307.6
4 2'00.247 29.654 32.204 36.029 22.360 308.2
5 2'00.207 29.698 32.070 36.143 22.296 306.1
6 2'00.524 29.812 32.244 36.095 22.373 302.5
7 2'00.440 29.793 32.317 36.059 22.271 299.3
8 2'00.136 29.669 32.240 35.966 22.261 307.0
9 2'00.357 29.666 32.205 36.074 22.412 304.5
10 2'00.570 29.782 32.284 36.116 22.388 306.5
11 2'00.262 29.607 32.274 36.018 22.363 302.1
12 2'00.664 29.577 32.598 36.198 22.291 305.9
13 2'00.256 29.565 32.242 36.059 22.390 303.4
14 2'00.578 29.767 32.374 36.028 22.409 305.1
15 2'00.190 29.649 32.245 36.000 22.296 303.2
16 1'59.782 29.457 32.192 35.853 22.280 306.2
17 1'59.911 29.387 32.022 36.142 22.360 304.1
18 1'59.473 29.489 31.963 35.757 22.264 307.5
19 2'00.994 29.479 32.351 36.964 22.200 310.0

Rossi 2005
1 2'11.330 35.871 34.483 38.130 22.846 256.3
2 2'03.302 29.662 33.194 37.742 22.704 294.8
3 2'01.811 29.344 32.734 37.357 22.376 286.4
4 2'01.825 29.353 32.841 37.200 22.431 288.0
5 2'01.917 29.372 32.677 37.483 22.385 288.5
6 2'01.778 29.373 32.931 36.996 22.478 294.8
7 2'01.938 29.358 32.819 37.278 22.483 286.5
8 2'01.859 29.418 32.763 37.342 22.336 293.2
9 2'01.547 29.286 32.541 37.131 22.589 295.4
10 2'01.748 29.408 32.903 37.435 22.002 290.5
11 2'01.609 29.416 32.838 37.265 22.090 294.7
12 2'01.609 29.428 32.649 37.292 22.240 292.4
13 2'01.372 29.555 32.767 37.013 22.037 292.9
14 2'01.514 29.316 32.572 37.396 22.230 297.9
15 2'01.513 29.332 32.908 37.258 22.015 299.3
16 2'01.437 29.225 32.818 37.298 22.096 299.4
17 2'01.386 29.145 32.770 37.310 22.161 300.8
18 2'01.322 29.217 32.684 37.322 22.099 298.8
19 2'00.991 29.089 32.659 37.193 22.050 298.1

Stoner 2007
1 1'43.163 36.022 16.904 27.860 22.377 284.1
2 1'38.164 31.626 16.613 27.681 22.244 290.7
3 1'38.120 31.448 16.652 27.752 22.268 285.3
4 1'38.085 31.523 16.562 27.729 22.271 286.8
5 1'38.274 31.552 16.707 27.781 22.234 286.9
6 1'38.399 31.556 16.697 27.829 22.317 285.1
7 1'38.239 31.601 16.649 27.801 22.188 286.0
8 1'38.284 31.677 16.631 27.744 22.232 283.5
9 1'38.101 31.484 16.724 27.754 22.139 284.0
10 1'38.453 31.870 16.574 27.859 22.150 288.1
11 1'38.063 31.621 16.550 27.777 22.115 286.5
12 1'38.001 31.513 16.673 27.788 22.027 285.9
13 1'38.373 31.601 16.521 28.089 22.162 288.3
14 1'38.467 31.554 16.723 27.911 22.279 288.1
15 1'38.528 31.754 16.750 27.883 22.141 285.0
16 1'38.178 31.623 16.555 27.801 22.199 287.0
17 1'38.321 31.547 16.659 27.806 22.309 286.5
18 1'38.097 31.601 16.474 27.808 22.214 290.9
19 1'38.233 31.469 16.621 27.835 22.308 286.9
20 1'37.906 31.609 16.424 27.767 22.106 291.5
21 1'37.988 31.558 16.596 27.684 22.150 286.7
22 1'37.977 31.495 16.564 27.792 22.126 288.0
23 1'38.526 31.673 16.531 27.819 22.503 288.3
24 1'38.363 31.768 16.631 27.731 22.233 282.2
25 1'38.268 31.655 16.550 27.718 22.345 288.2
26 1'38.487 31.659 16.497 27.774 22.557 289.1

Marquez 2013:
1 1'42.308 37.213 14.474 28.302 22.319 307.1
2 1'35.309 31.484 14.144 27.765 21.916 307.9
3 1'35.094 31.422 14.026 27.736 21.910 309.4
4 1'35.331 31.466 14.096 27.791 21.978 308.4
5 1'35.650 31.783 14.114 27.791 21.962 306.3
6 1'35.596 31.477 14.005 28.228 21.886 308.6
7 1'35.438 31.658 14.046 27.882 21.852 310.7
8 1'35.593 31.564 14.142 27.946 21.941 309.8
9 1'35.328 31.469 14.040 27.995 21.824 296.9
10 1'35.096 31.433 14.017 27.944 21.702 297.1
11 1'34.921 31.404 13.944 27.804 21.769 309.9
12 1'35.158 31.495 13.957 27.869 21.837 309.8
22 1'35.479 31.478 13.996 28.089 21.916 308.3
23 1'35.320 31.443 14.062 27.969 21.846 307.7
24 1'35.834 31.580 14.106 28.213 21.935 302.3
25 1'35.491 31.509 14.023 28.159 21.800 308.1
26 1'36.048 31.680 14.169 28.216 21.983 305.3
13 1'35.369 31.542 14.106 27.872 21.849 309.0
14 1'35.336 31.528 14.031 27.937 21.840 309.9
15 1'35.313 31.580 13.982 27.952 21.799 309.8
16 1'35.326 31.575 13.915 27.999 21.837 311.1
17 1'35.079 31.423 13.975 27.875 21.806 310.6
18 1'35.671 31.544 14.152 28.023 21.952 311.4
19 1'35.410 31.467 14.047 27.958 21.938 299.3
20 1'35.520 31.515 14.084 27.978 21.943 306.7
21 1'35.354 31.456 14.073 27.918 21.907 308.6


Som synes har Rossis konkurrenter kört väldigt jämt hela tiden. Så hans påstående om att man kör jämnare idag än när han började i stora klassen, verkar inte stämma.

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Som jag minns Rossi för tio år sedan var han ofta en bit bak i första böj, knep en plats i taget mycket lugnt och låg sedan tvåa till i princip sista böj där han körde om och vann.
Rossi hade en otrolig racecraft på den tiden vilket för mig gör honom till en större förare än många andra. Doohan, Lorenzo, Stoner, Pedrosa mfl var/är mer av typen leda från start till mål, vilket iofs är kräver skicklighet, men inte bjuder på så mycket underhållning för oss vanliga, icke "racingentusiaster".
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...många som skrivit att han är slut, sopslut osv.
Och vad det betyder i sammanhanget = ingen mer titel. Därvidlag är det sant att Rossi är slut. Lorenzo, Marquez, Pedrosa och även Crutchlow ser ut att köra med kryptonit i innerfickan.
 

Bifogat

  • superman_kryptonite11_138.jpg
    superman_kryptonite11_138.jpg
    31.5 KB · Visningar: 84
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top