P€RRA;5844154 skrev:
Nej, kanske inte, men jag tror att många, av nostalgiska skäl, överdriver en aning när de pratar om 500
rna.
Helt klart. Det finns flera gamla GP-mekaniker som vid ett eller annat tillfälle fick provköra en 500. Samtliga kan intyga att provkörningen inleddes i skräck - på grund av vad alla trodde och tyckte om ett sådant monster - och avslutades i ren förvåning kombinerat med förtjusning - över hur lättkörd och lätthanterad den egentligen var. Det finns inte många saker som slår en korrekt bestyckad, mångcylindrig tvåtaktare då det kommer till ren känsla för karaktär och effektregister.
Detta kanske inte säger så mycket om dess karaktär då man ligger på gränsen av däcksgreppet, men det är i alla fall tillräckligt för att avliva myten om att en gammal 500 var som en bristfälligt säkrad handgranat. En myt som i mitt tycke byggdes upp eller i alla fall späddes på av ett fåtal provkörande journalister typ Cathcart och Oxley.
Sedan råder ingen tvekan om att sporten blivit mycket mer seriös nu jämfört med tjugo, tio eller bara fem år sedan. Den fysiska och mentala träningen har blivit ett heltidsjobb för samtliga toppförare. Alla har personliga tränare, fysioterapeuter och kostrådgivare och man följer noga uträknade träningsprogram mellan tävlingarna. Och den allmänna uppfattningen verkar vara att detta behövs för att upprätthålla den koncentrationsnivå som krävs för ett perfekt MotoGP lopp utan misstag.
Jag tror att Valentino's uttalande delvis syftar på detta. För bara tio år sedan kunde du fortfarande vinna ett race även om du gjorde flera misstag eftersom dina konkurrenter också gjorde misstag. Nuförtiden har du tre-fyra stycken längst fram som inte gör några misstag alls, och när de i undantagsfall gör ett enda misstag så är de direkt borta från tätstriden.