Rossis framtid

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Om t.ex. Smiths förmåga utvecklas som Crutchlows

Kommer troligen aldrig att ske. Möjligt att det är fel och inte P K korrekt att döma en kille efter så kort tid! Men en rejält tillräckligt stark magkänsla säger snarare att Smith snart finns på ett enklare klenare material. Aleix Espargaro blir jag däremot besviken om inte alla fabriksteam är beredda att begå mord för att få till sig.. :tummenupp

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Ja, men är han det bästa alternativet 2015-2016 för Yamahs fabriksteam? Om t.ex. Smiths förmåga utvecklas som Crutchlows, medan Rossi fortsätter sin långsamma nedåtgång så skulle Smith antagligen vara den bättre föraren då.
Vi pratar om två år framåt i tiden och hur det ser ut med kontrakt då vet ingen av oss. Säg att tex Honda inte förnyar med Pedrosa, då kan han kanske vara ett intressant alternativ för Yamaha. Men om det inte sker några stora förändringar kan jag inte se någon som kan mäta sig med Rossi när det gäller kombinationen resultat och marknadsföring.

Smith kommer aldrig att bli något. Att han fått en styrning i MotoGP fortsätter att vara ett mysterium.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag hoppas visserligen att Rossi kommer vara konkurrenskraftig fram till slutet av sin karriär, men det är inget jag skulle satsa någon förmögenhet på
Inte så konstigt om Vale inte kan leverera som förr, enligt idrottspsykologer har människor i sig mental energi för ca 15 år på toppnivå - orka 100% tänka tävling med - för bikers - tillhörande träning, tester och race.
Rossi är i detta avseende redan bortom 'Bäst före'-datum och vi får antagligen nöja oss med enstaka inspirerade topprestationer plus pallenplaceringar på rent ryggmärgskunnande.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Inte så konstigt om Vale inte kan leverera som förr, enligt idrottspsykologer har människor i sig mental energi för ca 15 år på toppnivå - orka 100% tänka tävling med - för bikers - tillhörande träning, tester och race.
Inte konstigt att man börjar känna sig lite trött... :hihi

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
P€RRA;5865826 skrev:
Smith kommer aldrig att bli något.
Vilket mått använder du för ”att bli något” i MotoGP?

X antal snabbaste varv?
X antal pallplatser?
X antal vinster?
X antal titlar?

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös

X antal snabbaste varv?
X antal pallplatser?
X antal vinster?
X antal titlar?

jag vet att du inte frågar mig, men för min del:
Sätt en "1:a" framför valfri rad (helst de tre nedersta) så har du "blivit" något i MotoGP....

Sen kan man ju säga att man är redan "något" bara man tagit sig till serien...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

X antal snabbaste varv?
X antal pallplatser?
X antal vinster?
X antal titlar?

Sätt en "1:a" framför valfri rad (helst de tre nedersta) så har du "blivit" något i MotoGP....

Bra fråga och bra svar! :tummenupp

Men jag tycker nog helst man ska in på två nedersta.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Bra fråga och bra svar! :tummenupp

Men jag tycker nog helst man ska in på två nedersta.
Håller med. I alla fall näst nedersta; det har funnits gott om ytterst kompetenta förare i 500/MotoGP som varken tog någon titel eller som vann dussintals segrar. Tänker på Okada, Bayle, McWilliams, Cadalora, Checa, Abe, Kato...

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet

X antal snabbaste varv?
X antal pallplatser?
X antal vinster?
X antal titlar?
Det är så klart väldigt subjektivt men i det här fallet var det hypotetiska resonemanget av Coola Ola om Smith skulle utvecklas som Crutchlow. Det tror jag inte att han kommer att göra. Han kommer inte ens att komma i närheten.

Men för att svara på den konkreta frågan: För min del bör man stå på pallen minst ett par gånger för att bli något eller vinna minsta ett race.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70

Man kanske ska ge killen en chans med tanke på att han "bara" kört 9 race i Mgp och utvecklats.
Han har 23 pallplatser i olika GP klasser.

Hur tänker du ?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Rossi är i detta avseende redan bortom 'Bäst före'-datum och vi får antagligen nöja oss med enstaka inspirerade topprestationer plus pallenplaceringar på rent ryggmärgskunnande.

Ja, absolut, håller med helt och fullt. Det stärker ju dock bara mitt resonemang att Vale inte nödvändigtvis är lämplig för Yamahas fabriksteam 2015-2016.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Ja, absolut, håller med helt och fullt. Det stärker ju dock bara mitt resonemang att Vale inte nödvändigtvis är lämplig för Yamahas fabriksteam 2015-2016.
Det stärker resonemanget om man bara ser till den sportsliga delen. Någon ska betala kalaset också och då är Rossi, som även kan prestera bra resultat, ett utmärkt val. Smith kommer varken att dra publik eller sponsorer.

En intressant parantes är att när Rossi körde för Yamaha 2010 hade de personal i Yamaha som såg till att han fick vara ifred från journalisterna. 2011 fick samma personal anordna olika typer av event för att samma journalister skulle komma. Intresset från media svalnade rejält trots att Yamaha hade den regerande världsmästaren. Säger en del om Rossis dragningskraft hos media och fans.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag tror Yamaha är fullt kapabla att avgöra om Rossi ska stanna efter 2014 eller inte.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
En artikel vid länken nedan som diskuterar Rossis verkliga potential.

”Rossi has finished third and fourth twice each in four starts since TT Assen. But let's face it: He could have done better. He maybe should have done better.”

Bottom line:

”Will Assen be Rossi's only victory in 2013? Will it be the blip on a radar of unfulfilled expectations?”

Den givna slutsatsen:

”...any realistic idea of him winning a dry race without significant attrition seems to be slipping away.”

http://superbikeplanet.com/2013/Aug/130826vr46.htm

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
En artikel vid länken nedan...
Brno required point-to-point precision to link corners and a light touch on the brake level rather than the ride-the-mechanical-bull brutality or a slide-the-lightning-bolt style needed to flourish at Indy.

Undra om den som skrev artikeln (varför är de anonyma, vågar de inte stå får sina åsikter?) såg racet?

Marquez på tvären i inbromsningarna med bakhjulet i luften påminner inte mycket om den precision som de pratar om ovan... :3freak

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
P€RRA;5878013 skrev:
Marquez på tvären i inbromsningarna med bakhjulet i luften påminner inte mycket om den precision som de pratar om ovan... :3freak
En MotoGP-förare i ledning som kör med sladd och bakhjulslyft in i kurvorna – är inte det i själva verket ett tecken på oerhörd precision?

:va

[Fast han kanske bara ”köttade” lite?]

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE