Rossis framtid

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Vad har den som de japanska hojarna inte har?

Stil och klass.

Japansk hoj:
Sumo-Wrestler-11346.jpg

Italiensk hoj:
supermodel-hot-lingerie-46.jpg

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Saxat från Gazzetta

Vale-Ducati, face-to-face needed
The image of both is at stake
Milano, 10 April 2012
The rupture between the rider and the team is all too apparent: an urgent solution is required to avoid permanently compromising the credibility of two MotoGP legends.

A telling expression on the face of Valentino Rossi, 33. LaPresse No one in Borgo Panigale can keep a lid on the fireworks at the moment. Ducati Corse general manager Filippo Preziosi tried to deflect some of the sparks in Qatar the day after one of Valentino Rossi's most humiliating qualifying sessions in his career, when he was 2.1 seconds off pole and 1.1 seconds behind Hayden. But Preziosi's words in defence of the Italian's ability and shifting the blame for the poor performance to the team were not enough. Valentino's post-race comments in Losail ("We've run out of hope"; "It's not the bike I wanted") have left their mark, especially as they came after the first GP of the season. Ducati and Rossi are like a volcano you fear could erupt at any moment, with potentially devastating consequences for the image of both parties. One is being courted by Audi and certainly doesn't want its popularity and high repute to decline; the other is in the latter part of an unparalleled career with no intention of quitting the world of MotoGP – which he took to unimaginable heights – after failing with a difficult technical project. It would be a tough stain to remove.

TARNISHED LEGENDS — We're talking about two legends of MotoGP, who instead of doubling the glory by joining forces have halved their competitiveness. 'La Rossa' is a wild beast that has proved more than a handful for many a champion (Melandri ended up at a shrink) but that also won a world championship with Stoner, the man who handled her reins better than any. Rossi is a champion all right but he has never got to grips with the Desmosedici. The worst thing is that he appears completely disheartened, with no desire to play the part of the team man, the one who leads the group even when things are going badly. Which is what you would expect from a world-beater – see Alonso at Ferrari.

ducati's efforts — You cannot say that at Borgo Panigale they have not tried to satisfy the needs of Vale, the man, or rather the champion, who was put at the very centre of their project. In 2011 they turned out six different chassis for the Desmosedici, with a revolution that began in Assen in June. While in the Dutch GP Hayden rode a GP11, Vale had a GP11.1 - the bike being designed for 2012 - with a 1000 cc engine reduced to an 800 cc engine, a fast gearbox, an adjusted rear suspension and a more flexible frame. A major effort, especially given that this was mid-season, but it did not produce the hoped-for results. And the changes did not end there as in Aragon, in September, there was the "evo" GP11.1 with an aluminium chassis. Following the indications of Rossi, who wanted a traditional chassis, a sort of deltabox, like the Japanese bikes, Ducati for 2012 decided to turn their whole philosophy upside down regarding the carbon frame and structure-supporting engine in favour of a screw-in engine. This was a leap in the dark for Ducati, who worked tirelessly to try and implement the project, but these were their first dealings with a new technical solution that takes a long time to develop and refine. Honda know something about that as they have always used this system, but it still took them almost 3 years to get their RC211V right.

The smiles between Rossi and Preziosi appear long gone. Ansa rossi's little digs — It was not going to be quick, but Rossi knew that and after trying out the GP12 for the first time he announced: "Yes, this is much better. I feel the bike much better and I'm no longer terrified of falling at every corner". Then, however, at the end of the pre-season testing in Jerez, he came out with an eloquent: "We have the sixth best time and that is our right position. There is a lot of work to be done". And in between he got in a little dig: "Enough of these revolutionary ideas which are a load of cra..., we need to progress one small step at a time". An attack on the way of working? Not just that, as the rider from Pesaro went even further in Qatar when he said: "I'm not an engineer. I ride the bike and then indicate what I think. I don't think that changing the frame will make any difference, but I don't want to fight like Hayden to finish sixth".

urgent meeting — Even considering it - sixth place - as something offensive for a rider with the class and ambitions of Valentino, if other Ducatis do arrive, he would have to do that. Rather, he would have to do better. Or at least try his very best to do so. For himself, for his legendary record, out of respect for the mechanics, fans and everyone working for him who earn nothing like what he earns. The Rossi we see today is demotivated - perhaps he is already thinking about the four-wheeled vehicle he will be trying out at the weekend in Monza, a Ferrari 458 Italia in a race in the GT Endurance Series. Maybe he is frightened of falling and injuring himself again. Whatever the reason, he is not willing to take even the slightest risk to try and improve his finishing position unless it means a podium finish. This is a very difficult and unpleasant situation. The only way out is a very frank, face-to-face meeting to see just how much both care, Rossi and Ducati, about this gradual destruction of their credibility, esteem and professionalism. At stake there is a great deal of the image that people have of Italian racing. It would be a crime to ruin that image in such a way.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Ja..
Det är väl tyvärr såhär många med mig känner oxå...:(
Det borde ha tagit slut i förra säsongen..
Dommaren håller på att räkna till 10 och han är uppe på 8½ just nu..:näsblod
Tycker Roffe

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
En teknologi som kräver 200 cc extra för att kunna hävda sig mot stenålders-japaner och tyskar.

Fan jag nappar alltid på dessa uttalanden :gnissla

Tycker det är löjligt med detta resonemang om kubiken. Det är väl kul att se lite variation av märken och motorkonfigurationer. Ducati straffas med att inte kunna leverera lika hög effekt (då det är omöjligt mot en fyra, då en twin inte kan varvas lika högt), ducatin är långsammast på rakan, man straffas med att få hänga på vikter på hojen också, 7 kg tror jag det är nu! Checa och Guintoli och grabbarna kanske borde få bära en 10kg hjälm istället, vad tror du om det? :)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Fan jag nappar alltid på dessa uttalanden :gnissla
Visst är det kul :lol

Ducati tyckte att det var för dyrt att underhålla 999:an i WSBK och för att inte tappa dem som tillverkare böjde sig ägarna av serien och lät Ducati få 200 cc extra. Där har du grundproblemet. Vad som är bättre eller sämre tycker jag saknar relevans.

Lite som att en dålig tennisspelare skulle få ha två racketar :3freak

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Visst är det kul :lol

Ducati tyckte att det var för dyrt att underhålla 999:an i WSBK och för att inte tappa dem som tillverkare böjde sig ägarna av serien och lät Ducati få 200 cc extra. Där har du grundproblemet. Vad som är bättre eller sämre tycker jag saknar relevans.

Lite som att en dålig tennisspelare skulle få ha två racketar :3freak

När jag körde ERF med 600:a fyra så vinkade jag på rakan till några 748:eek:r som var med, inte kände jag att de hade en fördel då :)

Edit: nu är vi jäkligt OT

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Vilken ”teknologi” tänker du på?

Monocoque-ramen, såklart.
Känner du att jag gjorde ett dåligt ordval? Kliar det i fingrarna att länka till, alternativt citera wikipedia angående ordet "teknologi"?

Ta en sväng förbi orden "narcissist", "besserwisser" och kanske "paria" när du ändå är där i så fall.

Mvh,
Mattias

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Känner du att jag gjorde ett dåligt ordval? Kliar det i fingrarna att länka till, alternativt citera wikipedia angående ordet "teknologi"?

Ta en sväng förbi orden "narcissist", "besserwisser" och kanske "paria" när du ändå är där i så fall.

Mvh,
Mattias

Gjorde min fredagseftermiddag!

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Är förvånad över Vales uttalanden. Hur besviken han än är så tycker jag att det är ett ovärdigt beteende att kritisera sin arbetsgivare på det sättet. Det lär ju inte göra några underverk för arbetsmoralen i teamet när den store mästaren själv säger att han gett upp redan efter säsongens första race.
Sen tycker jag inte att han är i en position att kritisera Ducati när han själv är så långt efter Hayden (som är en sympatisk kille men tyvärr också passerat sitt bäst före datum för en så där fem år sedan) och till och med får stryk av Barbera på en av Ducatis ökänt dåliga satellit hojar.
Angående Ducati så tycker jag det är fantastiskt att en liten italiensk tillverkare kan vara med i VM-cirkusen och hänga på de japanska giganterna överhuvudtaget.

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Förstår mig inte riktigt på dom som tycker att Rossi ska kasta in handduken snabbare än snabbt.

Han slutade sjua förra säsongen av 22 förare, det var alltså 15 förare som var sämre än honom. Ska dom också sluta? Att sluta trea som 2010 skulle jag inte kalla en dålig säsong, inte ens sjua är dåligt.

Jag hoppas man släppa förväntningarna och bara låta honom köra, utan käbbel. Han slutar väl när han slutar, hoppas det inte blir på grund av pressen/omgivningen utan av egen vilja.

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Hej

Duccati blöder pengar sen flera år och är till salu de begär samma summa som de har i skulder för närvarande.
Naturligtvis hamnar focus helt fel och mängder med intriger uppstår! Inte konstigt att hojen inte utvecklas. Däremot konstigt att Rossi satsar på detta fattiga team?

Förövrigt läser jag Aldrig Radares inlägg utan går alltid vidare till nästa, så mitt råd till dem som tycker han saknar tillräcklig social kompetens, hoppa över honom och argumentera endast med de ni tycker förtjänar det, gör alla så måste han nog söka andra forum för att skaffa ovänner....

Som alltid HojSugen
Mina favosar, Kent Andersson, Agostini, Rossi.....Japp ja e gammal! :banana:banana:banana

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Är förvånad över Vales uttalanden. Hur besviken han än är så tycker jag att det är ett ovärdigt beteende att kritisera sin arbetsgivare på det sättet. Det lär ju inte göra några underverk för arbetsmoralen i teamet när den store mästaren själv säger att han gett upp redan efter säsongens första race.
Sen tycker jag inte att han är i en position att kritisera Ducati när han själv är så långt efter Hayden (som är en sympatisk kille men tyvärr också passerat sitt bäst före datum för en så där fem år sedan) och till och med får stryk av Barbera på en av Ducatis ökänt dåliga satellit hojar.
Angående Ducati så tycker jag det är fantastiskt att en liten italiensk tillverkare kan vara med i VM-cirkusen och hänga på de japanska giganterna överhuvudtaget.

Fast hur mycket har han uttalat sin egenligen?? jamenar han har "kanske" sagt något negativ om cykeln som sen journalisterna blåser upp till orimliga propotioner,dom är ju rätt bra på det.
Vad skulle ha uppnå med att krittisera sin arbetsgivare efter 1 enda race.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr

Mvh,
Mattias
Att Panigale har en ram som liknar Rossis GP-hoj får inte en GSX-R 1000 att framstå som modern i jämförelse, oavsett hur missnöjd Rossi är med sin GP12. Eller hur tänkte du?

Det känns verkligen proffsigt när en moderator kallar andra för narcissist! :tummenupp

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Att Panigale har en ram som liknar Rossis GP-hoj får inte en GSX-R 1000 att framstå som modern i jämförelse, oavsett hur missnöjd Rossi är med sin GP12. Eller hur tänkte du?

Det känns verkligen proffsigt när en moderator kallar andra för narcissist! :tummenupp

Jag tänkte att "alla vet" att monocoqueramen inte funkade i MotoGP. "Alla vet" också att en av tidernas främsta förare förkastade den till förmån för en aluminiumram i samma stil som japanska motorcyklar är utrustade med.

Jag är glad att du uppskattade att jag valde bort "jävla idiot" och ersatte det med narcissist! Jag försökte, precis som du framhåller, vara proffsig. Det jag skriver om din internetpersonlighet är en bild av hur min internetpersonlighet uppfattar dig.

Vill du uppfattas som en outsinlig källa till kunskap och briljant ordekvilibrist, tycker jag att du ska slipa lite på din framtoning. Som det är nu uppfattar jag dig som en narcissistisk besserwisser som den större massan helst skulle slippa här (det här sista kan man också använda ordet "paria" för).

Känns det fortfarande oproffsigt?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...