Rossis framtid

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Det ekonomiska utfallet av Rossi + Ducati vet vi ännu inget om. Det är inte säkert att Rossis förmåga att vinna med GP11/12 har ett samband med värdet på varumärket Ducati. Jag säger inte att det är så, men det är möjligt. Ducati var redan ett superstarkt varumärke som associerades med exklusivitet, design och stora racingframgångar långt innan Rossi försökte lära sig att köra GP11. Man kan tänka sig att Ducati går stärkt ur Rossis oförmåga att kontrollera GP11/12: den är för vild och extrem för Rossi, som har tappat udden under sina år hos de japanska fabrikerna. Det är lätt att dra den uppenbara slutsatsen att både Ducati och Rossi är förlorare på det som händer nu, men jag tror det är att bortse från väldigt många faktorer som spelar in mellan det som händer i depån och det utbyte som sker mellan Ducati och köparna i detaljhandeln.

Självklart vet vi inget om det ev ekonomiska utfallet av Rossi+Ducati MEN .......OM Rossi HADE gjort bättre ifrån sig så är jag SÄKER att lanseringen av Panigalen hade varit väääldigt annorlunda. Vem har missat CRT/ART Aprilia i MotoGP......man ser ju tom ramen, motorn, dashen osv osv....klart att allt har ekonomisk betydelse....annars är vi naiva. Tror du att Ducati hade passat på chansen att lansera Panigalen som en "MotoGP derived" design som världens genom tiderna bäste förare DIREKT tog ett VM med??? Till och med deras gamla dash på 1098/1198 är ju "direkt från MotoGP"........bara att läsa på deras hemsida...

MotoGP satsningen med ramlös hoj gick i sank förra året iom att Rossi fick till en ram konstruktion till i år, frågan är hur Ducati ska släta över faktumet att världens bästa förare ratar just ramlös hoj..........

Är Rossi större än Ducati är frågan........

/J

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Att Rossi inte lyckats än(misslyckats skulle jag sagt men är för tidigt än..) är ett S T O R T problem för märket, bara att inse!
Som jag skrev är det lätt att göra det uppenbara antagandet. Förklara istället hur ”det stora problemet” ser ut och varför det kommer ha en så stort negativ påverkan på varumärket Ducati. Hur ser sambandet ut mellan Rossis oförmåga att köra den hoj som Capirossi och Stoner har briljerat med och det stora problem som du förutspår?

PS. För de allra flesta som överväger att köpa något med Ducatis symbol på är det fullständigt okänt att Rossi kör en tekniskt helt annorlunda Ducati än den som Capirossi körde, som var annorlunda den som Stoner körde. DS

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Hänger inte riktigt med på vad du menar med ”få den nya Panigalen att bli bättre än den egentligen är”.

Är den egentligen inte bra, eller hur menar du? Så vitt jag har förstått har den slagit alla betydande mc-tidningar med häpnad vid de provkörningar som har ägt rum. I skrivande stund lär den testas mot konkurrenterna och snart får vi läsa vem som faktiskt har det tekniska övertaget – Ducati, BMW eller Japan.

Vad jag menar är att OM Rossi hade gjort det som Ducati hoppats på hade Panigalen varit mycket bättre än den är just nu........även om den fått bra kritik, trots att man ändå inte kan justera traction controlen för olika däck dimensioner......det gjorde RSV4 iom APRC för konsumenter. Enligt inofficiella kanaler så anser Ducati att just Aprilias TC på RSV4 är den bästa idag på en gathoj, punkt slut. För att kunna justera för olika däckdimensioner så är du tvungen att köpa deras SST ecu.

/J

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Förklara istället hur ”det stora problemet” ser ut och varför det kommer ha en så stort negativ påverkan på varumärket Ducati. Hur ser sambandet ut mellan Rossis oförmåga att köra den hoj som Capirossi och Stoner har briljerat med och det stora problem som du förutspår?
1. Rossi ger Ducati mer reklam än någon annan förare.
2. Ducati bygger en Superbike med "MotoGP-teknik".
3. Det går åt helvete för Rossi.

1+2+3 = STORT problem.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Som jag skrev är det lätt att göra det uppenbara antagandet. Förklara istället hur ”det stora problemet” ser ut och varför det kommer ha en så stort negativ påverkan på varumärket Ducati. Hur ser sambandet ut mellan Rossis oförmåga att köra den hoj som Capirossi och Stoner har briljerat med och det stora problem som du förutspår?

PS. För de allra flesta som överväger att köpa något med Ducatis symbol på är det fullständigt okänt att Rossi kör en tekniskt helt annorlunda Ducati än den som Capirossi körde, som var annorlunda den som Stoner körde. DS

För de allra flesta som överväger en Ducce är det Fullständigt klart att Rossi Inte lyckades på den........det räcker!
De som inte bryr sig om hur det går är samma som köper en R1 för det är det vassaste som går att köpa!
Är tvungen att redigera.... Capirossi briljerat.......Haaaaaaa! Stoner däremot, briljans! fast dåligt med titlar.....

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
1. Rossi ger Ducati mer reklam än någon annan förare.
2. Ducati bygger en Superbike med "MotoGP-teknik".
3. Det går åt helvete för Rossi.

1+2+3 = STORT problem.
Du säger samma sak som andra redan har gjort. Du gör också antagandet att det finns ett naturligt och direkt samband mellan Rossis resultat i MotoGP och dragningskraften på Ducatis produkter. Vilka är de observerbara/mätbara bevisen på ett sådant samband?

Fanns sambandet när Suzuki lanserade GSX-R 1000 samtidigt som de gjorde fiasko i MotoGP säsong efter säsong? Nej, modellen sålde som smör säsong efter säsong trots att det gick åt skogen för Suzuki i MotoGP.

Ducati är ett väletablerat varumärke med lång historia och står och faller inte med sina senaste resultat i MotoGP. Frågan är om samma sak gäller för Rossi.

Här är en jävligt intressant artikel där Kenny Roberts Jr. berättar om sin syn på det som händer med Rossi nu, men framför allt vad som har hänt innan.

”But the thing that many don't seem to recognize is that along with amazing talent, Valentino has had just an exceptional gift when it comes to being on the right bike at the right time.”

Läs hela artikeln!

http://superbikeplanet.com/2012/Apr/120413-1046.htm

Last edited:

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du säger samma sak som andra redan har gjort. Du gör också antagandet att det finns ett naturligt och direkt samband mellan Rossis resultat i MotoGP och dragningskraften på Ducatis produkter. Vilka är de observerbara/mätbara bevisen på ett sådant samband?

Fanns sambandet när Suzuki lanserade GSX-R 1000 samtidigt som de gjorde fiasko i MotoGP säsong efter säsong? Nej, modellen sålde som smör säsong efter säsong trots att det gick åt skogen för Suzuki i MotoGP.

Du är patetisk och jäkligt trist, sluta med det så kanske du får mothugg när jag inte druckit mig mätt med! ;)

Nu är det bara trist att ens skriva något i raceforat för det finns användare där som dödar all vilja att finnas i de sammanhanget.........

Jag har min åsikt och trots att den är stark så väljer jag att låta bli att skriva för natt slippa sådana som dig.
Orkar bara inte med diskussionen.......

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Du är patetisk och jäkligt trist, sluta med det så kanske du får mothugg när jag inte druckit mig mätt med! ;)

Nu är det bara trist att ens skriva något i raceforat för det finns användare där som dödar all vilja att finnas i de sammanhanget.........

Jag har min åsikt och trots att den är stark så väljer jag att låta bli att skriva för natt slippa sådana som dig.
Orkar bara inte med diskussionen.......
Du orkar inte med diskussionen? Du vet att det här är ett diskussionsforum? Man prövar sina egna argument mot andras. Värderar om ens egna åsikter och uppfattningar stämmer eller om man behöver revidera och omvärdera dem. Jag skriver vad jag tror och argumenterar för det och förväntar mig att du är en vuxen människa som kan göra likadant. Jag har varken kallat dig för dum eller något annat. Och du tycker att jag är...patetisk och jäkligt trist. Jag hade förstått dig om det här var ett forum för femtonåriga killar och trådarna handlade om vilket starköl som ger mest fylla för pengarna, vilka brudar på Torsby gymnasium som har snyggast häck och vilka ringsignaler som är coolast. Men jag trodde att det här var racingforumet på landets största mc-community.

Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
För de allra flesta som överväger en Ducce är det Fullständigt klart att Rossi Inte lyckades på den........det räcker!
De som inte bryr sig om hur det går är samma som köper en R1 för det är det vassaste som går att köpa!
Är tvungen att redigera.... Capirossi briljerat.......Haaaaaaa! Stoner däremot, briljans! fast dåligt med titlar.....

Jag kör Aprilia, hur gick det för dem i MotoGP. Jag måste vara dum i huvet :hihi

Tror att många överskattar hur stor betydelse MotoGP har för betydelsen av försäljningen av gathojar. Då är nog alla Superbike,supersport och RRR tävlingar viktigare eller minst lika viktiga.

Har för mig jag läst att i USA som är en stor marknad ökade Ducati stort förra året, trots kräftgången i MotoGP.

edit: http://blogs.wsj.com/drivers-seat/2012/01/19/ducati-to-post-43-sales-jump-in-north-america/

Last edited:

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag kör Aprilia, hur gick det för dem i MotoGP. Jag måste vara dum i huvet :hihi

Tror att många överskattar hur stor betydelse MotoGP har för betydelsen av försäljningen av gathojar. Då är nog alla Superbike,supersport och RRR tävlingar viktigare eller minst lika viktiga.

Har för mig jag läst att i USA som är en stor marknad ökade Ducati stort förra året, trots kräftgången i MotoGP.

Var för mig en nyhet att Inte Apan var med i MGP.........eller liknande...........eller inte.

Vad jag är ganska säker på är att Aprilia Inte annonserat någon motoGP världsmästares fruktansvärda framgång på hojen då......

Vad gäller duccen så är jag övertygad att det Har betydelse hur Rossi presterar på hojen på samma sätt som jag ser det haft betydelse i min omgivning hur han presterat på yamman, kan bara konstatera att hur ogärna det än tas emot så är resultat av en attraktiv ambassadör värt rätt mycket mer an vad man tror......

MC Doktorn

Guest

Exakt!

Floppen YZFR1 cross-plane sålde inte mer trots framgångarna i Mgp.

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Ja altså...

En teknologi som kräver 200 cc extra för att kunna hävda sig mot stenålders-japaner och tyskar.

Med all respekt - detta börjar bli något tröttsamt. Jag tror att snart varenda internettanvändande svensk vet om dina åsikter om just denna del i Superbike-reglementet - och det är helt enkelt inte särskillt konstruktiv att fortsätta hammra ut det på detta vis. Det är ganska länge sedan det tillförde något faktiskt.
Även om du är i din fulla rätt att ha din åsikt - och du får tycka precis hur illa du vill om Ducati..eler vad du nu vill tycka illa om.

Skall man ägna de där 200 ccén något utrymma i diskussionen kunde det hellre göras i en egen tråd - konstruktivt och i förhållande till vad hela reglementet säger. Och med en teknisk analys som grund för hållningen skulle det faktiskt kunna vara intressant.

Ett annat sätt att se på den där volymskillnaden är att med den följer en halvering/fördubbling av antalet cylindrar beroende på i vilken riktning man går.......detta har en väldigt stor inverkan på motorernas inneboende möjligheter att pumpa gaser!

I all välmening.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Just det. Briljerat. Rossi skulle ge en hel del för att kunna hantera sin Ducati som Capirossi 2003.
Underbart klipp som påminner om den Rossi jag älskar. Kör av, kommer tillbaka, sätter nytt varvrekord och är tvåa i mål. Snacka om att briljera!

Capirossi skulle nog ha gett vad som helst för att kunna hantera en hoj som Rossi.

Med all respekt - detta börjar bli något tröttsamt. Jag tror att snart varenda internettanvändande svensk vet om dina åsikter om just denna del i Superbike-reglementet - och det är helt enkelt inte särskillt konstruktiv att fortsätta hammra ut det på detta vis. Det är ganska länge sedan det tillförde något faktiskt.
Det är ingen "åsikt" att Ducati måste ha 200 cc mer men jag förstår din poäng.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!