VR-8
Fabrikör Mr.J
Det ekonomiska utfallet av Rossi + Ducati vet vi ännu inget om. Det är inte säkert att Rossis förmåga att vinna med GP11/12 har ett samband med värdet på varumärket Ducati. Jag säger inte att det är så, men det är möjligt. Ducati var redan ett superstarkt varumärke som associerades med exklusivitet, design och stora racingframgångar långt innan Rossi försökte lära sig att köra GP11. Man kan tänka sig att Ducati går stärkt ur Rossis oförmåga att kontrollera GP11/12: den är för vild och extrem för Rossi, som har tappat udden under sina år hos de japanska fabrikerna. Det är lätt att dra den uppenbara slutsatsen att både Ducati och Rossi är förlorare på det som händer nu, men jag tror det är att bortse från väldigt många faktorer som spelar in mellan det som händer i depån och det utbyte som sker mellan Ducati och köparna i detaljhandeln.
Självklart vet vi inget om det ev ekonomiska utfallet av Rossi+Ducati MEN .......OM Rossi HADE gjort bättre ifrån sig så är jag SÄKER att lanseringen av Panigalen hade varit väääldigt annorlunda. Vem har missat CRT/ART Aprilia i MotoGP......man ser ju tom ramen, motorn, dashen osv osv....klart att allt har ekonomisk betydelse....annars är vi naiva. Tror du att Ducati hade passat på chansen att lansera Panigalen som en "MotoGP derived" design som världens genom tiderna bäste förare DIREKT tog ett VM med??? Till och med deras gamla dash på 1098/1198 är ju "direkt från MotoGP"........bara att läsa på deras hemsida...
MotoGP satsningen med ramlös hoj gick i sank förra året iom att Rossi fick till en ram konstruktion till i år, frågan är hur Ducati ska släta över faktumet att världens bästa förare ratar just ramlös hoj..........
Är Rossi större än Ducati är frågan........
/J