Ducati har valt att tävla med en motorkonfiguration som kräver extremt hård trimning för att kunna matcha de som de andra tillverkarna använder. Det blev till slut för dyrt och av rädsla för att tappa Ducati låter man dem ha 200 cc mer än alla andra. Att Ducati har en motortyp som inte lämpar sig för roadracing mot radfyror och V-fyror ser de själva inte som något problem, det är ju bara att skriva om reglerna. Att man generellt tävlar i klasser baserat på cylindervolym för att det ska bli så rättvist som möjligt tycker Ducati uppenbarligen är larv och vill ha specialregler.Vad är problemet menar du? Jag håller inte med om tennisliknelsen.
Det var samma larv när WSBK startade och Ducati fick köra med 851 cc, som blev 888, som blev 916, som blev 999 och som nu är 1199 (teoretiskt). Jag ser en röd tråd som under snart 25 år har gett Ducati fördelar de inte förtjänar.
En sportslig liknelse som kanske bättre illustrerar vad jag menar:
Boxaren Torsten har inte råd att träna så hårt som han vill och är därför lite sämre än sina motståndare. Alla gillar Torsten, han drar publik och är en kul prick. Därför får Torsten, som väger 119 Kg gå i -100 klassen istället. Han är lite långsammare men när han väl får in en träff är det god natt. Jättebra tycker Torsten och hans fans. Jättebajs tycker alla andra.