207 inlägg innan detta framkom
( men all kudos till dig, missförstå inte)
Det diskuteras att de behöver en motorn med mindre vinkel mellan cylindrarna då Ducati har en 90-graders V4:a vilket dels gör motorn "lång" men även att den inte är kompakt viktmässigt, till i år har man roterat motorn bakåt några grader jämfört med tidigare eftersom Ducatin har haft en dålig viktfördelning samt för liten viktförskjutning vilket innebär att de inte får tillräckligt bra vikt på framändan i inbromsningarna om de ska ha bra fäste bak och vice versa. Att vinkla bak den gamla motorn, som i princip är en uppstrokad 800cc, i ramen har inte räckt för att få de effekter man vill ha. Rossi hade problem med att hojen understyr så fort han gick på gas vilket beror på detta.
En kompaktare och nättare motor med bättre COG skulle hjälpa dem att kunna placera motorn, vikten egentligen, på ett mer fördelaktigt sätt i ramen för att få de egenskaper man vill ha gällande viktförskjutningen vid broms/acceleration.
Vidare misstänker man att den motor de har nu är för tung då den är baserad på den motorn som var bärande del i chassiet förut vilket innebär att den hade uppgifter som ramen nu har, svinginfästning tex, som innebar att den behövde ta upp krafter som den inte gör nu. Det finns tydligen en del indikationer på att Ducatin är för tung vilket ju inte hjälper dem.
Totalt sett finns det en hel del skäl för en rejäl omdesign av motorn.
Det intressanta här är ju att vi troligen inte får veta hur bra / dålig kolramen eg va.
En vinkel på detta är ju att Ducati "hindrar" sin utveckling genom att bygga en hoj för Rossi,
även om det troligen slutar med en bra hoj, som andra också kan köra fort på,
men hade inte Rossi vart en förare som föredrar (kräver) att hojen har en viss viktfördelning
( cog vid bromsning mer på framdäcket), utan föredragit nått annat så kanske han hade vunnit
direkt på kolhojen.
En 75graders motor kommer inom nått race.