Rossis framtid

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vad är problemet menar du? Jag håller inte med om tennisliknelsen.
Ducati har valt att tävla med en motorkonfiguration som kräver extremt hård trimning för att kunna matcha de som de andra tillverkarna använder. Det blev till slut för dyrt och av rädsla för att tappa Ducati låter man dem ha 200 cc mer än alla andra. Att Ducati har en motortyp som inte lämpar sig för roadracing mot radfyror och V-fyror ser de själva inte som något problem, det är ju bara att skriva om reglerna. Att man generellt tävlar i klasser baserat på cylindervolym för att det ska bli så rättvist som möjligt tycker Ducati uppenbarligen är larv och vill ha specialregler.

Det var samma larv när WSBK startade och Ducati fick köra med 851 cc, som blev 888, som blev 916, som blev 999 och som nu är 1199 (teoretiskt). Jag ser en röd tråd som under snart 25 år har gett Ducati fördelar de inte förtjänar.

En sportslig liknelse som kanske bättre illustrerar vad jag menar:
Boxaren Torsten har inte råd att träna så hårt som han vill och är därför lite sämre än sina motståndare. Alla gillar Torsten, han drar publik och är en kul prick. Därför får Torsten, som väger 119 Kg gå i -100 klassen istället. Han är lite långsammare men när han väl får in en träff är det god natt. Jättebra tycker Torsten och hans fans. Jättebajs tycker alla andra.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Helt klart krävs iallafall mer av föraren än vad Rossi kan prestera.Någon från Australien kanske?

Kan, vill är ett bättre ord. Varför ska Rossi riskera allt för ducati som redan glider på en räkmacka och äventyra sin hälsa och karriär?

Kan inte ducati följa regler som alla andra och bygga hojar som håller måttet utan att ändra på regelverket så skulle inte jag heller riskera allt för att låta dem fortsätta med sitt skit.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Ducati har valt att tävla med en motorkonfiguration som kräver extremt hård trimning för att kunna matcha de som de andra tillverkarna använder. Det blev till slut för dyrt och av rädsla för att tappa Ducati låter man dem ha 200 cc mer än alla andra...<KLIPP>

Hur kan DU vara så arg på det här förstår jag inte riktigt. Jag anser att det där är samma 'handikapp' som att 2t bara får ha halva volymen om ens det.

Med ditt eget resonemang borde det vara 250/600/1000 cc med valfri form och takt i MotoGP? Eller 1000cc i Superbike rakt av så om någon gör en 1000cc 2-takt och kör Superbike skulle det vara OK för dig?

Eller är antal takter och antal cylindrar helt frånskilt i handikappsystemet hos dig?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Helt klart krävs iallafall mer av föraren än vad Rossi kan prestera.Någon från Australien kanske?

Eller hur :) Kollade på ett par race då Stoner körde ducati .. Faan va han dominerade vissa av dem , han kunde verligen pressa skiten ur hojen . Rossi i all ära men han ser mest skitnödig ut när han kör duccen :)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Eller 1000cc i Superbike rakt av så om någon gör en 1000cc 2-takt och kör Superbike skulle det vara OK för dig?

Eller är antal takter och antal cylindrar helt frånskilt i handikappsystemet hos dig?
Om Ducati släpper en 2t för gatbruk så att reglementet ändras menar du?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Att Ducati har en motortyp som inte lämpar sig för roadracing mot radfyror och V-fyror..
Motortypen lämpar sig inte för roadracing?

Det är...jag saknar ord...det är inte konstigt att det blir så gott om bittra ordväxlingar när du kastar ut den typen av grundlösa och felaktiga påståenden och använder dem som fundament för din argumentation. Ducatis motorer krossade radfyrorna så till den milda grad att Honda övergav sin älskade V4 och kopierade Ducatis motorkonfiguration – en hoj som Collin Edwards vann två WSBK-titar med. V2-layouten är helt anpassad för roadracing. Lyssna vid 1.07 och framåt i klippet.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Superbike_World_champions

http://youtu.be/i6K2CUdqURg
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Den dramatiska skillnaden i tweets, publicerade bilder, facebook- och webbuppdateringar från Rossis sida denna helg jämfört med en MotoGP helg är väl kanske en bra indikation på vad han tycker är roligast just nu i alla fall....
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Ducati har valt att tävla med en motorkonfiguration som kräver extremt hård trimning för att kunna matcha de som de andra tillverkarna använder. Det blev till slut för dyrt och av rädsla för att tappa Ducati låter man dem ha 200 cc mer än alla andra. Att Ducati har en motortyp som inte lämpar sig för roadracing mot radfyror och V-fyror ser de själva inte som något problem, det är ju bara att skriva om reglerna. Att man generellt tävlar i klasser baserat på cylindervolym för att det ska bli så rättvist som möjligt tycker Ducati uppenbarligen är larv och vill ha specialregler.

Som sagt, klassen baseras på standardhojar, och eftersom kommunism och likformighet inte råder kan standardhojarna vara byggda på olika sätt. Om man då vill kunna tävla mot varandra får man skapa, och med tiden justera, ett reglemente som gör det möjligt. Att Ducati inte vill vara med och tävla i en klass där reglementet ger de ett uppenbart underläge från starten är ju rätt naturligt.

När det blev 4-takt i MotoGP fick de ha dubbla cylindervolymen jämfört med 2-taktarna. Men det betyder inget annat, tycker jag, än att 4-takt kräver större cylindervolym än 2-takt.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Motortypen lämpar sig inte för roadracing?

Det gäller att ta till sig exakt så mycket information man vill, tydligen.
"Ducati har en motortyp som inte lämpar sig för roadracing mot radfyror och V-fyror" skrev han, och menade underförstått att en V-twin med samma cylindervolym (vilket enligt hans åsikt borde vara den fasta punkten i reglementet) inte är lämpad att tävla mot motorer med fler cylindrar.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Motortypen lämpar sig inte för roadracing?

Det är...jag saknar ord...det är inte konstigt att det blir så gott om bittra ordväxlingar när du kastar ut den typen av grundlösa och felaktiga påståenden och använder dem som fundament för din argumentation. Ducatis motorer krossade radfyrorna så till den milda grad att Honda övergav din älskade V4 och kopierade Ducatis motorkonfiguration – en hoj som Collin Edwards vann två WSBK-titar med. V2-layouten är helt anpassad för roadracing.

Helt korrekt uppfattat. Och det i en tid då twinnarna enbart fick ha futtiga 33% större cylindervolym jämfört med fyrorna. Helt annat idag, då de får vara hela 20% större än fyrorna.

Sen körde de SP2:an ett år till, under 1000cc för alla-reglerna, där det gick sådär. Efter det har de kört med bladen istället.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det gäller att ta till sig exakt så mycket information man vill, tydligen.
"Ducati har en motortyp som inte lämpar sig för roadracing mot radfyror och V-fyror" skrev han, och menade underförstått att en V-twin med samma cylindervolym (vilket enligt hans åsikt borde vara den fasta punkten i reglementet) inte är lämpad att tävla mot motorer med fler cylindrar.
Det är helt uppåt väggarna att skriva att ”Ducati har en motortyp som inte lämpar sig för roadracing mot radfyror och V-fyror”.

Redan den tredje säsongen i WSBK (1991) vann Ducati med sin V2-motor trots att den bara var 14% större än Hondas RC30 med V4. Deras motortyp är (viket filmklippet förklarar) utmärkt för att tävla mot fyrcylindriga motorer.

Det är dessutom en personlig preferens att cylindervolymen ”ska vara” en konstant i WSBK och att antalet cylindrar ”ska vara” en variabel. De som skriver reglementet har aldrig gjort det antagandet, så det blir rätt märkligt att ha det som hållpunkt när man försöker diskutera ämnet.

Nu tycker ju jag det är bra och roligt att det är flera olika motorkonfigurationer som tävlar mot varandra och inser att det inte helt oproblematiskt att komma fram till vad som är en rättvis kompensation för den som har ett underläge i cylindervolym. Kanske är det att få ha fyra cylindrar. Kanske tre? Man kan hävda att de japanska tillverkarna har olämplig cylindervolym när de försöker tävla mot andra som har större cylindervolym. Don´t bring a knife to a gun fight.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gällande WSBK så bör man nämna andra olikheter i det tekniska reglementet som att Twinnar måste väga sex kilo mer.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kan, vill är ett bättre ord. Varför ska Rossi riskera allt för ducati som redan glider på en räkmacka och äventyra sin hälsa och karriär?

Kan inte ducati följa regler som alla andra och bygga hojar som håller måttet utan att ändra på regelverket så skulle inte jag heller riskera allt för att låta dem fortsätta med sitt skit.

Och är det nån som glider på en räkmacka så är det ju just Rossi just nu, för inte får han betalt efter resultat... På vilket sätt följer inte Ducati MotoGP:s regler menar du? :va

Det jag alltid trott var Rossis storhet var hans förmåga att få hojen att anpassa sig till honom, även om set-up:en inte är optimal, banan är halvkass och däcken inte gör som de ska så har han lyckats köra "runt" det. Ducati visar ju dock med all önskvärd tydlighet att det inte var det som var Rossis storhet. Jag hoppas att han får ordning på grejerna men jag hoppas också han sväljer sin stolthet och börjar jobba med teamet och skapar lite positiv stämning istället för att gnälla.
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Motortypen lämpar sig inte för roadracing?

Det är...jag saknar ord...det är inte konstigt att det blir så gott om bittra ordväxlingar när du kastar ut den typen av grundlösa och felaktiga påståenden och använder dem som fundament för din argumentation. Ducatis motorer krossade radfyrorna så till den milda grad att Honda övergav din älskade V4 och kopierade Ducatis motorkonfiguration – en hoj som Collin Edwards vann två WSBK-titar med. V2-layouten är helt anpassad för roadracing. Lyssna vid 1.07 och framåt i klippet.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Superbike_World_champions

http://youtu.be/i6K2CUdqURg

Det är 2012 nu och utvecklingen har gått framåt på både gott och ont. Det dagens radfyror är.... är inte ducati, det har ni fått även bevisad med en super talang som Rossi.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Motortypen lämpar sig inte för roadracing?

Det är...jag saknar ord...det är inte konstigt att det blir så gott om bittra ordväxlingar när du kastar ut den typen av grundlösa och felaktiga påståenden och använder dem som fundament för din argumentation.
Själv saknar jag ord för att beskriva hur en människa som uppenbarligen kan starta en dator själv har så otroligt svårt att förstå de enklaste meningar :va

Det jag skrev förstod troligtvis 99% av dem som läste men du verkar medvetet vilja tillhöra den sista procenten. Det brukar vara lugnt, skönt och harmoniskt i racingforumet när du inte är här vilket borde få dig att fundera på vad du håller på med. Något är uppenbarligen väldigt fel...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hur kan DU vara så arg på det här förstår jag inte riktigt. Jag anser att det där är samma 'handikapp' som att 2t bara får ha halva volymen om ens det.

Med ditt eget resonemang borde det vara 250/600/1000 cc med valfri form och takt i MotoGP? Eller 1000cc i Superbike rakt av så om någon gör en 1000cc 2-takt och kör Superbike skulle det vara OK för dig?

Eller är antal takter och antal cylindrar helt frånskilt i handikappsystemet hos dig?
Nu är dina frågor rent hypotetiska eftersom det är 2012 och tvåtakt började dö ut för mer än 10 år sedan inom RR och väsentligt tidigare än så på sporthojsmarknaden.

Vid samma cylindervolym är tvåtakt överlägset fyrtakt så de kan av förklarliga skäl inte tävla på lika villkor i samma klass med likvärdig cylindervolym vilket du själv vet så dina frågor blir lite fjantiga. I WSBK har det varit fyrtakt sedan starten och lär så förbli under en överskådlig framtid.

Back on topic: Det spekuleras i att Ducati redan efter första testet i Sepang började bygga en helt ny motor och Barbera har tidigare sagt att den ska komma till race 4-5. Vi får väl se hur mycket sanning det ligger i det hela och om det isf är något som kan hjälpa Ducati att komma ifatt.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Vid samma cylindervolym är tvåtakt överlägset fyrtakt så de kan av förklarliga skäl inte tävla på lika villkor i samma klass med likvärdig cylindervolym vilket du själv vet så dina frågor blir lite fjantiga.
Seges frågor är inte det minsta fjantiga, bara logiska.

Om tvåtakt är orättvist skulle dubbelt så många cylindrar kunna vara lika orättvist.
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Det är helt uppåt väggarna att skriva att ”Ducati har en motortyp som inte lämpar sig för roadracing mot radfyror och V-fyror”.

Redan den tredje säsongen i WSBK (1991) vann Ducati med sin V2-motor trots att den bara var 14% större än Hondas RC30 med V4. Deras motortyp är (viket filmklippet förklarar) utmärkt för att tävla mot fyrcylindriga motorer.

Det är dessutom en personlig preferens att cylindervolymen ”ska vara” en konstant i WSBK och att antalet cylindrar ”ska vara” en variabel. De som skriver reglementet har aldrig gjort det antagandet, så det blir rätt märkligt att ha det som hållpunkt när man försöker diskutera ämnet.

Nu tycker ju jag det är bra och roligt att det är flera olika motorkonfigurationer som tävlar mot varandra och inser att det inte helt oproblematiskt att komma fram till vad som är en rättvis kompensation för den som har ett underläge i cylindervolym. Kanske är det att få ha fyra cylindrar. Kanske tre? Man kan hävda att de japanska tillverkarna har olämplig cylindervolym när de försöker tävla mot andra som har större cylindervolym. Don´t bring a knife to a gun fight.

Bra inlägg, tycker jag.

Förr hade ju klasserna epitet "125", "250", "500" osv..Nu heter de ju som bekant moto gp, 2 och 3. Dvs marknadsavdelningen vill komma loss från kubiklåsningen. Kolla på F1 t.ex. där ändrar man ju motorkonfiguration typ varje sässong. Det skulle vara väldigt svår att marknadsföra F1 som "Formel1.5T" eller Formel-V10-3.0". Det är ju helt oväsentligt vilken motor som sitter i för de som kolla på F1.

Det svåra är ju att skapa en rättvis spelplan för olika motortyper (som den där radare skrev). Att honda byggde SP1 var väl för att få 1000 cc, inte för att HRC-avdelningen kom på att bygga en V2:a dagen efter personalfesten-)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top