imaster
Bah
En ganska stel och gammaldags inställning som du självklart får ha men snart är det väl dags att kolla lite ute i vida världen och tänka ett par år framåt?
Kolla på tex Per Björk, från Rookie 600 ut i Europa via Pro Superbike.
De som försökt ta sig fram via 125 och 250 senaste åren har det väl gått så där för.
Vem har pratat om att rookie-klasserna ska ersätta 125 GP?
Det som skrevs var att fyrtaktsklasserna kan åka tillsammans för att få fulla startfält.
En mycket stel och gammaldags inställning MEN den finns där av en anledning. Rookieklasserna idag består inte av folk som vill vidare, det finns generellt folk som gärna klassar upp sig men jag tror att iaf 2/3 av de som kör Rookie gärna stannar i Rookie. 125R består till samma förhållande av folk som vill vidare och dessutom lär sig vikten av kurvhastighet på ett annat sätt än man gör i fyrtaktsklasserna.
Som jag ser det måste Rookieförarna satsa större om de ska få bättre bantid. Det ska vara två eller max tre år i Rookie och sen upp i Elitklasserna, Rookie ska inte fylla ett självändamål utan vara en väg vidare annars får man finna sig i att vara ett B-lag och spela i andra divisionen och precis som i alla andra sporter inte spela på prime time. Fredagsrace inom Rookie är bra, det är en morot för att klassa upp sig och jag hoppas det fortsätter så.
EDIT: Ska väl tilläggas att jag haft en rätt fantastisk dag som lökmek, bra väder, bra bana, bra funkisar och ett tidsschema som gjort att jag kunnat släpa med mig en polare också. Bra jobbat idag HMS, säg hej och tack till alla funkisar!
Last edited: