RR SM Knutstorp 7-9 Augusti 2009

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
En ganska stel och gammaldags inställning som du självklart får ha men snart är det väl dags att kolla lite ute i vida världen och tänka ett par år framåt?
Kolla på tex Per Björk, från Rookie 600 ut i Europa via Pro Superbike.
De som försökt ta sig fram via 125 och 250 senaste åren har det väl gått så där för.

Vem har pratat om att rookie-klasserna ska ersätta 125 GP?
Det som skrevs var att fyrtaktsklasserna kan åka tillsammans för att få fulla startfält.

En mycket stel och gammaldags inställning MEN den finns där av en anledning. Rookieklasserna idag består inte av folk som vill vidare, det finns generellt folk som gärna klassar upp sig men jag tror att iaf 2/3 av de som kör Rookie gärna stannar i Rookie. 125R består till samma förhållande av folk som vill vidare och dessutom lär sig vikten av kurvhastighet på ett annat sätt än man gör i fyrtaktsklasserna.

Som jag ser det måste Rookieförarna satsa större om de ska få bättre bantid. Det ska vara två eller max tre år i Rookie och sen upp i Elitklasserna, Rookie ska inte fylla ett självändamål utan vara en väg vidare annars får man finna sig i att vara ett B-lag och spela i andra divisionen och precis som i alla andra sporter inte spela på prime time. Fredagsrace inom Rookie är bra, det är en morot för att klassa upp sig och jag hoppas det fortsätter så.

EDIT: Ska väl tilläggas att jag haft en rätt fantastisk dag som lökmek, bra väder, bra bana, bra funkisar och ett tidsschema som gjort att jag kunnat släpa med mig en polare också. Bra jobbat idag HMS, säg hej och tack till alla funkisar! :tummenupp
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Här flödar verkligen positiviteten , woohoo.

Men, tänk vad ni missar. Imorn ska vi idrotta som galningar på Knutstorp, vädret ska bli bättre än bäst säkert.
HMS gör säkert ett jättebra jobb med allt, säkert... Som rookie är det jättebillig racing, man slipper campa en hel helg och äta en massa dyr mat eller billig och äcklig mat, man slipper göra av med en massa däck eftersom man ändå inte hinner byta däck.

Och, betänk att det faktiskt bara är Rookie och World SBK som klarar av två kval och två race samma dag, hajja det :tummenupp

Gonatt

// Nitrous - raceklar
Och så fruktansvärt raceklar du var!!
Stod och flaggade i torn 4 (posteringen direkt efter Microbron) och bara njöt av körningen. Starkt jobbat att ta hem båda rejsen och ett stort tack för att du vinkar till flaggisarna på ärevarvet. :yoparty:tummenupp

Övrigt: Hoppas ingen av de som var på plats idag har mage att klaga på dagens arrangemang. Håller med om att det var tunna startled i R1000 men tävlingarna i sig flöt 100%. Ett tight tidsschema som som mest var 2 minuter back (detta togs igen direkt i bufferten) på grund av en liten oljesanering i hårnålen i övrigt helt på klockslagen enligt atomuret i Berlin.
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Måste bara få fråga en grej:

Jag som inte kört 125, utan kommer direkt från rooookiee träsket. Vad menas med att få med sig kurvhastigheten :va fysikens lagar sätter väl ändå stopp när det går för fort, nu vet ju inte jag vad som används för teknik på en liten 125a men det kan väl knappast vara samma som på en 1000?

/ Svensken

En mycket stel och gammaldags inställning MEN den finns där av en anledning. Rookieklasserna idag består inte av folk som vill vidare, det finns generellt folk som gärna klassar upp sig men jag tror att iaf 2/3 av de som kör Rookie gärna stannar i Rookie. 125R består till samma förhållande av folk som vill vidare och dessutom lär sig vikten av kurvhastighet på ett annat sätt än man gör i fyrtaktsklasserna.

Som jag ser det måste Rookieförarna satsa större om de ska få bättre bantid. Det ska vara två eller max tre år i Rookie och sen upp i Elitklasserna, Rookie ska inte fylla ett självändamål utan vara en väg vidare annars får man finna sig i att vara ett B-lag och spela i andra divisionen och precis som i alla andra sporter inte spela på prime time. Fredagsrace inom Rookie är bra, det är en morot för att klassa upp sig och jag hoppas det fortsätter så.

EDIT: Ska väl tilläggas att jag haft en rätt fantastisk dag som lökmek, bra väder, bra bana, bra funkisar och ett tidsschema som gjort att jag kunnat släpa med mig en polare också. Bra jobbat idag HMS, säg hej och tack till alla funkisar! :tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
En mycket stel och gammaldags inställning MEN den finns där av en anledning. Rookieklasserna idag består inte av folk som vill vidare, det finns generellt folk som gärna klassar upp sig men jag tror att iaf 2/3 av de som kör Rookie gärna stannar i Rookie. 125R består till samma förhållande av folk som vill vidare och dessutom lär sig vikten av kurvhastighet på ett annat sätt än man gör i fyrtaktsklasserna.

Som jag ser det måste Rookieförarna satsa större om de ska få bättre bantid. Det ska vara två eller max tre år i Rookie och sen upp i Elitklasserna, Rookie ska inte fylla ett självändamål utan vara en väg vidare annars får man finna sig i att vara ett B-lag och spela i andra divisionen och precis som i alla andra sporter inte spela på prime time. Fredagsrace inom Rookie är bra, det är en morot för att klassa upp sig och jag hoppas det fortsätter så.
Svensken, som skriver i tråden, är ett bra exempel på att det går att ta sig till den absoluta toppen i Sverige genom att börja i Rookie. Kolla startlistan för nästa Pro Superbike race och du hittar minst 4 st som kört Rookie för 2 år sedan och som jobbat sig upp.

Varför ska de lära sig kurvhastighet på en 125:a?
250 är utdöende, 125 kommer att gå samma väg inom ett par år och kvar finns i allra högsta grad 600- och 1000-klasser för oss svenskar.
Titta på tex Gull, grym på 125 men vad har han för nytta av det på en 1000-kubikare.

Varför ska rookieklasserna köra på fredagar? För att 125 och 250 med dåliga startfält ska få köra "prime time"? Jo men det låter som en bra framtid för sporten :rolleyes:

Håller tummarna för att du inte kommer att ansvara för planeringen av någon tävling inom de närmsta åren.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Måste bara få fråga en grej:

Jag som inte kört 125, utan kommer direkt från rooookiee träsket. Vad menas med att få med sig kurvhastigheten :va fysikens lagar sätter väl ändå stopp när det går för fort, nu vet ju inte jag vad som används för teknik på en liten 125a men det kan väl knappast vara samma som på en 1000?

/ Svensken

Tänket att behålla hastigheten genom kurvan är annorlunda, börjar man högre upp bromsar man mer och gasar sig ut genom kurvorna, klassiska gamla superbikespår. Du med flera är klockrena exempel på att det går att ta sig vidare utan att ha den erfarenheten - men hur länge körde du cross?

Svensken, som skriver i tråden, är ett bra exempel på att det går att ta sig till den absoluta toppen i Sverige genom att börja i Rookie. Kolla startlistan för nästa Pro Superbike race och du hittar minst 4 st som kört Rookie för 2 år sedan och som jobbat sig upp.

Givetvis går det att få upp folk i toppen i Sverige men vilka två förare i Pro Superbike skulle du säga har störst chans att slå internationellt och vad började de köra?

Gällande Robban Gull så tycker jag det är synd att han inte kommit till sin rätt på storhojen men han är ung och har fortfarande inte visat sig från sin bästa sida. 58.95 runt Sviestad på en 125:a tycker jag talar sitt tydliga språk.

Varför ska rookieklasserna köra på fredagar? För att 125 och 250 med dåliga startfält ska få köra "prime time"? Jo men det låter som en bra framtid för sporten :rolleyes:

Håller tummarna för att du inte kommer att ansvara för planeringen av någon tävling inom de närmsta åren.

Jo, alla de 12 som kom i mål på första Rookie 1000-racet idag visade ju vilka enorma startfält det finns att tillgå. Som det propageras emot tvåtaktsklasserna så är det givetvis klart att de kommer dö ut men jag tror det dröjer bra länge innan 125R försvinner från MotoGP och de högsta serierna.

Det är ingen fara, du slipper mig som ansvarig nånstans åtminstone nästa år men du kanske kan hoppa in och ta min plats, det behövs frivilligt folk på alla race i Sverige - folk som engagerar sig - annars blir det nog inte så mycket racing alls i framtiden. Såvida inte förarna är villiga att acceptera startavgifter på ~10 000 kr så vi kan avlöna funktionärer också.

Jag tror hursomhelst att man som förare vinner enormt mycket på att börja på små hojar med lite motoreffekt och jag är helt övertygad om att det är så vi kommer börja få internationellt erkända förare. Bevisa mig gärna fel, om det är så att en majoritet av förarna i MotoGP, WSBK, WSS, BSB osv inte började med en liten tvåtaktare så får jag helt enkelt erkänna att jag tänkt fel och rätta mig i ledet.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Fast om man ska vara riktigt ärlig så var det inte många som hängde med en ung pågaspoling på en 125:a idag...

125GP/250GP - Friträning
Best Lap Tm 1:01.743 by Alexander Kristiansson

R600 kval 1 och kval 2
Best Lap Tm 1:03.875 by Thorleif Möller
Best Lap Tm 1:03.901 by Marcus Ladarp

R600 Race 1 och 2
Best Lap Tm 1:03.721 by Dennis Sjöberg
Best Lap Tm 1:03.396 by Marcus Ladarp

R1000 Kval 1 och kval 2
Best Lap Tm 1:03.127 by Per Klippinge
Best Lap Tm 1:03.206 by Per Klippinge

R1000 Race 1 och 2
Best Lap Tm 1:03.295 by Roger Szymasko
Best Lap Tm 1:03.249 by Per Klippinge

SST600 - Friträning
Best Lap Tm 1:02.498 by Per Gustavsson

SuperBike Challenge - Friträning
Best Lap Tm 1:00.710 by Petter Jansson
Best Lap Tm 1:01.454 by Christer Andersson
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
Det är ingen fara, du slipper mig som ansvarig nånstans åtminstone nästa år men du kanske kan hoppa in och ta min plats, det behövs frivilligt folk på alla race i Sverige - folk som engagerar sig - annars blir det nog inte så mycket racing alls i framtiden. Såvida inte förarna är villiga att acceptera startavgifter på ~10 000 kr så vi kan avlöna funktionärer också.

Vi kommer sakna dej Gustav.
Är väl ingen som tagit så många träningar med kort varsel iår som du...
Sektionssekreterare, funkischef, banchef, depåchef, listan över Gustavs uppgifter i klubben och under tävlingar kan göras lång, bara så du vet detta Sandstream nu när du klagar.............
 

m.m.e

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Hemma
Hoj
K6, KTM 625 SM, Dyngsprätt 450
"Jo, alla de 12 som kom i mål på första Rookie 1000-racet idag visade ju vilka enorma startfält det finns att tillgå. Som det propageras emot tvåtaktsklasserna så är det givetvis klart att de kommer dö ut men jag tror det dröjer bra länge innan 125R försvinner från MotoGP och de högsta serierna."



Dock var det 19st som startade racet , men 12 som kom i mål!
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
- men hur länge körde du cross?
Jag körde cross från att jag var 7 år tills jag blev 20. Var rätt hyffsad på 80cc men rätt kass sen senare :huvet

Jag tror faktiskt inte vi kommer att få någon svensk i 125gp, även om han skulle göra en Robban Gull fast ännu bättre så finns det inga som vill sattsa pengar för att han ska lyckas -tyvärr
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
"Jo, alla de 12 som kom i mål på första Rookie 1000-racet idag visade ju vilka enorma startfält det finns att tillgå. Som det propageras emot tvåtaktsklasserna så är det givetvis klart att de kommer dö ut men jag tror det dröjer bra länge innan 125R försvinner från MotoGP och de högsta serierna."



Dock var det 19st som startade racet , men 12 som kom i mål!


Plus som jag förstått det hela, många som inte kört pga upplägget i Rookieklasserna.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Givetvis går det att få upp folk i toppen i Sverige men vilka två förare i Pro Superbike skulle du säga har störst chans att slå internationellt och vad började de köra?
Lundh och Backlund, men vad de körde för x antal år sedan kan jag inte se ha någon relevans. De får ju stryk då och då av folk som kommer från rookie.
Gällande Robban Gull så tycker jag det är synd att han inte kommit till sin rätt på storhojen men han är ung och har fortfarande inte visat sig från sin bästa sida. 58.95 runt Sviestad på en 125:a tycker jag talar sitt tydliga språk.
Klart Robban har tiden för sig, det var du som skrev att det var bra att lära sig att köra fort i kurvorna på en liten hoj och jag påvisade bara att det inte verkar ha någon större betydelse när man hoppar upp på en 1000-kubikare.
Som det propageras emot tvåtaktsklasserna så är det givetvis klart att de kommer dö ut men jag tror det dröjer bra länge innan 125R försvinner från MotoGP och de högsta serierna.
Vart propageras det mot tvåtakt? Tänker du på diskussionerna om 9 startande i en SM-klass eller lite större och då att Honda och Yamaha tappat intresset?

Jag tror hursomhelst att man som förare vinner enormt mycket på att börja på små hojar med lite motoreffekt och jag är helt övertygad om att det är så vi kommer börja få internationellt erkända förare. Bevisa mig gärna fel, om det är så att en majoritet av förarna i MotoGP, WSBK, WSS, BSB osv inte började med en liten tvåtaktare så får jag helt enkelt erkänna att jag tänkt fel och rätta mig i ledet.
Om 5-10 år har vi facit men om du kollar på de som är runt 10 år i dag åker de fyrtakt och kommer troligtvis att hoppa upp på 250 fyrtakt som nu är tillåtet i 125 Jr.
bara så du vet detta Sandstream nu när du klagar.............
Läs om läs rätt!
Jag klagar inte på Gustavs arbete för LMS, det är mycket bra och beundransvärt.
Vad jag skrev var att jag hoppades att han med sin inställning till rookie-klasserna inte blir ansvarig för att lägga något schema de närmsta åren.
Plus som jag förstått det hela, många som inte kört pga upplägget i Rookieklasserna.
Precis, en hel del som stannade hemma pga upplägget men iMaster propegerar först för fredagsrace för att i nästa sekund säga att det är få deltagare :rolleyes:
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Talang kommer inte av att man kört en viss typ av MC. Det är medfött att ha förmågan att ratta något. Så är det bara. Så sluta tjata om att 125 och 250 föder "stjärnor". Det är BS. Alla som kört dessa serier har kört annat oxå en gång i tiden. Det är strikt talang och förmågan att lära sig från sina erfarenheter och klättra på karriärstegen.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag körde cross från att jag var 7 år tills jag blev 20. Var rätt hyffsad på 80cc men rätt kass sen senare :huvet

Jag tror faktiskt inte vi kommer att få någon svensk i 125gp, även om han skulle göra en Robban Gull fast ännu bättre så finns det inga som vill sattsa pengar för att han ska lyckas -tyvärr

Jag är helt övertygad om att du har fått enormt mycket via crossen som du har nytta av nu som en bandagsrookie inte får med sig alls på samma sätt.

Tyvärr tror jag du har rätt, det går lite hand i hand, vi kommer inte få nån internationell succé innan nån vill satsa pengar och ingen vill satsa pengar om det inte är en internationell succé.

Lundh och Backlund, men vad de körde för x antal år sedan kan jag inte se ha någon relevans. De får ju stryk då och då av folk som kommer från rookie.

Och Zlatan gör inte alltid mål.

Vart propageras det mot tvåtakt? Tänker du på diskussionerna om 9 startande i en SM-klass eller lite större och då att Honda och Yamaha tappat intresset?

Överallt och hela tiden på Sporthoj. Sen jag registrerade mig här är det enda jag matats med att det är dyrt och tar tid att köra tvåtakt - nåt som bevisats mig fel i år först. Man kan, precis som med fyrtaktsracing, göra det hur dyrt, eller billigt, man vill. Det är den generella jargongen på SH och det tror jag även du har upplevt.

Precis, en hel del som stannade hemma pga upplägget men iMaster propegerar först för fredagsrace för att i nästa sekund säga att det är få deltagare :rolleyes:

För få menade jag inte, jag bara konstaterade att man ska nog inte gnälla på en liten SM-klass när man själv inte kan ställa upp med mer än 19 startande och 12 i mål. Om det inte kommer mer än 26 i R600 och 19 i R1000 visar man ju inget intresse för HMS och de kommer heller inte visa nåt intresse att göra om till nästa år.

Tänk nu också på att även jag kör Rookie - eller kommer göra senare. Men jag ser hellre till sportens bästa än mitt eget och jag skulle inte ha nåt emot att köra fredagsrace för min egen del, det skulle sporra mig att träna mer och köra fortare så att jag får lov att ställa upp med de stora grabbarna under helgen.

Talang kommer inte av att man kört en viss typ av MC. Det är medfött att ha förmågan att ratta något. Så är det bara. Så sluta tjata om att 125 och 250 föder "stjärnor". Det är BS. Alla som kört dessa serier har kört annat oxå en gång i tiden. Det är strikt talang och förmågan att lära sig från sina erfarenheter och klättra på karriärstegen.

Talang ja, men hur många har talang och hur många kan träna sig upp till en viss nivå? Jag vill nog påstå att väldigt få som kör RoadRacing i världen har talang, precis som antalet fotbollsspelare som har talang i världen inte är i närheten så stor som antalet som faktiskt spelar på hög nivå.

Jag hävdar fortfarande att små, lätta, motorsvaga maskiner är det bästa sättet att lära sig åka fort på men som sagt, motbevisa mig gärna.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Överallt och hela tiden på Sporthoj. Sen jag registrerade mig här är det enda jag matats med att det är dyrt och tar tid att köra tvåtakt - nåt som bevisats mig fel i år först. Man kan, precis som med fyrtaktsracing, göra det hur dyrt, eller billigt, man vill. Det är den generella jargongen på SH och det tror jag även du har upplevt.
Men sanningen är ju den att en gatfyrtaktare, som en majoritet tävlar på, är betydligt mer underhållsfri än en tvåtaktare. Vilket som är dyrast kan diskuteras men saknar egentligen betydelse.

Att de skulle propageras mot tvåtakt kan jag inte hålla med om. Däremot har "tvåtaktsfolket" ibland problem med att diskutera sina klasser, framtiden mm eftersom de tar allting som direkt och personlig kritik.
För få menade jag inte, jag bara konstaterade att man ska nog inte gnälla på en liten SM-klass när man själv inte kan ställa upp med mer än 19 startande och 12 i mål. Om det inte kommer mer än 26 i R600 och 19 i R1000 visar man ju inget intresse för HMS och de kommer heller inte visa nåt intresse att göra om till nästa år.
Om 250 haft 19 startande i snitt i varje race hade nog ingen diskuterat klassens framtid baserat på antalet startande. Men när det är 9 startande, då pratar vi om något helt annat.

Angående HMS har de med all tydlighet visat vad de prioriterar i första hand och då måste de vara upp till oss förare att bestämma om det passar oss eller inte.
Tänk nu också på att även jag kör Rookie - eller kommer göra senare. Men jag ser hellre till sportens bästa än mitt eget och jag skulle inte ha nåt emot att köra fredagsrace för min egen del, det skulle sporra mig att träna mer och köra fortare så att jag får lov att ställa upp med de stora grabbarna under helgen.
Kul att du ska börja köra :tummenupp

Frågan är vad som är bäst för sporten? Så många klasser som möjligt med stora startfält eller färre klasser med färre startande?
 

Fredrik_H

SÅ Motorsport
Gick med
1 Oct 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Mekar racehojjar!
Fart är en talang! I bilar är det bakhjulsdrift och framhjulsdrift o.s.v
En talangfull förare sätter sig i vilken bil som helst och är grymt snabb så är det väl även i roadracing? 125, 250 eller 600?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Att de skulle propageras mot tvåtakt kan jag inte hålla med om. Däremot har "tvåtaktsfolket" ibland problem med att diskutera sina klasser, framtiden mm eftersom de tar allting som direkt och personlig kritik.
Om 250 haft 19 startande i snitt i varje race hade nog ingen diskuterat klassens framtid baserat på antalet startande. Men när det är 9 startande, då pratar vi om något helt annat.

Tja, det tjatades rätt hårt för ett par år sen också, klassen vände uppåt rätt ordentligt, även om vi 2002 ofta kanske bara var 8-9 stycken.
Det fanns en annan klass som körde då också, extremt tunn på folk, standard 600 med 6 förare på sviestad exempelvis..
Superstock som det sedan ändrades till blev ju dock betydligt bättre.
Så även 250, även om det motarbetades rätt hårt från ett visst håll (exempelvis lägga SM-klassens race sist i schemat efter rookie, första träningen på morgonen etc).
Första året med 125jr var det bara 6-7st förare.

Förbund runt om i europa var så inbitna på att det bara skulle bli fyrtakt iom övergången i motogp och det tog kål på klassen helt klart till slut, även om England/Italien och sverige under några år fick till ett riktigt bra mästerskap.

Det har varit svackor i alla klasser och serier från år till år. Beslut ska inte hetsas fram från enstaka tävlingar om klassers överlevnad.

Till syvende och sist, finns det ont om hojar som knappt tillverkas längre är det svårt att hålla nivå på klassen.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Tack Hyllinge för det här årets Rookie race. Äntligen hemma med två segrar i bagaget, skönt och roligt :tummenupp

Ny personbästa varvtid och vad jag även tror är nytt banrekord för klassen Rookie600, 1.03.396 :) Vill minnas att Lukas Ockelfeldt innehöll gällande rekord från 2007 med 1.03.588

Men, det här var absolut inte bra. Alldeles för lite tid till vila och för att få ny energi i kroppen mellan kval och race, särskilt i den värme som varit idag.
Första kvalen gick ju ok, första racet var rätt okej också (förmiddag och svalare) , sen två timmar på sig att äta lunch, göra hojen klar för kval två, dricka vatten m.m. , hoppa i ett jättesvettigt skinnställ och köra kval nästan vimmelkantig i värmen. Efter andra kvalet blev det ca 75min tid till att fixa hojen, få i sig ny energi igen, dricka vatten m.m. Under race två så protesterade verkligen kroppen, märktes tydligt att man saknade energi och att man inte hade hunnit få i sig rätt mängd vätska, kroppen var helt i obalans.

På tok för tight schema med facit i hand.


Det här liknade mer en bandag än en tävling faktiskt.
Men nu har vi prövat det här upplägget och jag hoppas ingen arrangör gör om ett liknande schema.

//Nitrous
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fart är en talang! I bilar är det bakhjulsdrift och framhjulsdrift o.s.v
En talangfull förare sätter sig i vilken bil som helst och är grymt snabb så är det väl även i roadracing? 125, 250 eller 600?

Se på den där jävla Watz!!! Går in och dominerar vad fan han än sitter på! Jävla tarm!:)

Nej, jag är inte alls avundsjuk!!!!!:huvet

Jag hävdar fortfarande att små, lätta, motorsvaga maskiner är det bästa sättet att lära sig åka fort på men som sagt, motbevisa mig gärna.

Jag frågade en gång en kille som var överdjävlig på att meka bilar, "Hur fan VET du varenda gång vad som ska göras när något felar"???? Svaret blev: Det varierar!

Det kan händelsvis inte vara så här också... att "det varierar" vad folk har haft för skolning för att bli snabba? Vissa, som tycker fyrtaktare är tunga klumpiga bussar, blir kanske troligtvis snabba på tvåtaktare för de tycker de är kuligare att köra.... medan andra tycker tvåtaktare luktar illa och troligen blir de snabbare på att köra fyrtakt därför att de skulle aldrig ens komma på tanken att köra tvåtakt.

Jag TROR en bra förare blir snabb vad fan han/hon än kör. Det är andra omständigheter som spelar in hur snabb man blir.
 
Last edited:

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Tack Hyllinge för det här årets Rookie race. Äntligen hemma med två segrar i bagaget, skönt och roligt :tummenupp

... Många ord
//Nitrous

Haha, du borde prova ERF. Det du tycker är jobbigt är rena barnleken för ett ERF Team på två man i ett 6h race. Miinin och Rulfs Gjorde det för ett par år sedan, en hel säsong. Och vann alla race utom ett.
 

RR_06

Nu får jag nog f-n ta o lära mig svänga?
Gick med
3 Jul 2006
Ort
SKÅNE
Hoj
CBR 1000RR -06 + Banhojkawa
Tjena

Lite bilder från dagen, Stensmo har även i år fått det om bakfoten..
Det är SM i RR, inte SM i längdhopp...:D
 

Bifogat

  • Rockie-mm-knudan-augusti-09'-247.jpg
    Rockie-mm-knudan-augusti-09'-247.jpg
    209.2 KB · Visningar: 105
  • Rockie-mm-knudan-augusti-09'-249.jpg
    Rockie-mm-knudan-augusti-09'-249.jpg
    186.6 KB · Visningar: 114
  • Rockie-mm-knudan-augusti-09'-251.jpg
    Rockie-mm-knudan-augusti-09'-251.jpg
    160.1 KB · Visningar: 69
  • Rockie-mm-knudan-augusti-09'-259.jpg
    Rockie-mm-knudan-augusti-09'-259.jpg
    184.8 KB · Visningar: 96
  • Rockie-mm-knudan-augusti-09'-275.jpg
    Rockie-mm-knudan-augusti-09'-275.jpg
    190.8 KB · Visningar: 90
  • Rockie-mm-knudan-augusti-09'-277.jpg
    Rockie-mm-knudan-augusti-09'-277.jpg
    174 KB · Visningar: 84
  • Rockie-mm-knudan-augusti-09'-282.jpg
    Rockie-mm-knudan-augusti-09'-282.jpg
    180.8 KB · Visningar: 123
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top