Tteslostop :S
Du menar trotelstopp, siter en gummisak som hindrar att du inte kan gasa fulgas, bara kolla in i förgasaren eller känna med fingret när du gassar fulls så ser/känner du direkt om den inte kan ge fullgas, bara kolla vad som hindrar detta o ta bort saken som hindrar fulgas då.
Strypningen på luftslagen är hela luftslangen o måste bytas ut för att bli avstrypt om man inte karvar upp med en kniv eller dylik.
Angående om abgasystemet är strypt får man läsa av betekningen på expansionskammaren, eller slutdämparen, men säkrast på expansionskammaren.
Om den är 80km/h versonen skulle jag bytt till nytt rör eller fått tag i 'FP röret, den är så himla strypt så vet inte om det är lönt att få till röret, finns även ett rör med katalysatorn i, då måste man kapa isär röret o plocka ut katalysatorn, ( kolla bild )
råder ej att köra med fel munstycke, kan resultera att hojen värmernyper o bli stora skador på både kolven + cylindern, billigare att bestycka om förgasaren en att byta cyl/kolv.
Bara plocka isär förgasaren under o lossa stora bulten o kolla på munstycket som siter monterat på denna Bulten som du drar ut, om du har 110 skulle jag vart försiktig, men som alla 2T så går de inte förbestämma vilket munstycke just din hoj vill ha utan du får köpa en sats eller några o testa med, 120-125-130 o kanske upp till 150 så man är på säkra sidan, sen börja med största o se hur hojen känns, om den bludrar/varvar ej ut/ryker mycke, så ska du ha i mindre munstycke.
Den variabla avgasporten är hela altet från RAVE cdi till RAVE motor + vajer + allt vid cylindern, avgasporten är själva avgasporten som siter monterad i cylindern som dras upp o ner med vajern som Rave motorn drar i, kolla bild på avgasport.
Den avgasventil kommer att ändra timings avgasporten i enlighet med rpm i en 2-taktsmotor. Beståndet avgaserna blockering gör att motorn förlorar mycket kraft på "2 stroke kick". Motorn kommer inte att vara tillgänglig att andas ordentligt. Det enda det är bra för är en ganska bra botten dra. Beståndet avgaserna blockering är en metalblock ersätts med avgasventil som flyttar för att få de mest hästkrafter på varje varv.
här har du text från en annan sida, stavningen är fel angående att den va på ENG o jag överförde stavnigen i google, orkar inte rätt.
Den avgasventil (även kallad RAVE1 eller RAVE2 för RS125) regleras av en hjärna som justerar öppnandet av den hastighet som du är på. På höga varvtal det ger hjärnan för spolen att dra kabeln så att det finns en stor öppning, vid låga varvtal - liten öppning.
Liten öppning = hög motståndskraft = mer hästkrafter på lågt varvtal.
Stor öppning = lågt motstånd = mer hästkrafter på höga varvtal.
Så det betyder när motorcykeln är beståndet, kommer det inte få rätt motstånd / öppning på höga varvtal, vilket innebär att motorcykelns förlorar extremt mycket hästkrafter. Eftersom 2 slag blir början hästkrafter på 8-11 000rpms.
RAVE 1 är ett elektroniskt avgasventil, och RAVE 2 är en Vacum avgasventil. RAVE = Rotax Automatisk Variable
Angående avgas RAVE avgasporten så ber jag lite om ursäkt att jag skrev fel längre upp angående vilket håll avgasporten ska vara vänd när den monteras i cylindern.
Sen om den kan ta i kolven, nej det kan den inte.
Men om du plockar isär o kollar hela avgasporten när du gör rent den, kolla efter sprikor på den, om den går av så kommer den falla ner o kolven kommer ta i den o då kommer kolven ta skada o kanske ett ras.
Den mest avfasade delen ska vara vänd neror, detta är på grund av att när den är öppen max så ska flödet gå jämt i avgasportens överkant o inte hindras av Rave avgasporten.
Själv tycker jag det är mera skonsamt att aldrig någonsin starta den o bara ställa in den i ett mörkt men tort rum lagom svalt
Men om man måste köra så är det mera skonsamt att köra lite strypt så den inte utväxlar full effekt, då sliter den betydligt mindre på alla saker i hela motorn.
Men vill man köra FP så fungerar det utmärkt bara man byter som sakt kolv typp var 500-800mil o ser till så motorn får sin smörjning så kommer den fungera många problem fria mil